2013-12-28, 16:38
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrVessla
Dr Åsna har nära band till Folkpartiet eller snarare folkpartister så det är väl inte otänkbart. Å andra sidan är hon opportunist precis som sin kriminelle sambo och om man har ambitioner så lönar det sig antagligen mer att flirta med ett parti representerat i regeringen än ett utanför regeringen.

Jag är tveksam om något politiskt parti känner att de har så goda opinionssiffror att de tycker sig ha råd att kosta på sig att associera sig med Grandiåsa. Men för en opportunist som Grandiåsa är det ju tur att även politiker inte alltid är så slipade.

För att byta till ett annat tema, så tror jag att risken att Brasa inte överklagar indragningen av hans legitimation är helt försumbar. Vi måste bara begära ut den. Att Brasa valde att ligga lågt och inte överklaga skattedomen berodde bara på att han fick ett försumbart straff och att han visste att kvittobevisen var helförfalskade. Han hade ingen personlig vinning att överklaga just den domen.

För övrigt är det väl både logiskt och rationellt att dra alla småärenden upp i högsta rätt? Eller?

Projektet i Turkiet var ju kanske bara betalat med handpenning och när halva regeringen blev inlåsta och slutbetalningen frös inne hos miljonmamman i Sundsvall kanske Brasa kunde våga sig på att begära hävning av köpet. Om inte annat blir det en skön tvist när dyslexiombudet ska förhandla med den korrupta Turkiska staten om skadestånd. Personligen tror jag inte vi har så stor möjlighet att få reda på några detaljer om detta om inte någon försmådd affärskollega hittar hit och strösslar kungliga karameller i tråden, i form av citronsura krokodilgodisar.*

*'Lemon alligators' FÖR SJUTTSINGEN!
Citera
2013-12-29, 08:19
Bannlyst
Vi som haft förmånen(?) att få följa läkaren, entreprenören, folkbildarsambon m m, Magnus Lundberg, förvandlas till att bli en mordbrandsdömd Storbodatomte är ju rätt luttrade vid det här laget.

Vi har fått se en sorts omvänd och perverterad Kung Midas:
Allt -precis ALLT! som ML:s långa fingrar har haft kontakt med har visat sig vara kriminellt, eller åtminstone djupt omoraliskt som t ex bråket om vårdnaden (där han dumpar sina barn).

För att fortsätta på Kung Midas-allegorin, så är ju ML behäftad med en så allvarlig personlighetsstörning, så om hans barn, efter att han vänligt skulle ha klappat dem på huvudet, dessa då skulle förvandlats till guld -ja, då hade ML bara gnuggat sina giriga händer och helt sonika sålt barnen/guldstoderna!

Parentetiskt kan väl nämnas, att detta aldrig hade kunnat ske.
Att ML av vänlighet och faderskärlek skulle visa sina barn den typen av uppskattning är uteslutet.

Han har här i tråden roat oss och det är lätt att dras med i underhållningskarusellen som hans sambo Dr Åsa tidigt satte fart på med twittrande och JO-anmälningar m m, men vi får inte glömma bort att brännmärka(!) honom för hans totala empatilöshet.

Jag vet att jag är far-out när jag skriver nedanstående och det är INTE att ses som en direkt jämförelse, men under andra omständigheter, så skulle vår Dr Brasa förmodligen kunnat bli en Dr Mengele.

Både var läkare.
Båda körde allvarligt fel.

Läkaretiken påbjuder tre saker:
Att bota -och om det inte går:
Att lindra -och om det inte går, så åtminstone alltid, alltid:
Att trösta

Alla i tråden ser vad som krävs.
Det är mycket svårt att tro att ML besitter kunskap/förmåga att klara sitt uppdrag som läkare.

Det är långtifrån alltid jag haft anledning att hylla SoS/IVO (tänk bara på "styckmordsläkarna" och Säters mångåriga och vidriga experiment med Sture Bergwall/Thomas Quick!), men här med Dr Brasas legitimation, så agerade man riktigt när man ville återkalla den.

Däremot fruktar jag, att SoS/IVO kommer att ge honom den åter om några år.
SoS/IVO kommer då ha glömt, att bakom ML/Brasans allvarliga brott, ligger en mycket allvarlig personlighetsstörning och att denna tyvärr är obotlig.

