2014-01-02, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag förstår inte riktigt varför du citerar mig med koppling till inledande versal/gemen för Ni/ni. Det är ju en helt annan fråga än frågan om bruket som sådant. Generellt sett borde ju versal utgöra skillnaden mellan singular och plural.

De tar ju tydligen upp duande och niande, var det inte det du efterlyste?.
Citera
2014-01-02, 21:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
De tar ju tydligen upp duande och niande, var det inte det du efterlyste?.

Jag efterlyste i första hand texten i läroboken. Ser dock att jag var lite snabb och läste bara Ni/ni.
Citera
2014-01-02, 23:03
Medlem
KycklingKlubbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det hade ju varit kul om du kunnat ange vilken lärobok det gäller och var i boken det står.

Jag sudda många gånger att jag ska springa och leta efter böckerna som om jag inte minns fel finns hemma, men så orkade jag inte lova något sånt. Men kan dock lova att jag PM:ar dig om jag hittar boken under morgondagen (ifall jag kommer ihåg).

Det jag är säker på är att den heter Samhällskunskap (A,B) men vem som är utgivaren undrar jag också.
Citera
2014-01-02, 23:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KycklingKlubban
Jag sudda många gånger att jag ska springa och leta efter böckerna som om jag inte minns fel finns hemma, men så orkade jag inte lova något sånt. Men kan dock lova att jag PM:ar dig om jag hittar boken under morgondagen (ifall jag kommer ihåg).

Det jag är säker på är att den heter Samhällskunskap (A,B) men vem som är utgivaren undrar jag också.

Gör det om du hittar boken.
Citera
2014-01-03, 00:34
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Någon som har "Svenska skrivregler" utgivna av Svenska språknämnden kanske kan säga vad det står i den. Uppenbarligen tar de upp användning av du/ni:

I alla fall i den upplaga jag har (andra) tar man inte ställning, utan konstaterar bara att uppfattningarna skiljer sig:

Citat:
Vissa personer uppfattar pronomenet Ni som avståndstagande eller nedlåtande, medan andra upplever det som artigt. På samma sätt uppfattar vissa du som alltför intimt och andra det som helt neutralt. Även Du med stor bokstav, som förekommer ibland, uppfattas av vissa som avståndstagande.
Citera
2014-01-10, 21:34
Avslutad
Nej, absolut inte. Inte under några som helst omständigheter.
Hans Majestät Konungen skulle jag för övrigt aldrig få för mig att hälsa på.
Citera
2014-01-10, 23:15
Medlem
naknaindianens avatar
Är 18 år och att säga "ni" är nånting helt otänkbart. Det är bara något som finns i gamla fimer och böcker, eller när någon försöker ge intryck av att låta gammaldags, har aldrig hört någon säga det på riktigt.
Citera
2014-01-11, 00:52
Medlem
KycklingKlubbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjorneman
Nej, absolut inte. Inte under några som helst omständigheter.
Hans Majestät Konungen skulle jag för övrigt aldrig få för mig att hälsa på.

Så länge Hans Majestät Konungen inte är din grannfejd eller någon ingift solovårare så kan jag inte förstå varför man skulle nonchalera och ignorera honom. Synd ju. Karln är också människa.
Citera
2014-01-11, 17:35
Medlem
Ville bara säga att jag blivit "niad" ett par ggr det senaste halvåret av yngre människor och jag känner det som en kränkning, ingenting annat. För mig är det ett slag i magen. Du hör inte hit längre, du är passé, ungefär. Har absolut INGENTING med respekt att göra tycker jag. Själv skulle det aldrig falla mig in att nia någon överhuvudtaget, trodde den seden dog ut för länge sen. Jag är 51 år.
Citera
2014-01-11, 17:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Habibah
Ville bara säga att jag blivit "niad" ett par ggr det senaste halvåret av yngre människor och jag känner det som en kränkning, ingenting annat. För mig är det ett slag i magen. Du hör inte hit längre, du är passé, ungefär. Har absolut INGENTING med respekt att göra tycker jag. Själv skulle det aldrig falla mig in att nia någon överhuvudtaget, trodde den seden dog ut för länge sen. Jag är 51 år.

Snart är v-jeansen tillbaka. Att "nia" någon är ungefär lika snyggt som det modet var.
Citera
2014-01-11, 19:12
Medlem
Ja, det kanske är så enkelt att det handlar om modetrender. Pratade med min son som bor i Quebec i Kanada. Där är det franska seder som gäller och där SKA man fortfarande nia i princip alla man inte känner. Hoppas de konstiga sederna försvinner och inte breder ut sig och kommer tillbaka mer och mer här. Skulle vara en tråkig utveckling.
Citera
2014-01-11, 20:16
Medlem
KycklingKlubbans avatar
Tycker det är typiskt svenskt att både gnälla, känna sig undervärdig och att allting ska vara så himla avslappnat de senaste 50 åren. Det har kanske med att göra att det var tvärt om förr.

Men nu klagar vi ju på allt som går att klaga på, t.o.m politiken ska vara lat och hes. Skolan har man gjort till en värsta djungel varför vi rasar ner på botten. Vi spärrar in äldre i deras egen avföring och går hem och lägger oss.

Domstolen skyddar inte ens folket längre utan friar folk hur som helst. Psykhemmen läggs ned för att vi inte har anseende och ork att driva dom eller få argument till att driva dom. Eller så kör man helt enkelt i stil med att "alla är lite knäppa idag, så ska vi ha psykhus kan vi lika gärna slänga in allihop".

Nej jag tycker..
Stå rakt upp och säg "ni", blir så förbannad varför det ska vara så himla märkvärdigt att vara artig någon gång. Det är ju nästan mode att allt ska vara slappt, hängigt och så himla tufft. "Fuck aina" sägs det istället för att ha lite respekt för ämbeten, dom som sköter gatorna och lärarna som lär ut.
"Ingen får ju liksom vara över ens egen värdighet, alla är lika värda" är ju grundtanken, men verkar ju bli precis tvärt om.

Ha överseende med att jag blev lite irriterad.
Senast redigerad av KycklingKlubban 2014-01-11 kl. 20:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in