2014-01-01, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
TH:s svärfar som inte kunde acceptera sin dotters självmord vart startskottet på eländet, sen följer "barnvittnet" tolkat av en mor i djup konflikt med sin make, stolligheterna avlöste varann och det mest självklara spåret Eugeniavägen och dess klientel föll bort, istället ägnade man sig åt att jaga hjärnspöken och annat oknytt.

Den faktiska situation som rådde när TH syltades in i da Costa-utredningen är lätt att begripa och kritisera. Och det är uppenbart att både TH:s och TA:s fall hanterades baklänges. De sk indicierna dök upp flera år för sent, när fallet var totalt sönderkontaminerat av media och diverse smutsiga intressenter (bla Rajs och Olsson).

Att koncentrera sig på hösten 1984 och TH:s absurda häktning på vintern är helt nödvändigt om man vill förstå den senare utvecklingen. Och det är helt uppenbart att TH häktades utan ngn som helst rationell, polisiär, objektiv bakgrund alls.

Polisen hade ingenting, inte ett ögonvittne, inte ett telefonsamtal, ingen personkoppling, inte ett hårstrå, inte ett mjäll, inte en ölnota, inte ett enda besvärande vittnesmål från en enda person nära da Costa. Detta är helt uppenbart, och det är självklart helt häpnadsväckande. Det tål att upprepas: när TH häktades 1984 hade polisen ingenting som talade för häktningen. Den var helt gripen ur luften, den var totalt substanslös.

Att en enda person som aldrig varit i kontakt med vare sig offret eller ngn nära offret går till polisen och påstår diverse saker om TH är sannerligen ingen grund för en häktning. Situationen är helt grotesk, och naturligtvis handlar detta om grundläggande rättssäkerhet.

Detta rättsfall har så många sidospår och underliga aktörer att man lätt glömmer bort de allra mest grundläggande förutsättningarna, och man måste självklart fråga sig: varför häktades TH 1984? Svar: för att ngn råkat säga några underliga saker som polisen okritiskt svalde. Detta är den patetiska sanningen.

Och den som först gick till polisen och snackade ner TH var inte ens knuten till Catrine. Det var ingen langare, ingen pundare, ingen prostituerad kvinna eller ngn bussig torrtosk.

Och här har vi det första fröet, den absoluta början på hela styckmordssåpan.

Allt började med förvirrat skitsnack, och sedan blev det bara värre och värre.

Ett av fallets nyckelord är viskleken.
Citera
2014-01-01, 14:41
Medlem
Hot, skadegörelse, misshandel - en eller två av Vincents anställda polisutreddes

Jag har nyligen postat helt ny info om Eugenivägen 25 (där Vincent och andra problempersoner höll till i juni 1984), och jag ska också göra en ordentlig länksammanställning så snart jag har tid. I denna debattråd finns bla den första utförliga beskrivningen av Vincent och hans brottslighet, och det är dags att göra en överskådlig sammanställning, eftersom materialet är mkt utspritt i tråden.

En person som oväntat har dykt upp är F******, en medelålders kvinna som fick rejält med stryk åren efter Catrines död, och hon blev också trakasserad (en fd partner falskanmälde och skickade polisen på F******).

Och det intressanta är detta: en eller två av Vincents fd anställda var knutna till F****** och dessa incidenter (3 fall av misshandel och en falsk polisanmälan).

Det som hände med F****** är intressant av flera skäl.

Om man läser om det som F****** utsattes för så förstår man vilka sorters människor som var knutna till Eugenivägen 25, och det är tänkvärt att F****** blev hårt utsatt åren direkt efter Catrines död. Efter 1988 fick F****** tydligen vara ifred.

Man kan också notera att F****** bodde nära Karlbergsvägen, där Vincents firma (Billiga Andersson) hade ett registrerat kontor på 80-talet, på nr 66. Det var ca 400 m mellan Karlbergsvägen 66 och F******.

Låt oss nu göra en sammanfattning av de 3 misshandelsfallen.

