2013-12-28, 06:51
  #1237
Medlem
Neon666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalimist8
"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion."

// Steven Weinberg

Jag är anser mig själv vara en pragmatisk agnostiker och jag är bland de mest moraliska människorna jag träffat. Präglad av Libertarianismen, på vilket sätt behöver jag religion? Bara för att du må vara 'omoralisk' i mina ögon betyder det inte att du behöver vara det. Du kan agera precis som du vill. Om du känner för att skada andra och stjäla och inte ser något fel på det så ligger det på dig. Inte på bristen av religion.

Det är inte det som är poängen, poängen är att om du är moralisk så är du egentligen bara tokig. Eftersom du har en sån kort livstid. Du bör använda den endast för dig själv. Men vissa människor kanske är byggda för att vara andra till lags. Jag är det INTE
Citera
2013-12-28, 07:13
  #1238
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neon666
Jag är ateist, och jag ska faktiskt säga att jag håller med de religiösa. För som ateist så skiter jag hårt i moral och ibland även lag. Varför ska jag bry mig? En människa har en kort livstid, njut. Utnyttja allt, lev för dig själv. Var en smart skitstövel.

Det finns inget kosmiskt straff att frukta, det var därför religion dök upp. För människan är i grund riktigt ond och behöver något som håller dem i shack. Inte för att religion är sann. Utan för att annars funkar ingenting för världen är rent utsagt ond. Regeringen måste vara idioter emot folket annars funkar inte samhället. Livet är ondska.

Jag skiter i om universum tycker si eller så, ifall det ens har ett medvetande. Det är skräp och jag bryr mig 0 om det.

Nu har jag berättat min stånd punkt, var tycker du, är det jag säger fel?

Bara för att man är ateist behöver det inte betyda att man inte har någon moral. Bara för att man inte tror att man kommer bli straffad om man gör någon illa behöver det inte göra mindre ont i hjärtat för det. Leva livet borde man göra oavsett religiös tillhörighet.

Sedan är det skillnad på lagar och lagar. Hur många har inte snattat, kanske rökt cannabis eller köpt sex av en escort? Detta är olagliga aktiviteter idag men har inte alltid varit så. Men att råna, misshandla, våldta eller mörda är det ingen vettig människa religiös eller ateist som skulle tycka att det vore okej.

Att vara ond eller blåögd god är inte bra strategier att leva på. Den bästa strategin man kommit fram till är tits-for-tats, Man börjar med att vara snäll och är den andre snäll tillbaka då har båda tjänat på det om dom inte är snälla tillbaka kommer man inte vara snäll tillbaka. I slutändan kommer ingen vilja hjälpa onda människor utom dom blåögda goda som inte har några problem med att låta sig utnyttjas.
Citera
2013-12-28, 07:18
  #1239
Medlem
testpilotens avatar
att tro på en politisk ideologi är jämförbart med religion, vilket de flesta missar.
poängen är att religionen inte är nödvändig, bara ett av flera exempel som visar att vi i grupp agerar känslomässigt och åsidosätter det egna förnuftet för att förvandlas till lättstyrda robotar.
__________________
Senast redigerad av testpiloten 2013-12-28 kl. 07:26.
Citera
2013-12-28, 07:27
  #1240
Medlem
Neon666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskenstein
Bara för att man är ateist behöver det inte betyda att man inte har någon moral. Bara för att man inte tror att man kommer bli straffad om man gör någon illa behöver det inte göra mindre ont i hjärtat för det. Leva livet borde man göra oavsett religiös tillhörighet.

Sedan är det skillnad på lagar och lagar. Hur många har inte snattat, kanske rökt cannabis eller köpt sex av en escort? Detta är olagliga aktiviteter idag men har inte alltid varit så. Men att råna, misshandla, våldta eller mörda är det ingen vettig människa religiös eller ateist som skulle tycka att det vore okej.

Att vara ond eller blåögd god är inte bra strategier att leva på. Den bästa strategin man kommit fram till är tits-for-tats, Man börjar med att vara snäll och är den andre snäll tillbaka då har båda tjänat på det om dom inte är snälla tillbaka kommer man inte vara snäll tillbaka. I slutändan kommer ingen vilja hjälpa onda människor utom dom blåögda goda som inte har några problem med att låta sig utnyttjas.

