2014-01-02, 13:50
Medlem
KycklingKlubbans avatar
De flesta skolor lär fortfarande ut sina elever att man bör ni:a mot äldre människor, idag gäller det mera mycket äldre människor.

Jag tror dock att om 20-30 år så kommer man att börja du:a gamla personer med. Meningen med att ni:a äldre (på 60-talet efter du-reformen) var att dom är vana vid "ni" och inte "du" och då ansåg man att man ska respektera de äldres vanor.

Fast det var inte längesen det var en TV-debatt om att ni:andet är på väg tillbaka, så man ska aldrig säga aldrig.

Jag själv ni:ar äldre (75+), kungligheter och adeln. Men jag är ju rätt konservativ som person, så det är bara av ren artighet. Ogillar dagens historiska förnekelse och allt tjat om att 2000-talet är 2000-talet och att man ska te sig där efter. Ja låt så vara, men själv tycker jag 2000-talet är rent förskräckligt i vissa sociala aspekter. Om vissa ska få säga "aboow, mannen, vad händer leeen" så bör andra få fortsätta få säga "har damen en vacker dag?" om de så gärna vill.

(EDIT: Märkte nu att jag gick lite off topic i slutet, sånt händer, ber om ursäkt)
Citera
2014-01-02, 14:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KycklingKlubban
De flesta skolor lär fortfarande ut sina elever att man bör ni:a mot äldre människor, idag gäller det mera mycket äldre människor.

Rent snack. Skolorna har i princip aldrig sysslat med socialt språkbruk på lektionerna i svenska. Lärarna har dock upplyst om "Ni":s ursprungliga funktion, vilket är något helt annat. Du får gå tillbaka till 50-talet om du ska hitta utlärande om användande av "Ni" i socialt avseende.
Citera
2014-01-02, 14:28
Medlem
Vindens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HannesP
"Ni" är tvärtemot vad många av dagens yngre tycks tro ett om inte nedsättande så distinkt avståndstagande till personen man tilltalar. I äldre tider användes det t.ex. när man adresserade sitt tjänstefolk. Det artiga tilltalet har alltid varit att använda titlar.

Bruket av "Ni" som tilltalsord verkar ha fått ett uppsving, antagligen nästan uteslutande använt av folk som inte upplevde det under den tiden då det brukades mer regelmässigt.

Precis det här. Synd att de yngre idag inte känner till du-reformen och varför den förändrade samhället. Nu får man ofta höra kids osäkert kvittra fram ett "ni" när det helt klart bör vara "du".

Det är många fler äldre som vill bli duade framför att bli niade.
Citera
2014-01-02, 14:55
Medlem
Citat:
Jag själv ni:ar äldre (75+), kungligheter och adeln. Men jag är ju rätt konservativ som person, så det är bara av ren artighet. Ogillar dagens historiska förnekelse [...]

Fast detta slags niande är ju ett utslag av historielöshet. Kungligheter skall dessutom definitivt inte nias om man vill hålla sig till protokollet.
Citera
2014-01-02, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Fast detta slags niande är ju ett utslag av historielöshet. Kungligheter skall dessutom definitivt inte nias om man vill hålla sig till protokollet.

Ja, det var ju "I" som var hövlighetspronomen.

Citat:
Äldst användes det bl. till l. mellan högt uppsatta personer, och sin karaktär av ett utpräglat hövlighetspron. bibehöll ordet väsentligen under 1500-talet o. början av 1600-talet, då det anträffas huvudsakligen i tilltal till personer i högre samhällsställning l. till överordnade l. äldre personer från underordnades l. yngres sida.

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/103/124.html
Citera
2014-01-02, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Ja, det var ju "I" som var hövlighetspronomen.

Att förespråka I som hövlighetspronomen vore dock mer reaktionärt än konservativt.
Citera
2014-01-02, 19:36
Medlem
KycklingKlubbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinden
Det är många fler äldre som vill bli duade framför att bli niade.

Haha, så sant. Men det är som du säger, idag vill inte många vuxna bli niade så det är väl inte så intressant för barn att lära sig då och framförallt om man inte är intresserad av historia som jag är.

Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Kungligheter skall dessutom definitivt inte nias om man vill hålla sig till protokollet.

Jag bor i närheten av Trolle-Ljungby, så det är de paret jag syftade på, jag syftade på framförallt på överhovmästarinnan eftersom hon ska anses som kunglig hovdam.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Rent snack. Skolorna har i princip aldrig sysslat med socialt språkbruk på lektionerna i svenska. Lärarna har dock upplyst om "Ni":s ursprungliga funktion, vilket är något helt annat. Du får gå tillbaka till 50-talet om du ska hitta utlärande om användande av "Ni" i socialt avseende.