Samhället bör aldrig mer ge ML det förtroende som en yrkeslegitimation som läkare innebär!
Senast redigerad av Enzenn 2013-12-29 kl. 08:27.
Citera
2013-12-29, 10:45
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzenn
.../Däremot fruktar jag, att SoS/IVO kommer att ge honom den åter om några år.
SoS/IVO kommer då ha glömt, att bakom ML/Brasans allvarliga brott, ligger en mycket allvarlig personlighetsstörning och att denna tyvärr är obotlig./...
Det har du förmodligen rätt i men den störningen är än så länge inte diagnostiserad utan bara antagen på Flashback och SoS/IVO lär inte utreda saken vid en eventuell ny legitimationsprövning eftersom det är en fråga utanför själva ansökningsförfarandet.
Citera
2013-12-29, 16:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Det har du förmodligen rätt i men den störningen är än så länge inte diagnostiserad utan bara antagen på Flashback och SoS/IVO lär inte utreda saken vid en eventuell ny legitimationsprövning eftersom det är en fråga utanför själva ansökningsförfarandet.

Som jag tolkar verkligheten, så finns det ett utrymme för SoS/IVO att begära att ML genomgår medicinsk/psykiatriska samtal och utredningar innan en legitimation "förnyas".

Det finns definitivt ingenting som förbjuder SoS/IVO att göra på det viset, så för mig och andra som har den egenheten att vi vill möta läkare som inte har en allvarlig personlighetsstörning, så är det ju inte för mycket begärt, att SoS/IVO gör vad de kan för att säkerställa "kvaliteten" på Sveriges läkare.
Oavsett om själva mötet sker när jag är patient eller arbetskamrat.

Tycker du annorlunda, så får du gärna argumentera för en sådan ståndpunkt.
Citera
2013-12-29, 18:35
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Som jag tolkar verkligheten, så finns det ett utrymme för SoS/IVO att begära att ML genomgår medicinsk/psykiatriska samtal och utredningar innan en legitimation "förnyas".

Det finns definitivt ingenting som förbjuder SoS/IVO att göra på det viset, så för mig och andra som har den egenheten att vi vill möta läkare som inte har en allvarlig personlighetsstörning, så är det ju inte för mycket begärt, att SoS/IVO gör vad de kan för att säkerställa "kvaliteten" på Sveriges läkare.

Jag tror att Brasa skulle kunna bita sig i tungan och 'spela' normal just under samtalen, utan att bita sig själv i tummen vill säga. Han har naturligtvis övat upp en förmåga att 'spela normal' och är tillräckligt låglistig* för att kunna klara testen nöjaktigt.

Men ingen skulle bli gladare än jag om...

*En egenskap inte allt för ovanlig i mordbrännarkretsar.
Citera
2013-12-29, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Jag tror att Brasa skulle kunna bita sig i tungan och 'spela' normal just under samtalen, utan att bita sig själv i tummen vill säga. Han har naturligtvis övat upp en förmåga att 'spela normal' och är tillräckligt låglistig* för att kunna klara testen nöjaktigt.

Men ingen skulle bli gladare än jag om...

*En egenskap inte allt för ovanlig i mordbrännarkretsar.

Även jag skulle bli gladare.

Framförallt skulle jag bli tryggare, både som patient och "vän av ordning" om jag visste att de läkare jag i framtiden kan få möta inte ställer om mätaren på blodtrycksmanschetten, för att på det viset försöka debitera mig en ny sjukdom och ett par extra hundralappar..

Just nu har svensk psykiatri inte sina allra bästa dagar.
Det framgår med bedövande tydlighet i tråden om 'Thomas Quick'. Säter får löpa gatlopp.

Men jag vill nog hävda att svensk psykiatri borde kunna 'spotta' Brasas personlighetsstörningar om han lades under lupp.
Om dessa störningar sedan räcker för att man från SoS/IVO skall våga vägra återge Brasa förtroendet och legitimationen, är en annan sak.

Hur som helst, så kommer det att uppstå ett par år (minst) när Brasa står utan leg och samtidigt är muckad.
Då skall vi inte bli förvånade om Brasa återfaller i brottsliga gärningar och grips och döms och på det viset skjuter sin leg allt längre på framtiden.

Kombinationen 'Brasa + frihet' kan ge denna tråd fortlöpande massa matnyttigt att granska och diskutera.
Citera
2013-12-29, 20:32
Medlem
Citat:

Finns det någon IVO förordning som säger att de måste begära psykiatriskt utlåtande och på vilka grunder?
Citera
2013-12-31, 07:53
Medlem
SuperTeflons avatar
Så här i slutet på året måste vi roa oss med att gissa lite hur det går för Grandiåsa och Brasa nu när de ska 'återförenas' i vår.

