2013-12-15, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
Nej, det tycker jag inte. Om tiopental cirkulerat i 2, 8 respektive 10 dagar tycker jag nog att det finns anledning att anta att det distribuerats rätt hyggligt i kroppen. Kom ihåg att vi har mätningar av fenobarbital från den 15:e till den 20:e som klart visar på en i stort sett normal metabolisering (som sker i levern). Så varför skulle inte också tiopental ha distribuerats i systemet? Det jag har sökt visa med mitt räkneexempel är bara att det finns goda skäl att ifrågasätta den hypotes som nu torgförs som "förklaringen" med stort "F" av bl.a. av Kjell-Olof Feldt och Birgitta von Otter nämligen att gåtan är löst - det handlar om de fyra tidigare givna icke journalförda injektionerna. Det gör det nog inte!

Det här skulle överhuvud taget aldrig ha blivit föremål för förundersökning och definitivt inte för åtal. För att förstå varför måste vi gå tillbaka till där det hela började för att se hur det fullständigt spårade ur. Det börjar redan vid obduktionen som gjordes 24(!) dagar efter att flickan avlidit.

Då tar man ett(!) enda blodprov efter en del masserande av benen. Inget mer! Det blir 3 ynka milliliter. RMV:s egna föreskrifter för provtagning säger att man ska ta 10 ml och om det inte går och i barnfall ska man ta blod på annat ställe eller vävnadsprov. Rättsmedicinsk praxis är , precis som Mørland senare påpekat, att alltid ta minst två prover. Varför det? Jo, därför att om man bara tagit ett blodprov och i det finner någon anmärkningsvärd förekomst av något läkemedel (t.ex. tiopental) så ligger man illa till. Det går nämligen inte att utifrån ett enda prov uttala sig om huruvida det här ämnet som förekommer även i andra delar av kroppen eller i vilka mängder. Inte heller kan man uttala sig om hur mycket av ämnet som tillförts eller när. För det behöver man minst ett prov till taget på annat ställe. Det enda man kan uttala sig om när man bara har ett prov är hur mycket av ämnet ifråga som fanns där man tog just det provet. Detta vet rättsläkare! Så varför togs bara ett blodprov?

Obduktionen av flickan hade inte visat någonting som antydde att det skulle kunna handla om ett förgiftningsfall. När rättsläkaren sedan fick analyssvar från rättskemiska laboratoriet på det enda blodprovet så visade det sig att det innehöll tiopental i hittills aldrig tidigare upplevd halt och dessutom morfin i en halt som antagligen hade tagit kål på vilken missbrukare som helst. Rättsläkaren hade själv aldrig tidigare upplevt en så hög tiopentalkoncentration. Inom RMV hade man aldrig stött på mer än 1/20 av den halt man nu funnit och man visste dessutom att "världsrekordet" var bara ⅕ av vad nu man nu såg. Det var utifrån den här informationen och kunskapen som rättsläkaren skull skriva ett, "i nivå med vetenskapens aktuella frontlinje", baserat obduktionsutlåtande. RMV har nämligen slagit fast att "Rättsläkarens roll måste präglas av dennes förmåga att dra gränsen mellan vad som är vetenskapligt belagt och vad som är hypoteser/bedömningar". "Förmågan att tillämpa en vetenskaplig grundsyn och vetenskapliga kriterier är och förblir rättsläkarens viktigaste roll."

Det här är en viktig punkt för det är bara utifrån den här informationen som man ska bedöma rättsläkarens slutsats. Allt det som framkommit senare om brister i analysarbetet, icke journalförd användning av tiopental mm mm var okänt vid den här tidpunkten och har alltså INTE påverkat rättsläkarens slutsats och ska därför inte heller påverka eller tas hänsyn till vid bedömningen av hennes slutsats.

Rättsläkaren har ombetts redovisa det vetenskapliga stöd som hon hade för sin slutsats att det här handlade om avsiktlig överdosering med tiopental i kombination med morfin och alltså mord. De vetenskapliga referenser som hon redovisat är irrelevanta!

