2013-12-27, 15:42
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radbrytning
Nu (23 dec) har överläkare Vladislav Ruchkin vid Säters sjukhus inkommit med sitt yttrande över den nya RPU:n.

Som väntat accepterar inte Säter det nya RPU-teamets bedömningar och öppenvårds-rekommendationen rakt av.

VR skriver att han anser att RPU har givit en ganska balanserad bild av patientens problematik, men påpekar att vissa riskfaktorer har tonats ned.

Man kan uppfatta det som att VR insinuerar att RPU-teamet, för att "hitta en rimlig lösning", medvetet skulle ha försökt "minska graden av eventuell risk för återfall i brottslighet genom att fokusera på ffa dynamiska och föränderliga riskfaktorer och väga in skyddsfaktorer".

Annat värt att notera är att VR kritiserar RPU-teamet för att dom har tagit bort (eller lämnat diagnoser utan kommentarer) diagnoser som föranledde beslutet om RPV, samtidigt som Göteborgsteamet "rekommenderar fortsatt tvångsvård med hänvisning till risker för återfall i brottslighet, relaterat till andra diagnoser, som inte ställdes vid RPU genomförd 1991".

VR vidhåller sin uppfattning att SB lider av den personlighetsstörning som han tidigare har definierat som "personlighetsstörning med impulskontrollstörning".

Det finns också en intressant formulering, där VR skriver:
"Då situationen förändras för Bergwall krävs att han får tid och möjlighet att bygga upp ett nytt riskhanterande anpassat för den nya situationen. I dagsläget för att möjliggöra ev utslussning behöver man ordna en adekvat planering och uppföljning."

VR uttrycker sig alltså om utslussningen som eventuell, det kanske bara handlar om en standarformulering, men när Göteborgsteamet formulerar sig något mer hoppfullt om utslussning så är VR aningen mer återhållsam.

VR ansöker slutligen om förlängning av den slutna vården "under 3 månaders tid för att kunna komma med samordnad vårdplan gällande öppen rättspsykiatrisk vård, som bl.a. skulle inkludera planering angående bostad" och "detaljerad beskrivning av uppföljnings- och kontrollåtgärder".

Jag vill bara kommentera detta med att det är märkligt att VR kan sätta sej upp emot ett nationellt team med Sveriges mest kunniga rättspsykiatriska utredare. Ännu mer märkligt blir VRs yttrande om man betänker att han aldrig träffat SB på Säter utan bara på FVR i okt då han kunde säga "jag behöver inte träffa SB för att ställa diagnos" eller liknande. VR påstod på FVR i en intervju att han ansåg SB vara psykopat vilket är något helt annat än vad han i sitt yttrande nu skriver

VR har ju f.ö haft mer än tre månader på sej för att planera utslussning om man räknar med vad han kunde ha förstått om han velat

Å andra sidan det handlar väl om att skjuta upp det för honom och Säter oundvikliga så länge som möjligt?????? Fast Säter inte har något just att skydda av rykte numera?
Senast redigerad av Stina-Lina 2013-12-27 kl. 15:47.
Citera
2013-12-27, 16:25
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radbrytning
Nu (23 dec) har överläkare Vladislav Ruchkin vid Säters sjukhus inkommit med sitt yttrande över den nya RPU:n.

Som väntat accepterar inte Säter det nya RPU-teamets bedömningar och öppenvårds-rekommendationen rakt av.

VR skriver att han anser att RPU har givit en ganska balanserad bild av patientens problematik, men påpekar att vissa riskfaktorer har tonats ned.

Man kan uppfatta det som att VR insinuerar att RPU-teamet, för att "hitta en rimlig lösning", medvetet skulle ha försökt "minska graden av eventuell risk för återfall i brottslighet genom att fokusera på ffa dynamiska och föränderliga riskfaktorer och väga in skyddsfaktorer".

Annat värt att notera är att VR kritiserar RPU-teamet för att dom har tagit bort (eller lämnat diagnoser utan kommentarer) diagnoser som föranledde beslutet om RPV, samtidigt som Göteborgsteamet "rekommenderar fortsatt tvångsvård med hänvisning till risker för återfall i brottslighet, relaterat till andra diagnoser, som inte ställdes vid RPU genomförd 1991".

