2013-12-29, 13:33
  #1465
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neon666
Så ni menar att alla rika är då en minoritet, ni vet företagen som blåser folk som fan. Politiker som ljuger som hästar travar för att få mer pengar i fickorna samtidigt som det kör Sverige i botten ekonomiskt.
Eller de som helt enkelt är brottslingar, ni vet sådana där som gör brott och skiter fan i vad resultatet av det innebär

Ok... 3% alltså... vi avrundar, 12 000 000 människor i sverige. Det är alltså då 120 000 personer som skiter fan i sin nästa och bara gör det som gagnar dem. Tja kanske, Men låt oss gå på era 3%.


Citat:
Det räcker för att kvadda ett samhälle som är så här stort alldeles utmärkt

Visst, det räckar för att kvadda ett samhälle om dessa 3% oemotsagt kan leda samhället i och med sina ideologiska och/eller narcissist-hedonistiska gängkrig.

Men nu kan vi andra i 97%-gruppen faktisk hitta andra existentiella och samhälls-funktionella positioner, som INTE har sina underlag i 3%-gruppens psykologi, ideologi eller filosofi.

Jag är helt medvetande om att icke-navelskådande i det närmasta är omöjligt för en narcissist, så att du och dina geliker inte är allmänt representativa kommer du förmodentlig inte att kunne "grokka"; sårskild inte med tanke på att dina olika värde-kriterier verkar vara så diffusa att du knappast har presenterat annat än subjektiv emotionalism som svar på förfrågninger om vilka värde-kriterier vi egentligen förväntas att operera med på denna tråd.
Citera
2013-12-29, 13:35
  #1466
Medlem
MilvusMilvuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neon666
Så ni menar att alla rika är då en minoritet, ni vet företagen som blåser folk som fan. Politiker som ljuger som hästar travar för att få mer pengar i fickorna samtidigt som det kör Sverige i botten ekonomiskt.
Eller de som helt enkelt är brottslingar, ni vet sådana där som gör brott och skiter fan i vad resultatet av det innebär

Ok... 3% alltså... vi avrundar, 12 000 000 människor i sverige. Det är alltså då 120 000 personer som skiter fan i sin nästa och bara gör det som gagnar dem. Tja kanske, Men låt oss gå på era 3%. Det räcker för att kvadda ett samhälle som är så här stort alldeles utmärkt

Sveriges ekonomi kanske inte är den bästa i nuläget, men den är absolut inte körd i botten. Om vi tar de här 3% så har det alltid varit ungefär så många. Således var det 3% av befolkningen som sociopater i samhället under medeltiden också. Det var ca 1000 år sedan och samhället har inte kollapsat ännu. Då kan det ju inte heller vara nog med 3% för att kvadda samhället.
Citera
2013-12-29, 14:01
  #1467
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Nej. Få hävdar att det VET att det inte finns någon Gud. Avsaknaden av tro baserar sig snarare på frånvaro av tecken på att det existerar en Gud samt att den verklighet vi lever i inte behöver en Gud för att kunna förklaras.

Ateism är helt enkelt bara en frånvaro av tro på en eller flera Gudar. Inte heller det kan beskrivas som en vetskap.

Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
De flesta ateister jag känner till kallar sig då inte vetande när det kommer till det här med gudomar utan är agnostiker. Och innan du börjar snacka om att man då inte bör kalla sig ateist utan agnostiker å vill jag förekomma genom att tala om att det kan man visst eftersomdet berör två skilda saker.


Vad är den ateismen du snackar om? Vad anser dessa som du anser tror på denna ateismen bevisar att denna ateismen är sann? Hur kan de säga sig veta att det du benämner "Gud" inte finns enbart för att de inte tror på denna entitet?

Men vad ska man kalla folk för som säger de är vetande och säger det finns ingen Gud?
Måste finnas ett begrepp för dessa individer.

Vad jag har lärt mig är att en ateisten säger att det inte finns någon gud.
Eller som sagt avsaknaden av tro.....som nämns ovan.
När det gäller agnostikern säger "Vi kan inte veta om det finns någon Gud" eller "Jag vet inte om Gud finns".

