Hot, skadegörelse, misshandel - en eller två av Vincents anställda polisutreddes
Jag har nyligen postat helt ny info om Eugenivägen 25 (där Vincent och andra problempersoner höll till i juni 1984), och jag ska också göra en ordentlig länksammanställning så snart jag har tid. I denna debattråd finns bla den första utförliga beskrivningen av Vincent och hans brottslighet, och det är dags att göra en överskådlig sammanställning, eftersom materialet är mkt utspritt i tråden.
En person som oväntat har dykt upp är F******, en medelålders kvinna som fick rejält med stryk åren efter Catrines död, och hon blev också trakasserad (en fd partner falskanmälde och skickade polisen på F******).
Och det intressanta är detta: en eller två av Vincents fd anställda var knutna till F****** och dessa incidenter (3 fall av misshandel och en falsk polisanmälan).
Det som hände med F****** är intressant av flera skäl.
Om man läser om det som F****** utsattes för så förstår man vilka sorters människor som var knutna till Eugenivägen 25, och det är tänkvärt att F****** blev hårt utsatt åren direkt efter Catrines död. Efter 1988 fick F****** tydligen vara ifred.
Man kan också notera att F****** bodde nära Karlbergsvägen, där Vincents firma (Billiga Andersson) hade ett registrerat kontor på 80-talet, på nr 66. Det var ca 400 m mellan Karlbergsvägen 66 och F******.
Låt oss nu göra en sammanfattning av de 3 misshandelsfallen.
Första fallet: maj 1986. I offrets lgh fanns 4 personer förutom hon själv. "Robert" eller "Peter" (fd anställda av Vincent) eller båda 2 fanns i lägenheten. Jag har skeendet klart för mig, men jag vet inte namnen på de aktiva personerna, och jag vet inte om Robert eller Peter misstänktes för misshandeln. I vilket fall som helst så fick F****** ingen hjälp av ngn. Här är ett utdrag ur anmälan:
Vid ett tillfälle tog den misstänkte tag i målsägaren, lyfte upp henne och gick fram till fönstret. Den misstänkte öppnade fönstret och lyfte ut målsägaren så att hon blev hängande med huvudet i riktning mot marken (två våningar). Målsägaren skrek av skräck och någon okänd granne ringde polisen.
[slut på utdrag]
Telefonen var sönderslagen, sladden var ursliten, och F****** sa att den misstänkte hade sagt hon skulle dödas om hon anmälde honom. F****** sa också att hon fruktade att den misstänkte skulle återvända och döda henne, och F****** vågade inte "avslöja uppgifter om andra brott där den misstänkte varit mycket aktiv." Sängen i sovrummet och andra möbler var sönderslagna. F****** var illa tilltygad, och hade tydligen blivit sparkad i huvudet.
Andra fallet: augusti 1987. Vid detta tillfälle fanns bara F****** och den misstänkte i lägenheten (samma lgh som förra gången). Den misstänkte var antingen alkoholisten "Robert" eller "Peter" ("Peter" var antagligen inte var på E-vägen 25 i juni 1984). Även denna gång var F****** fullständigt skräckslagen, och hon sa att hon fått stryk under en hel helg, och hon nämnde också strypgrepp. När polisen pressade F****** och krävde klara detaljer blev hon "närmast hysterisk", och hon sa: "Han kommer att döda mig". F****** ville absolut inte göra en polisanmälan.
Tredje fallet: oktober 1987. Återigen samma lgh. Även denna gång finna bara 2 personer i lägenheten: F****** och den misstänkte, som var "Robert" eller "Peter", fd anställda hos Vincent och knutna till Billiga Andersson. När F****** öppnade för polisen var hon mkt omtäcknad och hade blod på kinden. Lägenheten var extremt rörig, antagligen pga handegemäng och misshandel, och gärningsmannen hittades inlindad i en filt, sittandes i en soffa. Både F****** och gärningsmannen var berusade.
I mars 1988 gjorde en person som kände F****** (antingen "Robert" eller "Peter") en falsk polisanmälan, och polisen besökte därför F****** i hemmet. F****** trodde att hon visste vem som anmält och sa: "Detta är hans verk förstås". Mannen som F****** syftade på hade telefontrakasserat henne flera ggr, och han hade också stört grannarna. F****** sa att hon var rädd för mannen, och hon ville inte göra ngn polisanmälan. Enligt F****** sa mannen bla: "Polisen kommer att titta in till dig ofta".
Den som trakasserade F****** och skrämde henne ordentligt 1988 var antingen "Robert" eller "Peter". "Robert" verkar ha varit den mest problematiske av dessa 2 män, och det är rimligt att anta att han var ett mkt stort problem för F******, och jag ska göra mitt bästa för att klargöra saker och ting.
I vilket fall som helst så framgår det ju vilka sorters människor som drogs till Vincent och vilken sorts värld han levde i. Och jag undrar såklart om han själv var närvarande vid den första misshandeln, när F****** hängdes ut genom fönstret. Det skulle inte förvåna mig.
Och jag undrar alltjämt vad Catrine och Vincent hade gemensamt egentligen ...