2013-12-22, 18:22
Medlem
murmansk3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Niande ska bara användas som plural. Det känns så märkligt, de få gånger jag blivit
niad har jag nästan tittat bakom ryggen för att se om vederbörande pratar till flera.

Språket har hela tiden utvecklats varför ska vi plocka upp döda företelser

man har väl rätt att säga vad man vill egentligen

den individ som blir arg över att en annan individ använde utifrån den arga individen fel tilltalsform när med stor sannolikhet den individen som tilltalade han/hon menade väl har möjligtvis stora problem
Senast redigerad av murmansk3 2013-12-22 kl. 18:34.
Citera
2013-12-22, 18:23
Medlem
Stickerzs avatar
Jag tycker det låter väldigt gammaldags och det är ingenting man hör i vardagen idag. Eller vad säger ni?
Citera
2013-12-22, 18:48
Medlem
Jag säger "ni" ibland, och "du" ibland. "du" använder jag när jag pratar med vänner och släktingar. "Ni" använder jag när jag pratar med äldre människor. Det är en fråga om respekt.

Jag såg på 'debatt' för någon vecka sedan. Nej, jag tänker inte fråga om jag får säga "ni" till någon. Jag benämner folk med det pronomen jag anser passar bäst. Hur folk tar det skiter jag fullständigt i.

Blir någon upprörd över att den blir kallad 'du' eller 'ni' så är det bara ett bevis på att människan ifråga är en provokatör utan någon som helst tillstymmelse till prioriteringsförmåga. Det finns andra saker att vara upprörd över än att någon använder ett pronomen som inte går hand i hand med era personliga värderingar.
Citera
2013-12-22, 18:51
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n3urochrono
Jag säger "ni" ibland, och "du" ibland. "du" använder jag när jag pratar med vänner och släktingar. "Ni" använder jag när jag pratar med äldre människor. Det är en fråga om respekt.

Jag såg på 'debatt' för någon vecka sedan. Nej, jag tänker inte fråga om jag får säga "ni" till någon. Jag benämner folk med det pronomen jag anser passar bäst. Hur folk tar det skiter jag fullständigt i.

Men om du gör det för att visa respekt, skiter du då om den du försöker visa respekt uppfattar dig som respektlös? Underligt.

Jag tror din attityd speglar de yngres användning av begreppet. Ni tror att det är "Fint" men skiter i hur det tas emot. Det är white trash-beteende.
Citera
2013-12-22, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Men om du gör det för att visa respekt, skiter du då om den du försöker visa respekt uppfattar dig som respektlös? Underligt.

Jag tror din attityd speglar de yngres användning av begreppet. Ni tror att det är "Fint" men skiter i hur det tas emot. Det är white trash-beteende.

Nu är jag inte ung, snarare har jag levt såpass länge att jag har blivit uppvuxen och uppfostrad att använda ordet 'ni' till äldre människor. Jag har även arbetat inom svenska kyrkan, även hjälpt till ideellt med kaffeservering och dylikt. Varje gång jag hällde upp kaffe eller konverserade med de äldre damerna frågade jag alltid: "Vill ni ha mer kaffe?" "Hur mår ni idag?" "Är allting väl med er?"

Det underliga är att inte en enda gång var det någon som påpekade att det skulle vara respektlöst. Snarare fick jag höra, av allra de flesta äldre människor, att jag var en artig individ. Således finner jag det väldigt skumt att det några år senare skulle vara respektlöst att tilltala andra människor med 'ni'.

Nej, det är ett jävla påfund som provokatörer använder sig av för att provocera, och blir någon provocerad för att jag använder ett annat pronomen än det pronomen som de helst skulle vilja bli tilltalad som, ifall de är väl medvetna om att jag inte känner till deras personliga preferenser så får de bli provocerade.

Vi tar ett annat exempel gällande pronomen: Hen. Jag jobbar i dagsläget på en ungdomsgård som fritidsledare. En av ungdomarna vill att jag tilltalar denne som hen. Denne person har uttryckt detta specifikt genom att säga: Jag vill gärna att du kallar mig för hen istälet för h*n.

Här har man i FÖRHAND gjort klart att "jag vill bli tilltalad såhär och såhär, var god respektera detta". I det fallet är det självklart att jag tilltalar människan som 'hen'. Hade jag kallat vederbörande som h*n (ej hen) och hen hade blivit oerhört förbannad på mig för att jag på förhand inte visste vad h*n föredrog att bli kallad, så kunde jag inte bry mig mindre.

Upplyser du folk i förhand över att du inte uppskattar att bli kallad för 'du' eller 'ni' så är det en annan sak, men alla har inte samma kulturarv, traditioner eller uppfostran. Folk säger inte 'ni' eller 'du' på grund av att de vill vara respektlösa, utan snarare har de ALLT SOM OFTAST en god baktanke. Detta bör respekteras lika mycket som det pronomen du/ni vill att folk ska använda.

