Citat:
Ursprungligen postat av
Vinden
Det är många fler äldre som vill bli duade framför att bli niade.
Haha, så sant. Men det är som du säger, idag vill inte många vuxna bli niade så det är väl inte så intressant för barn att lära sig då och framförallt om man inte är intresserad av historia som jag är.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tor-Ulf
Kungligheter skall dessutom definitivt inte nias om man vill hålla sig till protokollet.
Jag bor i närheten av Trolle-Ljungby, så det är de paret jag syftade på, jag syftade på framförallt på överhovmästarinnan eftersom hon ska anses som kunglig hovdam.
Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Rent snack. Skolorna har i princip aldrig sysslat med socialt språkbruk på lektionerna i svenska. Lärarna har dock upplyst om "Ni":s ursprungliga funktion, vilket är något helt annat. Du får gå tillbaka till 50-talet om du ska hitta utlärande om användande av "Ni" i socialt avseende.
HerrGickhan, kan inte minnas att jag skrivit att man lärde sig det under svensk lektionerna. Jag fick lära mig det i lågstadiet och sedan även i högstadiet under SO-lektionerna och jag vill minnas att det även står i nuvarande samhällskunskapsböckerna som finns i högstadiet. Så nej, "snack" är det inte.