2013-12-13, 22:47
Medlem
Sisests avatar
Citat Mr-Mr:

"Men på måndag kommer förmodligen svaret på psykundersökningen av Sture och om jag får gissa tror jag att den visar på långvarigt narkotikamissbruk samt en del vanliga bokstavskombinationer och att han aldrig haft någon psykiskt sjukdom överhuvudtaget annat än narkotika psykoser och benzo villfarelser, då förhoppningsvis kan det vara inledningen till att brotta ner lambertz verbalt för då försvinner hela galningsperspektivet."

Ja, vad tror ni kommer att hända om Sture Bergvall får lämna Säter? Kommer han att berätta sanningen om sina upptåg, vad som avhandlades under pauserna vid de hundra förhören med Pentinen och med SÅC vid Appojaures strand? Kommer han att räta ut frågetecknen kring bommar, sågblad, bilfärder, medhjälpare, ommålade balkonger, uppätna fingrar, strypsnaror, böjveckseksem, barnporrsäckar, fläktljud mm,mm? Kommer han att berätta om sin personliga relation till utredarna och sina försvarare? Kommer vi att få veta vad som var teater och vad som var resultat av droger vid de videofilmade vallningarna? Får vi veta hur det var med bevakning och samkväm vid hotellvistelserna under resorna? Kommer Sture Bergwall att berätta om sina eventuella förmåner, löften och avtal under den aktuella aktiva tiden? Kommer han att orka ta en fortsatt fight mot sina banemän eller nöjer han sig med att bli fri, att "gå vägen rakt fram" och låta rättsskandalens vågor ebba ut i tomma intet?
Citera
2013-12-13, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sisest
Citat Mr-Mr:

"Men på måndag kommer förmodligen svaret på psykundersökningen av Sture och om jag får gissa tror jag att den visar på långvarigt narkotikamissbruk samt en del vanliga bokstavskombinationer och att han aldrig haft någon psykiskt sjukdom överhuvudtaget annat än narkotika psykoser och benzo villfarelser, då förhoppningsvis kan det vara inledningen till att brotta ner lambertz verbalt för då försvinner hela galningsperspektivet."

Ja, vad tror ni kommer att hända om Sture Bergvall får lämna Säter? Kommer han att berätta sanningen om sina upptåg, vad som avhandlades under pauserna vid de hundra förhören med Pentinen och med SÅC vid Appojaures strand? Kommer han att räta ut frågetecknen kring bommar, sågblad, bilfärder, medhjälpare, ommålade balkonger, uppätna fingrar, strypsnaror, böjveckseksem, barnporrsäckar, fläktljud mm,mm? Kommer han att berätta om sin personliga relation till utredarna och sina försvarare? Kommer vi att få veta vad som var teater och vad som var resultat av droger vid de videofilmade vallningarna? Får vi veta hur det var med bevakning och samkväm vid hotellvistelserna under resorna? Kommer Sture Bergwall att berätta om sina eventuella förmåner, löften och avtal under den aktuella aktiva tiden? Kommer han att orka ta en fortsatt fight mot sina banemän eller nöjer han sig med att bli fri, att "gå vägen rakt fram" och låta rättsskandalens vågor ebba ut i tomma intet?

Tja, ifall Sture B är mänsklig ( i motsats till vad som är fallet med de 100tals svenska galningar som "hjälpte" SB med att bli Sveriges värste seriemördare) så kan han ju tänkas försöka bidra med det han kan i syfte att förhindra att något likartat alls ska kunna inträffa igen inom det svenska rättssystemet. Nämligen att oskyldiga människor blir dömda p.g.a. scharlataners vettlösa härjningar.

