2014-01-03, 02:41
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Känner du till fler personer som vägrade att skriva upp sig på MPS deltagarlista, i så fall har du din medgärningsman där.

Jag tycker att KJ vägran och ljug angående listorna talar sitt tydliga språk, han hade ett skäl till att inte skriva sitt riktiga namn på listan, dock ställer jag mig frågande till varför? Han deltog ju helt synligt och berättade vitt och brett om att det var hos honom VB hade varit den där kvällen och att han var den siste som sett VB i livet.

Kan vi värkligen vara 100% säker på att det var KJ som vägrade att uppgje sitt namn till Missing people listorna?

Jag har nämligen inte kunnat hittat något i FUP som är 100% bevis på att KJ vägrat/fifflat sig undan att uppge sitt namn när han deltog i sök efter VB med missing people.

Här säger Kj att han uppgav sitt namn i förbindelse med sök:

FUP 1598:
F: Sa du vad du hette?
H: Jaa…han hade ju varit där ända sen klockan fyra så han borde veta att…vem jag var.
F: Men det var inte så att du sa namnet till honom?
H: Jo, för att vi skrev upp oss på en lista.
F: Ja, okej. Och det var ditt namn du…
H: Ja.
F: …skrev? Du skrev Kristoffer Johansson?
H: Ja, det finns ju inget annat namn man kan skriva.

Om någon kan hänvisa mig till var i FUP det skulle finnas bevis för att KJ vägrat/fifflat sig undan att uppge sitt namn när han deltog i sök efter VB med missing people, så vore jag tacksam.
Citera
2014-01-03, 03:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Kan vi värkligen vara 100% säker på att det var KJ som vägrade att uppgje sitt namn till Missing people listorna?

Jag har nämligen inte kunnat hittat något i FUP som är 100% bevis på att KJ vägrat/fifflat sig undan att uppge sitt namn när han deltog i sök efter VB med missing people.

Här säger Kj att han uppgav sitt namn i förbindelse med sök:

FUP 1598:
F: Sa du vad du hette?
H: Jaa…han hade ju varit där ända sen klockan fyra så han borde veta att…vem jag var.
F: Men det var inte så att du sa namnet till honom?
H: Jo, för att vi skrev upp oss på en lista.
F: Ja, okej. Och det var ditt namn du…
H: Ja.
F: …skrev? Du skrev Kristoffer Johansson?
H: Ja, det finns ju inget annat namn man kan skriva.

Om någon kan hänvisa mig till var i FUP det skulle finnas bevis för att KJ vägrat/fifflat sig undan att uppge sitt namn när han deltog i sök efter VB med missing people, så vore jag tacksam.

I förhören med några kvinnor ur MPS, där hittar du belägg för det, om de talar sanning vill säga, finns ingen anledning att betvivla tycker jag.
Citera
2014-01-03, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
Undrar hur mycket MB behövde betala för att bli av med VB?
Jag är helt övertygad om att MB har ett finger med i spelet, men han skulle aldrig göra detta själv och riskera sin frihet, utan har anlitat andra till att utföra mordet på VB.
Bekanta till KJs som planerade att KJ skulle vara ett bra offer och syndabock.
Det är troligen väl planerat....
Jag anser styckmordet på VB var ett anstiftat mord. Att KJ har blivit beskylld för styckmordet kan inses att han blev utsedd till syndabocken, det är helt osannolikt att han skulle ha kunnat utföra mordet, om han mot all förmodan hade gjort det, hade det funnits fullt med tekniska bevis mot honom.
Citera
2014-01-03, 10:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Jag anser styckmordet på VB var ett anstiftat mord. Att KJ har blivit beskylld för styckmordet kan inses att han blev utsedd till syndabocken, det är helt osannolikt att han skulle ha kunnat utföra mordet, om han mot all förmodan hade gjort det, hade det funnits fullt med tekniska bevis mot honom.

Tror du inte ens att han är inblandad?

Mobilernas positioner, saknad ryggsäck, blod i bil, blod på tejprulle, flyttad skurhink, försökte inte ringa VB men överdrivet sökande, märkligt sätt att konsumera öl, omotiverat besök i föräldrahemmet m.m.

Finns hur mycket som helst som talar för att KJ har med mordet att göra.
Citera
2014-01-03, 10:33
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Däckavtryck? Med en bredd på cirka 20 cm och kurva i mönstret. Lägg till det upphittad påse för förvaring av däck samt hylsa strl 17 mm resp 19 mm för hjulmutteravdragning.

Ja varför inte? I så fall knappast något däck från en personbil. Snarare från något offroad fordon. Kanske från en fyrhjuling/terrängbil? Sen om däcket varit borttaget från fordonen så måste luften varit urtagen ur däcket för att ge tillräckligt tryck mot golvet. Rent spekulativt så skulle ett däck med luft fungera bra om GM har en slang med ventil och blåst rent ex benen eller annat som behövt blåsas rent på golvet. Vidare kan man då fråga sig varför däcket var stående och inte liggandes? Sen har vi detta med den nya golvbrädan också som fanns i huset. Har svårt att se däcket och brädan i någon praktisk kombination.
Citera
2014-01-03, 10:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Ja varför inte? I så fall knappast något däck från en personbil. Snarare från något offroad fordon. Kanske från en fyrhjuling/terrängbil? Sen om däcket varit borttaget från fordonen så måste luften varit urtagen ur däcket för att ge tillräckligt tryck mot golvet. Rent spekulativt så skulle ett däck med luft fungera bra om GM har en slang med ventil och blåst rent ex benen eller annat som behövt blåsas rent på golvet. Vidare kan man då fråga sig varför däcket var stående och inte liggandes? Sen har vi detta med den nya golvbrädan också som fanns i huset. Har svårt att se däcket och brädan i någon praktisk kombination.

