2013-12-28, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Mystikern (fast han kanske inte skulle gilla det epitetet) Eckhart Tolle beskriver Gud som närvaro [prescence], snarare än en känsla.
Sedan kan man såklart tycka vad man vill om hans tankar, men jag tycker att det är viktigt att lyfta fram fler perspektiv.

Klippet är lite drygt 3 minuter:
http://www.youtube.com/watch?v=MW7ld4CCPoA
Det han beskriver låter ungefär som känslan jag får när jag mediterar, om vi exkluderar närvarokänslan. Jag mediterar själv. Det är inte varje gång jag lyckas, men de gångerna jag lyckas hade jag beskrivit som en känsla. En mycket lik känsla (men enormt mycket intensivare) har jag fått då jag tagit ecstasy. Men det faller trots allt till slut ner på att det är en känsla och ett medvetandetillstånd. En skön och trevlig upplevelse, men fortfarande inget annat än en känsla eller medvetandetillstånd.

Kan vi då inte kalla t.ex. derealisation för gud också? Många andra psykiska sjukdomar, situationer, droger, skador eller annat orsakar också ett förändrat medvetandetillstånd. Blir det inte konstigt om man säger att detta är gud?
Senast redigerad av 3. 2013-12-28 kl. 00:56.
Citera
2013-12-28, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3.
En del troende tycks inte riktigt kunna definiera vad det är de tror på, och av de som kan det tycks själva definitionen antingen redan vara upptagen av ett annat ord eller också så omöjliggör definitionen sig själv.

I alla fall av vad jag tycks se. Jag har faktiskt aldrig riktigt sett någon definition jag har kunnat köpa.

Vissa har beskrivit guden som en ren känsla, och andra som universums fysiska lagar. Alright. Men är inte dessa ord redan upptagna av "känsla" och "fysikens lagar"? Varför kallar ni det inte bara för de vedertagna orden? Definitionen av "Gud" har ju ungefär lika många definitioner som antalet troende, så förvirrar inte detta bara diskussionen?

En del andra beskriver deras gud som en varelse som är allsmäktig. Här blir det omöjligt redan vid själva definitionen. Det går inte att skapa en fyrkantig cirkel eller en kvadrat med 11 hörn.

Finns det någon av er som har någon annan definition av vad det är ni tror på?
Försvarar ni existensen av andras (fullkomligt olika) definitioner?
Hade ni kunnat tänka er att använda något annat ord som uppfyller kraven för just er definition?

Gud är en ande. Osynlig.
Det är som en andedräkt. Luften du andas, du kan inte se den.
Citera
2013-12-28, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Gud är en ande. Osynlig.
Det är som en andedräkt. Luften du andas, du kan inte se den.
Men jag kan definiera luften.

En synonym är "jordens atmosfär". Den består av ett antal olika gaser. Främst kväve och syre. Gaserna både håller sin plats och tillförs nya gaser tack vare jordens gravitation, men en del av de lättare gaserna försvinner ut i rymden, och en del ingår kemiska bindningar med andra ämnen. Gaserna ligger primärt ovanför vattenytan, eftersom de är lättare än den vätska som vi kallar vatten. Vi andas luft, och växter använder koldioxiden (en kemisk bindning mellan kol och syre) för sin fotosyntes.

Det är väl en snabb sammanfattning, i alla fall. Så visst går det, trots att luften är osynlig. Faktum är att du själv definierade den när du sa att jag andas den
Senast redigerad av 3. 2013-12-28 kl. 01:03.
Citera
2013-12-28, 01:05
Medlem
Citat:
Men jag kan definiera luften.

En synonym är "jordens atmosfär". Den består av ett antal olika gaser. Främst kväve och syre. Gaserna både håller sin plats och tillförs nya gaser tack vare jordens gravitation, men en del av de lättare gaserna försvinner ut i rymden, och en del ingår kemiska bindningar med andra ämnen. Gaserna ligger primärt ovanför vattenytan, eftersom de är lättare än den vätska som vi kallar vatten. Vi andas luft, och växter använder koldioxiden (en kemisk bindning mellan kol och syre) för sin fotosyntes.

Det är väl en snabb sammanfattning, i alla fall. Så visst går det, trots att luften är osynlig. Faktum är att du själv definierade den när du sa att jag andas den

Citera
2013-12-28, 01:24
Medlem
sayyadina99s avatar
Citat:
Är inte t.ex. ordet "allt", "universum", "verklighet" eller "världsbild" då lämpligare? Hit omfattas väl rimligtvis allt som existerar vad jag vet.

Var det du skrev inte precis en definition då?

Varför det är viktigt att definiera ordet är för att man ska kunna föra en diskussion. Vet ingen vad det är man pratar om så blir det väl ändå ganska svårt.

Dessutom har jag svårt att förstå varför någon skulle tro på någonting denne inte ens själv kan definiera.

Det är just det. "Universum" t.ex. är allt vi vet om universum, och allt vi inte vet om universum. Ordet "Gud" uttrycker då något ytterligare. Det är oerhört svårt att förklara. Men "tro", det vet jag inte om man måste göra.
Citera
2013-12-28, 01:59
Medlem
Docklands avatar
Citat:
En del troende tycks inte riktigt kunna definiera vad det är de tror på, och av de som kan det tycks själva definitionen antingen redan vara upptagen av ett annat ord eller också så omöjliggör definitionen sig själv.