Vi kör en snabbrepetition på Grandiåsas diagnos:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Histrionisk_personlighetsst%C3%B6rning

Text inom [...] är mina fundringar:

Diagnostic criteria (ICD-10) International Statistical Classification of Diseases definierar histrionisk personlighetsstörning som karaktäriserad av:

-självdramatisering, teatraliskt beteende och överdrivna emotionella expressioner
[Vem glömmer hennes löpsedelsutbrott i 'kvittogaterättegången'? Eller hur hon 'plattade till' rikstjockisen Leif GW Persson i media redan medan eftersläckningsarbetet pågick i Kevinge.]
-lättpåverkad av omständigheterna eller av andra personer
[Jag nämner bara Billy Butt här...]
-utplanat och labilt känsloliv
[Åka till Sundsvall bara för att sura, eller för att ge Brasa utrymme för hans 'åkarbrasa' av Grauerska proportioner bekräftar punkten.]
-konstant sökande av spänning och aktiviteter där patienten är i centrum för uppmärksamheten
olämpligt förföriskt beteende
[Svårläst, då det är Grandiåsa själv som är 'patienten' här. Tror att Lars Lejonborg bevisar att det flörtas med vem som helst om det kan gynna egot/'patienten'. Hennes maniska toktwittrande tyder också på uppmärksamhetssökande.]
-överbekymrad av fysisk attraktivitet
[Om silikonet står dig upp i halsen, behöver inte denna punkt accentueras mer.]

Jag sätter mina Cola Zero på att förhållandet är stendött mycket snabbt efter 'återförenandet'.
Hur Brasa med sin diagnos* kommer att reagera får framtiden visa.

*Det är inte den sönderdiagnosticerade tummen jag menar utan hans fåtöljpsykopatdiagnos.
Citera
2013-12-31, 09:05
Medlem
Chamoniards avatar
Citat:
Så här i slutet på året måste vi roa oss med att gissa lite hur det går för Grandiåsa och Brasa nu när de ska 'återförenas' i vår.

Vi kör en snabbrepetition på Grandiåsas diagnos:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Histrionisk_personlighetsst%C3%B6rning

Text inom [...] är mina fundringar:

Diagnostic criteria (ICD-10) International Statistical Classification of Diseases definierar histrionisk personlighetsstörning som karaktäriserad av:

-självdramatisering, teatraliskt beteende och överdrivna emotionella expressioner
[Vem glömmer hennes löpsedelsutbrott i 'kvittogaterättegången'? Eller hur hon 'plattade till' rikstjockisen Leif GW Persson i media redan medan eftersläckningsarbetet pågick i Kevinge.]
-lättpåverkad av omständigheterna eller av andra personer
[Jag nämner bara Billy Butt här...]
-utplanat och labilt känsloliv
[Åka till Sundsvall bara för att sura, eller för att ge Brasa utrymme för hans 'åkarbrasa' av Grauerska proportioner bekräftar punkten.]
-konstant sökande av spänning och aktiviteter där patienten är i centrum för uppmärksamheten
olämpligt förföriskt beteende
[Svårläst, då det är Grandiåsa själv som är 'patienten' här. Tror att Lars Lejonborg bevisar att det flörtas med vem som helst om det kan gynna egot/'patienten'. Hennes maniska toktwittrande tyder också på uppmärksamhetssökande.]
-överbekymrad av fysisk attraktivitet
[Om silikonet står dig upp i halsen, behöver inte denna punkt accentueras mer.]

Jag sätter mina Cola Zero på att förhållandet är stendött mycket snabbt efter 'återförenandet'.
Hur Brasa med sin diagnos* kommer att reagera får framtiden visa.

*Det är inte den sönderdiagnosticerade tummen jag menar utan hans fåtöljpsykopatdiagnos.

Då har du aldrig träffat någon med histrionisk personlighetsstörning. Framför allt har du aldrig använt ICD10 som diagnostiskt verktyg om du tror att du kan applicera ICD10 på en kvinna i livskris och det beteende den krisen utlöst.

Fö är det du skriver bara trams. Åsa Vilbeck lider inte av någon personlighetsstörning. Just nu är du i stort sett bara en del av det skräniga packet som utgör lynchmobben.

Din förbannade idiot. Tråkig att en annars intressant tråd förstörs av sådana som dig.
Senast redigerad av Chamoniard 2013-12-31 kl. 09:07.
Citera
2013-12-31, 15:06
Medlem
MrEscimos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chamoniard
Då har du aldrig träffat någon med histrionisk personlighetsstörning. Framför allt har du aldrig använt ICD10 som diagnostiskt verktyg om du tror att du kan applicera ICD10 på en kvinna i livskris och det beteende den krisen utlöst.

Fö är det du skriver bara trams. Åsa Vilbeck lider inte av någon personlighetsstörning. Just nu är du i stort sett bara en del av det skräniga packet som utgör lynchmobben.

Din förbannade idiot. Tråkig att en annars intressant tråd förstörs av sådana som dig.

