2013-12-31, 15:12
Medlem
dokoalseleds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Vill man spela glampop så är definitivt en stjärnformad kropp att föredra.
Vid dödsmetall är nog formen av en bödelyxa bättre.

Eller vänta.. jag sparar mig nog till tråden med den bästa längden på hängbandet istället.

Du förstår nog inte, det handlar helt och hållet om tycke och smak och ergonomi, helt individuell sådan.

//Brute
Jaha lustigkurre. Jag är nybörjare.
Citera
2013-12-31, 15:42
Medlem
Som sagt gå till en musikaffär och testa vilken du gillar bäst och välj den. Sen finns det ju annat som skiljer LP/Strat åt som faktiskt spelar roll.
Citera
2013-12-31, 15:47
Medlem
kajakhyvlarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dokoalseled
Jaha lustigkurre. Jag är nybörjare.

Har du provspelat någon av dem?

Eftersom du inte verkar ha några förkunskaper rekommenderar jag att Köpa en akustisk nylonsträngad i 1500-2000 kronorsklassen som du kan börja lära dig ackord och teknik på innan du ger dig på elgitarr.

Gitarrens form är av mindre betydelse i början..
Citera
2013-12-31, 15:51
Medlem
dokoalseleds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajakhyvlarn
Har du provspelat någon av dem?

Eftersom du inte verkar ha några förkunskaper rekommenderar jag att Köpa en akustisk nylonsträngad i 1500-2000 kronorsklassen som du kan börja lära dig ackord och teknik på innan du ger dig på elgitarr.

Gitarrens form är av mindre betydelse i början..
Ok. Jag kan ingenting om gitarrer eller gitarrspel. Kan inte ett enda ackord. Jag har en stålsträngad akustisk men förut när jag försökte lära mig lite med den tyckte jag att det dånade så mycket att jag tänkte att mina grannar kanske hör. Därför har den legat på hyllan. Jag har funderat på att köpa en nylonsträngad för att jag har hört att de låter mindre. Men jag tänkte att en elgitarr med hörlurar måste låta minst, och det är därför jag funderar på elgitarr.
Citera
2013-12-31, 16:05
Medlem
kajakhyvlarns avatar
Citat:
Ok. Jag kan ingenting om gitarrer eller gitarrspel. Kan inte ett enda ackord. Jag har en stålsträngad akustisk men förut när jag försökte lära mig lite med den tyckte jag att det dånade så mycket att jag tänkte att mina grannar kanske hör. Därför har den legat på hyllan. Jag har funderat på att köpa en nylonsträngad för att jag har hört att de låter mindre. Men jag tänkte att en elgitarr med hörlurar måste låta minst, och det är därför jag funderar på elgitarr.

Nja, har inte så mycket med ljudet att göra mer än att det är betydligt mycket lättare att lära sig grunderna just på en enkel akustisk än på en elgitarr där minsta felsättning och rörelse ger missljud och låter allmänt fördjävligt, tunn hals, tunna strängar,tung och svårhanterad,sladdar och ström osv osv..

En akustisk kan du plocka upp närsom, det är enkelt att se och höra när du gör fel/rätt, det är viktigt att man lär sig sätta ackorden rätt från början.
Det kommer bli mycket tragglande för dig innan du lär dig, börja med grundackorden och traggla tills de sitter utan att du behöver tänka..
Citera
2013-12-31, 16:10
Medlem
dokoalseleds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajakhyvlarn
Nja, har inte så mycket med ljudet att göra mer än att det är betydligt mycket lättare att lära sig grunderna just på en enkel akustisk än på en elgitarr där minsta felsättning och rörelse ger missljud och låter allmänt fördjävligt, tunn hals, tunna strängar,tung och svårhanterad,sladdar och ström osv osv..

En akustisk kan du plocka upp närsom, det är enkelt att se och höra när du gör fel/rätt, det är viktigt att man lär sig sätta ackorden rätt från början.
Det kommer bli mycket tragglande för dig innan du lär dig, börja med grundackorden och traggla tills de sitter utan att du behöver tänka..
Ok. Jag menar att jag var intresserad av elgitarr för att akustisk låter in till grannarna.
Citera
2013-12-31, 16:30
Medlem
Bombaysapphires avatar
Citat:
Ok. Jag kan inte spela gitarr. Jag letar efter ett nybörjarpaket och väger för tillfället mellan Epiphone Les Paul Special II, Squier Tele och Squier Strat.

Jag hade nog valt stratan än om jag inte gillar den egentligen men rent spontant känner jag att det är det bästa valet för en nybörjare.
Men som andra sagt så är en akustisk det bästa valet om du inte kan spela alls. Skit i om grannarna hör det, spelar du på dagen så får de stå ut med det.
Citera
2013-12-31, 17:17
Medlem
dokoalseleds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombaysapphire
Jag hade nog valt stratan än om jag inte gillar den egentligen men rent spontant känner jag att det är det bästa valet för en nybörjare.
Men som andra sagt så är en akustisk det bästa valet om du inte kan spela alls. Skit i om grannarna hör det, spelar du på dagen så får de stå ut med det.
La en beställning på en billig nylonsträngad på nätet nyss. Har ingen aning om kvalitén men orkar inte jiddra. Kanske köper jag en elgitarr sen ändå. Ca 2000 kan jag nog avvara mig. La bara ca 850 på akustisk+stämapparat+frakt
Citera
2013-12-31, 17:27
Medlem
Blaxmixs avatar
Är du nybörjare så är det ganska skitsamma vilken gitarr du väljer. Skulle inte säga att det finns lätt och svårspelade gitarrer utan du vänjer dig vid din gitarr helt enkelt.

Personligen skulle jag aldrig köpa en Single cut eftersom dom alltid känns mycket klumpigare enligt mig.
Citera
2013-12-31, 18:18
Medlem
dokoalseleds avatar
Jag köpte denna gitarr:

http://www.thomann.de/se/thomann_classica.htm

Och sen tror jag det var denna stämapparat:

http://www.thomann.de/se/harley_benton_gt6.htm

Hoppas det inte är skit, för jag har redan skickat beställningen...
Citera
2013-12-31, 18:32
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Jag köpte denna gitarr:

Grattis!

Då får man konkurrens på efterfesterna i sommar då:
https://www.youtube.com/watch?v=gzuOAtDd8Yc&feature=player_detailpage#t=54

//Brute
Citera
2014-01-01, 11:26
Medlem
Bombaysapphires avatar
Citat:
Jag köpte denna gitarr:

Har ingen aning om hur gitarren är men du gjorde nog rätt val. Att börja med en billig akustisk är bra just för att du får reda på om du över huvudtaget tycker det är roligt att spela gitarr. Man märker ingen direkt skillnad på en bra gitarr och en dålig gitarr när man är nybörjare ändå.
Om du nu skulle tycka att spela gitarr är skitkul så rekommenderar jag att du sparar ihop lite mer pengar när du ska köpa elgitarren och förstärkaren. En bra gitarr kommer aldrig att låta bra på en dålig förstärkare och då menar jag inte att en Squier är en bra gitarr.

Och spela för fan inte wonderwall på fester.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in