Så vad ska vi kalla dessa "vetande" människor i frågan om Gud finns?
Citera
2013-12-29, 14:22
  #1468
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neon666
Jag är ateist,

Jag med.

Citat:
och jag ska faktiskt säga att jag håller med de religiösa.


Om vadå? Om du menar nedanstående så håller knappast alla religiösa med dig.

Citat:
För som ateist så skiter jag hårt i moral och ibland även lag. Varför ska jag bry mig? En människa har en kort livstid, njut. Utnyttja allt, lev för dig själv. Var en smart skitstövel.

1. Korrelation är INTE kausalitet. Du kan lika gärna vara du som, oberoende av din tro/icke-tro, vill bete dig som ett svin.

2. Finns det någon anledning att anta att troende i större grad faktiskt uppträder moraliskt i verkligheten?

3. Som svar på ditt resonemang i sig så finns det många anledningar, även som ateist, att uppträda moraliskt.

Citat:
Det finns inget kosmiskt straff att frukta, det var därför religion dök upp.


Belägg för detta påstående?

Citat:
För människan är i grund riktigt ond

Belägg för detta påstående?

Citat:
och behöver något som håller dem i shack.

Belägg för detta påstående?

Citat:
Inte för att religion är sann. Utan för att annars funkar ingenting för världen är rent utsagt ond.

Belägg för detta påstående?

Citat:
Regeringen måste vara idioter emot folket annars funkar inte samhället.


Belägg för detta påstående?

Citat:
Livet är ondska.

Belägg för detta påstående?

Citat:
Jag skiter i om universum tycker si eller så, ifall det ens har ett medvetande. Det är skräp och jag bryr mig 0 om det.

Noterat.

Citat:
Nu har jag berättat min stånd punkt, var tycker du, är det jag säger fel?

Fel. Men det mest slående är din ovilja att ge belägg för någonting som helst av det du skrivit. Om du utvecklar så kan vi gå in mer i detalj.
Citera
2013-12-29, 14:26
  #1469
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haruism
Men vad ska man kalla folk för som säger de är vetande och säger det finns ingen Gud?

STARKA ateister/positivistiska materialister.(1)

Citat:
Måste finnas ett begrepp för dessa individer.

Ovanstående (1) är redan välkände begrepp för dom som hållar sig informerade om religions-debatt terminologin.

Citat:
Vad jag har lärt mig är att en ateisten säger att det inte finns någon gud.
Eller som sagt avsaknaden av tro.....som nämns ovan.
När det gäller agnostikern säger "Vi kan inte veta om det finns någon Gud" eller "Jag vet inte om Gud finns".

Det är vanligt att agnosticismen kallas "svag ateism" inom den samlade ateism-kategori. Men eftersom "svag ateism" numera är den överlägset största ateist-faktion anses det inte nödvändigt att påpeka detta konstant.
Citera
2013-12-29, 14:27
  #1470
Medlem
Neon666s avatar
Försök att läsa igenom och inte snabbläsa. Blir enklast så.

Religiös som tror på Jesus.

1. Skit händer en, man blir förbannad, man går till polisen. Vad händer? ingenting... Man gör vad man kan och samhället sviker en. Man känner att man är så arg att man faktiskt kan slå ihjäl personen man hatar. Då plötsligt inser man att om jag gör det så kör man sin väg till himmelriket. Man börjar lugna ned sig. Tänka lite grann och fundera om det verkligen är värt det.

När man funderat klart är man inte lika arg. Skit händer igen och samma sak upprepas. Man håller ut eftersom idioten kommer bestraffas en vacker dag tänker man. Gud är ju rättvis.
I grund och botten kan man hålla ut i flera år, typ minst 10 år kanske mer.

Ateist som inte tror på någon Gud.

1. Skiter händer en, man blir förbannad, man går till polisen, vad händer? ingenting... Man gör vad vad man kan och samhället sviker en. Man känner att man är så arg att man faktiskt kan slå ihjäl personen man hatar. Då plötsligt inser man att om man gör det så kan man hamna i fängelse. Är det värt det? Nej troligtvis inte så man lugnar ned sig.

