2013-12-27, 17:57
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
JagHarEnLiten skrev

Nu när jag läst en bit in i Dan Josefssons bok, och ser att Margit Norell var en väldigt störd person. En mycket ensam, oerhört karismatisk person, med en grandios självbild, och den för narcissister typiska barndomen.

Hon var väl gift och hade tre barn?

Hennes dotter har skrivit om hennes barndom: "Barnen, Margit och Ella, var ofta på besök hos farmor Florence i Djursholm. Margit har berättat hur hon som barn trodde att de reste till England varje veckoslut när de besökte farmor. Farmor Florence talade under hela sitt liv alltid uteslutande engelska och fortsatte att leva helt engelskt.

Under flera av föräldrarnas långresor kom Margit att bo hos Florence och också periodvis gå i skolan i Djursholm. Florence uppmuntrade barnbarnets sportintressen och lät henne rida och segla. Margit har också berättat att Florence uppskattade praktiskt hantverkskunnande. I Djursholm hos farmor fick Margit ta sig an olika projekt som att knacka mässingsplåt till mönstrade ljusbrickor, brodera och också egenhändigt bygga en kanot som hon sedan paddlade i skärgården."

http://www.swedickson.nu/florence/florence2.htm

Det kanske är den typiskt narcissistiska barndomen? Berätta gärna mer om det.

För övrigt så har ju pedofilen i Rättsmedicinalverkets Socialutredning berättat om varför han började att bekänna mord:

""Bergwall uppger att han inte hade någon medveten tanke eller planering när han erkände de första morden utan att det var en plötslig kommentar. När han väl uttalat de första erkännandena hade han inte förmåga och kraft att ta tillbaka dom. Han hade begått brott, grovt rån, på hemorten i Falun, ett brott som väckt mycket uppmärksamhet och kontakten med familjen var i stort sett bruten. Bergwall hade önskan om att ingå i ett socialt sammanhang, känna tillhörighet, och få uppmärksamhet. Han uppger att han upplevde en omedelbar positiv respons från ansvarig vårdpersonal när han erkände sig att ha begått mord. Han säger sig känt en oerhörd skam över att erkänt mord som han inte begått, men han fann det svårare att ta tillbaka erkännanden än att stå fast vid dem och därtill erkänna ytterligare mord."

Jag vet ju inte riktigt hur man får in Norell i detta, men det är ju rätt kul att pedofilen trodde att vägen till att ingå i ett socialt sammanhang och känna tillhörighet, var att bli massmördare.
Citera
2013-12-27, 18:10
Bannlyst
Nu vill jag inte bli uppfattad som att jag är ironisk, men jag blev nyss påmind om att jag har glömt att i mina lästips ta med 2 fundamenta, sorry!

Jag trodde att de som nu är i tråden har läst de två verk vars författare tillsammans, om än ej simultant, förvandlat Sverige till en hönsgård med en hysteriskt kacklande flock av stressade jurister som t ex justitieråd, advokater och åklagare samt en stor del av msm.

All denna hysteri bara för att två rävar (med i sin tur ett par extra rävar bakom öronen) "råkade" ta sig in bland hönsen!
Att en av dessa två agerade postumt gör det hela till ännu mer "underhållande".
Så jag inleder med denne.

Hannes Råstam (1955 - 2012) ordnade med hjälp av framförallt Mattias Göransson och Jenny Küttim att vi fick möjlighet att ta del av hur 8 morddomar kom att rivas upp och en permanentad psykiatrisk patient snart lämnar Säter för gott.

"Fallet Thomas Quick -att skapa en seriemördare" och som kom ut bara några månader efter Hannes Råstams död blev en verklig kioskvältare.

Min tro och förhoppning är att den också skall bli vad som symboliskt välter Säter.
En jordbävning har den redan åstadkommit.
Tack för det, Hannes!
RIP

Dan Josefsson "Mannen som slutade ljuga -berättelsen om Sture Bergwall och kvinnan som skapade Thomas Quick" kom för ett par månader sedan.

Författaren wallraffade fram oemotsägliga bevis för att SB blev indragen i en helsvensk sekt med vansinniga teorier om mord som begåtts, men där alla minnen trängts bort.
Sekten arbetade med hjälp av drogdimmor.

Typiskt för Sverige var, att när den chockade nationen förstod hur DJ hade fått fram uppgifterna, så uppstod en ankdammsdebatt där författarens arbetsmetod stod i främsta rummet -inte vad han hade lyckats få fram..

