Citat:
Ursprungligen postat av
elcubalibre
Har fått ärva ett par skor av min bortgångne Farfar. Det enda som jag kan utläsa av skorna är att de är av märket Hugo Boss och Made in Italy. Finns det möjligtvis någon här på Flashback som kan berätta för mig som är helt okunnig om skor vad det är för modell och när dom eventuellt är gjorda samt vid vilka tillfällen dessa man förväntas bära denna typ av sko.
http://imgur.com/a/JiGHv
Till att börja med så var det väldigt dåliga bilder så det är svårt att se skorna.
Vad jag kan se så ser det ut att vara ett par skor av ganska dålig kvalitet. De är limmade och det ser ut att vara läder av typen "polished binder" och det innebär att man lägger en tunn plastfilm ovanpå lädert för att det ska se fint och glansigt ut. Nackdelen är att det ofta lossnar och det bildas permanenta veck eller små bubblor, vilket det ser ut att ha gjort på dina.
Modellen på skorna heter oxford och eftersom de är svarta så är detta den mest formella typ av sko man kan bära. Vanligtvis till mörk kostym och tillfällena är bröllop, begravning, finare middagar etc.