När man funderat klart är man inte lika arg. Skit händer igen och samma sak upprepas. Man håller ut eftersom man vill inte hamna i fängelse. Men tillslut får man nog och börjar prata som tillex här på flashback hur man kan lösa en sån situation. Andra likar dyker upp och hjälper till. Efter en stund inser man att man kan hyra någon som kan lösa ens sits. Eftersom antingen blir man galen av ilska eller så tar man itu med problemet.

Det enda man behöver oroa sig för är att åka dit. Så man planerar situationen bra, sopar igen spåren och är beredd att neka till slutet inför polisen. För man vet att om man gör det så har man störst chans att klara sig. Snubben blir mosad av den man hyrde och frid finns äntligen igen för en.


Ser ni liknelsen? I det ena fallet GÅR DET INTE ifall man tror på Jesus att komma undan, i det andra fallet går det. Kom inte och säg att du inte har någon bristningsgräns, för då ljuger du som en häst travar.

När din bil blir söndeslagen gång på gång. När du får din fönsterruta förstörd av sten mitt i natten. När du får hotbrev och anonyma hot i telefonen då blir du knäckt, eller löser situationen.

Polisen kan göra absolut 0 åt detta. För det finns inga vittnen och inga spår. Finns många artiklar om detta i tidningarna om personer som är maktlösa och polisen sviker.
Citera
2013-12-29, 14:29
  #1471
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
STARKA ateister/positivistiska materialister.(1)



Ovanstående (1) är redan välkände begrepp för dom som hållar sig informerade om religions-debatt terminologin.



Det är vanligt att agnosticismen kallas "svag ateism" inom den samlade ateism-kategori. Men eftersom "svag ateism" numera är den överlägset största ateist-faktion anses det inte nödvändigt att påpeka detta konstant.
"Stark ateism i allmän mening" skulle väl vara den mest korrekta beskrivningen.
Citera
2013-12-29, 14:31
  #1472
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haruism
Men vad ska man kalla folk för som säger de är vetande och säger det finns ingen Gud?
Måste finnas ett begrepp för dessa individer.

"Starka"/gnostiska ateister.

Citat:
Vad jag har lärt mig är att en ateisten säger att det inte finns någon gud.

Du har lärt dig fel.

Citat:
Eller som sagt avsaknaden av tro.....som nämns ovan.

Vilken är en helt annan sak.

Citat:
När det gäller agnostikern säger "Vi kan inte veta om det finns någon Gud" eller "Jag vet inte om Gud finns".

Vilket inte har något att göra med huruvida någon TROR eller inte. Finns gott om såväl ateistiska som teistiska agnostiker.

Sen skulle jag egentligen vilja skilja på frågan om huruvida man tror att man inte kan veta eller om man helt enkelt inte vet. Att mena att det inte går att veta är mer åt ignosticism. Agnosticism används dock i vardagligt tal ofta för just detta ändamål men jag vill mena att det är fel, eftersom det egentligen betyder "att INTE veta" vilket inte säger något huruvida man KAN veta.

Citat:
Så vad ska vi kalla dessa "vetande" människor i frågan om Gud finns?

"Starka"/gnostiska ateister/teister
Citera
2013-12-29, 14:43
  #1473
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neon666
Religiös som tror på Jesus.

1. Skit händer en, man blir förbannad, man går till polisen. Vad händer? ingenting... Man gör vad man kan och samhället sviker en. Man känner att man är så arg att man faktiskt kan slå ihjäl personen man hatar. Då plötsligt inser man att om jag gör det så kör man sin väg till himmelriket. Man börjar lugna ned sig. Tänka lite grann och fundera om det verkligen är värt det.

När man funderat klart är man inte lika arg. Skit händer igen och samma sak upprepas. Man håller ut eftersom idioten kommer bestraffas en vacker dag tänker man. Gud är ju rättvis.
I grund och botten kan man hålla ut i flera år, typ minst 10 år kanske mer.

1. Har du någonting som visar att troende begår färre mord?

2. OM du har något som visar att troende begår färre mord, hur vet du då att det beror på deras tro? Korrelation är INTE kausalitet.