Om sedan SB sätter sig i TV-gonatt-soffor, skriver böcker eller publicerar sina erfarenheter på annat sätt är rätt egalt. Det viktiga är att han snart kan få stöd av sina anhöriga för att gå vidare i livet..
Citera
2013-12-13, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sisest
Citat Mr-Mr:

Jag tror att det bästa för Sture Bergwall är om han blir fri att han håller käften och försvinner från offentligheten. Troligen trasslar han bara till det för sig om han gör uttalanden eller ställer upp på intervjuer. F. ö. är jag tveksam till om han bör släppas fri. Risken finns att han gör sig skyldig till pedofila övergrepp.
Citera
2013-12-13, 23:48
Medlem
Har han blivit pedofil nu? Han var ju på väg ut när han började "erkänna" för sekten.
Citera
2013-12-14, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doctorb
Jag tror att det bästa för Sture Bergwall är om han blir fri att han håller käften och försvinner från offentligheten. Troligen trasslar han bara till det för sig om han gör uttalanden eller ställer upp på intervjuer. F. ö. är jag tveksam till om han bör släppas fri. Risken finns att han gör sig skyldig till pedofila övergrepp.

Denna sak handlar om ett gäng personer som arbetar i rättsväsendet, som tillsammans med den vårdanstalt, Sture Bergwall var intagen på, begick övergrepp på en enskild människa som var dömd till deras vård.

Sture Bergwall var på Säter, just för att Säter skulle vara särskilt lämpade att ta hand om personer man faktiskt inte vet från samhällets sida hur man ska hantera. Personer som inte passar in bland vanligt bus eller grovt kriminella på fängelserna.

Brukar man inte säga, att från barn och dårar får man höra sanningen?

Därför bör vi alla vara tacksamma över att Sture Bergwall, kallade Lambertz för rättshaverist! Det sammanfattade hur denna sak hanterats av Lambertz. Och orsaken till att det behövs en kommission!

Detta anknyter till Lambertz egen lilla föraktfulla skrift om folk han kallar rättshaverister; men som de facto är människor som farit mycket illa.

Är inte frågan om pedofilin färdig diskuterad?
Citera
2013-12-14, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Denna sak handlar om ett gäng personer som arbetar i rättsväsendet, som tillsammans med den vårdanstalt, Sture Bergwall var intagen på, begick övergrepp på en enskild människa som var dömd till deras vård.

Sture Bergwall var på Säter, just för att Säter skulle vara särskilt lämpade att ta hand om personer man faktiskt inte vet från samhällets sida hur man ska hantera. Personer som inte passar in bland vanligt bus eller grovt kriminella på fängelserna.

Därför bör vi alla vara tacksamma över att Sture Bergwall, kallade Lambertz för rättshaverist! Det sammanfattade hur denna sak hanterats av Lambertz. Och orsaken till att det behövs en kommission!

Detta anknyter till Lambertz egen lilla föraktfulla skrift om folk han kallar rättshaverister; men som de facto är människor som farit mycket illa.

Nej, det är viktigt att inte glömma mysgubbens förflutna.
Tror ingen normal förälder vill ha en sådan granne som förgripit sig på småpojkar.
I USA finns det speciella kvarter för perversa människor, kanske vore nåt för Sverige.
Citera
2013-12-14, 08:14
Medlem
Mycket klokt har skrivits den senaste tiden. Jag vill bara påpeka en sak som vi kanske glömmer ibland; Även om Göteborgsteamet kommer fram till att Bergwall inte är återställd i sin psykiska hälsa betyder inte det att de friande domarna i resningsmålen var felaktiga.

Att en förvirrad mentalpatient hittar på en massa fuffens som de gjort är ingen skandal, det är vardagsmat i min yrkesverksamhet men den stora skandalen kvarstår, oavsett vad man kommer fram till, angående hans status idag.

Och nej; Pedofilspåret verkar inte vara nog utrett av trådens pedofil-experter och bög-kunniga.
Citera
2013-12-14, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

Den frågan är en ickefråga eftersom Sture varit påtänd i alla de tillfällen han förgrep sig på barn. Jag är övertygad att psykundersökningen även bearbetat om hans påstådda pedofili och vi kommer med all sannolikhet även få svar på den frågan. När han var nykter på 80-talet förgrep han sig inte på en enda person och detta vet vi eftersom om han gjort det hade det kommit fram och använts mot honom under alla rättegångar. Om han skulle visa sig inte vara pedofil hoppas jag den frågan för evigt är slut. Att vara bög och att vara pedofil är två helt skilda saker som inte har med varandra att göra och därmed anser jag att det är fullkomligen meningslöst att fortsätta den diskussionen
Citera
2013-12-14, 16:05
Medlem
Stina-Linas avatar
http://www.psykologforbundet.se/Psykologtidningen/Nyheter-och-artiklar/Aktuellt-BH/Psykolog-Tomas-Wange-om-den-psykoterapeutiska-behandlingen-av-Sture-BergwallThomas-QuickbrPsykologfo rbundet-bor-tillsatta-en-haverikommission/

