2013-12-28, 17:41
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neon666
Vadå för straff? att jag inte bryr mig om min nästa, att jag skiter fan i vad som händer i Sverige? att jag inte anmäler ett brott när jag ser det? vad har jag för straff att vänta? inget är olagligt bara samhällsförstörande.
Nej, du nej. Men din inställning till livet och din omgivning är inte generell och ska heller inte blandas ihop med ateism. Därmed faller din TS.

Men säg mig, anser du att en tro skulle kunna skrämma dig till ett annat förhållningssätt?

Citat:
Nja, islam är faktiskt inte fredens religion där man ska vända andra kinden till. Det är faktiskt kristendomen och det var därför den var så farlig. För man ska vara en slav för överheten enligt läran, för överheten är satt där av Gud enligt Bibeln.
Så då menar du plötsligt att religion inte alls alltid ÄR en samhällsstabiliserande faktor? Jag håller med.
Citera
2013-12-28, 17:45
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Jag är inte den som tror att jag kan leva bättre än någon som fruktar evigt lidande. Men ni är verkligen patetiska där. Jag accepterar ateism som den är. Nämligen fri ifrån alla kedjor och bojor på samvetet.

Du väljer själv din väg som ateist, MEN du verkar tro att du kan vara lika moralisk som någon som kan gå igenom eld tortyr för att skydda sin tro. Skulle du kunna gå igenom eld tortyr för att skydda din ateism?

Visa mig dessa troende som kan gå igenom eldtortyr och visa sedan att ateister inte kan genomgå samma tortyr med motsvarande resultat.

Trist att du inte tog mitt råd.

Det är för övrigt rätt patetiskt att påstå att jag och andra ateister anser oss leva bättre, vara godare antar jag du avser, än vad någon troende kan. Ett ganska korkat uttalande med lukt av troll.
Citera
2013-12-28, 17:45
Medlem
MilvusMilvuss avatar
Citat:
Milvusmilvus... du har förstått så lite om mig. Varför ska jag ens lägga tid på det här samhället? socialidioterna eller förstörarna? Vad spelar det för roll? Eller SvikD som vill ha hit kristendumheten igen. Alla partier är skit. Landets ekonomi är kört i botten, invandringen stoppas inte. Det är så mycket jobb att det inte kommer vara klart under min livstid och då kan det lika gärna störta så långt som jag bryr mig.
Mitt liv är inte skit, samhället är skit, STOR skillnad! Som en omoralisk skitstövel mår jag toppen.

Du behöver inte göra någonting åt det, det var bara ett förslag, fick nämligen intrycket av att du gick runt och mådde psykiskt dåligt. Men jag hade visst fel där, för du skriver ju själv att du mår bra. Trivs du med att vara en "omoralisk skitstövel" så är det din rättighet att vara det. Detta har dock ingenting med teism eller ateism att göra.
Citera
2013-12-28, 17:47
Medlem
Neon666s avatar
Ghalster

Tja, vi kan ju börja med alla kättare som var gnosticer som katolska kyrkan brände. Gnosticism är faktiskt rätt intressant, där handlar det om att det finns en gud men den är ond och man måste fly hans onda universum genom att förneka honom. Lite som ateism faktiskt.

De gav inte in. För då var de ju fast i den här världen

Tinuviel

Där har du fel! jag är 100% ateist. Jag tror inte på någon Gud, och därmed behöver jag inte bry mig alls. Ateism är förnekandet av Gudar, hur jag lever har ingenting med min ateism att göra. Men du är rädd att jag ska ge intrycket av hur Ateism kan bli. Varför ska vi frukta sanningen? Vi är ju dom enda som håller oss till den.

Milvusmilvus

Jag svarade bara på din fråga där, det var du som drog upp det. tillbaka till ämnet då!
Senast redigerad av Neon666 2013-12-28 kl. 17:51.
Citera
2013-12-28, 17:50
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Nja, islam är faktiskt inte fredens religion där man ska vända andra kinden till. Det är faktiskt kristendomen och det var därför den var så farlig. För man ska vara en slav för överheten enligt läran, för överheten är satt där av Gud enligt Bibeln.

