2013-12-17, 13:42
Medlem
DenSomSokers avatar
En tanke är att BO blir kissnödig i höjd med Swartlings, tycker det är smidigt att bara smita in i mörkret för att slå en sjua och där kanske springer in i ett pågående inbrott eller annan olaglig verksamhet. Ordväxling uppstår, en kniv kanske åker fram här och BO säger att han har massa pengar på sig och ger över detta och försöker fly från platsen men blir snabbt uppfångat och får dessa hugg och avlider på platsen? En tanke i mängden.
Citera
2013-12-17, 13:45
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasErik
1993 var RO i Grekland och rykten gick att han var på Mykonos en sväng och tjänade lite extrapengar.

Min gissning är att RO träffat BO på korvgrillen och då planerat att råna BO genom att erbjuda sexuella tjänster. Något måste ha gått "fel" på Swartlings och bråk uppstod. Att RO skulle ha knivhuggit BO tror jag inte utan en annan medbrottsling måste ha följt efter, detta kan vara P**** ej att förväxla med BO som har liknande namn. Han har sen "försvarat" RO genom att knivhugga BO till döds.

Samtalet som sen kommer in är nog från en i ROs bekantskapskrets som har lika röst och bodde eller hade övernattningslägenhet bredvid, därav platsen för nödsamtalet.

Härligt med en ny skribent i tråden som levererar potentiellt sprängstoft i första inlägget. Det gillas skarpt!

Berätta litet mera. Hur mycket är spekulation och hur mycket är bra, solid info av det du skriver? Skilj gärna på dessa två. Sedan ett antal frågor:

Hur pass väl känner du RO?
Hur säkra är de där ryktena?
Varför drar du slutsatsen att han planerade att råna?
Skulle RO har rånad PH själv? Med vapen?
Varför inte bara erbjuda sexuella tjänster?
Personen som följde efter, är det någon du känner också?
Hur pass nära vän med RO är han? Är det denna andra person som du menar har ringt samtalet, eller pratar du om ytterligare en person??
Varför tror du RO har erkänt att han var uppringare?
Citera
2013-12-17, 13:54
Medlem
1993 var RO i Grekland= Fakta
var på Mykonos en sväng och tjänade lite extrapengar=Rykte

Resten är ren spekulation/gissning

Känner ej RO, men vet vilka som umgicks i samma gäng.
Citera
2013-12-17, 14:17
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
1993 var RO i Grekland= Fakta
var på Mykonos en sväng och tjänade lite extrapengar=Rykte

Känner ej RO, men vet vilka som umgicks i samma gäng.

Varför gick det bögrykten då? Sådant uppstår inte av en slump...
Citera
2013-12-17, 14:25
Medlem
Dagge1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fukt
Att råna en kille som är två huvuden större och nykter , när man själv är "full som ett svin" känns.....nja, motivet borde vara något annat än pengar.

Tjaa, är man full som ett svin brukar ju de flesta spärrar släppa....
Citera
2013-12-17, 14:40
Medlem
SebbeStockholms avatar
Om vi leker med tanken att RO har homosexuella böjelser. Kan det vara upptakten till mordet? Det finns, som jag ser det två huvudalternativ (varav det ena har två varianter) då:

1. RO och PH har stämt träff på Swartlings Ridskola kl 05.00 för utbyte av pengar/sexuella tjänster.
1A - Något går snett. RO knivhugger PH
1B- En rånare har följt efter PH. Innan de hinner sätta igång så rånar den tredje personen dem bägge. Hugger ihjäl PH framför RO som springer iväg och ringer SOS. Vågar inte träda fram pga av skamkänslor för homosexuell prostitution.

2. RO och okänd man har stämt träff på Swartlings Ridskola för att idka sex. PH går förbi. Hör stön från ridskolan. Smyger sig närmre för att få sig ett gott skratt. Ser till sin förvåning att den ena mannen är hans kursare (Marco). Marco blir vansinnig och hugger ihjäl PH. RO springer iväg och ringer SOS. Vågar inte träda fram pga av skamkänslor.
Senast redigerad av SebbeStockholm 2013-12-17 kl. 14:44.
Citera
2013-12-17, 14:43
Medlem
Citat:
Att RO skulle ha knivhuggit BO tror jag inte utan en annan medbrottsling måste ha följt efter, detta kan vara P**** ej att förväxla med BO som har liknande namn. Han har sen "försvarat" RO genom att knivhugga BO till döds.