Att det gått 24 dagar från det flickan dog tills hon obducerades och blodprovet togs har ytterligare komplicerat tolkningen av analysvärdena. Kunskaperna om vad som händer med tiopental i kroppen efter döden är minst sagt magra. Ingen har egentligen haft anledning att intressera sig för frågan. Utom ett antal narkosläkare i USA som engagerats som experter i ett stort antal domstolsprövningar av den amerikanska metoden att avrätta folk medelst giftinjektion. Frågan har här gällt om man efter att personen avrättats vid obduktion och analys av tiopental i blodet kan avgöra om vederbörande varit tillräckligt medvetslös under hela avrättningsförloppet. Sådana obduktioner görs några timmar till några dagar efter avrättningen. De data som analyserats från sådana obduktioner (det rör sig om ett femtiotal) visar entydigt att tiopentalhalten i blodet fortsätter att sjunka efter döden. Åtminstone under ett antal dagar. Vad som händer på 24 dagar vet däremot ingen idag.

De här uppgifterna borde varit kända för rättsläkare och rättskemister även här i Sverige (och Norge). Men det var de tydligen inte. Det rättsläkaren borde ha gjort när hon satt på sin kammare och skulle författa sitt obduktionsutlåtande vid årsskiftet 2008/2009 var helt enkelt att konstatera följande:

1. Vi tog oförsiktigt nog bara ett blodprov;
2. De halter av tiopental och morfin (framförallt tiopental) som påvisats i blodprovet är extremt höga och ligger på en nivå där det saknas tidigare erfarenhet både inom RMV och inom den rättsmedicinska vetenskapen;
3. Att blodprovet togs först 24 dagar efter att flickan avlidit komplicerar bilden ytterligare eftersom det saknas kunskap om vad som händer med tiopental i en död kropp under så lång tid.

Mot bakgrund av detta borde hon sedan ha konstaterat att hon enligt RMV:s egna riktlinjer för hennes arbete och kravet på att iaktta ett vetenskapligt förhållningssätt måste acceptera att hon när vetenskapligt underlag saknas - dvs i avsaknad av säker vetenskaplig grund – inte kan tillåta sig några fria spekulationer. Därför skulle hon konstaterat att det saknades erforderligt vetenskpaligt underlag för att överhuvud taget uttala sig om hur och när de höga halterna av morfin och tiopental i blodprovet kunde ha uppstått.

Hade hon gjort det hade ärendet därmed, korrekt, nått vägs ände (brott kan inte styrkas) och vi hade sluppit den vämjeliga och skadliga process som nu pågått i drygt fyra och ett halvt år. Vi får se vad JK nu förmår.
Word!

Det finns några knepigheter i Feldt/Otters bok bland annat rörandet morfinet. Man hävdar att KN gjort definitiva påståenden angående den mätta koncentrationen i RMVs prov. Jag har bestämt för mig att han bara är tydlig angående att den ordinerade mängden ligger i underkant av praxis.

Sedan tillkommer en del intressant information om hur Karolinska Sjukhuset/Institutet agerade och även personalen i arresten.

Det har nu uppstått ett parallell-fall i Göteborg rörande polis och åklagares villighet att tillhandahålla hjälp med försvarare och ordinerad medicin. Jag har inte varit helt övertygad om vad som hänt i detta fall men i Göteborg lyckades man dokumentera sin vägran. En gång ingen gång...

Rörande JK börjar jag nu bli orolig. Rapporten skulle komma före jul? Hade hon försökt sig på ännu en white wash men fick kalla fötter efter att dessa ”namn” hade valsat i morgonsofforna?
Citera
2013-12-15, 11:44
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Nå, nu håller jag ju med dig i egentligen allt du skriver förutom det att thiopentalet skulle varit jämnt fördelat i fettet.

Håller alltså med dig att det inte är så enkelt som att hänvisa till tidigare thiopentalinjektioner, men tror samtidigt att de höga thiopentalhalterna nt behöver vara omöjliga att förklara.