Hur vet vi att det är en golvbräda? Jag tycket inte att det ser ut som det, snarare en bräda som har använts när man bommade igen fönstret.
Citera
2014-01-03, 10:40
Medlem
highfives avatar
Citat:
Hur vet vi att det är en golvbräda? Jag tycket inte att det ser ut som det, snarare en bräda som har använts när man bommade igen fönstret.

Nä, det kan man inte helt säkert fastslå, men bredden är densamma och tjockleken är max 28mm. Hade man använt den för att bomma igen fönstret så hade det nog varit en bräda med en tjocklek av två tum (45mm).
Citera
2014-01-03, 10:58
Medlem
Citat:
Tror du inte ens att han är inblandad?

Mobilernas positioner, saknad ryggsäck, blod i bil, blod på tejprulle, flyttad skurhink, försökte inte ringa VB men överdrivet sökande, märkligt sätt att konsumera öl, omotiverat besök i föräldrahemmet m.m.

Finns hur mycket som helst som talar för att KJ har med mordet att göra.

Mobilernas position säger att VB var i närheten av KJs lägenhet under kvällen. KJ säger att hon var hos honom till ca kl 21.
Den saknade ryggsäcken har kanske aldrig existerat, eller så åkte den till tippen när föräldrarna hjälpte KJ att rensa upp i lägenheten.
Blod på tejprullen kommer från en levande VB som sovit över hos KJ ett antal gånger, kanske haft ett sår som hon tejpat över.
Vad gällande skurhinken, så finns det inga som helst spår av en död VB. KJ har inte städat bort något i lägenheten enligt FUP.

Hade han ringt VBs telefon hade även det varit misstänkt, KJ tänker lite annorlunda med sina diagnoser.
Överdrivet sökande, ja om min vän hade försvunnit så hade jag också sökt.
Personer med AS och ADD verkar ibland väldigt överdrivna, helt naturligt då deras hjärna fungerar på det sättet.

Det enda är blodet i hans bil som är misstänkt och hur det har hamnat där???
Citera
2014-01-03, 11:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
Mobilernas position säger att VB var i närheten av KJs lägenhet under kvällen. KJ säger att hon var hos honom till ca kl 21.
Den saknade ryggsäcken har kanske aldrig existerat, eller så åkte den till tippen när föräldrarna hjälpte KJ att rensa upp i lägenheten.
Blod på tejprullen kommer från en levande VB som sovit över hos KJ ett antal gånger, kanske haft ett sår som hon tejpat över.
Vad gällande skurhinken, så finns det inga som helst spår av en död VB. KJ har inte städat bort något i lägenheten enligt FUP.

Hade han ringt VBs telefon hade även det varit misstänkt, KJ tänker lite annorlunda med sina diagnoser.
Överdrivet sökande, ja om min vän hade försvunnit så hade jag också sökt.
Personer med AS och ADD verkar ibland väldigt överdrivna, helt naturligt då deras hjärna fungerar på det sättet.

Det enda är blodet i hans bil som är misstänkt och hur det har hamnat där???

Det enda, haha. Det är illa nog.

Jag avser inte spår på hinken, menar på att episoden med hink och fönstertittande poliser tyder på att KJ ville dölja skurredskapen, han öppnade inte och bjöd in dem innan hinken gömts undan.

Kombinationen att söka så att fötterna blöder men inte ringa är motsägelsefull.

Ryggsäcken har vittne sett i bl a. lägenheten efter det att storstädningen ägde rum om jag inte minns fel.
Citera
2014-01-03, 11:19
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Nä, det kan man inte helt säkert fastslå, men bredden är densamma och tjockleken är max 28mm. Hade man använt den för att bomma igen fönstret så hade det nog varit en bräda med en tjocklek av två tum (45mm).

Så här står det i Fup s 259 "Benen hade utseendet att komma från en kvinna. Det högra underbenet låg med vristen i
höjd med det vänstra knävecket. På golvet låg en spontad träplanka vars västra ände
täcktes av det vänstra benet. På plankan låg rester från väggskivan och på skivresterna
fanns smuts och avföring från smågnagare."

Spontad planka = planka till vägg eller golv. På plankan fanns det rester av väggskivan, vilket skulle kunna betyda att den legat där länge eller att det i samband med införsel av ben (och däck?) revs ned delar av väggskivan som hamnade på den spontade plankan. Avföringen från smågnagare på skivresterna indikerar nog att plankan och skivresterna legat där ett tag.
Citera
2014-01-03, 11:44
Medlem
highfives avatar
Kängorna som jag tyckte matchade skoavtrycket (övre bilden) var av märket Sumotex. Googlar man på Sumotex och söker efter avtrycket på nedre bilden hittar jag i alla fall en barnkänga i storlek 29 som har ett liknande mönster som på nedre bilden i Fup sid 265.

Det var det närmaste jag kom om man nu tror det kommer från en sko och en diameter på 20 cm.

http://kiev.ko.slando.ua/obyavlenie/novye-termobotinki-sumotex-r-29-stelka-19sm-germaniya-kachestvo-garant-ID7IWAB.html

Bilden på sulan finns om man scrollar ner lite. Sumotex är lite av ett lågprismärke.
Citera
2014-01-03, 13:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Kan ha kommit dit vid en annan tidpunkt, jadå. I FUP står det att spåret hittats "På golvet vid benen". Tillfällighet? Vi får fundera på vad ett däck kan ha använts till...
Han säger själv att han är klen och aldrig skulle kunna burit kroppen.
Men men en kärra av något slag så kan han ha dragit in kroppen/benen.
Vad vet jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in