2013-12-28, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neon666
Elsydeon

Jag tror varken på reinkarnation, karma eller Gudar. Allt sånt där handlar om att styra samvetet. Var snäll så blir du belönad sen. Bullshit! allt är bara lögn.
visst, men det hjälper inte om du inte tror på det, för du kommer ändå straffa dig själv. om du går på motorvägen så hjälper det inte om du inte tror på bilar, dom kommer ändå köra på dig. verkligheten bryr sig inte om vad vi tror på.
Citera
2013-12-28, 18:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
men det finns alltid ändå en som vet, som du aldrig kan gömma dig undan från. du/gud vet alltid om du är ond, och du kommer straffa dig själv i ett senare liv.

Det var så predikandet; nu fattas beläggen.

Citat:
om du har läst lite psykologi, freud och om högre jaget så kommer du fatta det bättre, men medvetandet är det överallt-existerande gud som ser allt vi gör, som religionen pratar om, så ingen kan vara ateist, om de vet vad gud verkligen är.

Alltså ett cirkelargument.
Citera
2013-12-28, 18:08
Medlem
Neon666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det var inte min fråga. Frågan var OM du verkligen tror att din inställning till livet och din omgivning skulle förändras om du började tro på en Gud. Skulle du då börja bry dig om andra och respektera regler (och annat du i din TS tillskriver religiösa)? Vad skulle den förändringen då basera sig på? Rädsla för en Gud? Rädsla för ett evigt straff?

Ateism är avsaknad av tro på en eller flera gudar. Din livssyn är inte en nödvändig följd av det ställningstagandet.

Ja, om jag verkligen trodde på helvetet hade jag blivit en bättre person, för jag var faktiskt kristen när jag var ateist och då var jag god och accepterade skit. Varför tror du jag är så ond idag

Elsedyon

Jo, eller hur... samma bullshit som kristendomen
Citera
2013-12-28, 18:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
MEN DU GLÖMMER, regeringen är skitstövlar och därmed har vi som inte fruktar något någon anledningen att vara goda tillbaka.

Jag trodde att du inte ansåg det relevant att "vara god".

Citat:
Ateism fungerar jätte bra i ett samhälle med bra ledare... lycka till att få till något sådant.

Jag anser att du från början har förväxlat ateism med sekularism.
Citera
2013-12-28, 18:12
Medlem
Citat:
Jo, eller hur... samma bullshit som kristendomen
men hur vet du att ateism är den absoluta sanningen? det är ju bara något du tror på. har du någonsin tänkt på att du kanske har fel om vad du tror på?
Senast redigerad av elsydeon 2013-12-28 kl. 18:16.
Citera
2013-12-28, 18:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja, om jag verkligen trodde på helvetet hade jag blivit en bättre person, för jag var faktiskt kristen när jag var ateist

Eeeh? Du "var kristen när du var ateist"?

Citat:
Varför tror du jag är så ond idag

Förvirring; du verkar inte ens att veta vad ateismen är.
Citera
2013-12-28, 18:13
Medlem
Neon666s avatar
Bogomil

Nej, nu var det jag som hade fel... jag skrev när jag var ateist, det ska vara sen blev jag ateist.

Jag vet nog mer om ateism är du gör hör jag.

Milvusmilvus

Jag har redan sagt att jag tänker inte ägna en livstid att rädda det här landet. Jag får aldrig uppleva skörden av det jag sått så sqrew that!
Senast redigerad av Neon666 2013-12-28 kl. 18:17.
Citera
2013-12-28, 18:14
Medlem
MilvusMilvuss avatar
Citat:
Eller så kanske jag mest bara har trist och vill se vad folk skriver.

Så du medger att du egentligen är ett troll?

Citat:
Ateism fungerar jätte bra i ett samhälle med bra ledare... lycka till att få till något sådant.

Det är bara att göra som jag skrev innan, starta ett parti och se till att få en förändring. Det är det enda sättet att straffa politiker, så lyft på arslet och gör vad du kan för att de partier du ogillar inte får/får behålla makten.
Citera
2013-12-28, 18:15
Medlem
kunskap1s avatar
Ja absolut, ateismen är farlig för samhället, eftersom en ateist vill maximera sin egennytta nu när man bara lever en gång. Till vilken nytta ska en ateist skänka sina pengar när han inte tror på ett belöningssystem efter döden?
Citera
2013-12-28, 18:17
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Jag skiter hårt i vad Islam betyder, det kan få betyda, vi älskar alla. Det är inte en freds religion. För de handlar om att slå ned de otrogna och sprida guds ord. Kristendomen handlar om att få kontroll över de som följer den.

Oavsett vad du säger, Du är inte så hipp på vad fredlös och kättare var eller? På kristendomens tid så var du kristen eller kättare. Tror du något annat får du kolla upp din historia. Sverige är baserat på kristna grunder där brottslingen är sjuk och behöver hjälp mer än straff.

Ordet betyder underkastelse, det var min poäng. Kristendom handlar såvitt jag förstått för de flesta kristna om att ett människooffer (fast människan ifråga var en gud, om man frågar ovan nämnda koncilium) sonade arvssynden, åtminstone för dem som accepterar Jesus som sin Gud och Frälsare. Allt detta är rappakalja för mig, men om du ska tala om kristendom och islam hjälper det att ta reda på vad du talar om.

Kristendomens tid, förresten, när var det? Jag tror inte det är jag som behöver "kolla upp" min historia.
Citera
2013-12-28, 18:18
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Ja absolut, ateismen är farlig för samhället, eftersom en ateist vill maximera sin egennytta nu när man bara lever en gång.
Nej. Ateism är avsaknad av tro på en eller flera Gudar. Att maximera egennyttan etc är på intet sätt en nödvändig konsekvens av det ställningstagandet.

Citat:
Till vilken nytta ska en ateist skänka sina pengar när han inte tror på ett belöningssystem efter döden?
Oegennytta? Jag kan faktiskt se en högre moral i att ge utan löfte om att få tillbaka (eller i rädsla för att slippa straff) än att ge utifrån de religiösa premisser du sätter upp.
Citera
2013-12-28, 18:19
Medlem
Neon666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Ordet betyder underkastelse, det var min poäng. Kristendom handlar såvitt jag förstått för de flesta kristna om att ett människooffer (fast människan ifråga var en gud, om man frågar ovan nämnda koncilium) sonade arvssynden, åtminstone för dem som accepterar Jesus som sin Gud och Frälsare. Allt detta är rappakalja för mig, men om du ska tala om kristendom och islam hjälper det att ta reda på vad du talar om.

Kristendomens tid, förresten, när var det? Jag tror inte det är jag som behöver "kolla upp" min historia.

Kristendomens stortid var under vår så fina favorit Carolus Rex som han kallades på latins tid. Där var Sveriges stormaktstid under kristendomen. Man enade soldaterna att dö för sin tro. Lycka till med det ifall du har ateister som soldater...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in