OK, om vi är överens så långt så hoppas jag att du kan hålla med mig även om följande följdsats (fördelningen i fettet kan vi kosta på oss att ha litet olika uppfattningar om):

Vi får börja med att se vad som tillkommit i form av sakuppgifter efter att rättsläkaren redovisade sin slutsats i början av 2009.

I september 2009 bekräftade RMV att det fanns fenobarbital och pentobarbital i blodprovet. Fenobarbitalhalten låg på en nivå som stämde väl med den analys som KS utfört på morgonen den 20 september 2008. Slutsatsen av det måste få bli att provet härrörde från flickan och att förväxling av provet kan uteslutas. De analyser av fenobarbital som utfördes under tiden 15 - 20 september 2008 visar också att flickan hade förmåga att metabolisera barbiturater. Pentobarbitalhalten skulle visa sig sakna förklaringsvärde när man tittat närmare på den. Den låga halt det var fråga om skulle antingen kunna ha uppstått under lagringen av provet eller tillskrivas förorening i tiopental.

I maj 2010 genomfördes efter många om och men revision av analysarbetet hos rättskemiska laboratoriet. Det visade sig då att det fanns grund för allvarliga formella invändningar på flera punkter mot det sätt analysarbetet utförts på. Åsikten att tiopentalhalten borde rapporterats som > 10 µg/g är antagligen formellt riktig men kromatogrammen talar ändå ett tydligt språk. För egen del är jag därför benägen att dela professor Mørlands bedömning när han skriver:

"Hvilke konsentrasjoner er påvist i blodet?
Pga fortynning (utspädning) er det knyttet en ekstra usikkerhet til de kvantitative målingene. tillegg kommer at man ved analysene ved RMV er kommet utenfor kalibrert måleområde. Pentobarbital kan dannes fra tiopental under selve analysene (knfr bilag 2). Dette betyr alt i alt at man bør se på de angitte tiopentalkonsentrasjoner som noe usikre. Morfinkonsentrasjonsbestemmelsen er sikrere. Men også her er konsentrasjonen som er angitt basert på verdier utenfor kalibrert måleområde.
Den sakkyndige synes likevel at det må kunne fastslås at tiopental har foreligget i en ekstremt høy konsentrasjon i blodet, mens morfin har foreligget i en meget høy konsentrasjon i blodet."

Först efter den friande domen (!) har sjukhusledningen medgett att man kunna konstatera att flickan getts tiopental vid fyra tillfällen under tiden på BIVA. Vid shuntrevisionen den 11 september, i samband med CT-undersökningen den 12 september (två gånger) och i samband med MR-undersökningen den 19 september 2008.

Under hela processen har inga andra sakuppgifter tillkommit som kan bidra till att styrka rättsläkarens slutsats. Inte heller ger de tillkomna uppgifterna stöd för någon annan förklaring av de höga värdena. De grundläggande problemen är desamma som från början: bara ett prov, inga referenser från tidigare fall, inget stöd i den vetenskapliga litteraturen och ingen ökad klarhet i frågan om vad som kan ha hänt med tiopental i kroppen 24 dagar postmortem. Därför är det lika meningslöst att som nu sker hävda att den höga tiopentalhalten i provet skulle kunna tillskrivas de fyra icke journalförda användningarna som att dra slutsatsen att det skulle handla om en avsiktlig överdosering innan flickan dog. Bägge slutsatserna reduceras till inget annat än just ”fria spekulationer”.

Dessutom kvarstår problemet med att blodprovet innehöll minst 4 gånger mer morfin än som kan förklaras av den journalförda morfininfusion på 20 µg/kg och timme som flickan fick under sina fem sista timmar. Det saknas fortfarande förklaring till detta.

Vi är tillbaka på ruta ett. Rättsläkaren skulle inte ha skrivit att ”den sammantagna bilden visar att Litbo Wiqvist avlidit till följd av kraftig överdosering av tiopentai i kombination med morfin” och det är, på samma sätt och av samma skäl, fel att nu påstå att den höga tiopentalhalten kan förklaras av de fyra icke journalförda tiopentalinjektionerna den 11, 12 och 19 september 2008.
Citera
2013-12-15, 12:12
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Det finns några knepigheter i Feldt/Otters bok bland annat rörandet morfinet. Man hävdar att KN gjort definitiva påståenden angående den mätta koncentrationen i RMVs prov. Jag har bestämt för mig att han bara är tydlig angående att den ordinerade mängden ligger i underkant av praxis.

