2013-12-30, 23:09
Medlem
Eftersom jag är i London äver nyår så gick jag idag in och prövade The Shoe Snobs skor. Jag hade även privilegiet att få byta några ord med honom. Som ni redan vet så planeras en trunk show i Sthlm i vår. Han kommer även komma ut med några ytterligare modeller än de han har.

Jag prövade hans brougade wholecuts och ett par mocka oxfords. Båda satt som ett smäck på foten. Jag blev överaskad vilken fin finish skorna hade. Sulan och sulkanterna ser ut att höra hemma på ett par mycket dyrare skor. Jag blev givetvis nyfiken vart genvägar har tagits men vågade ta upp det bara sådär. Men jag ska dit igen på torsdag och köpa ett par och fråga om konstruktionen, speciellt om det är hälkappa av plast.

Justin kommenterade att de flesta svenskar som kommer in är besatta (mina ord) av brun mocka. Antingen har de mockaskor på sig eller så är det främst mockaskor som de vill pröva. Han undrade hur det kom sig. Min teori är att mocka gör att man sticker ut marginellt, vilket "vi" svenskar gärna vill göra. Vara individuell, men se ut som alla andra i den klädgenre man identifierar sig med.

Andra observationer:
John Lobb hade rea på några modeller so gick för 700 pund. Bra pris men tyvärr allt för dyrt för mig. Likaså hade EG rea, dock var det rätt utplockat i min stl (8) . C&J sålde subs från handgrade för ungf 330-360 pund. Hade kanske hittat ngt guldkorn om jag hade orkat trängas med alla människor.
Citera
2013-12-31, 10:15
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RolleFC
G&G Hove levererade. Order placerad kvällen den 22/12, skorna levererade idag, en vecka senare. Från USA och med julhelg emellan. Imponerande!
Skorna då? Grymt snygga förstås :-)

Nämen, vad roligt! Det gick ju riktigt snabbt, trots julhelgen. Vilket strålande sätt att avsluta året. Hoppas du blir nöjd med dem!

Gott nytt år till er allesammans!
Citera
2013-12-31, 11:57
Medlem
bleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RolleFC
G&G Hove levererade. Order placerad kvällen den 22/12, skorna levererade idag, en vecka senare. Från USA och med julhelg emellan. Imponerande!
Skorna då? Grymt snygga förstås :-)

Schysst! Lägg gärna upp lite bilder när du putsat dem

Gott nytt alla n3rds!

Citera
2013-12-31, 12:59
Medlem
ObeyTheCrabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Putsa upp dem ikväll, det tar sin tid att få en bra glans. Bra produkter är Saphirs polish och sen är Kiwis parade gloss riktigt bra men inget jag använder till mina skor.

Använder Burgol (hoppas det är bra det också).
Putsade upp dom igår kväll och visst glänser dom mycket finare nu, men jag undrar om jag inte kan pusha det ännu lite längre?
Ska jag i sådana fall ta på ännu ett lager med polishen eller räcker det med att putsa med nylonstrumpa?
Citera
2013-12-31, 13:47
Medlem
RolleFCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bleu

Gott nytt alla n3rds!

Jag får inte till bilder här med imgur så det blir på min Insta (RolleFC där oxå) är jag rädd.

Gott Nytt till er alla!
Citera
2013-12-31, 13:54
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bleu

Gott nytt alla n3rds!

Jo då. Verkar som att vi fått ägaren att vilja köra även på handrandsydda. De kommer troligen beställa först blake, fyra modeller (lutar åt adelaide ljusbrun, Pennyloafer i mocka, 3-eyelet derby mellanbrun, kanske nån av nya kommande modeller) och sedan så fort de är tillgängliga handrandsydda fyra modeller (lutar åt adelaide mörkbrun, chukka brun mocka, semi brogue rödbrunt läder, 5-eyelet derby med brogue-detaljer mörkbrun. Sista som blake om det dröjer innan handrandsydd RTW är tillgängliga). Observera att det där är preliminärt dock, och i begränsat antal till en början. Trunk show möjlig, men det ligger troligtvis en bit fram isf.