Som avslutning vill jag kort bara kommentera vad en annan skribent här i tråden skrev.
Vederbörande tror uppenbarligen på teorin om "bortträngda minnen" (som inte får förväxlas med vanlig glömska) och ställer en impertinent fråga om Farebrinks flickväns minne.

Om det hade visat sig att denna flickvän hade mördat någon, men trängt bort minnet av gärningen, så hade det eventuellt varit en relevant diskussion.
Det finns ingenting som tyder på att hon mördat, däremot har hon, likt de flesta andra, bara glömt var hon befann sig en viss dag.

Viss skillnad, eller hur?
Citera
2013-12-27, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Menar du verkligen att journalisten skulle hittat på att utredningen fortsätter på grund av att Farebrink inte citeras?

Jag visste att det skulle komma. Menar du också att Farebrink ljuger när han säger att han skaffar sig falskt alibi?

Jag menar att varken journalisten eller farebrink är speciellt noga med kronologin. Du hänger upp dig på en text som inte är detaljerad eller intresserad av att reda ut exakt i vilken ordning allt kom.

Om man bemödar sig att LÄSA Råstams bok så får man reda på att utredningen mot farebrink pågår från 9 maj. Dvs farebrink har gott om tid mellan maj och oktober att få panik och fixa falskt alibi innan han får reda på att han faktiskt har alibi. Och journalisten har med största säkerhet inte uppfattat kronologin och slänger ur sig att utredningen fortsätter, vilket den gjorde sett ur det perspektivet att farebrink förhördes första gången 9 maj. Dvs den fortsatte över sommaren in på hösten..

Och ja, en i sammanhanget lite hafsig artikel med farebrink 13 år senare blir tvivelaktig i jämförelse med en bok där författaren verkar ha gjort ett flertal intervjuer med personer från alla sidor och gått igenom diarieförda handlingar.
Citera
2013-12-27, 18:23
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
I SVT-text står att Säter nu lämnat in sitt yttrande och att de vill att S.B ska tvångsvårdas 3 månader till pga att de inte är klara med en vårdplan.

Sen undrar jag om det alltid vart samme lagman (Johan Montelius) i förvaltningsrätten som fattat beslut om S.B:s tvångsvård ..Någon som vet?

Det låter som en ganska rimlig begäran. Det är en väldig skillnad med bestämda tider och allt, jämfört med de tidigare vaga åsikterna om fortsatt vård i största allmänhet framöver.
Citera
2013-12-27, 18:25
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
PerTju skrev

Jag menar att varken journalisten eller farebrink är speciellt noga med kronologin. Du hänger upp dig på en text som inte är detaljerad eller intresserad av att reda ut exakt i vilken ordning allt kom.

Om man bemödar sig att LÄSA Råstams bok så får man reda på att utredningen mot farebrink pågår från 9 maj. Dvs farebrink har gott om tid mellan maj och oktober att få panik och fixa falskt alibi innan han får reda på att han faktiskt har alibi. Och journalisten har med största säkerhet inte uppfattat kronologin och slänger ur sig att utredningen fortsätter, vilket den gjorde sett ur det perspektivet att farebrink förhördes första gången 9 maj. Dvs den fortsatte över sommaren in på hösten..

Och ja, en i sammanhanget lite hafsig artikel med farebrink 13 år senare blir tvivelaktig i jämförelse med en bok där författaren verkar ha gjort ett flertal intervjuer med personer från alla sidor och gått igenom diarieförda handlingar.

Ok, då, jag vet ju inte hur det gick till, men jag känner samtidigt att det inte finns någon anledning att misstro Farebrink, han berättar ju samma sak i videon att han kände sig snärjd vid konfrontationen med Quick, jag har oerhört svårt att förstå varför han skulle säga det om han nu hade alibi. Allt är väldigt konstigt.

Det kan ju verka ibland som om det finns två halvgudar eller något i den här tråden, Råstam och Josefsson, ifrågasätter man dom det minsta blir ju många helt vilda.
Citera
2013-12-27, 18:27
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Jag tror ju att narcissism är medfött i den meningen att det finns en skörhet och benägenhet att utveckla det. Annars är väl den gängse uppfattningen just att den är både medfödd och utvecklas pga uppväxtförhållanden. Som kan vara brist på gränser tex. Jag tror inte att det behöver bero på grava missförhållanden i familjen .

