Citat:
Ursprungligen postat av
Kopparstaden
Tycker personligen att handrandsytt hade varit kanon men jag vet inte om det kommer att sälja bättre. Problemet är att de då hamnar i samma prisklass som EG och G&G och även om hantverket är lika eller bättre så är Bestetti okända i Sverige.
En bra idé kan ju vara att skapa en marknad med Blake-modellerna och sen växla upp till handrandsytt. I slutet är det ju vårt ansvar som kunder att köpa skorna om vi vill ha dem på hemmaplan. Det är ju lätt att sitta anonymt på FB och tycka att det borde finnas massa saker i butikerna och sen går man dit och tittar på det eller prova för att köpa via nätet...kläder som skor.
"Put your money where your mouth is" som de säger i USA

Fast Bestetti är redan rätt välkänd ändå, i alla fall bland lite mer seriöst skointresserade, som ändå står för en stor del av Edward Green och Gaziano & Girling-köpet. Och helt handgjorda, italienska skor som ser läckra ut säljer nog också till de som bara har mycket cash men ingen koll också. Men sedan tror ju jag att den stora försäljningen skulle de kunna göra på nätet. I dagsläget finns bara en enda butik, mig veterligen, som säljer Bestetti RTW-online, och det är Sydkoreanska B&B Tailor. Och de är väldigt krångliga att beställa ifrån för europeer och amerikaner. Med Spigas webbshop och lite snack på bloggar och forum kommer de säkerligen kunna kränga riktigt bra till folk både i Europa och USA.
Får man bara igång det hela tror jag ärligt talat att det största problemet kommer vara att de inte kommer ha tillräckligt med skor för intresset, och att långa leveranstider kan vara största problemet (även om butiker får snabbare än privatpersoners beställningar). Man måste också minnas att även jämfört med en sån liten fjutt som Gazoano & Girling så är Bestetti jättesmå i dagsläget, och han kommer aldrig bli något superstort märke (han verkar ha alldeles för stora krav på att ha koll på tillverkningen för det), så några jättevolymer för att det ska räknas som väldigt bra försäljning av Bestetti kommer inte krävas.
Sen håller jag, som jag tydligt framhållit på annat håll, definitivt med om att vi svenskar också måste se till att handla i Sverige om vi vill ha ett bra utbud här.