Välkommen till tråden. Nu kanske du får massa frågor från höger och vänster. Jag bev mycket intresserad men ska försöka begränsa mig.

Är denna P**** densamma som hade övernattningslägengeten i närheten?

Hur gammal är P**** ?

Citat:
Samtalet som sen kommer in är nog från en i ROs bekantskapskrets som har lika röst och bodde eller hade övernattningslägenhet bredvid, därav platsen för nödsamtalet.

Citat:

Är detta något du känner till, att det fanns en i bekantskapskretsen som hade en övernattningslägenhet i området, eller är det en spekulation?
Citera
2013-12-17, 14:57
Medlem
McMays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McMay
Bra tänkt! Följt tråden ett tag, kan själv inte släppa gay-spåret.
Låter inte alls osannolikt att RO har sex med någon kk på en undanskymd plats, som nu Swartlings verkar vara.
Kanske blir de påkomma av PH (som ska slå en sjua i närheten och då hör stön). Han kollar lite närmare, känner igen RO från KTH och utbrister: Tjäna! Inte visste jag...
Varken RO eller hans kk vill bli "stämplade" som bögar i sina respektive kretsar (det är vid tidpunkten inte lika ok som idag). Mycket kan stå på spel för folk som inte "kommit ut ur garderoben", så de har en gemensam stor anledning till att bevara sina hemligheter.

Alternativt, om det bara finns en gm, kan RO och PH slagit följe, bestämt sig för att slå en sjua tillsammans vid Swartlings. Där föreslår RO sex, PH nekar inviten och hotar att röja hans sexuella identitet varpå RO snedtänder och går bärsärk.

Citat:
Ursprungligen postat av SebbeStockholm
Om vi leker med tanken att RO har homosexuella böjelser. Kan det vara upptakten till mordet? Det finns, som jag ser det två huvudalternativ (varav det ena har två varianter) då:

1. RO och PH har stämt träff på Swartlings Ridskola kl 05.00 för utbyte av pengar/sexuella tjänster.
1A - Något går snett. RO knivhugger PH
1B- En rånare har följt efter PH. Innan de hinner sätta igång så rånar den tredje personen dem bägge. Hugger ihjäl PH framför RO som springer iväg och ringer SOS. Vågar inte träda fram pga av skamkänslor för homosexuell prostitution.

2. RO och okänd man har stämt träff på Swartlings Ridskola för att idka sex. PH går förbi. Hör stön från ridskolan. Smyger sig närmre för att få sig ett gott skratt. Ser till sin förvåning att den ena mannen är hans kursare (Marco). Marco blir vansinnig och hugger ihjäl PH. RO springer iväg och ringer SOS. Vågar inte träda fram pga av skamkänslor.

Som sagt, kan inte heller släppa gay-spåret.
Citera
2013-12-17, 15:49
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Om det finns någon seriös medlem här som är beredd att kolla de uppgifter som jag anger så kan jag lämna ut personuppgifter och info om vilka register som informationen kan kollas i (via PM förstås). Så att denna användare sedan kan bekräfta här på forumet att det jag påstår om kopplingarna och annat (missbruk m.m.) verkligen stämmer.

Inte alla på en gång!

Citat:
Problemet är att de flesta här är för lata för att göra det arbetet, utan nöjer sig med att gnälla, håna och förlöjliga.

Som sagt...
Citera
2013-12-17, 16:00
Medlem
Rickard Olssons avatar
Citat:
Problemet är att de flesta här är för lata för att göra det arbetet, utan nöjer sig med att gnälla, håna och förlöjliga.

Jag orkar inte ens göra det.