Psykologförbundet reagrera över sammanblandningen av terapi,rättsliga utredningar osv. Värt att läsa
Citera
2013-12-14, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Den frågan är en ickefråga eftersom Sture varit påtänd i alla de tillfällen han förgrep sig på barn. Jag är övertygad att psykundersökningen även bearbetat om hans påstådda pedofili och vi kommer med all sannolikhet även få svar på den frågan. När han var nykter på 80-talet förgrep han sig inte på en enda person och detta vet vi eftersom om han gjort det hade det kommit fram och använts mot honom under alla rättegångar. Om han skulle visa sig inte vara pedofil hoppas jag den frågan för evigt är slut. Att vara bög och att vara pedofil är två helt skilda saker som inte har med varandra att göra och därmed anser jag att det är fullkomligen meningslöst att fortsätta den diskussionen
Du kan omöjligt bevisa att han inte begått övergrepp under 80-talet.
Inte ens majoriteten av sexualbrott går till domstol.
Citera
2013-12-14, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
Du kan omöjligt bevisa att han inte begått övergrepp under 80-talet.
Inte ens majoriteten av sexualbrott går till domstol.
SB har inte anklagats för några sexual/pedofilibrott under 80/90tal. Det är vad som räknas. Allt därutöver är vanlig svensk dräng.galenskap.
Citera
2013-12-14, 18:13
Medlem
Stina-Linas avatar
Jag kan för min del inte sluta fundera över varför en del personer i diskussionen inte kan se att SB verkar vara den enda hederliga människan i hela historien efter att han blivit avgiftad från både narkotika och terapi! Jag undrar också varför vissa inte kan släppa det han gjorde som ung, utifrån att det är många många som själva gått över gränser för både det ena och det andra utan att få det sej tillvitade resten av sina liv.Det vet väl de flesta hur det kan gå till i drogernas och rusens tecken!

Obs det är inget försvar för det han gjorde men en förklaring.Skulle alla "nitas som han" resten av sina liv för dårskaper de gjorde som unga ginge inte många fria som på den tiden och efteråt också gjort sina övertramp.

Det vi diskuterar hr är ju hur det kunde bli som det blev. Jag håller fortfarande på och läser Josefssons bok och där hittar jag en sak jag funderar över. Kwast säger till Josefsson att han förstod att SB ljög under utredningen av det första mord han erkände Thomas Blomgren för han hade alibi. Han SB alltså ville bli stoppad och att nån skulle se att han ljög. Ändå ljög Kwast för utredarna mordet på Thomas Blomgren var preskriberat. Vad säger det om rättssäkerheten. Jo att den inte finns!Trots det gick de vidare med mordutredningen som senare las ner jag tror av det skälet att det var just preskriberat. Nu blev TQ inte fälld just för det men från det blev det en "gående bord" av morderkännanden i narkotikarus med hjälp av terapi och sen blev det till slut 8 domar utan ett enda bevis.

Nu kommer i alla fall facit på måndag om det blir offentligt samma dag vet jag inte det vet nog ingen. Men då vet vi i alla fall vad den gett.

I vilket fall anser jag rätt eller fel att SB fått ta alltför mycket av skulden på sej,han var ju för 17 vårdad på ett sjukhus där man borde kunna vårda personer med svåra problem och de andra proffs..

Och så tycker jag att det blir skönt att få kommissionens rapport om vad som gått snett både vad gäller rätts och vårdrötan i januari

Jag vill tillägga för säkerhets skull att jag aldrig druckit alkohol eller använt narkotika i hela mitt liv men jag har sett andra som gjort det...........
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in