Jag 'duar' inte alla människor, jag 'niar' inte alla människor. För mig är det en självklarhet att använda 'ni' för att tilltala äldre människor. När jag växte upp var det en del av den sociala normen som var vedertagen och accepterad. I min uppfostran och i mitt kulturarv är 'ni' ett respektgivande pronomen. Nu kanske alla 90-talister skakar på huvudet och blir fly förbannade, och jag kunde inte bry mig mindre.

Att du/ni slänger ur dig/er ord som 'white trash' i en diskussion om 'respekt' är väl lite dubbelmoral i överkant, speciellt när du/ni inte vet någonting om mig eller mitt liv.
Citera
2013-12-22, 19:18
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Nu är jag inte ung, snarare har jag levt såpass länge att jag har blivit uppvuxen och uppfostrad /.../

Samtidigt som du beskriver dig som livserfaren och uppfostrad skiter du uppenbarligen hur de du tilltalar mottar det du säger. Det tycker jag är respektlöst. Det är väl inte direkt artigt att sitta på sina egna höga hästar och tilltala folk på ett sätt som en stor del inte vill bli tilltalade

Mina egna erfarenheter om vad äldre vill talar mot dina. Att folk inte säger åt dig är kanske problemet. Tystnad innebär inte alltid att man gillar någonting. De flesta människor är för artiga för att säga till när de tycker nån är oförskämd. Jag själv kanske sagt till "niare" 1/10 gånger. Man vill inte ha konflikt i onödan.
Citera
2013-12-22, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Samtidigt som du beskriver dig som livserfaren och uppfostrad skiter du uppenbarligen hur de du tilltalar mottar det du säger. Det tycker jag är respektlöst. Det är väl inte direkt artigt att sitta på sina egna höga hästar och tilltala folk på ett sätt som en stor del inte vill bli tilltalade

Mina egna erfarenheter om vad äldre vill talar mot dina. Att folk inte säger åt dig är kanske problemet. Tystnad innebär inte alltid att man gillar någonting. De flesta människor är för artiga för att säga till när de tycker nån är oförskämd. Jag själv kanske sagt till "niare" 1/10 gånger. Man vill inte ha konflikt i onödan.

'En stor del' är ju förövrigt en väldigt fantastisk del. Hur fick du/ni ta del av denna otroligt sensationella statistik? Mig veterligen har det inte funnits någon stor undersökning som har undersökt hur många av de äldre människor i Sverige reagerar på ordet 'ni'. Finns det nu någonting sådant reviderar jag såklart mitt påstående, men jag betvivlar detta starkt.

Du/ni vrider och vänder väldigt på det jag säger: Om någon säger till mig att de inte vill bli kallade för 'du' eller 'ni' så är det väl klart att jag inte kallar vederbörande för du/ni. Blir folk arga för att jag säger ni eller du utan någon som helst förvarning så kunde jag inte bry mig mindre. Det handlar inte om respekt, det handlar om konfliktsökande in absurdum. Jag känner inte till någon som använder ordet 'ni' för att klanka ner på någon.

Vad för erfarenhet har du/ni av konversationer med äldre människor, eftersom vi pratar om våra respektive erfarenheter?
Citera
2013-12-22, 19:32
Medlem
Ni är inte odelat artigt.Det innebär för många ett avståndstagande mot den man tilltalar.Jag pratade en gång med en gammal greve som menade att Ni säger man till butiksbiträden och tjänstefolk.Det kan alltså vara direkt nedvärderande.Greven själv skulle tilltalas med sin titel.
Citera
2013-12-22, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hauser
Ni är inte odelat artigt.Det innebär för många ett avståndstagande mot den man tilltalar.Jag pratade en gång med en gammal greve som menade att Ni säger man till butiksbiträden och tjänstefolk.Det kan alltså vara direkt nedvärderande.Greven själv skulle tilltalas med sin titel.

Ja, uppenbarligen kan det uppfattas som direkt nedvärderande. Jag vidhåller däremot att jag inte känner till någon som använder ordet 'ni' med syfte att vara oartig. Intentionen brukar väl snarare vara det motsatta. Jag anser att istället för att bli rosenrasande på att människor 'niar' eller 'duar' en, så får man ha det i åtanke också.
Citera
2013-12-22, 20:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ja, uppenbarligen kan det uppfattas som direkt nedvärderande. Jag vidhåller däremot att jag inte känner till någon som använder ordet 'ni' med syfte att vara oartig. Intentionen brukar väl snarare vara det motsatta. Jag anser att istället för att bli rosenrasande på att människor 'niar' eller 'duar' en, så får man ha det i åtanke också.

Syftet är att vara märkvärdig och det visar dina inlägg på.
Citera
2013-12-25, 01:25
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hauser

Men för bövelen, en greve har ju fått sin titel av någon anledning. Det måste man ju respektera och godta att bli duad av denna ädla person. Det vore en ära för mig att ens bli tilltalad av en greve.
Citera
2013-12-25, 05:14
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stickerz
Jag tycker det låter väldigt gammaldags och det är ingenting man hör i vardagen idag. Eller vad säger ni?
Jag håller med dig.

Jag säger aldrig "ni" när det inte gäller fler än en person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in