Gott nytt år alla!
Citera
2013-12-31, 16:56
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ObeyTheCrab
Använder Burgol (hoppas det är bra det också).
Putsade upp dom igår kväll och visst glänser dom mycket finare nu, men jag undrar om jag inte kan pusha det ännu lite längre?
Ska jag i sådana fall ta på ännu ett lager med polishen eller räcker det med att putsa med nylonstrumpa?

Ju fler lager ju bättre puts. Ska du ha en riktig "spit shine" så krävs minst 20-30 lager. Ta riktigt riktigt tunna lager med en liten liten droppe vatten och polera tills det börja bli "torrt" och sen ett nytt lager. Nylonstrumpa kan man köra med när allt är klart för att få bort ev. smårepor som kan bli av bomullstrasan.

Ja, Burgol går precis lika bra som Saphir.
Citera
2013-12-31, 16:59
Medlem
ObeyTheCrabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Ju fler lager ju bättre puts. Ska du ha en riktig "spit shine" så krävs minst 20-30 lager. Ta riktigt riktigt tunna lager med en liten liten droppe vatten och polera tills det börja bli "torrt" och sen ett nytt lager. Nylonstrumpa kan man köra med när allt är klart för att få bort ev. smårepor som kan bli av bomullstrasan.

Ja, Burgol går precis lika bra som Saphir.
Tack tack!

Gott nytt!
Citera
2014-01-01, 19:28
Medlem
bleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Jo då. Verkar som att vi fått ägaren att vilja köra även på handrandsydda. De kommer troligen beställa först blake, fyra modeller (lutar åt adelaide ljusbrun, Pennyloafer i mocka, 3-eyelet derby mellanbrun, kanske nån av nya kommande modeller) och sedan så fort de är tillgängliga handrandsydda fyra modeller (lutar åt adelaide mörkbrun, chukka brun mocka, semi brogue rödbrunt läder, 5-eyelet derby med brogue-detaljer mörkbrun. Sista som blake om det dröjer innan handrandsydd RTW är tillgängliga). Observera att det där är preliminärt dock, och i begränsat antal till en början. Trunk show möjlig, men det ligger troligtvis en bit fram isf.

Gott nytt år alla!

Härligt!

Dreglat lite Bestetti i brist på bättre sysselsättning, B&T säljer RTW Blake för ca 5k, http://www.bntailorstore.com/shop/list.php?ca_id=4020 om Spiga kommer sälja för samma pris är det ju riktigt bra!

Hittade en intervju med Magnus Ericson, grundaren av Italigente som kan vara intressant för er som inte lyssnat: http://trendsnack.se/podcast/modesnack-avsnitt-21-magnus-ericson/
Citera
2014-01-02, 02:11
Medlem
Har hittat 2 liknande skor jag funderar på att köpa, men de har olika sula. Vad är skillnaden? Vad lämpar sig dem för?
nr 1: http://www.meermin.es/ficha_articulo.php?id=1939

nr 2: http://www.meermin.es/ficha_articulo.php?id=1938
Citera
2014-01-02, 07:09
Medlem
Pörrs avatar
Inlägg angående limmade skor raderade.

/ Moderator
Citera
2014-01-02, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeti
Har hittat 2 liknande skor jag funderar på att köpa, men de har olika sula. Vad är skillnaden? Vad lämpar sig dem för?
nr 1: http://www.meermin.es/ficha_articulo.php?id=1939

nr 2: http://www.meermin.es/ficha_articulo.php?id=1938
den ena har gummisula o den andra lädersula.
den med gummisula lämpar sig som höst o vår när det e lite blötare på marken.
den med läder är mer en sommarsko, men kan ävan klara lite vatten,
men behöver att torka ordentligt om de blir blöta för att hålla längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in