2013-12-30, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FabiusCunctator
Rättsläkarna har ju konstaterat att RO sannolikt lider av allvarlig psykisk störning såväl nu som för sjutton år sedan. Har ni som har umgåtts med honom uppfattat något av detta? Det behöver ju inte yttra sig i form av aggressivitet. Säkerligen är det många med psykiska problem som överkonsumerar alkohol som självmedicinering, men dåligt ölsinne kan man ju ha utan att vara psykiskt störd. Det mänskliga psyket är förvisso en gåta men det är ändå märkligt med en person som lyckas fungera hyfsat normalt i arbetslivet, familjelivet, kamratumgänget i sjutton år trots psykisk störning och trots den ständiga inre och yttre pressen som det måste innebära att leva med ett sådant brott på sitt samvete.
(fetning av mig)
Jag vill gärna betona "hyfsat normalt" och knyta det till frågan om aggressivitet. Om vi antar en personlighetstörning av typ AS, så förtjänar det att upprepas, är jag rädd (inte för att mästra dig, utan för att försöka tjata in några viktiga fakta som alltför många flashbackare vill bortse ifrån - det ser man också tydligt till exempel i tråden om fadermordet i Lund) att det handlar om ett diagnostiskt spektrum. AS kan vara en mycket mild eller en mycket grav autism. Var som helst på den skalan kan man finna beteenden som mentala härdsmältor eller kortslutningar, som kan landa i ett rasande uppträdande. Ungefär som trotsiga fyraåringar som gallskrikande ligger platt på vilket golv som helst, offentligt eller hemma, och inte på något vis kan fås att ta reson. Det här uppträdandet kan vara skrämmande och se aggressivt ut, men är inte nödvändigtvis det. När det gäller det här fallet och lundafallet vet vi inget om hur resp. MGs familj har kämpat för att få sönerna att fungera, socialt och yrkesmässigt osv. Tecken kan visst ha funnits, men ingen har kunnat ana att tendensen att skära ihop mentalt (psykisk utmattning som beror på att AS-personen har det jobbigt med att anpassa sig till en värld som bara är delvis begriplig och insikten finns att det är så) ska kunna ta sig så dramatiska uttryck. I båda fallen kan MG mycket väl ha en stark rational för sitt dödande och den förstärks efteråt - "jag hade rätt, han hade fel" och det går kanske att leva vidare med, även om omgivningen är "för dum för att fatta" (Och har alltid varit för dum för att fatta).
Det är lite intressant att RO, om vi nu antar att han har en AS-liknande störning, i så fall var ett svårt barn under en tid då AS var nyligen* återupptäckt och det måtte ha varit svårare för hans omgivning att tackla hans probelm. Den familjen har i så fall varit väldigt ensam, utan det stöd som MGMs familj i Lund kunnat få i och med att kunskapen om sådant vuxit enormt de senaste 20 åren. Under alla förhållanden är det inte troligt att man inte förstått att något är på tok med barnet, familjerna har kämpat ganska oerhört med det och ofta ganska ensamt - frivilligt eller ofrivilligt.

* här måste jag nog korrigera mig: AS var knappast återupptäckt när RO var barn - här i Sverige skedde det väl ung i mitten av 1990-talet?
Senast redigerad av tantigheter 2013-12-30 kl. 13:58.
Citera
2013-12-30, 17:43
Medlem
Lite tröttsamt att läsa inlägg där man börjar lägga olika diagnoser på RO.

Kan vi inte försöka hålla oss till fakta. RO bröt ihop i häktet och risk för självmord var överhängande. Därför överfördes han till rättspsyk och följdaktigen genomfördes en P7.
Varför han bröt ihop vet vi inte. Det gör honom inte självklart till den som mördade PH. Man kan få en akut psykos enbart p.g.a. att bli häktad och misstänkt på sannolika skäl. Alltså bryta ihop för att man är oskyldig.
Vad som utgör grunden för "sannolika skäl" har vi inte fått veta ännu. Kanske någon angivit honom?
Han kan inte sitta häktad enbart som misstänkt för att vara inringaren. Och inringaren är inte per automatik den som dödat PH.

Självklart kan RO vara GM och därför bryta ihop efter alla dessa år av förträngning. Han kan lida av en allvarlig psykisk störning och fått en akut psykos även 1996 och därför dödat PH. Men för att konstatera det krävs en utförligare undersökning än en P7.
Citera
2013-12-30, 19:11
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hierophant

Kan vi inte försöka hålla oss till fakta. RO bröt ihop i häktet och risk för självmord var överhängande. Därför överfördes han till rättspsyk och följdaktigen genomfördes en P7.
Varför han bröt ihop vet vi inte. Det gör honom inte självklart till den som mördade PH. Man kan få en akut psykos enbart p.g.a. att bli häktad och misstänkt på sannolika skäl. Alltså bryta ihop för att man är oskyldig.
Vad som utgör grunden för "sannolika skäl" har vi inte fått veta ännu. Kanske någon angivit honom?
Han kan inte sitta häktad enbart som misstänkt för att vara inringaren. Och inringaren är inte per automatik den som dödat PH.