Det finns en hel del ”knepigheter”, felaktigheter och oriktigt återgivna citat och personuppgifter i Feldt/von Otters bok. Det du skriver om är bara ett exempel.

På sidan 169 skriver man i en fotnot: ”Ingvar Ericson skriver i sin bok ”Sannolika skäl” att döden kunde ha påskyndats genom en alltför kraftig dosering av morfin i kombination med fenobarbital som [flickan] tidigare fått. Men den teroin tog åklagaren aldrig upp och Ericson kan bara spekulera. Dessutom stämmer hans morfinteori illa med det vetenskapliga rådet Krister Nilssons påpekande att koncentrationen av morfin i blodprovet snarare var låg med tanke på den långa tid Linnea intesnivvårdats.”

Det är inte jag som har framfört den hypotesen, det är professorr Mörland!
I sitt yttrande skrev han nämligen att: ”Den påviste fenobarbitalkonsentrasjonen i blodet er forenlig med de analyser som ble fortatt mens barnet ennå levde. Detta är en konsentrasjon som er innenfor terapiområdet, men som vil kunne øke risikoen for død som følge av interaksjon med morfin.” Den åsikten har jag redovisat på sidan 259 i min bok när jag behandlade professor Mørlands yttrande.

När det sedan gäller referensen till Krister Nilssons yttrande så är man helt ute och cyklar! Det han skrivit i sitt yttrande till Socialstyrelsen är nämligen att ”Den i det aktuella fallet använda kontinuerliga infusionen av 20 mikrogram per kg per timme har följt avdelningens rutin och är snarast låg i relation till vedertagen praxis för sedation/smärtlindring/ångestdämpning under intensivvård efter kirurgiska åtgärder på späda barn.” Det handlar alltså INTE om morfinkoncentrationen i blodprovet, som Feldt/von Otter tycks tro, utan om doseringen av morfininfusionen!

Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Sedan tillkommer en del intressant information om hur Karolinska Sjukhuset/Institutet agerade och JK börjar jag nu bli orolig. Rapporten skulle komma före jul? Hade hon försökt sig på ännu en white wash men fick kalla fötter efter att dessa ”namn” hade valsat i morgonsofforna?

Instämmer! Det är 9 dagar till julafton. Men det är klart väntar man till någon dag innan så slipper man en massa medieuppmärksamhet
Citera
2013-12-17, 10:06
Medlem
Citat:
Det finns en hel del ”knepigheter”, felaktigheter och oriktigt återgivna citat och personuppgifter i Feldt/von Otters bok. Det du skriver om är bara ett exempel.

På sidan 169 skriver man i en fotnot: ”Ingvar Ericson skriver i sin bok ”Sannolika skäl” att döden kunde ha påskyndats genom en alltför kraftig dosering av morfin i kombination med fenobarbital som [flickan] tidigare fått. Men den teroin tog åklagaren aldrig upp och Ericson kan bara spekulera. Dessutom stämmer hans morfinteori illa med det vetenskapliga rådet Krister Nilssons påpekande att koncentrationen av morfin i blodprovet snarare var låg med tanke på den långa tid Linnea intesnivvårdats.”

Det är inte jag som har framfört den hypotesen, det är professorr Mörland!
I sitt yttrande skrev han nämligen att: ”Den påviste fenobarbitalkonsentrasjonen i blodet er forenlig med de analyser som ble fortatt mens barnet ennå levde. Detta är en konsentrasjon som er innenfor terapiområdet, men som vil kunne øke risikoen for død som følge av interaksjon med morfin.” Den åsikten har jag redovisat på sidan 259 i min bok när jag behandlade professor Mørlands yttrande.

