Citat:
Ursprungligen postat av
pethom
De fetade raderna fick mig att minnas ett reportage från London om ett antal imamer som åkte omkring i Storbritannien och i moskéer spydde hat över allt västerländskt. En del ungdomar som inte hade något riktigt stöd hemifrån eller lät sig bli ledd av grupptrycket därför att de, likt många andra arabiska ungdomar, inte hade kurage nog att vara individualister och göra det som egentligen intresserar dem var lättpåverkade och trodde på alla lögner som sades av dessa imamer. Om jag inte har fel blev en av dessa imamer för en tid sedan gripen och dömd för hets mot folkgrupp (västerlänningar).
Det stämmer. Det ser ut så i många länder, även Sverige. Problemet är svårt att få bukt på. Det är många lager av problem. Annars fanns det inte idag. Grupptrycket ger indentitet som de unga muslimerna med härkomst från andra länder kanske saknar i det land de fötts i, då de känner sig annorlunda och utanför resten av samhället. De är oftare fattigare och har svårare att komma in på arbetsmarknaden. Det finns många orsaker.
Samtidigt kan man se att t ex buddhister sällan har dessa extrema uttryck fast de ofta lever i samma förhållanden. Så man kan inte förklara bort allt så enkelt heller.
Citat:
Ursprungligen postat av
pethom
Om jag inte har helt fel anser sunni att Muhammeds efterträdare är en släkting (dotterson?), medan shia anser att efterträdaren ska vara en annan person kunnig om läran och således en imam.
Tvärtom. Shia ser Ali och hans ätt som de rättmätiga efterträdarna. Ali var Muhammeds kusin. Sunniter såg Abu Bakr som efterträdare och han blev den första kalifen. Det är lite mer komplicerat än så då de har olika syn på första och fjärde kalifen. Men i huvudsak är det så här schismen började.