2013-12-08, 17:36
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Jag inser ju att ordet "flytande" är ganska intetsägande. Det blir mitt "poetiska" sätt att beskriva något jag inte fullt förstår.

*edit*

Bara inom oss själva så tror jag att vårt medvetande "flyter" från ett lägre medvetande från spädbarnsåldern, till ett högre medvetande när vi blir äldre. Med någon sorts gräns någonstans.

Detta medvetande kan också bli skadat/sämre iom sjukdomar/ålder/annat.

Så ser jag på medvetande.
Medvetandet finns retfullt utanför våra förstånds räckvidd, men jag tror inte att det försämras med tiden utan snarare att det står emot den flytande tiden, som en sten i en flod. Men våra bilder och sinnen och vårt minne försämras, så att våra möjligheter att uppleva världen förändras.
Citera
2013-12-08, 18:12
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
om man skulle göra en robot som har fri vilja och känslor, utan att installera en själ i dom, så skulle det kunna vara ett ganska bra motargument mot själen. men möjligheten finns ju dock alltid att själen läggs till automatiskt om något blir tillräckligt komplicerat och fyller vissa kriterier.
Roboten kan inte ha varken vilja eller känslor så länge den inte själv kläckt ekvationerna och kalrat av att mata sig själv, den dagen roboten tillför den näring den kan räknaut ska behövas för en problemlösning där själ och hsitoriska lösningar varit kreativa, den dagen kommer aldrig, eftersom robot behöver 1/ kunna gråta vatten, kunna påvisa sig få allergiska utslag, kunna helt enkelt indikera rätt, för det krävs dna.

t.e ser du inte i djurriket så många som gråter så det rinner vatten ur ögonen.. men ändå är det där intelligensen ligger, i biokemin - men lycka till att få en robot att indikera "rätt"

Att rätt är en sak är så, men att rätt är rätt, är en helt annan sak.

Jg får det till att 1+1, kan bli så simulativt, intill similar, liksom man kan förfalska pengar och skapa en svart mrknad att förhärliga. Det finns chans att allmän skarvning blir påbuden och rätt snart, redan nu krävs mkt skarvanden för att få projekt "i hamn".

Och, sedan när var tårar så värst viktigt i saken intelligens?

Fråga dem som levde parallellt med Einstein. Vad man då, ansåg om tårar.

Nä kunde man kupera svansar på hundar och låsa in sin avkomma i boxar, och få folk att följa incitament.. då kan man säga att vad man vet idag, det visste man för längesedan, det enbart kommer att klia i fingrarna på en klick individer som har hög charmfaktor.

Har du kanske märkt att kroppskultur fått en härlig uppsving?

jobbet åtta tim + övertid, snabbt med bilen hem, stressäta lite pulver, stressstarta bilen igen.. till gymmet, pumpa spinna.. för att snabbt få sig ett ksjut innan det är dags för lite sport.. för att sedan hoppa upp ur sängen igen.. stretcha medan man sköter colgateleendet, opch så om igen.. rutinen är redan inne i slimningsfasen, har som anekdot sett en hel skola där anorexia gick som en LÖPELD, jag kunde räkna på ena handen, det antal tjejer som såg normala ut. Det läsåret. De gät floder om de inte fick t.ex mbg på kommando och extremare variant av tjat o trots.

Som ett excempel och då är usa inte ens inblandat, mer än indirekt.

Men det får itne ditt ögonbyrn att höjas? en unge som inte får sitt papper, går i attack.. medan proven lyser av lucka efter lucka.. nej, inte, vad jag skriver har ju i ngenting med inre rumtidsuppfattning att göra?

VAAaaaad har det med den vetenskapliga touchen här i tådarna att göra - oh nej ingenting, för det ska följa vad... TS per automatik? En TS klickar på tangenterna och går igång med vetenskapsbeläggen i varenda kontext som går att battla mot, oftast tycker jag.

Installera, låter patetiskt, en mäniska med rikt inre, låter sig inte installers, enbart det att en robot "låter sig" , säger mig att något kommer at bli hysteriskt kul.

Den som lever får se.
Citera
2013-12-09, 09:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
A. Nu är min tro på själen relativt rationell och empirisk och egentligen inte alls mystisk.

Du vet alltså inte vad rationalitet och empiri är.

Citat:
Många tror att allt som inte kan beskrivas fysikaliskt skulle vara ovetenskapligt, men det finns ingen grund för detta inom vetenskapen.

Och du vet inte heller vad vetenskap är, men blandar ihop den med filosofi och skapar sen en falsk dikotomi omkring din egen okunskap.

Citat:
Och varken rakknivar eller tekannor kan hjälpa dig att bevisa att jag har fel.

Visst, du har en TRO. Försöka hålla kvar den tanken.

