Citat:
Ursprungligen postat av
swimp78
Men om du gör det för att visa respekt, skiter du då om den du försöker visa respekt uppfattar dig som respektlös? Underligt.
Jag tror din attityd speglar de yngres användning av begreppet. Ni tror att det är "Fint" men skiter i hur det tas emot. Det är white trash-beteende.
Nu är jag inte ung, snarare har jag levt såpass länge att jag har blivit uppvuxen och uppfostrad att använda ordet 'ni' till äldre människor. Jag har även arbetat inom svenska kyrkan, även hjälpt till ideellt med kaffeservering och dylikt. Varje gång jag hällde upp kaffe eller konverserade med de äldre damerna frågade jag alltid: "Vill ni ha mer kaffe?" "Hur mår ni idag?" "Är allting väl med er?"
Det underliga är att inte en enda gång var det någon som påpekade att det skulle vara respektlöst. Snarare fick jag höra, av allra de flesta äldre människor, att jag var en artig individ. Således finner jag det väldigt skumt att det några år senare skulle vara respektlöst att tilltala andra människor med 'ni'.
Nej, det är ett jävla påfund som provokatörer använder sig av för att provocera, och blir någon provocerad för att jag använder ett annat pronomen än det pronomen som de helst skulle vilja bli tilltalad som, ifall de är väl medvetna om att jag inte känner till deras personliga preferenser så får de bli provocerade.
Vi tar ett annat exempel gällande pronomen: Hen. Jag jobbar i dagsläget på en ungdomsgård som fritidsledare. En av ungdomarna vill att jag tilltalar denne som hen. Denne person har uttryckt detta specifikt genom att säga: Jag vill gärna att du kallar mig för hen istälet för h*n.
Här har man i FÖRHAND gjort klart att "jag vill bli tilltalad såhär och såhär, var god respektera detta". I det fallet är det självklart att jag tilltalar människan som 'hen'. Hade jag kallat vederbörande som h*n (ej hen) och hen hade blivit oerhört förbannad på mig för att jag på förhand inte visste vad h*n föredrog att bli kallad, så kunde jag inte bry mig mindre.
Upplyser du folk i förhand över att du inte uppskattar att bli kallad för 'du' eller 'ni' så är det en annan sak, men alla har inte samma kulturarv, traditioner eller uppfostran. Folk säger inte 'ni' eller 'du' på grund av att de vill vara respektlösa, utan snarare har de ALLT SOM OFTAST en god baktanke. Detta bör respekteras lika mycket som det pronomen du/ni vill att folk ska använda.
Jag 'duar' inte alla människor, jag 'niar' inte alla människor. För mig är det en självklarhet att använda 'ni' för att tilltala äldre människor. När jag växte upp var det en del av den sociala normen som var vedertagen och accepterad. I min uppfostran och i mitt kulturarv är 'ni' ett respektgivande pronomen. Nu kanske alla 90-talister skakar på huvudet och blir fly förbannade, och jag kunde inte bry mig mindre.
Att du/ni slänger ur dig/er ord som 'white trash' i en diskussion om 'respekt' är väl lite dubbelmoral i överkant, speciellt när du/ni inte vet någonting om mig eller mitt liv.