2013-12-27, 18:21
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freakko
http://www.dn.se/nyheter/sverige/nordkoreas-ambassador-kallas-hem/

Har inte sån bra koll på nordkorea så undrar om det där betyder att han också kommer sättas i arbetsläger eller bli avrättad? Släktingar till Jang Song-thaek ska tydligen ha blivit satta i arbetsläger efter han avrättades.

Skulle inte bli förvånad om det hände något liknande med ambassadören
Det intressanta är att det bara verkar vara Sveriges ambassadör som har kallats tillbaka. Tidigare under månaden, som DN skriver, så blev Malaysias ambassadör tillbakakallad. Båda ambassadörerna hade kopplingar till Jang Song-thaek. Men kan man verkligen säga att tillbakakallningarna har ett samband? Då borde väl båda ha åkt hem ungefär samtidigt?

USA har ingen diplomatiskt relation med Nordkorea. Sverige representerar USA. Dock är det väl Sveriges ambassad i Pyongyang som används till den diplomatin. Men jag vet inte riktigt hur den diplomatin fungerar. Representerade Sverige USA genom Nordkoreas ambassadör i Sverige eller genom Sveriges ambassadör i Nordkorea?
Citera
2013-12-27, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Det intressanta är att det bara verkar vara Sveriges ambassadör som har kallats tillbaka. Tidigare under månaden, som DN skriver, så blev Malaysias ambassadör tillbakakallad. Båda ambassadörerna hade kopplingar till Jang Song-thaek. Men kan man verkligen säga att tillbakakallningarna har ett samband? Då borde väl båda ha åkt hem ungefär samtidigt?

USA har ingen diplomatiskt relation med Nordkorea. Sverige representerar USA. Dock är det väl Sveriges ambassad i Pyongyang som används till den diplomatin. Men jag vet inte riktigt hur den diplomatin fungerar. Representerade Sverige USA genom Nordkoreas ambassadör i Sverige eller genom Sveriges ambassadör i Nordkorea?

Den svenska ambassaden i pyongyang representerar USA:s ärenden i nordkorea (och säkert ett flertal andra länders med). Vet inte om den är öppen för tillfället men antar det.

Den nordkoreanska ambassaden representerar i stockholm väl nordkoreas ärenden i sverige i första hand och europa och resten av väst i andra hand.

Jag är inte heller så insatt. Men vanligtvis brukar väl ambassader bestå av högre ambassadpersonal från hemlandet och lägre tjänstemän från värdnationen. Ambassaden försöker göra pr för hemlandet, vårda relationer, ragga export och importkontrakt, utöva lite spioneri och bistå medborgare från det egna hemlandet som hamnat i knipa.
Citera
2013-12-27, 18:40
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjack-i-starkol
Och jag är inte Fimpen, varför skulle jag bli rädd? Försök svara på frågorna och håll dig till topic. För jag förstår helt ärligt inte vart du vill komma, jag har t ex aldrig nämt Seoul.
Kan du då säga vad du tycker: Vad skulle hända om Syd och USA gjorde en invasion mot Nord? Det skulle gå bättre än Irak och Afghanistan, va?
Citera
2013-12-27, 19:43
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
Den svenska ambassaden i pyongyang representerar USA:s ärenden i nordkorea (och säkert ett flertal andra länders med). Vet inte om den är öppen för tillfället men antar det.

Den nordkoreanska ambassaden representerar i stockholm väl nordkoreas ärenden i sverige i första hand och europa och resten av väst i andra hand.

Jag är inte heller så insatt. Men vanligtvis brukar väl ambassader bestå av högre ambassadpersonal från hemlandet och lägre tjänstemän från värdnationen. Ambassaden försöker göra pr för hemlandet, vårda relationer, ragga export och importkontrakt, utöva lite spioneri och bistå medborgare från det egna hemlandet som hamnat i knipa.
Ja, det låter vettigt. Frågan kvarstår fortfarande varför Nordkoreas ambassadör lämnar just Sverige. Givetvis kan det vara på grund av kopplingar till Jang Song-thaek, men då borde de inte vänta 2-3 veckor med att kalla hem honom tycker jag. Kan det finnas någon annan anledning? Aftonbladet skriver att Nordkorea har kallat hem fler diplomater, men hänvisar inte till någon källa. Det enda jag kan hitta är det DN skrev, att Malaysias ambassadör kallades tillbaka tidigare under månaden.