Självklart kan RO vara GM och därför bryta ihop efter alla dessa år av förträngning. Han kan lida av en allvarlig psykisk störning och fått en akut psykos även 1996 och därför dödat PH. Men för att konstatera det krävs en utförligare undersökning än en P7.

Tycker det är svårt att veta vad man har. Något mer lär det ju vara eftersom han har figurerat i utredningen så pass länge. Ska vi gissa på någon typ av fastslagen koppling som skulle kunna utgöra en förklaring/motiv till mordet? T ex att någon sett dem gruffa eller hört RO muttra något mycket aggressivt om offret. Det i kombination med erkännandet om inringningen ger då en bild som rätten uppenbarligen bedömt som tillräcklig för sannolika skäl: Det blir helt enkelt ett för osannolikt scenario att RO först kommer i bråk/uttrycker agg mot offret, sen "råkar" vara på plats när han blir rånad/knivhuggen men aldrig ger sig till känna för polisen efteråt.

Om det räcker till åtal och fällande dom är väl en helt annan femma däremot. Ifall det nu inte går att få honom att erkänna.
Citera
2013-12-31, 00:53
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Tycker det är svårt att veta vad man har.

Det är inte svårt att gissa sig till. Kan knappast vara DNA-träff för den misstänkte var inte kriminell. Var inte så många år sen polisen gick ut med att ingen teknisk bevisning fanns. Något direkt vittne till mordet finns inte heller. Enda som återstår är tips från personer som känt igen hans röst på samtalet. Det räcker för sannolika skäl, när han själv erkände samtalet.
Citera
2014-01-01, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Mycket intressant, det du berättar.

Det är förstås några år sedan, men kan du dra dig till minnes om han drack mer än ni andra eller om han förändrades mer eller om det var både och? Det är kanske inte helt ointressant.

Och kan du möjligen komma ihåg om beteendet ändrades med åren?

Alla förändras ju mer eller mindre när de dricker. Jag kan inte dra mig till minnes att RO förändrades mer än oss andra, förutom att han alltid var mest berusad. Som mest berusad stack ju hans beteende naturligtvis ut. Snacksalig, stötte på brudar - tvärt om mot hans vanliga beteende. Men jag har aldrig uppfattat honom som totalt personlighetsförändrad, aldrig heller aggressiv. I RO:s fall kan man väl säga att han förändrades mer än oss andra, men att det i huvudsak berodde på sättet som han drack. Det kan också bero på kontrasten mot hans vanliga jag: tystlåten, nördig, nervös, fåordig.
Citera
2014-01-01, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
En stilla undran bara. Under vilka år var du bekant med RO?

Första hälften av 00-talet.
Citera
2014-01-01, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Dude
Jag har svårt att tänka mig att någon med det alkoholmönstret, kan undanhålla sig att prata vid munnen om ett eventuellt mord. Han borde ha slirat med tungan någon gång under alla dessa år.
Eller blev han bara introvert och satt ensam i ett hörn och filosoferade?

Precis vad jag också funderat på. Han måste ha läckt. Det kanske är den personen som gått till polisen och angivit RO?

Angående din fråga om hur han blev när han drack: snackig, social, stötte på brudar. Ganska olik sitt vardagliga jag.
Citera
2014-01-01, 14:57
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hierophant

Så kallade fåtölj-diagnoser är ett obligatoriskt inslag i alla längre Flashback-trådar.
Citera
2014-01-01, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Så kallade fåtölj-diagnoser är ett obligatoriskt inslag i alla längre Flashback-trådar.

De är dessutom en bra del av analysen om varför något har hänt. Jag uppskattar fåtölj-diagnoserna
Citera
2014-01-02, 10:02
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBoeuf
Om du bläddrar tillbaka till Fjordkvinnas sista inlägg så verkar hen vara väldigt insatt i RO:s ölsinne. Jag skulle verkligen vilja höra mer om vad Fjordkvinna vet om RO:s inblandning i detta.

Medlemmen i fråga har skrivit en rad fler, obegripliga inlägg i tråden efter det samt spammat andra trådar. Antingen en form av kollaps eller kapat konto?

Åklagaren inlämnade följande i samband med HÄF, enligt dagboksbladet. Kanske det har något att göra med häktningsresultaten, bortsett ett eventuellt erkännande av RO att det var han som ringde larmsamtalet?

Citat:
Bildbilaga ingiven av åklagaren. SEKRETESS
Citera
2014-01-02, 21:19
Medlem
Intressant med åklagarens bilaga. Undrar vad den bilden visar.
Är det inte dags för omhäktning i morgon?
Citera
2014-01-03, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackspett99
Intressant med åklagarens bilaga. Undrar vad den bilden visar.
Är det inte dags för omhäktning i morgon?

Jo idag är det dags för häktningsförhandling igen. Är det någon som vet hur många gånger man kan omhäktas innan tingsrätten tröttnar på åklagaren och ber dem påskynda sitt arbete? Idag känns det som om det är mer regel än undantag att man omhäktar en MGM extremt många gånger innan åtal väcks. Vad är orsaken? Slött och segt polisarbete som accepterats som norm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in