Första fallet: maj 1986. I offrets lgh fanns 4 personer förutom hon själv. "Robert" eller "Peter" (fd anställda av Vincent) eller båda 2 fanns i lägenheten. Jag har skeendet klart för mig, men jag vet inte namnen på de aktiva personerna, och jag vet inte om Robert eller Peter misstänktes för misshandeln. I vilket fall som helst så fick F****** ingen hjälp av ngn. Här är ett utdrag ur anmälan:

Vid ett tillfälle tog den misstänkte tag i målsägaren, lyfte upp henne och gick fram till fönstret. Den misstänkte öppnade fönstret och lyfte ut målsägaren så att hon blev hängande med huvudet i riktning mot marken (två våningar). Målsägaren skrek av skräck och någon okänd granne ringde polisen.

[slut på utdrag]

Telefonen var sönderslagen, sladden var ursliten, och F****** sa att den misstänkte hade sagt hon skulle dödas om hon anmälde honom. F****** sa också att hon fruktade att den misstänkte skulle återvända och döda henne, och F****** vågade inte "avslöja uppgifter om andra brott där den misstänkte varit mycket aktiv." Sängen i sovrummet och andra möbler var sönderslagna. F****** var illa tilltygad, och hade tydligen blivit sparkad i huvudet.

Andra fallet: augusti 1987. Vid detta tillfälle fanns bara F****** och den misstänkte i lägenheten (samma lgh som förra gången). Den misstänkte var antingen alkoholisten "Robert" eller "Peter" ("Peter" var antagligen inte var på E-vägen 25 i juni 1984). Även denna gång var F****** fullständigt skräckslagen, och hon sa att hon fått stryk under en hel helg, och hon nämnde också strypgrepp. När polisen pressade F****** och krävde klara detaljer blev hon "närmast hysterisk", och hon sa: "Han kommer att döda mig". F****** ville absolut inte göra en polisanmälan.

Tredje fallet: oktober 1987. Återigen samma lgh. Även denna gång finna bara 2 personer i lägenheten: F****** och den misstänkte, som var "Robert" eller "Peter", fd anställda hos Vincent och knutna till Billiga Andersson. När F****** öppnade för polisen var hon mkt omtäcknad och hade blod på kinden. Lägenheten var extremt rörig, antagligen pga handegemäng och misshandel, och gärningsmannen hittades inlindad i en filt, sittandes i en soffa. Både F****** och gärningsmannen var berusade.

I mars 1988 gjorde en person som kände F****** (antingen "Robert" eller "Peter") en falsk polisanmälan, och polisen besökte därför F****** i hemmet. F****** trodde att hon visste vem som anmält och sa: "Detta är hans verk förstås". Mannen som F****** syftade på hade telefontrakasserat henne flera ggr, och han hade också stört grannarna. F****** sa att hon var rädd för mannen, och hon ville inte göra ngn polisanmälan. Enligt F****** sa mannen bla: "Polisen kommer att titta in till dig ofta".

Den som trakasserade F****** och skrämde henne ordentligt 1988 var antingen "Robert" eller "Peter". "Robert" verkar ha varit den mest problematiske av dessa 2 män, och det är rimligt att anta att han var ett mkt stort problem för F******, och jag ska göra mitt bästa för att klargöra saker och ting.

I vilket fall som helst så framgår det ju vilka sorters människor som drogs till Vincent och vilken sorts värld han levde i. Och jag undrar såklart om han själv var närvarande vid den första misshandeln, när F****** hängdes ut genom fönstret. Det skulle inte förvåna mig.