VR vidhåller sin uppfattning att SB lider av den personlighetsstörning som han tidigare har definierat som "personlighetsstörning med impulskontrollstörning".

Det finns också en intressant formulering, där VR skriver:
"Då situationen förändras för Bergwall krävs att han får tid och möjlighet att bygga upp ett nytt riskhanterande anpassat för den nya situationen. I dagsläget för att möjliggöra ev utslussning behöver man ordna en adekvat planering och uppföljning."

VR uttrycker sig alltså om utslussningen som eventuell, det kanske bara handlar om en standarformulering, men när Göteborgsteamet formulerar sig något mer hoppfullt om utslussning så är VR aningen mer återhållsam.

VR ansöker slutligen om förlängning av den slutna vården "under 3 månaders tid för att kunna komma med samordnad vårdplan gällande öppen rättspsykiatrisk vård, som bl.a. skulle inkludera planering angående bostad" och "detaljerad beskrivning av uppföljnings- och kontrollåtgärder".

I stort säger inte VR emot utlåtandet, där de också säger att har en personlighetsstörning med brist på impulskontroll. Vilket väl är det allvarligaste man kommit fram till. Sen kan de diskutera hur allvarlig den är, hur man ska kontrollera det, och andra åtgärder. Det blir ändå anteckningar i marginalen.

I stort har göteborgsgruppen inte inkompetensförklarat VR, även om de inte alls håller med om graden av farlighet. Det hela ryms inom olika bedömningar inom det här svåra hantverket att bedöma psykiskt sjuka, störda och potentiellt farliga personer.
Citera
2013-12-27, 16:32
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Nu när jag läst en bit in i Dan Josefssons bok, och ser att Margit Norell var en väldigt störd person. En mycket ensam, oerhört karismatisk person, med en grandios självbild, och den för narcissister typiska barndomen.

Att inte flera såg det under hennes karriär är förvånande. Särskilt läkarna och psykologerna på Säter, som faktiskt är utbildade att se och diagnostisera dessa personligheter.
Citera
2013-12-27, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Nu när jag läst en bit in i Dan Josefssons bok, och ser att Margit Norell var en väldigt störd person. En mycket ensam, oerhört karismatisk person, med en grandios självbild, och den för narcissister typiska barndomen.

Att inte flera såg det under hennes karriär är förvånande. Särskilt läkarna och psykologerna på Säter, som faktiskt är utbildade att se och diagnostisera dessa personligheter.
Och det köper du, rakt av? Det är ju en nidbild även fast han låtsas vara medkännande. Det finns förresten ingen "typisk barndom" för narcissister.
Du är ju en som tror att bortträngda minnen inte finns. Skulle gärna höra vad du säger om Farebrinks flickväns återkommande minne? Inte ironiskt menat, utan mest nyfiken på hur du tolkar det.
Citera
2013-12-27, 17:14
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:

Ja det var just det som slog mej första.Jag tänkte ordet sociopat eller liknande ett antal gånger med tanke på hur hon var. Hon tycktes i sina egna ögon vara oemotsäglig när det gäller terapeutiska kunskaper. Men hon tycktes inte ens förstå vad hennes närmaste behövde av känslomässig kontakt och verkade oförmögen att ha normal kontakt på annat vis än att "härska". Hon verkade hänsynslös . Hon utnyttjade förtroende hon fick för att hålla dem som var beroende av henne "under sitt styre" men det gick ju sönder när man upptäckte att den ene visste vad den andra sagt till henne i förtroende. Hon fick gå..men bara för att bilda nya grupperingar som hon gjorde likadant med. Hon tyckts som jag skrivit ha snärjt en stor del av dem som bedrev psykoterapi den tiden i landet. En del såg det och gick andra kunde inte gå

En annan sak som jag tyckte verkade mer än skum var att de flesta som gick i handledning gick också i terapi hos henne,och några till och med fick utbildning av henne under samma tid. Jag har ju läst att Göran Källberg gick hos henne från 1988 ¨-1996 och ingen vet varför han slutade inte ens hans fru men han kanske såg? Ändock fick Norell stanna och kvittera ut sitt sista arvode som handledare på Säter när hon var 91 år gammal några år före sin död.