I alla fall av vad jag tycks se. Jag har faktiskt aldrig riktigt sett någon definition jag har kunnat köpa.

Vissa har beskrivit guden som en ren känsla, och andra som universums fysiska lagar. Alright. Men är inte dessa ord redan upptagna av "känsla" och "fysikens lagar"? Varför kallar ni det inte bara för de vedertagna orden? Definitionen av "Gud" har ju ungefär lika många definitioner som antalet troende, så förvirrar inte detta bara diskussionen?

En del andra beskriver deras gud som en varelse som är allsmäktig. Här blir det omöjligt redan vid själva definitionen. Det går inte att skapa en fyrkantig cirkel eller en kvadrat med 11 hörn.

Finns det någon av er som har någon annan definition av vad det är ni tror på?
Försvarar ni existensen av andras (fullkomligt olika) definitioner?
Hade ni kunnat tänka er att använda något annat ord som uppfyller kraven för just er definition?

Etymologiskt. 2:a moseboken 3:e kapitlet. När moses står och snackar med den påtända busken.

Sedan talar många om gud som "han, honom, herren" m.m. Aldrig i ordalag som en fet, lesbisk negress. Varför vet jag inte.
Citera
2013-12-28, 06:48
Medlem
Det går inte att definera vad gud är. Hade man klarat det hade man kunnat bevisa att han inte existerar.
Tex asaguden Tor är den gud som skapar åska och blixtar, men vi vet hur åska och blixtar uppkommer och därför vet vi att Tor är en lögn. Den gud som kristna, judar och muslimer ber till har inga förmågor. Vi vet med all säkerhet att det är ingen poäng med att be det kommer inte öka sannolikheten för en viss händelse. Vi vet att gud inte kan skapa oförstörbara föremål för inga sådana föremål har hittats. Det sägs att mänsikan är skapad i guds avbild men det är ologiskt för det finns ingen anledning att som ensam gud ha ett kön.

Det är upp till var och en att ställa sig frågan VAD är gud, Vad KAN han, vilka egenskaper har han? tillslut kommer dom flesta fram till att gud är energi eller något liknanade. Men vad är poängen med att be till energi?

Man kan också se det historiskt. Varför skulle gud låta människan skapas först flera miljarder år efter han skapade jorden, var dinosaurierna ett misslyckat experiment, varför tillåter gud att människor utrotar han andra skapelser som dodon, Varför lät han människor vandara på jorden i hundratusentals år inan han visade sig för en handfull människor (Jesus,Mohammed,Moses...) ?

Det går inte ihop. Man måste då tvinga sig själv tro att jorden är 5000 år.
Citera
2013-12-28, 08:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Mystikern (fast han kanske inte skulle gilla det epitetet) Eckhart Tolle beskriver Gud som närvaro [prescence], snarare än en känsla.
Sedan kan man såklart tycka vad man vill om hans tankar, men jag tycker att det är viktigt att lyfta fram fler perspektiv.

Detta inte menat konfrontionellt, MEN:

Mysticismen brukar semantisk hålla sig inom raman av det "odefinierbara", där en viss typ av 'gud' KAN få plats.

Däremot är det inte korrekt att vända på det och låta 'guds'-konceptet vara huvud-kategorin som mysticismen är en del av.

(Jag förmodar ... grundat på erfarenhet .... att vi säkert inte står så långt från varann när det kommer till kritan).
Citera
2013-12-28, 08:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sayyadina99
Det är just det. "Universum" t.ex. är allt vi vet om universum, och allt vi inte vet om universum. Ordet "Gud" uttrycker då något ytterligare. Det är oerhört svårt att förklara. Men "tro", det vet jag inte om man måste göra.

Det är bara en definitions-dans, som är helt onödvändig, eftersom det finns mycket mer precisa och specifika definitioner för även det spekulativa.
Citera
2013-12-28, 11:37
Medlem
Jag har snackat med en del katolska präster som gav definitionen att Gud är "ipsum esse", eller "existensen i sig". Denna definition gav mig inget. Vet inte om jag fattat det här rätt, men det verkar som att katoliker påstår att hela existensen i sig har en "själ" eller essens och att Gud är denna essens. Det var en engelsk präst så jag kanske översätter fel, men han kallade i alla fall Gud för "the essence of being".

Väldigt luddig definition som inte ger oss något praktiskt att diskutera tyvärr.
Citera
2013-12-28, 11:42
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:

Köper du denna definition?

Gud = En evig och medveten existens som orsakat universum och allt annat.
Citera
2013-12-28, 13:56
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Köper du denna definition?

Gud = En evig och medveten existens som orsakat universum och allt annat.

Gud = En evig och medveten existens som orsakat universum och allt annat och som har väldigt precisa åsikter om vad människan får och inte får göra? En evig och medveten existens som orsakat universum och allt annat och som blir vredgad om han inte får som han vill? Som ett barn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in