Slå upp vad ordet islam betyder.

Citat:
Det finns många kristna samfund idag, men förut var det mest bara protestanterna och katolikerna.

Vad är det här för trams? Vad tror du t ex första konciliet i Nicaea var till för?
Citera
2013-12-28, 17:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Tja, vi kan ju börja med alla kättare som var gnosticer som katolska kyrkan brände. Gnosticism är faktiskt rätt intressant, där handlar det om att det finns en gud men den är ond och man måste fly hans onda universum genom att förneka honom. Lite som ateism faktiskt.

MYCKET lite som ateism .... faktisk.
Citera
2013-12-28, 17:54
Medlem
Neon666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Slå upp vad ordet islam betyder.

Vad är det här för trams? Vad tror du t ex första konciliet i Nicaea var till för?

Jag skiter hårt i vad Islam betyder, det kan få betyda, vi älskar alla. Det är inte en freds religion. För de handlar om att slå ned de otrogna och sprida guds ord. Kristendomen handlar om att få kontroll över de som följer den.

Oavsett vad du säger, Du är inte så hipp på vad fredlös och kättare var eller? På kristendomens tid så var du kristen eller kättare. Tror du något annat får du kolla upp din historia. Sverige är baserat på kristna grunder där brottslingen är sjuk och behöver hjälp mer än straff.
Citera
2013-12-28, 17:55
Medlem
Moixas avatar
Ateism behöver inte innebära nihilism även om det i teorin kanske verkar så. Inget syfte utöver att hålla arten vid liv, inga kosmiska belöningar eller straff för goda och onda gärningar, fullständig tomhet efter döden. Livet låter onekligen hopplöst och utan mening utifrån en sådan formulering.

För mig personligen är det dock enbart i en oändlig livstid som allting vore meningslöst. Jag har aldrig riktigt förstått varför oändligheten måste vara den centrala grundstenen i det vi vill kalla högre syfte, eller varför ett högt syfte i så fall skulle vara så meningsfullt. Evigheten sammanflätad med fullständig och oföränderlig lycka är kanske någonting man kan önska en sömnlös natt, men varför skulle ett sådant tillstånd vara det höga syftet? Ingenting kan väl vara mer meningslöst än just det? Jag håller i detta med Nietzsche om att nihilism, i kontexten ateism versus teism, är att bortse från denna värld och istället tänka på en annan värld som kommer efter döden. Det är antagligen den högsta formen av nihilism som någonsin anammats.

Ateism i bemärkelsen nihilism, som beskriven i första paragrafen, är nog enbart farligt för samhället om ateister verkligen omfamnar denna meningslöshet till det yttersta, vilket skulle kräva en riktigt stark motivation. Det finns trots allt någonting inom oss normala människor som gör att vi inte vill döda eller skada alla i vår närhet. Vill du sitta hemma och verkligen fördjupa dig i din "ateism" och låta grubbleriet om alltings meningslöshet bygga upp ett hat inom dig mot allting mänskligt så får du väl göra det. Det är dock först då som ateismen kommer bli en verklig fara för samhället.

Som en fotnot kan jag tillägga att jag inte tror att du verkligen skiter i allting, du skriver trots allt här; alltså bryr du dig om att få din åsikt hörd och till och med kanske accepterad av andra så kallade onödiga, ändliga, meningslösa samlingar av atomer på Flashback.
Citera
2013-12-28, 17:59
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ghalster

De gav inte in. För då var de ju fast i den här världen

Men då var det ju ingen eldtortyr om de dömdes till döden på bål, utan ett avrättningssätt. Du får nog börja uttrycka dig klarare om du inte vill bli missförstådd hela tiden.
Citera
2013-12-28, 18:00
Medlem
Citat:
Hur ska de veta att man är ond ifall man är en smart skitstövel?
men det finns alltid ändå en som vet, som du aldrig kan gömma dig undan från. du/gud vet alltid om du är ond, och du kommer straffa dig själv i ett senare liv. om du har läst lite psykologi, freud och om högre jaget så kommer du fatta det bättre.