Och jag undrar alltjämt vad Catrine och Vincent hade gemensamt egentligen ...
Senast redigerad av Eremona 2014-01-01 kl. 14:48.
Citera
2014-01-01, 23:54
Medlem
Självklart lät man GW Persson, en person som aldrig utrett ett brott i hela sitt liv, få ett stort inflytande över den nyupptagna förundersökningen, det är liksom en garant för att brottet inte kommer att klaras upp. Självklart var polisen villig att DNA-testa denne "Nisse" som GW släpade fram istället för de verkligt intressanta personerna Vincent och Gonerka. Och självklart låter man en person som skrivit en uppsats som framställer läkarna som skyldiga ansvara för inkommande tips i da Costa-ärendet. Det ingår i detta falls förbannelse, att förneka Catrine varje chans att få sitt brott uppklarat.
Senast redigerad av echoesofglory 2014-01-02 kl. 00:00.
Citera
2014-01-02, 00:13
Medlem
cuchulainns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Självklart lät man GW Persson, en person som aldrig utrett ett brott i hela sitt liv, få ett stort inflytande över den nyupptagna förundersökningen, det är liksom en garant för att brottet inte kommer att klaras upp. Självklart var polisen villig att DNA-testa denne "Nisse" som GW släpade fram istället för de verkligt intressanta personerna Vincent och Gonerka. Och självklart låter man en person som skrivit en uppsats som framställer läkarna som skyldiga ansvara för inkommande tips i da Costa-ärendet. Det ingår i detta falls förbannelse, att förneka Catrine varje chans att få sitt brott uppklarat.
Fats här håller jag inte med riktigt. =) GW Persson är oerhört påläst men har visserligen en tendens att sväva ut ibland. Men han har ett skarpt intellekt (ja, jag har träffat honom vid ganska många tillfällen) och en sällsam förmåga att "think outside the box". Ibland blir det helt fel och rätt banalt, men för det mesta är han "spot-on". I alla fall enligt min uppfattning.
Citera
2014-01-02, 00:39
Medlem
cuchulainns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Vincent dog 2005 så nog fanns det tid att höra honom runt millenieskiftet, var han överhuvudtaget aktuell i utredningen som gjordes 1999-2000 ?

Det finns inga belägg för att han smitit pga Da Costa, det är blott ett rent önsketänkande.
Varför han smitit eller inte är tämligen irrelevant. Enligt gängse norm skulle han förhörts.
Citera
2014-01-02, 00:49
Medlem
cuchulainns avatar
Citat:
En av anledningarna till att den där rättsmedicinaren tidigt blev misstänkt var väl för att en ung prostituerad blott tjugoårig kvinna pekade ut honom hösten 1984 (trapphusdramat på Östermalm -83) när hon fick titta på polisens bilder av olika män som förövrigt ska ha visats upp för hela 130 prostituerade ?
Vid den här tidpunkten så hade väl inte tidningarna börjat skriva om denna rättsmedicinare, det skedde väl först i början av december 1984 då han anhölls ?

Om det stämmer att det inte gjordes någon utredning om TA:s eventuella prostitutionskontakter så är det givetvis inte bra alls, var är mediemordsvännerns kritik gällande detta ?
Det ska också ha varit 1982 som de båda läkarna var kollegor på avdelning 82 på KS om jag inte kommer ihåg fel, avståndet till FP2 är inte långt alls faktiskt, ingen mer än jag som har funderingar angående detta ?

Du nämner också att TA brukade besöka en krog, stamgäst måhända ?
Vilken krog var det fråga om och vart är/var den belägen ?

Jag är övertygad om att hade utredningen skötts bättre så hade Anders Helin haft mycket mer på fötterna när han väckte åtal måt läkarna
Nej, Härm var mer eller mindre springpojke
Citera
2014-01-02, 01:02
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Gonerka var inte förlovad med kvinnan, således var hon inte hans fästmö. Anledningen till att han hade ihjäl henne var ju pga att han inte ville gifta sig med henne.

Dom VAR ett par, Wanda var Gonerkas flickvän/dom hade en relation och vi behöver nog inte tjafsa mer om detta nu.

Det enda jag ville komma fram till var att kvinnan Gonerka styckade inte var någon prostituerad och att det inte finns några prostituerade som har anmält att Gonerka ska ha varit våldsam i samband med sexköp, varken på Catrines arbetsplats Malmskillnadsgatan eller någon annanstans.

Intressant förresten att du ta Gonerkas version för given, kan inte själva anledningen till att han hade ihjäl sin flickvän varit för att hon ville avsluta den korta relationen och han blev förbannad ?
Citera
2014-01-02, 01:13
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cuchulainn
Varför han smitit eller inte är tämligen irrelevant. Enligt gängse norm skulle han förhörts.

Var det rätt av polisen att anhålla och förhöra TH i december 1984 ?
Citera
2014-01-02, 01:39
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Nisse var helt uppenbarligen ett blindspår, han var således ointressant och kunde avföras, då återstår det inte så många andra alternativa "gärningsmän" än just Vincent och Gonerka, har du hittat någon koppling mellan exempelvis Gonerka och Catrine ?
Meddela oss andra då så att vi vet besked är du bussig.

Vincent kände ju dessutom Catrine så vad skulle ett DNA spår bevisa då ????
Att han kände henne och brukade träffa henne ibland ?

