Citat:
Definera ett medvetet val för mig, och försök sen förklara för mig hur tidigare erfarenheter inte är en nödvändig faktor för att det ska vara ett medvetet val.Du fattar inte tycks det som, det du tror är ett medvetet val är din hjärnas försök att inbilla dig du har ett fritt val. Valet är dock redan gjort. Hjärnan gör "uträkningen" automatiskt och helt frikopplat från dina resonemang; medan du står och velar görs det EGENTLIGA valet bortom din kontroll.
Citat:
Dina exempel är inte fri vilja, vi människor kan inte trolla. Fri vilja är friheten att välja mellan de alternativ som universum presenterar oss. Ett hypotetiskt omöjligt exempel som ett tvång att välja mellan två dåliga alternativ utan möjlighet att vägra är inte ett bevis på att fri vilja inte existerar, för i verkliga livet kan man vägra.Japp det kan du, men om du älskar din fru och ditt barn så är det nåt du vill göra? Av fri vilja...
Du menar att egocentriska personer med psykotiska drag som skiter i alla anda, och vilka följder dras verkningar har har fri vilja?
Vem vet vilka filmer/böcker dom fått inspiration ifrån och kan då inte räknas som fria dom heller.
Nä, detta är för invecklat för mig att förklara. Lev gott i din tro.
Du menar att egocentriska personer med psykotiska drag som skiter i alla anda, och vilka följder dras verkningar har har fri vilja?
Vem vet vilka filmer/böcker dom fått inspiration ifrån och kan då inte räknas som fria dom heller.
Nä, detta är för invecklat för mig att förklara. Lev gott i din tro.
Fri vilja är inte heller kraften att kunna stänga av planetens dragningskraft för att rädda både fru och barn, det är magi och fantasi. I verkligheten kan vi välja, rädda barnet, eller dö alla tre, vi kan också släppa båda. Fria viljan är möjligheten att välja mellan de valen. Att vi inte kan trolla fram fler alternativ är inte bevis för att den inte existerar.
Tidigare erfarenheter är heller inte ett bevis att den inte existerar, för jag kan fortfarande gå emot det mina erfarenheter säger, bara för att bevisa min poäng, då kommer ni säga att då påverkade det visst indirekt min fria vilja, men det gjorde den inte. Jag valde, om valet verkligen var förutbestämt hade ordet "tveka" inte ens existerat.
Det är inte det minsta komplicerat, det är ni som har en skev definition av fri vilja.
Senast redigerad av hustlerinc 2013-12-24 kl. 22:53.
Senast redigerad av hustlerinc 2013-12-24 kl. 22:53.