När det sedan gäller referensen till Krister Nilssons yttrande så är man helt ute och cyklar! Det han skrivit i sitt yttrande till Socialstyrelsen är nämligen att ”Den i det aktuella fallet använda kontinuerliga infusionen av 20 mikrogram per kg per timme har följt avdelningens rutin och är snarast låg i relation till vedertagen praxis för sedation/smärtlindring/ångestdämpning under intensivvård efter kirurgiska åtgärder på späda barn.” Det handlar alltså INTE om morfinkoncentrationen i blodprovet, som Feldt/von Otter tycks tro, utan om doseringen av morfininfusionen!

Instämmer! Det är 9 dagar till julafton. Men det är klart väntar man till någon dag innan så slipper man en massa medieuppmärksamhet

Bästa Bustopher

Överensstämmar 100% i alla dina nyliga ovanstående betraktningar

Har nu läst Feldt / von Otter´s bok.

Om man önskar en föredömlig objektiv genomgång av denna skandalöse sak bör man i första hand läsa Ingvar Ericson´s bok netop p.g.a. av att den är objektiv och begrundad i vetenskap och erfaring helt igenom.

Feldt / von Otters bok är et utmärkt supplement, tagande utgångspunkt i dokumenter i saken, till att belyse spekulationer runt saken.

Man kan inbilla sig alt men alt är inte som man inbillar sig!

Sleepydoc3
Citera
2013-12-20, 18:17
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
OK, om vi är överens så långt så hoppas jag att du kan hålla med mig även om följande följdsats (fördelningen i fettet kan vi kosta på oss att ha litet olika uppfattningar om):

Vi får börja med att se vad som tillkommit i form av sakuppgifter efter att rättsläkaren redovisade sin slutsats i början av 2009.

I september 2009 bekräftade RMV att det fanns fenobarbital och pentobarbital i blodprovet. Fenobarbitalhalten låg på en nivå som stämde väl med den analys som KS utfört på morgonen den 20 september 2008. Slutsatsen av det måste få bli att provet härrörde från flickan och att förväxling av provet kan uteslutas. De analyser av fenobarbital som utfördes under tiden 15 - 20 september 2008 visar också att flickan hade förmåga att metabolisera barbiturater. Pentobarbitalhalten skulle visa sig sakna förklaringsvärde när man tittat närmare på den. Den låga halt det var fråga om skulle antingen kunna ha uppstått under lagringen av provet eller tillskrivas förorening i tiopental.

I maj 2010 genomfördes efter många om och men revision av analysarbetet hos rättskemiska laboratoriet. Det visade sig då att det fanns grund för allvarliga formella invändningar på flera punkter mot det sätt analysarbetet utförts på. Åsikten att tiopentalhalten borde rapporterats som > 10 µg/g är antagligen formellt riktig men kromatogrammen talar ändå ett tydligt språk. För egen del är jag därför benägen att dela professor Mørlands bedömning när han skriver:

"Hvilke konsentrasjoner er påvist i blodet?
Pga fortynning (utspädning) er det knyttet en ekstra usikkerhet til de kvantitative målingene. tillegg kommer at man ved analysene ved RMV er kommet utenfor kalibrert måleområde. Pentobarbital kan dannes fra tiopental under selve analysene (knfr bilag 2). Dette betyr alt i alt at man bør se på de angitte tiopentalkonsentrasjoner som noe usikre. Morfinkonsentrasjonsbestemmelsen er sikrere. Men også her er konsentrasjonen som er angitt basert på verdier utenfor kalibrert måleområde.
Den sakkyndige synes likevel at det må kunne fastslås at tiopental har foreligget i en ekstremt høy konsentrasjon i blodet, mens morfin har foreligget i en meget høy konsentrasjon i blodet."

Först efter den friande domen (!) har sjukhusledningen medgett att man kunna konstatera att flickan getts tiopental vid fyra tillfällen under tiden på BIVA. Vid shuntrevisionen den 11 september, i samband med CT-undersökningen den 12 september (två gånger) och i samband med MR-undersökningen den 19 september 2008.