;-) Men jag tyckte din teori var mycket intressant och underhållande.
Citera
2013-12-17, 16:28
Medlem
MrFolds avatar
Det roliga med dessa "alternativteorier" i krimtrådarna är att de som prånglar ut dem på fullt allvar verkar tro att de bevisar hur oerhört kreativt och "utanför boxen" de kan tänka (till skillnad då från oss tråkmånsar som inte kan se bortom fakta). Men i själva verket är det sällan eller aldrig något särskilt kreativt över dem. Det är bara fria fantasier som dessutom inte kräver vare sig större intellekt eller kreativ ådra för att fantisera ihop. Jag skulle ledigt kunna smäcka ihop ett dussin "alternativteorier" i exempelvis denna tråd och fylla den med på nån timme om jag ville. De skulle i vart fall inte hålla lägre kvalitet än merparten av materialet. Jag lovar att flertalet av de andra "tråkiga" skribenterna kan göra precis samma sak ifall de såg nån poäng med det.

Visst kan uppslag komma fram genom spekulation, men att börja med att hitta på helhetslösningar är helt fel väg att gå. Det som - kanske - kan ge något värde är att försöka hitta alternativa förklaringar till detaljer i förloppet som kan ha förbisetts men som fortfarande ryms inom det åtminstone hyfsat tänkbara. Sen går man vidare därifrån.

Det finns en del saker jag tycker är intressant i tråden, som exempelvis spåret "Marco". Annat kan vara värt att begrunda, som exempelvis ett homosexuellt närmande som går helt fel (folk har som bekant mördats av det skälet flera gånger, tänker t ex på hockeyspelaren i Västerås och Bengt J. från Antikrundan). Men det måste hela tiden prövas mot kända fakta och det är poänglöst att bygga teorier på hela händelseförloppet utifrån saker som än så länge bara är enskilda detaljer med mycket osäker grund. När man börjar fantisera ihop kombinationer av homosexuella möten med bråk, rånare som råkar gå förbi och efterföljande mord så passerar det i mitt tycke det löjligas gräns med råge. Jag förstår att Wildis föreslår gröna män i tefat som utbyggnad, det är inte mycket mer osannolikt det
Citera
2013-12-17, 16:43
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Eftersom ingen statistiker lystrade här på forumet frågade jag brorsan som känner en vass statistiker. Han hade inte tid att sitta och göra beräkningarna, men gav mig metoden att göra det på ett hyfsat enkelt sätt.

Metoden för de som är intresserade:

Sannolikheten för att en närstående bor i närheten av en mordplats för ett olöst mord är 12,4 % i Stockholms Stad.

I fallet "Marco" hade jag fyra adresser. Hans egen, hans mammas, hans pappas och modern till hans barn. Sannolikheten för att tre av dessa adresser ska träffa en mordplats av en slump är enligt beräkningarna = endast 0,76 % !!!

Och då har jag inte ens räknat in mordet på Häggström eller Mordet på Hotell Wisby i detta (av beräkningsskäl, se spoiler). Hade jag gjort det hade det inte varit 0,76 % utan snarare 0,0076 % chans att det var en slump.

Kommentera gärna detta ni som är övertygade om att RO är skyldig för att han erkänt sig vara uppringaren.
Det är ju inte så att denne Marco har varit officiellt misstänkt för något av morden, utan det du bygger upp det på från början är ditt statistiska samband. Då måste du utgå från hela Stockholms befolkning. Om det är 0.76% sannolikhet tre av fyra adresser ska träffa en brottsplats, och en fjärdedel av alla stockholmare har fyra adresser i stan som skulle kunna betraktas som så närstående, så ska man förvänta sig att 0,0076 x 211750 = 1609 stockholmare matchar mönstet, varav Marco alltså bara är en. Också om det verkligen hade varit frågan om 0.0076%, hade det alltså gått att hitta mer än ett dussin personer på ren slump.

Det är alltså inget konstigt att det går att hitta någon stockholmare som stämmer såpass bra på dina brottsplatser. Och det går alltså inte att peka ut någon som trolig mördare baserat på detta statistiska samband.
Senast redigerad av Hamilkar 2013-12-17 kl. 16:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in