2008-10-09, 13:09
Medlem
zutman84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbnHazm
Som ni ser så handlar zutmans referenser enbart om youtube. Han vill att vi ska tro på shiismen från filmklipp på youtube.

Det står i kornanen "Ahlulbaiyt" profetens familje, ska du förneka det??
Citera
2008-10-09, 13:15
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zutman84
Det står i kornanen "Ahlulbaiyt" profetens familje, ska du förneka det??

Ahlulbaiyt är profetens fruar, farbröder och barnbarn. Mehdi som gömt sig är inte från Ahlulbaiyt. Han är ättling till profeten.
Citera
2008-10-09, 13:23
Medlem
zutman84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Zutman84

Varför ska man fråga Ali om hjälp? Var säger Allah i Koranen att vi ska fråga Ali eller någon annan om hjälp? Säger Allah inte att vi alltid ska vända oss till Honom och varnar för att ta andra vägar?

Du känner väl till Koranversen;
''It was We Who created man, and We know what dark suggestions his soul makes to him: for We are nearer to him than (his) jugular vein.'' (50:16)

Sen att kanske profeter och budbärare står unikt nära Allah på annat sätt är väl inte så konstigt då det är Han som utvalt dem för deras goda moral för att få framföra Hans budskap. Men de står inte Honom nära för att vi ska använda dem eller vända oss till dem i bön eller med frågor.

Gud skapde "Ahlulbaiyt" ett "baraka" för os människor, vem ska hjälpa dig komma in i himlen? Porfeten Mohammed och hans familje dom kan ge os "alshefa3e" på domedagen, om du kanske har lite synder men dom kan övertala Gud att du kommer in till himlen.

Vi ber inte imam Ali för hjälp vi kommer närmare Gud genom profetens familje, Gud lyssnar på dom mer än vad han lyssnar på os.
Gud skapade Mohammed, Ali,Fatima,Hassan och Husian deras själar före han skapade universum.
Profeten Mohammeds sa Hassan och Husian är "Sayden shebab ehlil jenne." betyder dom är bästa och yngsta i paradiset, och sunna muslimer säger det själv och det står i sunna böcker om det.

Imam Ali moske som ligger i najaf där finns profeten Adams grav och profeten Noaha.
Imam Ali föddes inne i kabba guds vilja.

http://en.wikipedia.org/wiki/Imam_Ali_Mosque

http://en.wikipedia.org/wiki/Ali

"Some sources record that ʿAlī was the only person born in the Kaaba sanctuary in Mecca. His father was Abu Talib ibn ‘Abd al-Muttalib and his mother was Fatima bint Asad[1] but he was raised in the household of Muhammad, who himself was raised by Abu Talib. When Muhammad reported receiving a divine revelation, ʿAlī was among the first to accept his message, dedicating his life to the cause of Islam."
Senast redigerad av zutman84 2008-10-09 kl. 13:30.
Citera
2008-10-09, 13:24
Medlem
zutman84s avatar
Citat:
Ahlulbaiyt är profetens fruar, farbröder och barnbarn. Mehdi som gömt sig är inte från Ahlulbaiyt. Han är ättling till profeten.

åhh du överska mig, tror du att jag inte visste att du skulle svara så? haha jag har hört det förut.
När Imam Al Mehdi dyker upp då ska vi se vem som hade rätt och mycket tyder att det är mycket nära.
Citera
2008-10-09, 13:31
Medlem
IbnHazms avatar
Och så fortsätter Zutman pådyvla oss hans sneda tro som jag lämnade för länge sen... suck

Citat:
Gud skapde "Ahlulbaiyt" ett "baraka" för os människor, vem ska hjälpa dig komma in i himlen? Porfeten Mohammed och hans familje dom kan ge os "alshefa3e" på domedagen, om du kanske har lite synder men dom kan övertala Gud att du kommer in till himlen.

Det som kommer hjälpamig komma in i himlen är min underkastelse för Allah swt. Ahlulbayt kommer att ställas för svars precis som alla andra, och Allah swt har inte skapat dom för att via dom får muslimer träda in i paradiset. Den här dogmen påminer om kristendomen, utan tron på Jesus kommer man inte till himlen. Rena rama shirk. Att profeten fick Alshafa3a betyder inte att han kan döma och dela paradisets platser åt folk. Han var blott en människa och dog som en människa.

Citat:
Vi ber inte imam Ali för hjälp vi kommer närmare Gud genom profetens familje, Gud lyssnar på dom mer än vad han lyssnar på os.

Du skrev i ett föregående inlägg att ni ber Ali om hjälp och nu säger du något annat, men dessvärre handlar det fortfarande om shirk. Profetens familj inkl profeten är DÖDA, förstår du vad döda betyder? En död är makt och hjälplös.
Citat:
Gud skapade Mohammed, Ali,Fatima,Hassan och Husian deras själar före ha skapade universum.