Enligt Wikipedia så har Nordkorea 46 ambassader. Två ambassadörer har kallats hem. Det låter inte så troligt att endast två av deras 46 ambassadörer hade kopplingar till Jang Song-thaek. Jang var näst mäktigast i Nordkorea och egentligen borde alla ha ha haft någon form av relation till honom.
Citera
2013-12-27, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Kan du då säga vad du tycker: Vad skulle hända om Syd och USA gjorde en invasion mot Nord? Det skulle gå bättre än Irak och Afghanistan, va?

Tillåt mig svara på frågan även om den inte är ställd till mig.

Det går inte att jämföra nordkorea med irak och afganistan om även sydkorea skulle vara inblandad på ett hörn. Trots all misstro och aversion så är nordkoreanerna och sydkoreanerna ändå ett folk. Mycket av det som skulle hända skulle bero på vem nordkorea såg som angripare (USA eller sydkorea) och vad de hade för motiv.

Men sydkorea skulle aldrig angripa nordkorea militärt utan en gigantisk provokation från nordkoreas sida först. USA skulle aldrig heller angripa nordkorea om inte nordkorea först började skjuta kärnvapen nånstans.
Citera
2013-12-27, 21:48
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Tillåt mig svara på frågan även om den inte är ställd till mig.

Det går inte att jämföra nordkorea med irak och afganistan om även sydkorea skulle vara inblandad på ett hörn. Trots all misstro och aversion så är nordkoreanerna och sydkoreanerna ändå ett folk. Mycket av det som skulle hända skulle bero på vem nordkorea såg som angripare (USA eller sydkorea) och vad de hade för motiv.

Men sydkorea skulle aldrig angripa nordkorea militärt utan en gigantisk provokation från nordkoreas sida först. USA skulle aldrig heller angripa nordkorea om inte nordkorea först började skjuta kärnvapen nånstans.
Nordkorea skulle angripa och vedergälla hänsynslöst om de ansåg att de var i en konflikt där Nordkoreas folk blir angripet. Därtill kan enheterna i Nord agera oberoende av kommunikationssystemen och skulle göra så i flera år framåt. Invasion av Nordkorea omöjlig.
Citera
2013-12-27, 22:01
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Nordkorea skulle angripa och vedergälla hänsynslöst om de ansåg att de var i en konflikt där Nordkoreas folk blir angripet. Därtill kan enheterna i Nord agera oberoende av kommunikationssystemen och skulle göra så i flera år framåt. Invasion av Nordkorea omöjlig.

Men snälla, du är ju helt kommunistindoktrinerad, varför vore det "omöjligt"?
Citera
2013-12-27, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Ja, det låter vettigt. Frågan kvarstår fortfarande varför Nordkoreas ambassadör lämnar just Sverige. Givetvis kan det vara på grund av kopplingar till Jang Song-thaek, men då borde de inte vänta 2-3 veckor med att kalla hem honom tycker jag. Kan det finnas någon annan anledning? Aftonbladet skriver att Nordkorea har kallat hem fler diplomater, men hänvisar inte till någon källa. Det enda jag kan hitta är det DN skrev, att Malaysias ambassadör kallades tillbaka tidigare under månaden.

Enligt Wikipedia så har Nordkorea 46 ambassader. Två ambassadörer har kallats hem. Det låter inte så troligt att endast två av deras 46 ambassadörer hade kopplingar till Jang Song-thaek. Jang var näst mäktigast i Nordkorea och egentligen borde alla ha ha haft någon form av relation till honom.

