2013-12-29, 16:29
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke_stenhård
Hej!
Jag kommer antagligen bli arbetslös om 6 månader.
Har inte varit med i nån A-kassa för jag trodde aldrig detta skulle hända.

Vad gäller? kan jag gå med i en A-kassa nu för att få ersättning sen?
Har hört att man måste varit medlem i 12 månader, eller vad gäller?

jag har varit fast anställd och jobbat 6 dagar i veckan under 3år nu.

Får man fråga vad du jobbat som?
Citera
2013-12-29, 17:00
Medlem
Hade också krångel med A-kassan när jag var arbetslös i våras.
Citera
2013-12-29, 17:03
Medlem
Sigstens avatar
Gå med nu direkt. Måste ha varit medlem i ett år men det är en viss tid man måste ha jobbat bara. Vet inte hur mycket men 6 månader eller så kanske. Så gå med nu och börja tjäna in jobbade dagar i alla fall, bättre än inget.
Citera
2013-12-29, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fragaingensenare
Haha. Trodde aldrig det skulle hända mig. Lite för höga tankar om dig själv kanske.

"haha" kul att du skriver så till någon som hade kunnat stå pank om 6 månader. visar ju vilken sort människa du är. Och det är just pga den sortens människor jag kommer bli arbetslös.

Nu är det inte så att jag blivit sparkad av att jag gjort ett dåligt jobb.
Jag är verkligen duktig på det jag gör och detta skulle aldrig hända. Kan säga att detta är en väldigt unik situation.

Utan att säga för mycket, Jag jobbar på mitt familjeföretag som det går väldigt bra för.
Dock kommer jag troligtvis bli av med jobbet och mista min relation till min familj pga av ett val jag kommer göra. Jag vill inte vara delaktig i dom förändringarna som kommer komma för enligt min moral är det fel. Och jag håller min moral högre än alla pengar i världen.

Om vi går tillbaka till frågan, Så om man inte varit medlem i en a-kassa får man alltså inte en krona om man blir av med jobbet?

Kan nämna att det är ingen som vet att jag kommer bli arbetslös. inte resten av min familj heller för dom vet inte vart jag står i detta, än. Känner jag dom rätt kommer dom frysa ut mig och plocka bort mig från företaget.
Därför vill jag vara förberedd.
Citera
2013-12-29, 17:34
Medlem
mandelbiskviers avatar
Citat:
"haha" kul att du skriver så till någon som hade kunnat stå pank om 6 månader. visar ju vilken sort människa du är. Och det är just pga den sortens människor jag kommer bli arbetslös.

Jag är verkligen duktig på det jag gör och detta skulle aldrig hända. Kan säga att detta är en väldigt unik situation.

Utan att säga för mycket, Jag jobbar på mitt familjeföretag som det går väldigt bra för.
Dock kommer jag troligtvis bli av med jobbet och mista min relation till min familj pga av ett val jag kommer göra. Jag vill inte vara delaktig i dom förändringarna som kommer komma för enligt min moral är det fel. Och jag håller min moral högre än alla pengar i världen.

Om vi går tillbaka till frågan, Så om man inte varit medlem i en a-kassa får man alltså inte en krona om man blir av med jobbet?

Kan nämna att det är ingen som vet att jag kommer bli arbetslös. inte resten av min familj heller för dom vet inte vart jag står i detta, än. Känner jag dom rätt kommer dom frysa ut mig och plocka bort mig från företaget.

Eftersom ingen vet om det så går du med i rätt a-kassa omgående, jobbar i 6månader vilket gör dig berättigad till lägsta ersättningen (320kr/dag). Får sparken och sen kan du leva fattigt tills du har ett nytt jobb.

Alternativt väntar du med att droppa din bomb , jobbar i 1år vilket gör dig berättigad till 80% av din lön , max ca 18 000kr om jag inte minns fel.
Citera
2013-12-29, 17:36
Medlem
Swe.patriots avatar
Citat:

1: Sluta Tjacka (Ganska hög prio)
2: Sälj av dina plantor, ganska mycket pengar du sitter på där om man ska tro det man läst.
3: Sluta med bola, du får inte större kuk genom det.

Kamma dig och skaffa ett nytt jobb, låt inte pappsen fixa allt åt dig medans du snortar upp hans pengar.
Citera
2013-12-29, 17:49
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Hej!

Du kan få ersättning från a-kassa från den första dag du är medlem, dock endast grundbeloppet. För att även få inkomstrelaterad ersättning krävs 12 månaders medlemskap. För att överhuvudtaget kunna få någon ersättning krävs att du uppfyllt ett arbetsvillkor. Läs mer här:

http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Ersattning-vid-arbetsloshet.html

http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Ersattning-vid-arbetsloshet/Villkor.html

http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Ersattning-vid-arbetsloshet/Fakta-om-ersattningen.html

Här har du en förteckning över samtliga a-kassor:
http://www.iaf.se/Fakta/Forteckning-over-arbetsloshetskassor/
Citera
2013-12-29, 18:07
Medlem
kordens avatar
Citat:
Hej!

Så går det när man vill spara in en ca300 i månader.
Hoppas att lärt dig till nästa jobb att betala a-kassan, men nu har du 6mån att leta nytt.
Hade varit större panik om det var 3mån.
Citera
2013-12-29, 18:10
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korden
Så går det när man vill spara in en ca300 i månader.
Hoppas att lärt dig till nästa jobb att betala a-kassan, men nu har du 6mån att leta nytt.
Hade varit större panik om det var 3mån.
Nja, själva kostnaden varierar. Skulle jag gå med i A-kassan skulle det kosta 90 kronor per månad.
Citera
2013-12-29, 18:42
Medlem
teflonpannan69s avatar
Men va, om sex månader? Du har alltså minst sex månader på dig att skaffa ett nytt jobb m.a.o.!!!
Citera
2013-12-29, 19:09
Medlem
fragaingensenares avatar
[quote=Micke_stenhård|46793773]"haha" kul att du skriver så till någon som hade kunnat stå pank om 6 månader. visar ju vilken sort människa du är. Och det är just pga den sortens människor jag kommer bli arbetslös.

Är väl du som tagit för givet att du alltid skulle ha ett jobb. Familjeföretag så jag kommer ju aldrig behöva ha en inkomstförsäkring.
Jaja tycker fortfarande det är lika kul med människor som inte är med i a-kassan och sen när dom behöver den så ska dom leta genvägar för att få pengar därifrån.
Men vi tänker olika du och jag så jag avslutar här för allt jag skrivit är helt ot.
Citera
2013-12-29, 20:31
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Hej!

Någon annan har säkert redan nämnt det men det tåls att nämnas igen. Om du 6 månader i förväg vet om att du kommer att förlora jobbet så är du lyckligt lottad och kan planera i inför ditt nya jobb i lugn och ro.

Vissa blir uppsagda med en veckas framförhållning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in