2013-04-23, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greedslife
Jag har skaffat mig ett jobb som det är provanställning på i 6 månader, jag har en väldigt stor chans att bli anställd efter det, jag har tänkt att bara jobba ett par år och sedan fixa jobb utomlands, borde jag ändå lägga ut massa pengar på facket?

det är ett nybyggt lagerjobb så väldigt liten chans o gå i konkurs och jobbrist.

A kassan är ett måste men facket går du med i om du blir kvar efter dessa 6 månader
Citera
2013-04-23, 11:59
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av odzak
A kassan är ett måste men facket går du med i om du blir kvar efter dessa 6 månader
Vad grundar du det på? Varför förespråkar du att TS skall arbeta, om inte rättslös så i vart fall i princip rättslös*, i ett halvt år innan h*n ska gå med i facket?

*Självfallet gäller arbetsrättsliga lagar även ickeorganiserade, men man får då driva process själv eller med anlitad advokat för egna besparingar. Då är det sällan det finns tillräckliga ekonomiska skäl att driva processen och särskilt inte då utgången av en tvist är osäker.
Citera
2013-04-23, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Vad grundar du det på? Varför förespråkar du att TS skall arbeta, om inte rättslös så i vart fall i princip rättslös*, i ett halvt år innan h*n ska gå med i facket?

*Självfallet gäller arbetsrättsliga lagar även ickeorganiserade, men man får då driva process själv eller med anlitad advokat för egna besparingar. Då är det sällan det finns tillräckliga ekonomiska skäl att driva processen och särskilt inte då utgången av en tvist är osäker.

Alltså facket har de senaste 6 åren blivit så försvagad att den med nöd och näppe kan hjälpa tillsvidare anställda än mindre de som är anställda på prov. Till saken hör att arbetsgivaren kan under dessa 6 månader låta dig gå för vilken påhittad skäl som helst och facket kan inte göra ett skit. Därför så ser jag ingen mening med att betala för nånting som han inte har nytta av.
Citera
2013-04-23, 12:35
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Alltså facket har de senaste 6 åren blivit så försvagad att den med nöd och näppe kan hjälpa tillsvidare anställda än mindre de som är anställda på prov. Till saken hör att arbetsgivaren kan under dessa 6 månader låta dig gå för vilken påhittad skäl som helst och facket kan inte göra ett skit. Därför så ser jag ingen mening med att betala för nånting som han inte har nytta av.
Vad bygger du teorin om ett så försvagat fack på?

Din världsbild är för snäv för att avgöra värdet i fackligt medlemskap. Det är inte enbart uppsägningsförhandlingar som är fackets verksamhetsområde. Facket har ett sysslomannaskap som innebär att de ska driva en rättstvist för en medlems räkning om denne kan påvisa eller göra troligt att brott mot lag eller KA har skett. Sådana brott kan mycket väl ske inom provanställningstiden, ex felaktig/utebliven lön.
Citera
2013-04-23, 13:31
Medlem
provocative77s avatar
Ett nystartat lager med nya chefer som vill sätta sin prägel på företget. Antagligen är alla som anställs gröna på arbetsmrknaden. Låter som en förträfflig idé att både TS o övriga anställda går med i facket så fort det går.
Citera
2013-04-23, 14:18
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:

Precis som jag tycker då.

Personligen anser jag även hela systemet med "provanställning" är helt värdelöst. Antingen borde man var anställd eller inte, som provanställd är man typ snäppet bättre än en praktikant. Man borde ta bort provanställningen och istället göra det lättare att anställa med vanlig anställning och lättare att göra sig av med folk också. Något mellanting mellan provanställning och tillsvidareanställning.
Citera
2013-04-23, 14:29
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi_II
Precis som jag tycker då.

Personligen anser jag även hela systemet med "provanställning" är helt värdelöst. Antingen borde man var anställd eller inte, som provanställd är man typ snäppet bättre än en praktikant. Man borde ta bort provanställningen och istället göra det lättare att anställa med vanlig anställning och lättare att göra sig av med folk också. Något mellanting mellan provanställning och tillsvidareanställning.
Men det har ju inte med facket att göra. Vill du ändra det får du engagera dig politiskt, förslagsvis Vänsterpartiet eller KPML(r), som lär vara de enda (är faktiskt osäker på om (V) är det) som är emot provanställning.
Citera
2013-04-23, 15:25
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:
Men det har ju inte med facket att göra. Vill du ändra det får du engagera dig politiskt, förslagsvis Vänsterpartiet eller KPML(r), som lär vara de enda (är faktiskt osäker på om (V) är det) som är emot provanställning.

Du menar att facket inte har något med reglerna för provanställning att göra? Att det helt enkelt är ett område där de INTE lagt sig i hur det fungerar? Du har rejält fel där.
Citera
2013-04-23, 17:26
Medlem
Har 27 dagar kvar på min ersättningsperiod. Den är tyvärr dock bara baserad på grundersättning (320:- om dagen)

Ska studera nu till hösten. Eftersom heltidstudier är överhoppningsbar tid så kommer jag om 3 år när jag slutat stdera fortsätta på min ersättningsperiod. Frågan är vad som händer när dom 27 dagarna är slut? Jobbar för fullt just nu och så vitt jag vet kommer jag klara ett till arbetsvilkor och även inkomstrelaterad ersättning. Så om jag uppfattad det rätt så kommer jag få en ny period som är inkomstrelaterad ersättning efter dom 27 dagarna är slut? Jag har varit medlem i akassan i snart 2 år plus att jag jobbar 90 timmar i månaden innan jag börjar studera
Citera
2013-04-23, 19:06
Medlem
Citat:
Vad bygger du teorin om ett så försvagat fack på?

Din världsbild är för snäv för att avgöra värdet i fackligt medlemskap. Det är inte enbart uppsägningsförhandlingar som är fackets verksamhetsområde. Facket har ett sysslomannaskap som innebär att de ska driva en rättstvist för en medlems räkning om denne kan påvisa eller göra troligt att brott mot lag eller KA har skett. Sådana brott kan mycket väl ske inom provanställningstiden, ex felaktig/utebliven lön.

jag bygger det på faktum att man fullständigt kan strunta i LAS om man ger sig fan på det! Ett exempel är : Företaget har idag gått ut med info om att man kommer att varsla 2000 anställda. Då går facket in och "förhandlar". I slutändan så varslas 1200 personer under villkoret att företaget får varsla de som man önskar sig bli av med. Och då i första hand ryker sjukskrivna... Detta är ett exempel som jag bevittnat... Hade företaget gjort så 20 år sen hade facket aldrig gått med på utpressning av detta slag.
Citera
2013-04-23, 19:11
Medlem
sucuks avatar
Citat:
jag bygger det på faktum att man fullständigt kan strunta i LAS om man ger sig fan på det! Ett exempel är : Företaget har idag gått ut med info om att man kommer att varsla 2000 anställda. Då går facket in och "förhandlar". I slutändan så varslas 1200 personer under villkoret att företaget får varsla de som man önskar sig bli av med. Och då i första hand ryker sjukskrivna... Detta är ett exempel som jag bevittnat... Hade företaget gjort så 20 år sen hade facket aldrig gått med på utpressning av detta slag.

Och din lösning på problemet är att ytterligare försvaga facket? Känns som att den lösningen behöver lite mer finslipning
Citera
2013-04-23, 21:06
Medlem
kringelikrokarnas avatar
Man bortser (i nästan varje a-kassa) från studietiden och går tillbaka till den senaste tiden då du avsåg att ha jobb som huvudsyssla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in