Faktiskt intressant. Trodde att det var fler ambassadörer som blivit hemkallade till nordkorea men det verkar stämma att det bara handlar om ambassadörerna i malaysia och sverige.

Ambassadören i malaysia är/var ju en nära släkting till jang så det kan ju förklara varför han hamnade i onåd. Ambassadören i sverige hittade jag ingen vidare info om så det är ju bara spekulationer varför han hemkallats. Är/var han också en nära släkting till jang? Ingift kanske?

Annars skulle det väl rent teoretiskt kunna förklaras av försämrade diplomatiska relationer mellan nordkorea och usa om jag får spekulera. De har ju ingen ambassadör i washington att kalla hem för att markera sitt missnöje liksom. Men det känns ändå lite bakvänt. Deras ambassad i stockholm har ju egentligen ingenting med usa att göra.

Kanske dyker det upp mer info vad det lider.
Citera
2013-12-27, 22:19
Medlem
Citat:

Din ilska är missriktad. Tror inte någon kommer att angripa nordkorea militärt. Det finns inget att hämta där för usa och sydkorea har med allra största sannolikhet nog med självbevarelsedrift för att undvika en konflikt som skulle sätta hela koreahalvön i brand.

Så nordkorea kommer nog att lämnas ifred. Så länge de undviker att vifta för mycket med sina kärnvapen i alla fall. Vilket är lite synd för den nordkoreanska befolkningen. För ingen förtjänar att leva i svält och förtryck. Och riskera att slängas i koncentrationsläger för felaktiga politiska åsikter.
Citera
2013-12-27, 23:02
Medlem
Citat:

Jag ställer mig lite tveksam till hur effektiv deras hänsynslösa vedergällning skulle bli i praktiken. Soldaterna må vara uppfyllda av kämparglöd men det gör ju ingen nytta om de samtidigt är undernärda och lider av skörbjugg.
Citera
2013-12-27, 23:23
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Din ilska är missriktad. Tror inte någon kommer att angripa nordkorea militärt.
Åsikten att det vore lätt att göra återkommer ständigt här. Själv tror jag att ingen anfaller Nord därför att det är ännu svårare än Afghanistan. Samma gäller Iran. USA har alltid anfallit om bytet är lätt. Ta t.ex. Sudan eller Somalia.
Citera
2013-12-28, 01:07
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Varför firar Kim Jong Un jul? Hur blev det en del av Koreas kultur? Jag trodde de hatade västerländsk kultur...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18080871.ab
Jag drar upp denna fråga igen.

De firar inte jul den 24:e december. Kim Jung Suk, Kim Jong Il:s mor, föddes den 24:e december. Hon är numera död och den 24:e december är en dag för att hylla henne. Det delas inte ut presenter och julafton existerar inte. Med andra ord, påstår någon att de firar jul, så är det fel, de firar Kim Jung Suks födelse.

http://www.nknews.org/2013/01/my-winter-holidays-in-north-korea/

Det står även lite om nyårsfirandet. Hon som har skrivit artikeln är född i Nordkorea men bor nu i Sydkorea och borde således ha ganska bra koll på saker och ting.

Citat:
Ambassadören i malaysia är/var ju en nära släkting till jang så det kan ju förklara varför han hamnade i onåd. Ambassadören i sverige hittade jag ingen vidare info om så det är ju bara spekulationer varför han hemkallats. Är/var han också en nära släkting till jang? Ingift kanske?

Kanske dyker det upp mer info vad det lider.
Det enda som jag hittar är att han var en medarbetare till Jang Song-thaek. Men som jag skrev i mitt förra inlägg så är det konstigt om endast två av alla deras ambassadörer hade kopplingar till Jang Song-thaek. Det känns som att fler borde ha det.

Ambassadören kanske ska fira nyår hemma. Men även det låter ganska långsökt. Han borde ha meddelat UD om det.

Vi får vänta och se. Mer information lär komma inom de närmaste dagarna. Det är också intressant att se om fler kallas hem.
Senast redigerad av Pendek 2013-12-28 kl. 01:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in