Under hela processen har inga andra sakuppgifter tillkommit som kan bidra till att styrka rättsläkarens slutsats. Inte heller ger de tillkomna uppgifterna stöd för någon annan förklaring av de höga värdena. De grundläggande problemen är desamma som från början: bara ett prov, inga referenser från tidigare fall, inget stöd i den vetenskapliga litteraturen och ingen ökad klarhet i frågan om vad som kan ha hänt med tiopental i kroppen 24 dagar postmortem. Därför är det lika meningslöst att som nu sker hävda att den höga tiopentalhalten i provet skulle kunna tillskrivas de fyra icke journalförda användningarna som att dra slutsatsen att det skulle handla om en avsiktlig överdosering innan flickan dog. Bägge slutsatserna reduceras till inget annat än just ”fria spekulationer”.

Dessutom kvarstår problemet med att blodprovet innehöll minst 4 gånger mer morfin än som kan förklaras av den journalförda morfininfusion på 20 µg/kg och timme som flickan fick under sina fem sista timmar. Det saknas fortfarande förklaring till detta.

Vi är tillbaka på ruta ett. Rättsläkaren skulle inte ha skrivit att ”den sammantagna bilden visar att Litbo Wiqvist avlidit till följd av kraftig överdosering av tiopentai i kombination med morfin” och det är, på samma sätt och av samma skäl, fel att nu påstå att den höga tiopentalhalten kan förklaras av de fyra icke journalförda tiopentalinjektionerna den 11, 12 och 19 september 2008.

Vill bara påpeka att även om nedbrytningsprodukter hittats från thiopental, så innebär det nödvändigtvis inte att nedbrytningsförmågan kan ha varit nedsatt.
Citera
2013-12-20, 19:38
Medlem
Citat:
Vill bara påpeka att även om nedbrytningsprodukter hittats från thiopental, så innebär det nödvändigtvis inte att nedbrytningsförmågan kan ha varit nedsatt.

Man kan inbilla sig alt men alt är inte som man inbillar sig

Sleepydoc3
Citera
2013-12-20, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sleepydoc3
Man kan inbilla sig alt men alt är inte som man inbillar sig

Sleepydoc3

"Vill bara påpeka att även om nedbrytningsprodukter hittats från thiopental, så innebär det nödvändigtvis inte att nedbrytningsförmågan kan ha varit nedsatt."

Du har naturligtvis rätt i dit påstående och jag efterlyste för många tusinde innläg sedan laboratorie värden som kunde belysa detta.

Men jag fattar inte riktigt var du vill med detta uttalande.

Sleepydoc3
Citera
2013-12-23, 19:16
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sleepydoc3
"Vill bara påpeka att även om nedbrytningsprodukter hittats från thiopental, så innebär det nödvändigtvis inte att nedbrytningsförmågan kan ha varit nedsatt."

Du har naturligtvis rätt i dit påstående och jag efterlyste för många tusinde innläg sedan laboratorie värden som kunde belysa detta.

Men jag fattar inte riktigt var du vill med detta uttalande.

Sleepydoc3
Jag och Bustopher har lite skilda uppfattningar om thiopentalhalterna i provet, även om vi är överens i stort.

Bustopher menar (rätta mig om jag har fel) att de uppmätta värdena i princip är oförklarliga, medan jag har en idé om hur de kan ha uppkommit, som bygger på ojämn fördelning i fett (huvudsakligen), och nedsatt förmåga hos barnet att metabolisera thiopental, p.g.a. organsvikt. Det var i detta samanhang Bustopher påpekade att barnet verkade h haft förmåga att metabilisra thiopenthal, varpå jag alltså sköt in att även om metabolism förekom, så kunde den vara nedsatt. Mer än så vad det inte...
Citera
2013-12-24, 02:56
Bannlyst
Lyssnade på den utmärkta P3-dokumentären och man skäms som svensk över vårt rättsystem, polisernas behandling av läkaren, åklagarens inkompetens. Stackars den åtalade läkaren. Som tur är friades hon ( vilket borde vara självklart men som kändes som ett lotteri till följd av Kafka-liknande händelser ), men hon fick gå igenom ett helvete.
Skäms poliser och åklagare, skäms!!!
Senast redigerad av miffostor 2013-12-24 kl. 03:13.
Citera
2013-12-24, 18:35
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Jag och Bustopher har lite skilda uppfattningar om thiopentalhalterna i provet, även om vi är överens i stort.

