2013-12-24, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MLE
När man läser ts första frågeställning med x och y, så framgår det ju att ts inte har en aning om vad som menas med "fri vilja". Att man skulle tolka det på det sättet det hade jag ju aldrig kunna tänka mig.

Och det här citerade exemplet är ju särskilt konstruerat för att "bevisa" att fri vilja inte finns eller i alla fall är meningslös.

Det är som att det är en politisk fråga.

Jag tror faktiskt att det är enklare än så: Ni definierar "fri vilja" på olika sätt.
Citera
2013-12-24, 09:46
Medlem
christerys avatar
Citat:
När man läser ts första frågeställning med x och y, så framgår det ju att ts inte har en aning om vad som menas med "fri vilja". Att man skulle tolka det på det sättet det hade jag ju aldrig kunna tänka mig.

Och det här citerade exemplet är ju särskilt konstruerat för att "bevisa" att fri vilja inte finns eller i alla fall är meningslös.

Det är som att det är en politisk fråga.

Det var mer för att belysa att vi måste göra 2 saker, vi måste välja (och vi måste dö). Men att säga att varje fråga kan besvaras ja/nej är ju bara märkligt.

Att man kan ställas inför val där man kan välja att rädda sig själv eller offra dom man älskar är väl det värsta. Väljer man att inte offra dom man älskar så dör alla i alla fall.

Men om det är ett bevis för fri vilja eller bara livet som djävlas med oss... det vet jag inte.

EDIT: ändrade väljs till välja (annars blir det så väldans fel), freudiansk felstavning.
Senast redigerad av christery 2013-12-24 kl. 10:16.
Citera
2013-12-24, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Så om du får välja mellan pest och kolera så väljer du ingen av dessa. Finurligt, men om du då måste välja och nej är alltså uteslutet så väljer du ja, dvs bägge.

Man måste dö, och man måste välja. Men att dra det till ja/nej är ju dumt.

Du, din fru och ditt barn har fallit ned för en klippa, du får tag på bägge men med en hängande i var arm så börjar du åxå glida. Släppa frun och rädda barnet eller falla alla tre... Ja eller nej? Släpper frun och du fortsätter glida, släppa barnet? Ja eller nej... osv osv.

Allt är inte så enkelt.
Jag kan släppa båda två och göra kullerbyttor efteråt om jag vill, eftersom jag har full kontroll över min egna kropp och mina val. Gravitationen kan jag inte göra mycket åt och jag är okej med det. Fri vilja.

Och pest eller kolera var ett dåligt exempel, tvång under pistolhot, jag hade valt skottet av ren princip.
Citera
2013-12-24, 13:09
Medlem
MLEs avatar
Problemet är att någon kan uppleva att min fria vilja är på bekostnad av deras fria vilja.
Citera
2013-12-24, 17:27
Medlem
Citat:
Problemet är att någon kan uppleva att min fria vilja är på bekostnad av deras fria vilja.
Hur kan den vara det? Folk kan inte förvänta sig att jag ska göra något för att de vill det, det är inte fri vilja. De har rätt att önska vad de vill, men jag är inte tvungen att uppfylla deras önskan. Det betyder inte att de inte har fri vilja, fri vilja ≠ full kontroll över andras fria vilja.

Har jag missuppfattat får du gärna utveckla.
Citera
2013-12-24, 17:39
Medlem
Fri vilja existerar inte. Alla val vi tar grundar sig på tidigare erfarenheter och förutsättningar i naturen. Det finns inga medvetna val överhuvudtaget. En person som mördar någon gör så på grund av de upplevelser den personen tidigare haft eller i vissa fall på grund av en eller annan fysikalisk defekt. Samma sak om den som gör en god gärning. Den goda gärningen utförs som en direkt respons på omgivningen. Fri vilja existera inte som ett resultat av att det medvetna valet inte existerar.
Citera
2013-12-24, 17:50
Medlem
MLEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
Hur kan den vara det? Folk kan inte förvänta sig att jag ska göra något för att de vill det, det är inte fri vilja. De har rätt att önska vad de vill, men jag är inte tvungen att uppfylla deras önskan. Det betyder inte att de inte har fri vilja, fri vilja ≠ full kontroll över andras fria vilja.

Har jag missuppfattat får du gärna utveckla.

Exakt!

