2013-12-30, 16:47
Medlem
Vet inte riktigt när mellanöstern halkade snett och bort från en sund samhällsutveckling. Men onekligen har islam haft en förödande negativ effekt alltsedan den religionen skapades.

Religionen är väldigt aggressiv och förmodligen som en direkt reaktion på judendomen och kristendomen.

Konflikterna mellan religionerna har genom krig och förtryck helt klart fördröjt utvecklingen enormt mycket i mellanöstern.

Givetsvis tycker jag religionerna speciellt de abrahamiska har en gemensam skuld till allt elände folk i mellanöstern fått lida sig igenom fram till idag.
Citera
2013-12-30, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Varken sunni eller shia är problemet, fanatisk islam och västvärldens girighet är. Båda muslimska sekter exploderar mer än vad himmelen gör på nyårsafton. Givetvis är det västvärldens fel att dessa dynamitspäckade galningar spränger varandra i bitar medan de skriker allahu akbar dag ut och dag in, år efter år Det är alltid andras fel när det kommer till dessa muslimer. Och de har delvis rätt.

Den imperisalistiska snabeln från väst har trängt djupt in i mellanöstern och styckat länderna och kulturerna samtidigt som man sugit ut tillgångar. Så väst är mycket skyldigt till att eländet började. Men muslimerna får ta eget ansvar också, inte skylla ifrån sig hela tiden. Det sker det också. Hur ska man få bukt på galningarna och dessa tankeströmmar som sprider sig mest bland ungdomen? Det görs fösrök överallt att komma till rätta med detta men med ganska klena resultat än. Beroende på att medel i inte riktigt finns. Samt blir det lätt att man får börja om på ruta ett när en drönare råkat spränga ytterligare ett gäng skolbarn eller ett muslimskt land invaderas igen av samma gamla koalition som alltid.

På sätt och vis kan jag ibland förstå galningarna. Inte handlingarna de utför men frustrationen och hatet som det grundas på.

Jag menar, här på FB sitter någon svennebanan bakom tangentbordet och skriver hatisk propaganda mot muslimer för att när han var på väg till systembolaget först spinga in i kiosken brevid för en dosa grovt. fick stå bakom en somalisk kvinna. Hela dagen är förstörd! Så pass att de alla ska utvisas eller rent av förintas! Så efter ett par starköl har svennebanan mod nog att hata ut fullt och önska död och förintelse åt alla människor från MENA. Jag förstår muslimens situation och handlingar bättre om jag ska vara ärlig...

Bra skrivet.

Men är det inte skillnad med sunni och shia.

Att någon av dem vill att efterträdaren ska vara i Mohammeds släkt, och den andra vill att den ska vara bestämd av Gud? Eller nått sånt?
Citera
2013-12-30, 17:55
Avslutad
Kan någon förklara för mig varför Shia och Sunni-muslimer krigar mot varandra ?
Citera
2013-12-30, 18:03
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalJack
Det kan de knappt själva. Det har pågått sedan islams begynnelse. Det handlar om Muhammeds efterträdare och de båda sekterna är inte eniga om vem som egentligen hade den rätten. De har olika syn på vem det är och där är konflikten. Varför man än idag behöver mörda varandra med frenetiskt raseri på grund av detta är ännu svårare att svara på.
Senast redigerad av Golachab 2013-12-30 kl. 18:06.
Citera
2013-12-30, 18:08
Avslutad
Citat:
Det kan de knappt själva. Det har pågått sedan islams begynnelse. Det handlar om Muhammeds efterträdare och de båda sekterna är inte enig om vem som egentlige hade den rätten. De har olika syn på vem det är och där är konflikten.
Om det är krig de vill ha, så får de döda varandra till döds. Jag tycker omvärlden borde stoppa all massmedia att stoppa nyheter och kriget mellan shia och sunni och ignorera dem. Man borde göra sanktioner mot Irak och sparka deras ambassadörer. Blir så jävla arga på dem
Citera
2013-12-30, 18:10
Medlem
Citat:

http://islam.se/livsaskadning/shia/

Länken ovan kan ge en liten fingervisning vad skillnaderna är och varför man bråkar.

Eg inget konstigt med det. Även kristna har liknande skillnader som lett till långa och blodiga krig. Framför allt mellan protestanter och katoliker.
Citera
2013-12-30, 18:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
http://islam.se/livsaskadning/shia/

Länken ovan kan ge en liten fingervisning vad skillnaderna är och varför man bråkar.

Eg inget konstigt med det. Även kristna har liknande skillnader som lett till långa och blodiga krig. Framför allt mellan protestanter och katoliker.
tänker inte läsa så mycket text.
Krig mellan protestanta och katloiker handla om Irlands självständighetskriget. Också i medeltiden i Tyskland var det krig mellan protestanta och katoliker.
Citera
2013-12-30, 18:20
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Om det är krig de vill ha, så får de döda varandra till döds. Jag tycker omvärlden borde stoppa all massmedia att stoppa nyheter och kriget mellan shia och sunni och ignorera dem. Man borde göra sanktioner mot Irak och sparka deras ambassadörer. Blir så jävla arga på dem
Ignorans och sanktioner hjälper inte de oskyldiga utsatta... Du förstår väl att de flesta människor inte vill befatta sig med krig och våld? Det är ju galningarna som tycker det är en bra idé. Galningar som inte sällan uppstått pga att väst fingrat i politiken och skapat motsättningar. T ex Syrien. Där får rebellerna stöd av väst. Rebeller som tidigare kallats "al-quaida" av väst. Ett paraplyorgan som väst krigat mot i sitt "krig mot terrorismen" i många år. Regeringen är mer shiainriktad.