Gör det ont i hjärtat på dig när du är ond? det känns precis 0 för mig.
Hur ska de veta att man är ond ifall man är en smart skitstövel? Det är ingen som vet att jag är ond.
__________________
Senast redigerad av Neon666 2013-12-28 kl. 07:41.
Citera
2013-12-28, 07:28
  #1241
Medlem

Alla dessa människor som gör saker i guds namn då? hade det inte varit bättre om de stod för det de gjort istället för att skylla ifrån sig på nått luddigt i himlen.
Citera
2013-12-28, 07:37
  #1242
Medlem
Trapphushomofilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neon666
Tror du har missat att innan muslim invasionen så var Sverige rätt hårt kristet. Sverige är byggt på kristna grunder och har varit det de närmaste 1000 åren. Läs på din historia pojk

Är du snurrig i skallen? Innan muslimerna kom hit i tusentals - inte bara hundratals - så var Sverige precis lika ateistiskt som det är idag, då det enbart var ett årtionde sedan på ett ungefär, möjligtvis två. Berätta inte för mig att jag ska läsa historia, och kalla mig inte pojk.

Citera
2013-12-28, 07:40
  #1243
Medlem
testpilotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neon666
Hur ska de veta att man är ond ifall man är en smart skitstövel? Det är ingen som vet att jag är ond.

du kan vara en smart skitstövel. på individnivå finns alla tänkbara varianter, men människan i stort är en troende skara som agerar efter övertygelsen om att det finns absoluta värden som gott och ont.
du behöver således inte bekymra dig för annat än att undvika lagens långa arm.

de flesta smarta skitstövlar sållades troligen bort genom naturligt urval för länge länge sedan
Citera
2013-12-28, 07:43
  #1244
Medlem
Neon666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapphushomofilen
Är du snurrig i skallen? Innan muslimerna kom hit i tusentals - inte bara hundratals - så var Sverige precis lika ateistiskt som det är idag, då det enbart var ett årtionde sedan på ett ungefär, möjligtvis två. Berätta inte för mig att jag ska läsa historia, och kalla mig inte pojk.


Visa mig var Sverige har varit ateistiskt, visa mig årtalet, och bevis tack. För bara för 100 år sen så var det straff på hädelse att häda emot gud.
Citera
2013-12-28, 07:48
  #1245
Medlem
Hestapos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neon666
Jag är ateist,

Nu har jag berättat min stånd punkt, var tycker du, är det jag säger fel?

Religiösa är definitivt ett större hot mot samhället eftersom de är organiserade. Läs på lite om Pingstkyrkans organisation så kommer du snart inse varför t.ex. Säpo satsar hundratals miljoner fel när de försöker plåga livet ur vanliga dödliga och småbus istället för att se det uppenbara. Myndigheterna som övervakar oss silar mygg och sväljer elefanter. Just Pingstvännerna är den mest organiserade religiösa rörelsen i världen och finns representerade i alla samhällsskikt.

Du är med andra ord ofarlig som ateist så länge du inte organiserar dig eller löper amok men den risken är försumbar jämfört med den smygande fascism som utbreder sig i kristna kretsar.

mvh
Citera
2013-12-28, 08:05
  #1246
Medlem
MannenBakomDigs avatar
Fast du glömmer ju av att vissa människor har ett samvete. Detta gör ju så att ateism fungerar så länge människorna inte är renodlade sociopater.
Citera
2013-12-28, 08:26
  #1247
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neon666
Jag är ateist, och jag ska faktiskt säga att jag håller med de religiösa. För som ateist så skiter jag hårt i moral och ibland även lag. Varför ska jag bry mig? En människa har en kort livstid, njut. Utnyttja allt, lev för dig själv. Var en smart skitstövel.

Det finns inget kosmiskt straff att frukta, det var därför religion dök upp. För människan är i grund riktigt ond och behöver något som håller dem i shack. Inte för att religion är sann. Utan för att annars funkar ingenting för världen är rent utsagt ond. Regeringen måste vara idioter emot folket annars funkar inte samhället. Livet är ondska.

Jag skiter i om universum tycker si eller så, ifall det ens har ett medvetande. Det är skräp och jag bryr mig 0 om det.

Citat:
Nu har jag berättat min stånd punkt, var tycker du, är det jag säger fel?

Det du "sägar fel" är, att du som är A-moralsk .... kanske även har en sociopatisk läggning .... endast representerar några få procent av mänskligheten och att samhälls-systemet inte på något sätt behövar byggas omkring dig eller dina geliker (att du har såna tanker om din egen betydelse indikerar bara den narcissism som ofta förknippas med den grupp du tillhör).

Det är iövrigt mycket osympatisk och missledande att försöka generalisera tro/religion till endast att ha denna typ av motiv. Flertalet religionister är inte mer fnoskiga/asociala än andra (även om andelen kan variera inom olika typer av religion).
Citera
2013-12-28, 08:31
  #1248
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neon666
Det är inte det som är poängen, poängen är att om du är moralisk så är du egentligen bara tokig.

Nja, nån etisk .... eller kanske allmän ..... filosof är du inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in