Som det mesta är det en kombination förstås. SB's syskon blev ju inte missbrukare till exempel trots samma barndom och uppväxt. Att det är missförhållanden i familjen beror väl bara familjen anses så central.
Citera
2013-12-27, 18:32
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Hon var väl gift och hade tre barn?
Och då kan man inte vara störd?

Citat:
Det kanske är den typiskt narcissistiska barndomen? Berätta gärna mer om det.
Vad är en narcissistisk barndom=

Citat:
För övrigt så har ju pedofilen i Rättsmedicinalverkets Socialutredning berättat om varför han började att bekänna mord:

""Bergwall uppger att han inte hade någon medveten tanke eller planering när han erkände de första morden utan att det var en plötslig kommentar. När han väl uttalat de första erkännandena hade han inte förmåga och kraft att ta tillbaka dom. Han hade begått brott, grovt rån, på hemorten i Falun, ett brott som väckt mycket uppmärksamhet och kontakten med familjen var i stort sett bruten. Bergwall hade önskan om att ingå i ett socialt sammanhang, känna tillhörighet, och få uppmärksamhet. Han uppger att han upplevde en omedelbar positiv respons från ansvarig vårdpersonal när han erkände sig att ha begått mord. Han säger sig känt en oerhörd skam över att erkänt mord som han inte begått, men han fann det svårare att ta tillbaka erkännanden än att stå fast vid dem och därtill erkänna ytterligare mord."

Jag vet ju inte riktigt hur man får in Norell i detta, men det är ju rätt kul att pedofilen trodde att vägen till att ingå i ett socialt sammanhang och känna tillhörighet, var att bli massmördare.

Ännu skojsigare är det att det fanns en hel pseudovetenskaplig stab redo att ta emot smörjan SB leverade, ge det någon sorts psykologisk fernissa, och leverera det till rättsväsendet.
Senast redigerad av JagHarEnLiten 2013-12-27 kl. 18:39.
Citera
2013-12-27, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
I SVT-text står att Säter nu lämnat in sitt yttrande och att de vill att S.B ska tvångsvårdas 3 månader till pga att de inte är klara med en vårdplan.

Sen undrar jag om det alltid vart samme lagman (Johan Montelius) i förvaltningsrätten som fattat beslut om S.B:s tvångsvård ..Någon som vet?

Flashback hann före, Radbrytning skrev redan 11:50:
Citat:
Ursprungligen postat av Radbrytning
Nu (23 dec) har överläkare Vladislav Ruchkin vid Säters sjukhus inkommit med sitt yttrande över den nya RPU:n.

Som väntat accepterar inte Säter det nya RPU-teamets bedömningar och öppenvårds-rekommendationen rakt av.

VR skriver att han anser att RPU har givit en ganska balanserad bild av patientens problematik, men påpekar att vissa riskfaktorer har tonats ned.

Man kan uppfatta det som att VR insinuerar att RPU-teamet, för att "hitta en rimlig lösning", medvetet skulle ha försökt "minska graden av eventuell risk för återfall i brottslighet genom att fokusera på ffa dynamiska och föränderliga riskfaktorer och väga in skyddsfaktorer".

Annat värt att notera är att VR kritiserar RPU-teamet för att dom har tagit bort (eller lämnat diagnoser utan kommentarer) diagnoser som föranledde beslutet om RPV, samtidigt som Göteborgsteamet "rekommenderar fortsatt tvångsvård med hänvisning till risker för återfall i brottslighet, relaterat till andra diagnoser, som inte ställdes vid RPU genomförd 1991".

VR vidhåller sin uppfattning att SB lider av den personlighetsstörning som han tidigare har definierat som "personlighetsstörning med impulskontrollstörning".

Det finns också en intressant formulering, där VR skriver:
"Då situationen förändras för Bergwall krävs att han får tid och möjlighet att bygga upp ett nytt riskhanterande anpassat för den nya situationen. I dagsläget för att möjliggöra ev utslussning behöver man ordna en adekvat planering och uppföljning."

VR uttrycker sig alltså om utslussningen som eventuell, det kanske bara handlar om en standarformulering, men när Göteborgsteamet formulerar sig något mer hoppfullt om utslussning så är VR aningen mer återhållsam.