Men jag menar att det är så dom definierar "fri vilja" här! Och det är ju sjukt!
Citera
2013-12-24, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtOfMist
Fri vilja existerar inte. Alla val vi tar grundar sig på tidigare erfarenheter och förutsättningar i naturen. Det finns inga medvetna val överhuvudtaget. En person som mördar någon gör så på grund av de upplevelser den personen tidigare haft eller i vissa fall på grund av en eller annan fysikalisk defekt. Samma sak om den som gör en god gärning. Den goda gärningen utförs som en direkt respons på omgivningen. Fri vilja existera inte som ett resultat av att det medvetna valet inte existerar.
Vad är ett medvetet val? Att välja något random utan att väga för- och nackdelar är ett omedvetet val. Att fundera över valet, och ta hänsyn till tidigare erfarenheter och räkna ut kedjeeffekten av valet är ett medvetet val. Även om erfarenheter styr oss existerar fri vilja, för vi kan välja motsatsen till det logiska för att vara jobbiga rebeller.

Du inser inte ens att du säger emot ditt egna argument...
Citat:
Exakt!

Men jag menar att det är så dom definierar "fri vilja" här! Och det är ju sjukt!
De leker smarta och djupa men verkar inte fundera över sina argument, exempel ovan.
Citera
2013-12-24, 22:05
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Vad är ett medvetet val? Att välja något random utan att väga för- och nackdelar är ett omedvetet val. Att fundera över valet, och ta hänsyn till tidigare erfarenheter och räkna ut kedjeeffekten av valet är ett medvetet val. Även om erfarenheter styr oss existerar fri vilja, för vi kan välja motsatsen till det logiska för att vara jobbiga rebeller.

Du inser inte ens att du säger emot ditt egna argument...

De leker smarta och djupa men verkar inte fundera över sina argument, exempel ovan.

Du fattar inte tycks det som, det du tror är ett medvetet val är din hjärnas försök att inbilla dig du har ett fritt val. Valet är dock redan gjort. Hjärnan gör "uträkningen" automatiskt och helt frikopplat från dina resonemang; medan du står och velar görs det EGENTLIGA valet bortom din kontroll.
Citera
2013-12-24, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Fast det är ju bara vad du tror, i verkligheten har du inget val.

Egentligen är detta mycket enkelt, vi är ett resultat av vårt arv och vår miljö. Det är meningslöst att spekulera i vilken faktor som betyder mest, men det är utan tvekan så att det inte bevisats att någon tredje, okänd faktor är relevant. Följaktligen tar vi alla beslut vi gör utifrån dessa premisser, och i varje given situation vi möter är valet redan gjort innan vi "väjer". Baserat på vår genetiska programmering och våra erfarenheter.

Däremot är den fria viljan är nyttig illusion; det är en känsla av att man verkligen har möjlighet att kontrollera färden. Utan den känslan skulle ens liv vara mycket olyckligt. Ett medvetande som sitter fast i en ostyrbar robots kropp.

Ännu viktigare är faktiskt illusionen om den fria viljans påverkan på på vår miljö. Genom att tro att vi har en fri vilja agerar vi på ett sätt som gynnar våra medmänniskor; genom att samhället har bestämt att det är fel att tex mörda eller luras så tar vi hänsyn till denna kunskap när vi står där och gör våra omedvetna val. Om vi "väljer" att mörda och bedra kommer det att få vissa konsekvenser, och därmed blir vi mer modesta.

Om vi å andra sidan "resonerade" utifrån att vi inte kan kontrollera vårt agerande så skulle vi inte känna någon ånger, och människan skulle därmed vara mycket sämre på att samarbeta. Illusionen om den fria viljan tycks tämligen säkert vara just en illusion, men den finns av en anledning.
Här beskriver du ju att vi HAR en fri vilja!?! Hur ska du ha det?
Citera
2013-12-24, 22:25
Medlem
christerys avatar
Citat:
Jag kan släppa båda två och göra kullerbyttor efteråt om jag vill,<klipp>

Japp det kan du, men om du älskar din fru och ditt barn så är det nåt du vill göra? Av fri vilja...

Du menar att egocentriska personer med psykotiska drag som skiter i alla anda, och vilka följder dras verkningar har har fri vilja?

Vem vet vilka filmer/böcker dom fått inspiration ifrån och kan då inte räknas som fria dom heller.

Nä, detta är för invecklat för mig att förklara. Lev gott i din tro.
Citera
2013-12-24, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Japp det kan du, men om du älskar din fru och ditt barn så är det nåt du vill göra? Av fri vilja...

Du menar att egocentriska personer med psykotiska drag som skiter i alla anda, och vilka följder dras verkningar har har fri vilja?

Vem vet vilka filmer/böcker dom fått inspiration ifrån och kan då inte räknas som fria dom heller.

Nä, detta är för invecklat för mig att förklara. Lev gott i din tro.

Nej, å andra sidan kanske han hatar sin fru (av för oss okända orsaker) och då vill han att hon ska dö. Eller så vill han det inte för att han inte vill se sig som en person som medvetet tar livet av en annan person.

Man kan liksom inte välja vad man vill. Därför existerar ingen fri vilja.

Att man har full valfrihet mellan två eller flera alternativ är ju trivialt, däremot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in