HerrGickhan, kan inte minnas att jag skrivit att man lärde sig det under svensk lektionerna. Jag fick lära mig det i lågstadiet och sedan även i högstadiet under SO-lektionerna och jag vill minnas att det även står i nuvarande samhällskunskapsböckerna som finns i högstadiet. Så nej, "snack" är det inte.
Citera
2014-01-02, 19:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
HerrGickhan, kan inte minnas att jag skrivit att man lärde sig det under svensk lektionerna. Jag fick lära mig det i lågstadiet och sedan även i högstadiet under SO-lektionerna och jag vill minnas att det även står i nuvarande samhällskunskapsböckerna som finns i högstadiet. Så nej, "snack" är det inte.

Ja, "lär fortfarande ut" är ju definitivt snack. Jag har barn i flera olika ålderskategorier som gått skola under 80- 90- och 00-tal. Jag gick själv på 60-talet. Ingen av oss har någonsin konfronterats med något sådant på vare sig OÄ- eller SO-lektionerna.
Citera
2014-01-02, 20:17
Medlem
KycklingKlubbans avatar
Citat:
Ja, "lär fortfarande ut" är ju definitivt snack. Jag har barn i flera olika ålderskategorier som gått skola under 80- 90- och 00-tal. Jag gick själv på 60-talet. Ingen av oss har någonsin konfronterats med något sådant på vare sig OÄ- eller SO-lektionerna.

Ja då måtte det varit en väldigt konstig skola jag och TS gick på. Eller så har dom nyligen infört det igen eftersom jag själv nyss (under 10-talet) gått ut grundskolan.

Jag vet inte riktigt vad "lära ut" är för dig. Jag säger bara som det är, att i min samhällsbok stod det så och det som står i samhällsboken säger såklart läraren under undervisningen precis som vanligt, det är de jag menar. Och jag kan intyga att min samhällsbok jag hade när jag gick i högstadiet är och var en samhällsbok de flesta utav mina vänner runt om i landet haft.

Och jag skulle heller aldrig tänka mig att jag springer hem och petar upp boken i mina föräldrars huvud bara för att min samhällsbok beskriver hur ni:andet är och ska användas idag.
Citera
2014-01-02, 20:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ja då måtte det varit en väldigt konstig skola jag och TS gick på. Eller så har dom nyligen infört det igen eftersom jag själv nyss (under 10-talet) gått ut grundskolan.

Nu säger du ju att du gick ut under 10-talet, vilket i sin tur snarare stärker min invändning att det inte handlar om "lär fortfarande ut". Det är då snarare i så fall "lär numera ut".

Det hade ju varit kul om du kunnat ange vilken lärobok det gäller och var i boken det står.
Citera
2014-01-02, 20:38
Medlem
Citat:
Nu säger du ju att du gick ut under 10-talet, vilket i sin tur snarare stärker min invändning att det inte handlar om "lär fortfarande ut". Det är då snarare i så fall "lär numera ut".

Det hade ju varit kul om du kunnat ange vilken lärobok det gäller och var i boken det står.

Någon som har "Svenska skrivregler" utgivna av Svenska språknämnden kanske kan säga vad det står i den. Uppenbarligen tar de upp användning av du/ni:

Citat:
Nya regler för du och Ni/ni. På en viktig punkt har Språknämnden ändrat sin rekommendation, nämligen när det gäller hur man skriver du och Ni/ni. I den förra utgåvan ansåg nämnden att valet mellan inledande stor eller liten bokstav var en smak- och stilfråga.
Nu gäller att man vid tilltal av en person alltid skriver du med liten bokstav och Ni med stor bokstav. Vid tilltal av flera personer skriver man ni med liten bokstav till personer man duar och Ni med stor bokstav till personer man niar.
http://www.sprakvardarna.se/?q=content/nygamla-skrivregler-fr%C3%A5n-spr%C3%A5kn%C3%A4mnden
Citera
2014-01-02, 20:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Någon som har "Svenska skrivregler" utgivna av Svenska språknämnden kanske kan säga vad det står i den. Uppenbarligen tar de upp användning av du/ni:

http://www.sprakvardarna.se/?q=content/nygamla-skrivregler-fr%C3%A5n-spr%C3%A5kn%C3%A4mnden

Jag förstår inte riktigt varför du citerar mig med koppling till inledande versal/gemen för Ni/ni. Det är ju en helt annan fråga än frågan om bruket som sådant. Generellt sett borde ju versal utgöra skillnaden mellan singular och plural.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in