Citat:
Ursprungligen postat av
Neon666
Jag är ateist, och jag ska faktiskt säga att jag håller med de religiösa. För som ateist så skiter jag hårt i moral och ibland även lag. Varför ska jag bry mig? En människa har en kort livstid, njut. Utnyttja allt, lev för dig själv. Var en smart skitstövel.
Jag tror att du bedrar dig själv om du anser dig representativ för alla ateister.
Hänsynstagande till andra är inget onaturligt. Tvärtom har det en solid evolutionär förankring. Genom att samverka och skydda varandra har vi kunnat växa oss starka och framgångsrika som art. Godhet och givmildhet gentemot andra har uppstått ur en strävan att överleva.
Det utesluter givetvis inte egoism, aggression och andra "negativa" egenskaper. De finns också inom oss, de har också varit en evolutionär fördel. Men i slutändan. Ditt motto: utnyttja allt, lev för dig själv har aldrig varit en hållbar strategi som enda strategi och det är svårt att tro att du lever som du skriver.
Citat:
Det finns inget kosmiskt straff att frukta, det var därför religion dök upp. För människan är i grund riktigt ond och behöver något som håller dem i shack. Inte för att religion är sann. Utan för att annars funkar ingenting för världen är rent utsagt ond. Regeringen måste vara idioter emot folket annars funkar inte samhället. Livet är ondska.
Jag skiter i om universum tycker si eller så, ifall det ens har ett medvetande. Det är skräp och jag bryr mig 0 om det.
Nu har jag berättat min stånd punkt, var tycker du, är det jag säger fel?
Åter igen tror jag att de negativa egenskaper du tillskriver ateister även finns representerade hos de religiösa. Men till skillnad från dig tror jag INTE att religionen kan hålla detta i schack. Snarare blir religionen ett verktyg för den som bestämt sig för att vinna makt och trampa på andra.