Det typiska för den sortens personligheter är ju att ingen får säga emot dem, de framhåller sin egen förträfflighet som något enastående och kan manipulera många människor som i stort sett kan bli vanmäktiga..om de inte inser vem personen är och gör samlad sak med bevis som grund. Jag menar att man då tar avstånd ifrån. För att starta en process går inte då blir livet förstört jag har sett det i min närhet. Den personligheten tycks ofta klara sej från rättsliga efterspel om det inte handlar om bevisbara brott.

När jag läste vidare hade hon en sk vän en som arbetade i samma skrå, utomlands som efter att hon hälsat på och om jag fattat det rätt haft terapeutiska samtal med honom,tagit sitt liv. Hon verkat inte ha reagerat?

Hon hade pga sitt sätt att vara inte en enda vän ,men många som hon "dirigerade" och manipulerade.
Man förstår ju också hur tokigt det är när vuxna människor upplever sej som barn till denna dam,bland annat de som vårdade???? SB. Det finns det ju många exempel på oi boken men inte minst SåC sakkunnigvittnet har ju uttryckt det i dokumentären att "hon var som den mamma han aldrig haft".

Med tanke på att det var hon som styrde,de som bedrev vård på Säter,hade terapi och utbildning med de som bedrev vård på Säter och hade sin egen terapi med SB är det oerhört intressant att läsa om hela bakgrunden också om hennes. Hon var ju på något vis förutsättningen för att TQs terapi skulle kunna drivas dit den drevs.............

Kanske såg också den kände psykoanalytikern Eric Fromm detta och tog med sin dotter psykoanalytikern Frieda Fromm Reichmann avstånd ifrån henne????

Ståhle lär ha suttit hos henne tillsammans med ett part andra "lärjungar" när hon slutligen gick bort,

Sen vill jag tillägga att det finns sund psykoterapi. Det Norell sysslade med var maktutövning med galen teori bakom. En súnd terapi hjälper och i en sund terapi har man inte flera typer av relationer till sina klienter/studeranden/handledda
Senast redigerad av Stina-Lina 2013-12-27 kl. 17:43.
Citera
2013-12-27, 17:15
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Och det köper du, rakt av? Det är ju en nidbild även fast han låtsas vara medkännande. Det finns förresten ingen "typisk barndom" för narcissister.
Du är ju en som tror att bortträngda minnen inte finns. Skulle gärna höra vad du säger om Farebrinks flickväns återkommande minne? Inte ironiskt menat, utan mest nyfiken på hur du tolkar det.

Jag köper nog det hela till större delen. På vad sett skulle det vara en nidbild? För övrigt tror jag nog de flesta skulle tycka synd om en person som passar in på det porträttet han ger av henne.

Om du nu vill ge en annan bild av Margit Norell? Så var då god och gör det!

Det som man brukar ta fram för narcissister är en barndom där barnets otillräcklighet är en central del. Där barnet inte känner sig älskat för sin egen skull utan alltid är villkorad, särskilt med krav som inte är möjliga att uppfylla. Med mera. Norells barndom, (enligt Josefsson ska jag väl tillägga), var fylld av sådant.

Det är väl ingen nyhet att man glömmer saker för att sedan komma ihåg dem? Det är en himmelsvid skillnad mot det substanslösa teoretiserandet om bortträngda traumatiska händelser som orsak till olika neuroser.

http://www.youtube.com/watch?v=L-mrJKDlJRo
Citera
2013-12-27, 17:26
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
...
När jag läste vidare hade hon en sk vän en som arbetade i samma skrå, utomlands som efter att hon hälsat på och om jag fattat det rätt haft terapeutiska samtal med honom,tagit sitt liv. Hon verkat inte ha reagerat?
Nej, så var det väl inte? Hon var väl närmast förkrossad? Har jag läst så fel? Men orsaken till att de var goda vänner var att han hela tiden bekräftade henne, och speglade allt hon tyckte i positiva ordalag. Tills han tog livet av sig genom att hoppa från ett tak.