Det stämmer inte.
Citat:
Profeten Mohammeds sa Hassan och Husian är "Sayden shebab ehlil jenne." betyder dom är bästa och yngsta i paradiset, och sunna muslimer säger det själv och det står i sunna böcker om det.

Det tyder inte på deras gudomlighet även om de är de bästa unga i paradiset.

Citat:
Imam Ali moske som ligger i najaf där finns profeten Adams grav och profeten Noaha.

VA? Vad har det med vad vi pratar om att göra? och vad så? Om han är begravad i Najjaf eller i Findland? Det finns säkra historier om att graven är tom.
Citat:
Imam Ali föddes inne i kabba guds vilja.

Och? Vad har du för bevis att han föddes inne i Kaba? Och vilka förmåner får man om man födds där?

Edit: stavfel
Senast redigerad av IbnHazm 2008-10-09 kl. 13:34.
Citera
2008-10-09, 13:33
Medlem
zutman84s avatar
Citat:
åhh du överska mig, tror du att jag inte visste att du skulle svara så? haha jag har hört det förut.
När Imam Al Mehdi dyker upp då ska vi se vem som hade rätt och mycket tyder att det är mycket nära.

Fatima är profetens Mohammeds barn och hon är gifte med Imam Ali och hon födde Hassan och husian.
Citera
2008-10-09, 13:33
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:

Jag trodde som du när jag var shia men när jag börjat studera dessa frågor närmare kom jag fram till att jag och shia har hade fel. Be mig inte att vänta på en fantasi figur som er Mehid som gömde sig i en grotta i mer än 1000 år, be dig själv att argumentera rationellt och läs på istället för att låta några mullor göra det åt dig.
Citera
2008-10-09, 13:34
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Fatima är profetens Mohammeds barn och hon är gifte med Imam Ali och hon födde Hassan och husian.

Och?
Citera
2008-10-09, 13:34
Medlem
zutman84s avatar
Citat:
Och så fortsätter Zutman pådyvla oss hans sneda tro som jag lämnade för länge sen... suck

Det som kommer hjälpamig komma in i himlen är min underkastelse för Allah swt. Ahlulbayt kommer att ställas för svars precis som alla andra, och Allah swt har inte skapat dom för att via dom får muslimer träda in i paradiset. Den här dogmen påminer om kristendomen, utan tron på Jesus kommer man inte till himlen. Rena rama shirk. Att profeten fick Alshafa3a betyder inte att han kan döma och dela paradisets platser åt folk. Han var blott en människa och dog som en människa.

Du skrev i ett föregående inlägg att ni ber Ali om hjälp och nu säger du något annat, men dessvärre handlar det fortfarande om shirk. Profetens familj inkl profeten är DÖDA, förstår du vad döda betyder? En död är makt och hjälplös.

Det stämmer inte.

Det tyder inte på deras gudomlighet även om de är de bästa unga i paradiset.

VA? Vad har det med vad vi pratar om att göra? och vad så? Om han är begravad i Najjaf eller i Findland? Det finns säkra historier om att graven är tom.

Och? Vad har du för bevis att han föddes inne i Kaba? Och vilka förmånder får man om man födds där?

sunna från irak är riktig wahhabi styl.

Du har ingen bevis på allt du sa. men jag bevisade igen
Citera
2008-10-09, 13:37
Medlem
zutman84s avatar
Citat:
Och?

Då ska du vissa respekt till profeten Mohammeds familje som krigade och dog för islams namn.
Senast redigerad av zutman84 2008-10-09 kl. 13:40.
Citera
2008-10-09, 13:39
Medlem
zutman84s avatar
Citat:
Jag trodde som du när jag var shia men när jag börjat studera dessa frågor närmare kom jag fram till att jag och shia har hade fel. Be mig inte att vänta på en fantasi figur som er Mehid som gömde sig i en grotta i mer än 1000 år, be dig själv att argumentera rationellt och läs på istället för att låta några mullor göra det åt dig.

WTF snackar du dom? the time will tell vänta och se själv. stora syster
Citera
2008-10-09, 13:58
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
sunna från irak är riktig wahhabi styl.

Du har ingen bevis på allt du sa. men jag bevisade igen

Typisk okunnig shia! Sunniter i Irak följer shafii skola. Och wahabism har jag diskuterat med dig att det är en myt och jag har inte lust eller tid att ta upp ämnet igen. Inte mitt problem att du fattar trögt.

Vad är det jag ska bevisa? Det är inte jag som kom med påstående för att bevisa. Det är du som gjort det och bevisbördan ligger på dig. Hela ditt snack är om "vi ska se när mehdi kommer" och vad så? Om han kommer eller inte kan du inte bevisa det. Sådana argument borde inte komma från en man, ifall du är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in