Citat:
Ursprungligen postat av
dokoalseled
Ok. Jag kan ingenting om gitarrer eller gitarrspel. Kan inte ett enda ackord. Jag har en stålsträngad akustisk men förut när jag försökte lära mig lite med den tyckte jag att det dånade så mycket att jag tänkte att mina grannar kanske hör. Därför har den legat på hyllan. Jag har funderat på att köpa en nylonsträngad för att jag har hört att de låter mindre. Men jag tänkte att en elgitarr med hörlurar måste låta minst, och det är därför jag funderar på elgitarr.
Nja, har inte så mycket med ljudet att göra mer än att det är betydligt mycket lättare att lära sig grunderna just på en enkel akustisk än på en elgitarr där minsta felsättning och rörelse ger missljud och låter allmänt fördjävligt, tunn hals, tunna strängar,tung och svårhanterad,sladdar och ström osv osv..
En akustisk kan du plocka upp närsom, det är enkelt att se och höra när du gör fel/rätt, det är viktigt att man lär sig sätta ackorden rätt från början.
Det kommer bli mycket tragglande för dig innan du lär dig, börja med grundackorden och traggla tills de sitter utan att du behöver tänka..