3. Du förutsätter att ALLA troende säger att "mord = inget himmelrike". Har du någon anledning att anta detta?

Citat:
Ateist som inte tror på någon Gud.

1. Skiter händer en, man blir förbannad, man går till polisen, vad händer? ingenting... Man gör vad vad man kan och samhället sviker en. Man känner att man är så arg att man faktiskt kan slå ihjäl personen man hatar. Då plötsligt inser man att om man gör det så kan man hamna i fängelse. Är det värt det? Nej troligtvis inte så man lugnar ned sig.

När man funderat klart är man inte lika arg. Skit händer igen och samma sak upprepas. Man håller ut eftersom man vill inte hamna i fängelse. Men tillslut får man nog och börjar prata som tillex här på flashback hur man kan lösa en sån situation. Andra likar dyker upp och hjälper till. Efter en stund inser man att man kan hyra någon som kan lösa ens sits. Eftersom antingen blir man galen av ilska eller så tar man itu med problemet.

Det enda man behöver oroa sig för är att åka dit. Så man planerar situationen bra, sopar igen spåren och är beredd att neka till slutet inför polisen. För man vet att om man gör det så har man störst chans att klara sig. Snubben blir mosad av den man hyrde och frid finns äntligen igen för en.

1. Har du någonting som visar att icke-troende begår fler mord?

2. OM du har något som visar att icke-troende begår fler mord, hur vet du då att det beror på deras icke-tro? Korrelation är INTE kausalitet.

3. Du förutsätter att ALLA icke-troende inte har några ANDRA skäl till att inte begå mord. Har du någon anledning att anta detta?

Citat:
Ser ni liknelsen?

I det ena fallet GÅR DET INTE ifall man tror på Jesus att komma undan, i det andra fallet går det.


Ja. Men den är fullkomligt värdelös. Inte minst för att det är en falsk dikotomi kryddat med felaktiga premisser.

Citat:
När din bil blir söndeslagen gång på gång. När du får din fönsterruta förstörd av sten mitt i natten. När du får hotbrev och anonyma hot i telefonen då blir du knäckt, eller löser situationen.

Inget av ovanstående skulle föranleda ett mord från min sida.

Citat:
Polisen kan göra absolut 0 åt detta.


Uppenbarligen inte sant.

Citat:
För det finns inga vittnen och inga spår.

Vilket inte skulle vara fallet vid upprepade brott.

Citat:
Finns många artiklar om detta i tidningarna om personer som är maktlösa och polisen sviker.

1. Och?

2. Borde inte icke-troende av alla dessa personer enligt dig isf vid det här laget ha begått minst ett mord?
Citera
2013-12-29, 14:45
  #1474
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neon666
Försök att läsa igenom och inte snabbläsa. Blir enklast så.

Religiös som tror på Jesus.

1. Skit händer en, man blir förbannad, man går till polisen. Vad händer? ingenting... Man gör vad man kan och samhället sviker en. Man känner att man är så arg att man faktiskt kan slå ihjäl personen man hatar. Då plötsligt inser man att om jag gör det så kör man sin väg till himmelriket. Man börjar lugna ned sig. Tänka lite grann och fundera om det verkligen är värt det.

När man funderat klart är man inte lika arg. Skit händer igen och samma sak upprepas. Man håller ut eftersom idioten kommer bestraffas en vacker dag tänker man. Gud är ju rättvis.
I grund och botten kan man hålla ut i flera år, typ minst 10 år kanske mer.

Ateist som inte tror på någon Gud.

1. Skiter händer en, man blir förbannad, man går till polisen, vad händer? ingenting... Man gör vad vad man kan och samhället sviker en. Man känner att man är så arg att man faktiskt kan slå ihjäl personen man hatar. Då plötsligt inser man att om man gör det så kan man hamna i fängelse. Är det värt det? Nej troligtvis inte så man lugnar ned sig.

