Citat:
A. Nu är min tro på själen relativt rationell och empirisk och egentligen inte alls mystisk. Jag erfar att jag finns till och har förstånd nog att inte rationalisera bort detta. Många tror att allt som inte kan beskrivas fysikaliskt skulle vara ovetenskapligt, men det finns ingen grund för detta inom vetenskapen. Och varken rakknivar eller tekannor kan hjälpa dig att bevisa att jag har fel.A. Här snurrar du allt bra in dig... Vi har två alternativ: antingen uppstår medvetandet ur hjärnans aktivitet, eller inte. Alternativ två kräver någonting extra, något "mystiskt" eller icke-fysiskt, medans alternativ nummer 1 inte gör det. Alltså är första alternativet det minimala, och om du antar något ytterligare så behöver du ha bevis för det, om vi ska vara rationella och respektera Ockams rakblad och Russells tekanna osv. Så om du inte har bevis, så får du iaf. erkänna att din tro är irrationell och inte baserad på empiri eller logik.
B. Nej, det är inte svårt att inse, tycker jag. För att maximera överlevnaden är en bra intelligens och en förmåga att resonera abstrakt positiva kvaliteer. Medvetandet är helt enkelt något som uppstår när någons förmåga att tänka abstrakt utvecklas tillräckligt.
C. Okej... i så fall, när och hur uppstod det överhuvudtaget? Tror du på bibelns skapelseberättelse? Eller tror du på att Gud bestämde sig för att "Ah, homo erectus, de ska jag ge ett medvetande!"? Eller tror du att encelliliga organismer och har medvetanden? Betraktar man livets historia rationellt så finns det inget logiskt alternativ till just att medvetandet uppstod genom evolution.
D. Men varför? Jag ser inte ett enda logiskt argument varför du skulle lita mer på andra människor än på sagda datorprogramm. Förutom "God did it!", så klart, men det finner jag föga övertygande.
E. Bevis för detta? Eftersom, som jag förklarade ovan, är det du som har bevisbördan i det här fallet.
F. Bibelns moral är ju usel (och motsägelsefull), jag lyssnar mycket hellre på humanistiska tänkare och modern etik-moral filosofi. Eller buddhismen, för den delen. Så jag tycker det är helt fel att påstå att vi "behöver" guds vägledning för att bete oss moraliskt.
B. Nej, det är inte svårt att inse, tycker jag. För att maximera överlevnaden är en bra intelligens och en förmåga att resonera abstrakt positiva kvaliteer. Medvetandet är helt enkelt något som uppstår när någons förmåga att tänka abstrakt utvecklas tillräckligt.
C. Okej... i så fall, när och hur uppstod det överhuvudtaget? Tror du på bibelns skapelseberättelse? Eller tror du på att Gud bestämde sig för att "Ah, homo erectus, de ska jag ge ett medvetande!"? Eller tror du att encelliliga organismer och har medvetanden? Betraktar man livets historia rationellt så finns det inget logiskt alternativ till just att medvetandet uppstod genom evolution.
D. Men varför? Jag ser inte ett enda logiskt argument varför du skulle lita mer på andra människor än på sagda datorprogramm. Förutom "God did it!", så klart, men det finner jag föga övertygande.
E. Bevis för detta? Eftersom, som jag förklarade ovan, är det du som har bevisbördan i det här fallet.
F. Bibelns moral är ju usel (och motsägelsefull), jag lyssnar mycket hellre på humanistiska tänkare och modern etik-moral filosofi. Eller buddhismen, för den delen. Så jag tycker det är helt fel att påstå att vi "behöver" guds vägledning för att bete oss moraliskt.
B. Du blandar ihop medvetande och intelligens. Intelligens är en förmåga att hitta bra lösningar på problem, vilket inte kräver medvetande. Medvetande är att någon finns till och upplever detta. En metod att hitta lösningar kan vara intelligent, medan en medveten varelse kan vara mycket ointelligent och blockerad. Medvetandet är kontraproduktivt när det gäller såväl fortplantning som försörjning. Medvetande har ingenting med abstrakt tänkande att göra.
C. Jag vet inte vilka livsformer som inte har medvetande. Jag vet inte ens om andra människor har ett medvetande som jag har eller om de bara är robotar. Men jag tror att andra liknar mig och alltså har en själ. Det är lätt att se en evolutionär funktion i intelligensen, men supereffektiva robotar utan ett nyckfullt medvetande borde vara bättre på att sprida gener.
D. Varför jag inte skulle tro på programmet är ingenting jag behöver redovisa eller förklara. Antingen har man förtroendet eller så ha man det inte. Syftar du på någon jämlikhetsprincip?
E. Varför skulle jag behöva bevisa min tro? Man kan uttrycka en tro utan att "bevisa" någonting.
F. Bibelns moral (liksom Svea rikes lag) är vad man gör den till. Vill man fokusera på bristerna så gör man det, vill man fokusera på det värdefulla så gör man det.