Bustopher menar (rätta mig om jag har fel) att de uppmätta värdena i princip är oförklarliga, medan jag har en idé om hur de kan ha uppkommit, som bygger på ojämn fördelning i fett (huvudsakligen), och nedsatt förmåga hos barnet att metabolisera thiopental, p.g.a. organsvikt. Det var i detta samanhang Bustopher påpekade att barnet verkade h haft förmåga att metabilisra thiopenthal, varpå jag alltså sköt in att även om metabolism förekom, så kunde den vara nedsatt. Mer än så vad det inte...

Ja det har vi, på sätt och vis. Jag anser nämligen att rättsläkaren helt saknade vetenskapligt stöd för den slutsats hon drog av de analyssvar som hon fick från labbet den 17 december 2008. Jag anser inte att den information som tillkommit efter det på något vis förändrar min åsikt på den punkten. I konsekvens därmed så anser jag att det likaså saknas vetenskapligt underlag för att dra slutsatsen att den höga tiopentalhalten skulle kunna tillskrivas den icke journalförda användningen av tiopental den 11:e, 12:e och/eller 19:e september. Inget har tillkommit som ger stöd för det. "Ojämn fördelning i fett (huvudsakligen), och nedsatt förmåga hos barnet att metabolisera thiopental, p.g.a. organsvikt" är bara spekulationer på samma lösliga grunder som rättsläkarens ursprungliga slutsats byggde på. Dessutom förklarar den hypotesen inte varför det fanns åtminstone fyra gånger mer tiopental i flickans blodsystem än som tillförts via den uppgivna infusionen under hennes fem sista timmar. Så, tyvärr, det här är ett fall där vi tvingas acceptera att vi inte har och inte heller kommer att få någon acceptabel förklaring till de höga halterna iblodprovet. Det saknas helt enkelt för mycket information för att möjliggöra en säker slutsats. Sånt händer och det är ingen skam att acceptera det – tvärt om!

Det här skulle alltså överhuvud taget aldrig blivit föremål för någon polisutredning och förundersökning och definitivit inte för något åtal och någon rättsgång. Fokuseringen på tiopentalvärdet och rättskemiska laboratoriets analysarbete är resultatet av juridisk taktik och ett sidospår. Det är rättsläkarens slutsats av analyssvaren som ställt till det.
Senast redigerad av Bustopher 2013-12-24 kl. 18:48.
Citera
2013-12-24, 19:43
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Det här skulle alltså överhuvud taget aldrig blivit föremål för någon polisutredning och förundersökning och definitivit inte för något åtal och någon rättsgång. Fokuseringen på tiopentalvärdet och rättskemiska laboratoriets analysarbete är resultatet av juridisk taktik och ett sidospår. Det är rättsläkarens slutsats av analyssvaren som ställt till det.

Rättsläkaren är ingen "haveriexpert" inom sjukvården vilket vissa kanske tror men hon har ju inte ens betett sig särskilt vetenskapligt i detta sammanhang. Vilken skollärare som helst nästan har nog stött på elever som gjort experiment och tror sig ha Nobelpriset i sin hand. Läraren har då sagt - gör en gång till o kolla igenom allt. Petra R-sten A trånade nog inte efter Nobelpris men hon fick sina 15 minuter. Hon borde får 15 år i yrkeskarantän nu.
Senast redigerad av rogerk 2013-12-24 kl. 20:09.
Citera
2013-12-27, 04:31
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:

Nja, var ärlig nu och erkänn att detta är bara början på din Åsa-Nisse-teori. Det riktigt spännande är detta med kristaller, men framför allt där du är helt unik, det med de tvålartade ämnena.

Var inte blyg nu utan kör hela din teori så får vi se vilket vetenskapligt stöd du får.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in