När man funderat klart är man inte lika arg. Skit händer igen och samma sak upprepas. Man håller ut eftersom man vill inte hamna i fängelse. Men tillslut får man nog och börjar prata som tillex här på flashback hur man kan lösa en sån situation. Andra likar dyker upp och hjälper till. Efter en stund inser man att man kan hyra någon som kan lösa ens sits. Eftersom antingen blir man galen av ilska eller så tar man itu med problemet.

Det enda man behöver oroa sig för är att åka dit. Så man planerar situationen bra, sopar igen spåren och är beredd att neka till slutet inför polisen. För man vet att om man gör det så har man störst chans att klara sig. Snubben blir mosad av den man hyrde och frid finns äntligen igen för en.


Ser ni liknelsen? I det ena fallet GÅR DET INTE ifall man tror på Jesus att komma undan, i det andra fallet går det. Kom inte och säg att du inte har någon bristningsgräns, för då ljuger du som en häst travar.

När din bil blir söndeslagen gång på gång. När du får din fönsterruta förstörd av sten mitt i natten. När du får hotbrev och anonyma hot i telefonen då blir du knäckt, eller löser situationen.

Polisen kan göra absolut 0 åt detta. För det finns inga vittnen och inga spår. Finns många artiklar om detta i tidningarna om personer som är maktlösa och polisen sviker.

Som vanligt användar du din egen röriga personlighet som mall:

1/ Du har tydligen zero empati.

2/ Du kan inte ens ... empatilös som du är ..... inse det rationella värdet av "What goes around, comes around".

Och sen fortsättar du med en falsk analogi, som iövrigt kryllar av ad hoc premisser:

Ingen påstår att det (sekuläre m.m.) samhälle som som dina kritiker överlag förespråkar är 'perfekt', det återstår en hel del som kan göras bättre, vilket vi 97%'are försökar göra. Varemot du sittar och tyckar synd om dig själv.

Och som din inbillade spegelbild av detta ofullkomliga samhälls-system framför du ett spekulativt Shangri-La .... som du tydligen fortfarande inte har frigjort dig ifrån trots att du kallar dig ateist. (Minns du jag misstänkte att du är closet-teist).

Så istället för alla dessa argumentationsfel: Försök börja från grunden, vilket du t.ex. kan göra genom att fastställe VILKA värdekriterier det egentligen är du referar till.
__________________
Senast redigerad av Bogomil 2013-12-29 kl. 14:50.
Citera
2013-12-29, 14:50
  #1475
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neon666
En sann kristen skulle undvika att ljuga för den är 100% rädd för helvetet.

No true scotsman.

Citat:
En sann Ateist skulle skita fan ifall den ljuger eller inte för den tror inte på helvetet.

No true scotsman.

Citat:
En sann kristen skulle undvika att stjäla eftersom den är rädd för helvetet.

No true scotsman.

Citat:
En sann Ateist skiter hårt i det så länge han vet att han kan komma undan.

No true scotsman.

Citat:
I grund och botten så faller era argument för oavsett vad ni säger, en sann kristen skulle leva ett bättre liv än vi någonsin skulle kunna göra för en sann kristen har en piska av eld på sig som får den att lyda.

No true scotsman.

Citat:
Till och med buddisterna lever så bra de kan för de fruktar karma idiotin.

No true scotsman.

Citat:
Vi Ateister kan aldrig leva så bra som de, det går inte!


1. "Bättre" i vilket avseende? Hur bedömer man det?

2. Belägg för påståendet?

Citat:
oavsett vad ni säger.


"Det-bara-är-så"?

Citat:
För vi fruktar inget kosmiskt straff.

Falsk dikotomi.

Citat:
Därför kom religion till, för att få folket att vara snälla och lydiga så att de styrande kan vara skitstövlar.


Belägg för påståendet?

Citat:
Samhället går runt och alla blir nöjda... eller inte.

???
Citera
2013-12-29, 14:52
  #1476
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neon666
Det är inte det som är poängen, poängen är att om du är moralisk så är du egentligen bara tokig. Eftersom du har en sån kort livstid. Du bör använda den endast för dig själv. Men vissa människor kanske är byggda för att vara andra till lags. Jag är det INTE

Någon speciell anledning att du använder dig själv som mall för andra människor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in