Den andre personen var Erich Fromm som hon idoliserade. Det var han hon fått terapi av, och som inte tog livet av sig. Det är typiskt att hon, utan att förneka honom, trodde sig kunna överglänsa honom och bli en ännu större analytiker, genom sitt arbete med Thomas Quick.

Citat:
...

Sen vill jag tillägga att det finns sund psykoterapi. Det Norell sysslade med var maktutövning med galen teori bakom. En súnd terapi hjälper och i en sund terapi har man inte flera typer av relationer till sina klienter/studeranden/handledda

Klart det finns sund psykoterapi. Men de olika psykodynamiska skolorna är och förblir rent kvacksalveri, byggda som de är på hokus pokus-påhitt som nästan fullständigt är obevisbara.

Nästa steg är väl att syna den rättspsykiatiska vården för att förstå hur Norell kunde komma in. Dels för att de släppte in humbug-läror, och dels för att Norell var en störd och farlig person. De borde verkligen ha vetat bättre!
Citera
2013-12-27, 17:29
Medlem
Tulpanpernillas avatar
I SVT-text står att Säter nu lämnat in sitt yttrande och att de vill att S.B ska tvångsvårdas 3 månader till pga att de inte är klara med en vårdplan.

Sen undrar jag om det alltid vart samme lagman (Johan Montelius) i förvaltningsrätten som fattat beslut om S.B:s tvångsvård ..Någon som vet?
Citera
2013-12-27, 17:30
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Jag köper nog det hela till större delen. På vad sett skulle det vara en nidbild? För övrigt tror jag nog de flesta skulle tycka synd om en person som passar in på det porträttet han ger av henne.

Om du nu vill ge en annan bild av Margit Norell? Så var då god och gör det!

Det som man brukar ta fram för narcissister är en barndom där barnets otillräcklighet är en central del. Där barnet inte känner sig älskat för sin egen skull utan alltid är villkorad, särskilt med krav som inte är möjliga att uppfylla. Med mera. Norells barndom, (enligt Josefsson ska jag väl tillägga), var fylld av sådant.

Det är väl ingen nyhet att man glömmer saker för att sedan komma ihåg dem? Det är en himmelsvid skillnad mot det substanslösa teoretiserandet om bortträngda traumatiska händelser som orsak till olika neuroser.

http://www.youtube.com/watch?v=L-mrJKDlJRo

Jag tror ju att narcissism är medfött i den meningen att det finns en skörhet och benägenhet att utveckla det. Annars är väl den gängse uppfattningen just att den är både medfödd och utvecklas pga uppväxtförhållanden. Som kan vara brist på gränser tex. Jag tror inte att det behöver bero på grava missförhållanden i familjen .
Citera
2013-12-27, 17:39
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
I SVT-text står att Säter nu lämnat in sitt yttrande och att de vill att S.B ska tvångsvårdas 3 månader till pga att de inte är klara med en vårdplan.

Sen undrar jag om det alltid vart samme lagman (Johan Montelius) i förvaltningsrätten som fattat beslut om S.B:s tvångsvård ..Någon som vet?

Jag hittar inget. FVR sorterar under Sveriges domstolar där Montelius är myndighetschef men jag kollar vidare
Citera
2013-12-27, 17:42
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Nej, så var det väl inte? Hon var väl närmast förkrossad? Har jag läst så fel? Men orsaken till att de var goda vänner var att han hela tiden bekräftade henne, och speglade allt hon tyckte i positiva ordalag. Tills han tog livet av sig genom att hoppa från ett tak.

Jag kan ha mints fel...är trött i huvudet Men hände det inte efter ett besök hon varit på hos honom?

En person som hela tiden behöver bekräftelse och aldrig kan få nog av det kan orsaka utmattning och förtvivlan.
Citera
2013-12-27, 17:49
Medlem
Stina-Linas avatar
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/gavledala/fortsatt-tvangsvard-for-bergwall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in