medvetandet är det överallt-existerande gud som ser allt vi gör, som religionen pratar om, så ingen kan vara ateist, om de vet vad gud verkligen är.
Senast redigerad av elsydeon 2013-12-28 kl. 18:03.
Citera
2013-12-28, 18:01
Medlem
Neon666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moixa
Ateism behöver inte innebära nihilism även om det i teorin kanske verkar så. Inget syfte utöver att hålla arten vid liv, inga kosmiska belöningar eller straff för goda och onda gärningar, fullständig tomhet efter döden. Livet låter onekligen hopplöst och utan mening utifrån en sådan formulering.

För mig personligen är det dock enbart i en oändlig livstid som allting vore meningslöst. Jag har aldrig riktigt förstått varför oändligheten måste vara den centrala grundstenen i det vi vill kalla högre syfte, eller varför ett högt syfte i så fall skulle vara så meningsfullt. Evigheten sammanflätad med fullständig och oföränderlig lycka är kanske någonting man kan önska en sömnlös natt, men varför skulle ett sådant tillstånd vara det höga syftet? Ingenting kan väl vara mer meningslöst än just det? Jag håller i detta med Nietzsche om att nihilism, i kontexten ateism versus teism, är att bortse från denna värld och istället tänka på en annan värld som kommer efter döden. Det är antagligen den högsta formen av nihilism som någonsin anammats.

Ateism i bemärkelsen nihilism, som beskriven i första paragrafen, är nog enbart farligt för samhället om ateister verkligen omfamnar denna meningslöshet till det yttersta, vilket skulle kräva en riktigt stark motivation. Det finns trots allt någonting inom oss normala människor som gör att vi inte vill döda eller skada alla i vår närhet. Vill du sitta hemma och verkligen fördjupa dig i din "ateism" och låta grubbleriet om alltings meningslöshet bygga upp ett hat inom dig mot allting mänskligt så får du väl göra det. Det är dock först då som ateismen kommer bli en verklig fara för samhället.

Som en fotnot kan jag tillägga att jag inte tror att du verkligen skiter i allting, du skriver trots allt här; alltså bryr du dig om att få din åsikt hörd och till och med kanske accepterad av andra så kallade onödiga, ändliga, meningslösa samlingar av atomer på Flashback.

Eller så kanske jag mest bara har trist och vill se vad folk skriver. Men du var en vis person. Jag gillade hur du skrev och du har rätt i det du skriver. MEN DU GLÖMMER, regeringen är skitstövlar och därmed har vi som inte fruktar något någon anledningen att vara goda tillbaka.

Ateism fungerar jätte bra i ett samhälle med bra ledare... lycka till att få till något sådant.

Elsydeon

Jag tror varken på reinkarnation, karma eller Gudar. Allt sånt där handlar om att styra samvetet. Var snäll så blir du belönad sen. Bullshit! allt är bara lögn.

Gahlster

Det var faktiskt något värre, de stängdes in i en järnlåda och grillades över eld.
Senast redigerad av Neon666 2013-12-28 kl. 18:04.
Citera
2013-12-28, 18:04
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Där har du fel! jag är 100% ateist.
Det var inte min fråga. Frågan var OM du verkligen tror att din inställning till livet och din omgivning skulle förändras om du började tro på en Gud. Skulle du då börja bry dig om andra och respektera regler (och annat du i din TS tillskriver religiösa)? Vad skulle den förändringen då basera sig på? Rädsla för en Gud? Rädsla för ett evigt straff?

Citat:
Jag tror inte på någon Gud, och därmed behöver jag inte bry mig alls. Ateism är förnekandet av Gudar, hur jag lever har ingenting med min ateism att göra. Men du är rädd att jag ska ge intrycket av hur Ateism kan bli. Varför ska vi frukta sanningen? Vi är ju dom enda som håller oss till den.
Ateism är avsaknad av tro på en eller flera gudar. Din livssyn är inte en nödvändig följd av det ställningstagandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in