Gonerka kan teoretiskt sett ha köpt sex av Catrine som så många andra män men ett sexköp bevisar inte på något sätt en inblandning i Catrines död och styckning.
Citera
2014-01-02, 11:00
Medlem
Citat:
Dom VAR ett par, Wanda var Gonerkas flickvän/dom hade en relation och vi behöver nog inte tjafsa mer om detta nu.

Det enda jag ville komma fram till var att kvinnan Gonerka styckade inte var någon prostituerad och att det inte finns några prostituerade som har anmält att Gonerka ska ha varit våldsam i samband med sexköp, varken på Catrines arbetsplats Malmskillnadsgatan eller någon annanstans.

Intressant förresten att du ta Gonerkas version för given, kan inte själva anledningen till att han hade ihjäl sin flickvän varit för att hon ville avsluta den korta relationen och han blev förbannad ?

Gonerka var känd för att vara manipulativ och lögnaktig, vilket påminner om en viss annan person i fallet, Marianne Seppälä som var dömd för bla bedrägeri. Du tar hennes version för sann men misstror nu Gonerka? Helt godtyckligt. Jag har aldrig påstått att Gonerka och Wanda inte var ett par, Wanda var inte Gonerkas fästmö oavsett vad du påstår, de hade träffats via en kontaktannons, det gör dem knappast till förlovade!
Senast redigerad av echoesofglory 2014-01-02 kl. 11:23.
Citera
2014-01-02, 11:16
Medlem
Citat:
Var det rätt av polisen att anhålla och förhöra TH i december 1984 ?

Nej, självklart inte. TH häktades och förhördes utan saklig grund, och jag har frågat efter ngn som tycker annorlunda, ngn som kan redovisa den nyktra, objektiva grunden till att TH häktades vintern 1984, men tystnaden är kompakt. Den krassa sanningen är: det fanns ingen grund för häktningen. Det fanns inga heta vittnesmål, ingen personkoppling, inga indicier, ingenting. Sedermera dammsögs TH:s jobb, bil och bostad, och man fann: ingenting. Och sedermera drogs en till ointressant man in i utredningen: Allgén. Och även hans hem dammsögs, och man fann: ingenting. Och efter sex års harvande hade man: ingenting. Och herrarna är idag avskrivna, tack och lov
Citera
2014-01-02, 11:37
Medlem
Länklista: Vincent, hans anställda, Eugenivägen och angränsande rättsfall

Jag har nyligen postat helt ny info, och det är mer uppenbart än någonsin att utredningen missköttes från början.

Länksamlingen i slutet på detta inlägg innehåller bla info om det dysfunktionella klientelet på Eugeniavägenvägen 25 och 3 misshandelsfall. En eller 2 av Vincents fd anställda var med vid misshandeln av F******.

Jag har också upptäckt att "Robert" (en våldsam missbrukare som var anställd av Vincent och som fanns på E-vägen 25 i juni 1984) kände F****** (kvinnan som blev misshandlad) mkt väl, och det är nog "Robert" som var närvarande när F****** misshandlades.

I juni 1985 greps "Robert" och en kvinna med samma efternamn som den misshandlade kvinnan (F******). "Robert" och kvinnan (F******) hade misshandlat 2 personer i en park, och tydligen hade F****** skurit båda offren i ansiktet med en kniv. F****** och "Robert" var säkerligen partners in crime, iaf 1985, men sedan skar det sig tydligen

"Peter" (också fd anställd) kan också ha närvarat vid misshandeln av F******, men antagligen var det "Robert" som var med, antingen som aktiv våldsman eller som passiv betraktare

F****** misshandlades och trakasserades 1986 - 1988. Efter 1988 fick hon tydligen vara ifred. Tidpunkterna är kanske lite intressanta, med tanke på da Costa-fallets tidslinje.

När det nu visar sig att F****** både kände "Robert", blev misshandlad av honom (hon blev det vid åtminstone ett tillfälle) och var kriminell själv så är F****** självklart intressant hon också. Hoppas att jag har lika stor tur med F****** som med Vincent & Co.

Länksamling: Vincent, E-vägen mm

(FB) Styckmordet på Catrine da Costa 1984

Senast redigerad av Eremona 2014-01-02 kl. 12:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in