Citat:
E. Varför skulle jag behöva bevisa min tro? Man kan uttrycka en tro utan att "bevisa" någonting.

Precis.

Citat:
F. Bibelns moral (liksom Svea rikes lag) är vad man gör den till. Vill man fokusera på bristerna så gör man det, vill man fokusera på det värdefulla så gör man det.

Eller så avstår man från att argumentera med falska dikotomier med konstgjorde motsats-förhållanden.
Citera
2013-12-25, 13:41
Medlem
Vart ifrån kommer själen?

Många människor säger vi bär en själ, men frågan är vart kommer själen från första början?
Eller är det så vi bara föds med en själ eller kan det vara så det är själva medvetandet vi har vi vill kalla för själ? Går det förklara var själen är, så finns den verkligen?

Om vi har en själ, så tror jag den finns före födseln och det är Gud som har skapat den.
När vi dör lämnar själen kroppen, och själen vandrar vidare tillbaks till Guds himlavalv i evig vila när den fått ro.

Så vad tror ni om själen?
Citera
2013-12-25, 14:03
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haruism
Många människor säger vi bär en själ, men frågan är vart kommer själen från första början?
Eller är det så vi bara föds med en själ eller kan det vara så det är själva medvetandet vi har vi vill kalla för själ? Går det förklara var själen är, så finns den verkligen?

Om vi har en själ, så tror jag den finns före födseln och det är Gud som har skapat den.
När vi dör lämnar själen kroppen, och själen vandrar vidare tillbaks till Guds himlavalv i evig vila när den fått ro.

Så vad tror ni om själen?

Menar du begreppet själ eller själen som sådan? Om det senare är det nog på sin plats att bevisa dess existens först för annars blir det nog omöjligt att avgöra var den kommer ifrån.

Jag ser ingen övertygande bevisning om att själar skulle finnas och ser därför ingen anledning att tro att några själar existerar.
Citera
2013-12-25, 14:11
Medlem
Polyklorfenols avatar
Den har alltid existerat, på astralplanet.

Eller också kan jag berätta vad jag tror, att den - precis som tomtar, älvor, troll och gudar är produkten av människans livliga fantasi.

Vi avskyr att sakna förklaringar mer än att förklaringen blir åt helvete felaktig, därav dessa idiotier som religioner och new age, som auror, helande kristaller, joniserat vatten, m.m.
Citera
2013-12-25, 14:11
Medlem
McCarthy01s avatar
Ett bra sätt att upptäcka sin själ är när du t.ex. pratar i telefon och ritar saker på ett skrivblock samtidigt. Du är relativt omedveten om det, men det du ritar i blocket är vad din själ producerar. Omedvetet. Många fattar inte detta, men det är en realitet.
Citera
2013-12-25, 14:14
Medlem
Polyklorfenols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Ett bra sätt att upptäcka sin själ är när du t.ex. pratar i telefon och ritar saker på ett skrivblock samtidigt. Du är relativt omedveten om det, men det du ritar i blocket är vad din själ producerar. Omedvetet. Många fattar inte detta, men det är en realitet.

Kreativitet, menar du. Fantasi. Krävs ingen "själ" för det. Synd att skolorna misslyckats så totalt med att utbilda.
Citera
2013-12-25, 14:18
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Kreativitet, menar du. Fantasi. Krävs ingen "själ" för det. Synd att skolorna misslyckats så totalt med att utbilda.

Själen är din fantasi och din kreativitet. Många författare talar om att komma i ett "muga-tillstånd" där allt bara flyter och man skriver av hjärtans lust för att få ut det man vill förmedla.

Det kan inte förnekas.
Citera
2013-12-25, 14:33
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Själen är din fantasi och din kreativitet. Många författare talar om att komma i ett "muga-tillstånd" där allt bara flyter och man skriver av hjärtans lust för att få ut det man vill förmedla.

Det kan inte förnekas.

Anser du att själen bidrar med något mer? Annars verkar den höst naturlig och inte alls något gudomligt. Och då känns det rätt fel att benämna just detta "själ".
Citera
2013-12-25, 14:40
Medlem
TheBoots avatar
Citat:

Själen är mer eller mindre begränsad till primitiva teckningar på blommor och spiraler alltså?
Citera
2013-12-25, 15:05
Medlem
proconsuls avatar
Kroppen är materia, själen är medvetande. Lika lite som vi är vår kropp är vi vår själ dock. Vi är tillfälliga konstellationer av materia och medvetande. Kroppen löses upp efter döden och återgår till kretsloppet och så gör även själen, även om det tar längre tid för den att lösas upp och åter ingå i totaliteten.
Tror jag.
Gud är ett påhitt av dem som inte inser sin storhet. Jag är det totala fångad i det begränsade.
Det finns inget bortom det totala. I Am That.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in