Varför denna kappvändning i stöd till olika falanger av väst? Politik, är svaret. Söndra och härska.
Senast redigerad av Golachab 2013-12-30 kl. 18:23.
Citera
2013-12-30, 18:22
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
tänker inte läsa så mycket text.
Krig mellan protestanta och katloiker handla om Irlands självständighetskriget. Också i medeltiden i Tyskland var det krig mellan protestanta och katoliker.
I modern tid ja. Men det har krigats länge i europa förr mellan dessa trosinriktningar. 30-åriga kriget t ex. Englands kristna historia var inte utan smärta när de övergav katolicismen.
Citera
2013-12-30, 18:33
Bannlyst
Citat:
Varken sunni eller shia är problemet, fanatisk islam och västvärldens girighet är...Hur ska man få bukt på galningarna och dessa tankeströmmar som sprider sig mest bland ungdomen? Det görs fösrök överallt att komma till rätta med detta men med ganska klena resultat än. Beroende på att medel i inte riktigt finns. Samt blir det lätt att man får börja om på ruta ett när en drönare råkat spränga ytterligare ett gäng skolbarn eller ett muslimskt land invaderas igen av samma gamla koalition som alltid.
De fetade raderna fick mig att minnas ett reportage från London om ett antal imamer som åkte omkring i moskéer i Storbritannien och spydde hat över allt västerländskt. En del ungdomar som inte hade något riktigt stöd hemifrån eller lät sig bli ledd av grupptrycket därför att de, likt många andra arabiska ungdomar, inte hade kurage nog att vara individualister och göra det som egentligen intresserar dem var lättpåverkade och trodde på alla lögner som sades av dessa imamer. Om jag inte har fel blev en av dessa imamer för en tid sedan gripen och dömd för hets mot folkgrupp (västerlänningar).

Citat:
Ursprungligen postat av KrilleP
Men är det inte skillnad med sunni och shia. Att någon av dem vill att efterträdaren ska vara i Mohammeds släkt, och den andra vill att den ska vara bestämd av Gud? Eller nått sånt?
Om jag inte har helt fel anser sunni att Muhammeds efterträdare är en släkting (dotterson?), medan shia anser att efterträdaren ska vara en annan person kunnig om läran och således en imam.
Senast redigerad av pethom 2013-12-30 kl. 18:40.
Citera
2013-12-30, 18:43
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pethom
De fetade raderna fick mig att minnas ett reportage från London om ett antal imamer som åkte omkring i Storbritannien och i moskéer spydde hat över allt västerländskt. En del ungdomar som inte hade något riktigt stöd hemifrån eller lät sig bli ledd av grupptrycket därför att de, likt många andra arabiska ungdomar, inte hade kurage nog att vara individualister och göra det som egentligen intresserar dem var lättpåverkade och trodde på alla lögner som sades av dessa imamer. Om jag inte har fel blev en av dessa imamer för en tid sedan gripen och dömd för hets mot folkgrupp (västerlänningar).
Det stämmer. Det ser ut så i många länder, även Sverige. Problemet är svårt att få bukt på. Det är många lager av problem. Annars fanns det inte idag. Grupptrycket ger indentitet som de unga muslimerna med härkomst från andra länder kanske saknar i det land de fötts i, då de känner sig annorlunda och utanför resten av samhället. De är oftare fattigare och har svårare att komma in på arbetsmarknaden. Det finns många orsaker.

Samtidigt kan man se att t ex buddhister sällan har dessa extrema uttryck fast de ofta lever i samma förhållanden. Så man kan inte förklara bort allt så enkelt heller.

Citat:
Ursprungligen postat av pethom
Om jag inte har helt fel anser sunni att Muhammeds efterträdare är en släkting (dotterson?), medan shia anser att efterträdaren ska vara en annan person kunnig om läran och således en imam.
Tvärtom. Shia ser Ali och hans ätt som de rättmätiga efterträdarna. Ali var Muhammeds kusin. Sunniter såg Abu Bakr som efterträdare och han blev den första kalifen. Det är lite mer komplicerat än så då de har olika syn på första och fjärde kalifen. Men i huvudsak är det så här schismen började.
Senast redigerad av Golachab 2013-12-30 kl. 18:48.
Citera
2013-12-30, 19:33
Medlem
zaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Anser du att det är vetenskapligt att tro att tomten/Zeus/Tor/Horus/Ra/Mithra/Helena/ insert-any-god-here finns?
Joho. Massvis. Här är ett urval:
http://www.talkorigins.org/faqs/comdesc/
http://humanorigins.si.edu/evidence
http://anthro.palomar.edu/evolve/evolve_3.htm
http://evolution.berkeley.edu/evolibrary/search/topicbrowse2.php?topic_id=46

Fast det är inga bevis, det tyder på evolution men man har inte kunnat betrakta evolution av våra arter. Och nej, religion har en djupare innebörd än skapelsen, har du inte fattat det än kan du gräva ner dig själv ytterligare ett par meter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in