VR ansöker slutligen om förlängning av den slutna vården "under 3 månaders tid för att kunna komma med samordnad vårdplan gällande öppen rättspsykiatrisk vård, som bl.a. skulle inkludera planering angående bostad" och "detaljerad beskrivning av uppföljnings- och kontrollåtgärder".

SVT Gävledala 14:29
Citat:
"– Nu ska Bergwall och hans advokat yttra sig om det här och när de gjort det ska även åklagaren yttra sig, säger Johan Montelius. Det innebär att vi säkert är i slutet av januari innan Förvaltningsrätten kan fatta ett beslut i frågan."
Citera
2013-12-27, 18:40
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten

Vad är en narcissistisk barndom=

Citat:

Ännu skojsigare är det att det fanns en hel pseudovetenskaplig stab redo att ta emot smörjan SB leverade, ge det någon sorts psykologisk fernissa, och leverera det till rättsväsendet.

Norell var redan på 70-talet involverad med Säter så hon fanns redan där som deras handledare de hade tydligen bara henna och till slut hade hon bara dem!!!!!! Det var hon som styrde terapin där från början så att säga
Senast redigerad av Stina-Lina 2013-12-27 kl. 19:17.
Citera
2013-12-27, 18:46
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
JagHarEnLiten skrev

Jo, det är väl klart att man kan vara det. Det står lite på wiki om hennes man:

"Curt Norell, född 19 mars 1913, död 23 mars 2004, var en svensk rektor, översättare, ungdomsledare och folkbildare.

Curt Norell blev fil.kand. i Göteborg 1934 och teol.kand. i Lund 1939. Han prästvigdes 1941 men innehade aldrig församlingstjänst.

Curt Norell gifte sig 1939 med psykologen Margit Norell, och paret fick tre barn.[1] Tillsammans med makan var han under andra världskriget ledare för barn- och ungdomsverksamheten vid Studiehemmet i Kramfors. Därefter blev Curt Norell en ledande person inom hemgårdsrörelsen som föreståndare vid Birkagården i Stockholm 1946-66, ordförande i Riksförbundet Sveriges hemgårdar 1950-74 och rektor för Stockholms stads ungdomsledarinstitut 1963-78.

Curt och Margit Norell bidrog till att introducera Martin Buber i Sverige, bland annat genom att slutföra den av Dag Hammarsköld påbörjade översättningen av Martin Bubers "Jag och du"."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Curt_Norell

Citat:

Jag vet inte riktigt om det stämmer. Jag tror att dom polisanmälde tämligen omgående.

Det står i Socialutredningen att SB blev förvånad över att dom polisanmälde. Undra hur han tänkte egentligen?
Citera
2013-12-27, 19:27
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Jag vet inte riktigt om det stämmer. Jag tror att dom polisanmälde tämligen omgående.

Nej, man polisanmälde inte särskilt omgående enligt vad Råstam skriver. I juni 1992 började Bergwall antyda att han gjort något hemskt, i oktober började han tala specifikt om Johan Asplund och först i februari 1993 kontaktades polisen. Han tycks dock ha varit aktuell för utskrivning så sent som i november 1992, så det kan knappast ha varit så att psykiatrin genast satte klorna i honom och aktivt byggde upp honom som seriemördare, i alla fall inte enligt vad som framgår hos Råstam. Jag har skrivit om detta i ett par tidigare inlägg:

(FB) Fallet Sture Bergwall / Thomas Quick (1950-)

Citera
2013-12-27, 19:43
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Nej, man polisanmälde inte särskilt omgående enligt vad Råstam skriver. I juni 1992 började Bergwall antyda att han gjort något hemskt, i oktober började han tala specifikt om Johan Asplund och först i februari 1993 kontaktades polisen. Han tycks dock ha varit aktuell för utskrivning så sent som i november 1992, så det kan knappast ha varit så att psykiatrin genast satte klorna i honom och aktivt byggde upp honom som seriemördare, i alla fall inte enligt vad som framgår hos Råstam. Jag har skrivit om detta i ett par tidigare inlägg:

Det är väl i och för sig totalt oviktigt när de polisanmälde, poängen är väl att de fortsatte vara, som JagHarEnLiten uttryckte det, psykologisk fernissa under hela den fortsatta processen.

Edit: Rättar mig själv, hade de inte anmält det alls så hade förstås saken varit en annan
Senast redigerad av habet 2013-12-27 kl. 19:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in