Seriöst, vad vet du om det då? samt se ironin.

Efter att ha följt denna tråd så ser jag ett nytt år och nya äventyr nalkas för den fd läkaren, mordbrännaren och allmänskurken brasa.
Med nya frågor och tankar:
-Frigivning med tårta och mottagande ala sickan "jag har en plan" Vilken?
- Dråsna? har hon bytt lås eller öppnar hon med hela behaget tillgängligt.
-Nytt jobb, frågan är vad han fick för utbildning på storboda. Han sökte ju snickeriutbildning.
- 6 mille hos svärmor att hämta ut med ränta, blir det stämning här?
-Familjen, han kan ta ut lite pappamånader och umgås med barnet/n
-Broder Frans, en liten hermelin som lurar i hörnet, vilka ugnar har han haft igång???
- Nisse, den gamle trotjänaren har säkert något i verktygslådan.
- Kvarndammen säljer väl bilar fortfarande

osv. Det ser ljust ut för oss som följer hans förehavanden och spekulationerna om vad som händer är alltid roligt att läsa om. Tror inte han kommer trumpeta ut sina tankar i media som sin sambo, utan här kanske han har lärt sig ett och annat på anstalten. Han lär nog märka att det är inte lika lätt med en dom på sig att få som han vill och göra som han vill. Samt att han blir nog lite ljusskyggare. Eller så kommer stämningarna stå som spön i backen och media kommer skriva massor.

så brasa tack för ett spännande 2013 och ser fram emot ett spännande 2014.
Citera
2013-12-31, 17:49
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chamoniard

Flera av de punkter jag tog upp var knappast utlösta av livskrisen. Varken Lars Lejonborg, toktwittrandet eller silikonbrösten kom in i bilden när livskrisen var ett faktum för Grandiåsa.

Nej, jag vet liksom du också att psykiatri inte är en riktig vetenskap utan ett lapptäcke av mer eller mindre verklighetsfrämmande teorier som inte bör tas på så stort allvar. Tror att eländet 'uppfanns' av Descartes på 1600-talet, som skilde 'jaget' från individen och fulländades av Freud, med hjälp av manipulerade journaler och fantasirika förklaringsmodeller. Jämför gärna med astrologi, där man delar in folk i olika personligheter med egenskaper och personlighetsstörningar och hänvisar till ovetenskapligt 'mumbo jumo', stjärnkonstellationer/ICG10, eller vad de väljer att kalla det, så fattar du också!

På förekommen anledning: Kan man applicera ICD 10 på män i livskris? Eller funkar de annorlunda?

Träffat personer, med dessa drag, har jag absolut gjort, men jag har valt att varken studera dem närmare eller umgås med dem.

Jag är ledsen att du tycker jag förstör tråden, men glöm inte att det finns en 'ignorefunktion' som nästan löser problemet.

/ST
Citera
2013-12-31, 18:35
Medlem
Citat:
Flera av de punkter jag tog upp var knappast utlösta av livskrisen. Varken Lars Lejonborg, toktwittrandet eller silikonbrösten kom in i bilden när livskrisen var ett faktum för Grandiåsa.

Nej, jag vet liksom du också att psykiatri inte är en riktig vetenskap utan ett lapptäcke av mer eller mindre verklighetsfrämmande teorier som inte bör tas på så stort allvar. Tror att eländet 'uppfanns' av Descartes på 1600-talet, som skilde 'jaget' från individen och fulländades av Freud, med hjälp av manipulerade journaler och fantasirika förklaringsmodeller. Jämför gärna med astrologi, där man delar in folk i olika personligheter med egenskaper och personlighetsstörningar och hänvisar till ovetenskapligt 'mumbo jumo', stjärnkonstellationer/ICG10, eller vad de väljer att kalla det, så fattar du också!

På förekommen anledning: Kan man applicera ICD 10 på män i livskris? Eller funkar de annorlunda?

Träffat personer, med dessa drag, har jag absolut gjort, men jag har valt att varken studera dem närmare eller umgås med dem.

Jag är ledsen att du tycker jag förstör tråden, men glöm inte att det finns en 'ignorefunktion' som nästan löser problemet.

/ST

Sedan ska man naturligtvis inte glömma att här får och ska man skvallra och spekulera när så behövs. Paret som granskas har sökt offentligheten och då får dem tåla att hårdgranskas. Det är så det fungerar. Psykiatri kan i princip vem som helst använda. Fördelen med psykiatri är just att alla läkare har även dem sin egen tolkning så oberoende av vem man frågar så får man olika svar. Det gör därför ingenting att FB spekulerar och drar slutsatser. Gott Nytt år !

Jag ser fram emot vad det nya året kan innebära.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in