2013-12-23, 18:20
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är DIN ad hoc premiss, som du ännu inte har validerat, men däremot paketerat i semantisk trams.
Återigen, premissen behöver inte vara giltig utanför kosmos. Men troligen gör den det.
Senast redigerad av kunskap1 2013-12-23 kl. 18:23.
Citera
2013-12-23, 18:21
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Det hjälpar dig inte med kryphåls-sökande. Det vi med säkerhet vet är att logik/kausalitet endast mest säkerhet fungerar i den kosmiska, observerbara verkligheten.

Ditt bevisbörda-jonglerande och dina ad hoc premisser blir varken mer eller mindre legitima p.g.a. BB-teorin.
Vi har inga belägg för att tiden startade vid Big Bang. Eller har vi det? Visa mig vetenskapliga artiklar i så fall.
Citera
2013-12-23, 18:57
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Hur vet vi att tiden började vid Big Bang? Har vi några bevis att tiden verkligen startade vid Big Bang? Jag tror inte vi kan veta det.
Priceless. Jag vet inte vad jag ska göra. Ska jag hånskratta eller bara gråta?
Rumtiden (därmed "tiden") började att finnas ("expandera") vid Big Bang.
Citat:
Korrekt, men de logiska lagarna får inte brytas när man drar sina slutsatser. De logiska lagarna är:

1. Identitetslagen: A = A
2. Motsägelselagen: A och icke-A kan inte ske samtidigt.
3. Lagen om uteslutna tredje: Antingen A eller icke-A

Jag vet de logiska lagarna och vad de säger. Vet du det?
Citat:
Premissen är att någonting inte kan uppstå av sig själv. Om du funderar lite över vad premissen innebär så kanske du förstår vad jag vill komma fram till. Vad innebär det att något uppstår? Att något uppstår innebär att något börjar existera när det INTE existerade förut.
Slutsatsen kanske inte följder direkt från premisserna, men premisserna leder till att något evigt existerar.
Det bevisar inte Gud, med det är ett steg i rätt riktning. Lyckas vi bevisa att en evig existens existerar då är vi på god väg.
Jag vill först veta vad du har förstått av mina premisser och min slutsats, innan jag går vidare.
Sluta upp med ditt ordbajseri och läs på vad lagarna säger. Du sätter dina egna ad hoc-premisser och drar felaktiga slutsats. Du bör, och ska, torteras med ologiska resonemang för att syndat mot logikens lagar.
Citat:
Återigen, premissen behöver inte vara giltig utanför kosmos. Men troligen gör den det.
Alltså, din egen premiss.
Citera
2013-12-23, 19:03
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Priceless. Jag vet inte vad jag ska göra. Ska jag hånskratta eller bara gråta?
Rumtiden (därmed "tiden") började att finnas ("expandera") vid Big Bang.

Ja, vi VET att rumtiden började expandera vid Big Bang, men det säger oss ingenting om att tiden startade från noll, den kan lika gärna ha funnits innan Big Bang, förstår du poängen eller ska jag ta det igen? Enligt Stephen Hawking har tiden aldrig börjat, google är din vän.

Förövrigt vet jag vad de logiska lagarna innebär, men du vet tydligen inte vad identitetslagen är, inget illa menat.
Citera
2013-12-23, 19:08
Medlem
AntiTheists avatar
Citat:
Precis, det är troende som ska bevisa något om de påstår något. Icke-troende ska inte behöva bevisa något om de inte påstår något.

Precis, den som ifrågasätter behöver inte bevisa något.

Håller med.

Håller med här. Men har för mig att du tidigare påstått att den som förnekade gud har bevisbördan. Nu säger du att det inte är så (vilket glädjer mitt elaka hjärta).
Så, back to basic då. Kör. min vän, kunskap1.
Visa/Bevisa någonting om guds existens. Jag väntar ivrigt....
(För sakens skull inkludera inte Bibeln där, det är helt onödigt och bara folk som Eric Hovind. Sye Ten och liknande tar till den som den yttersta sanningen.) Den är skriven av människor som levde för flera tusen år sedan, och den faktiska världsbilden ha ju ändrats en aning sen dess.
Citera
2013-12-23, 19:09
Medlem
Citat:
Vi har inga belägg för att tiden startade vid Big Bang. Eller har vi det? Visa mig vetenskapliga artiklar i så fall.

Kan du något om kvantfysik och rumtidens expansion efter BB? En ledtråd...tid är relativt!

Alltså det vi kallar tid startade med BB...frågan är vad du menar?
Citera
2013-12-23, 19:23
Medlem
MentosFruitcores avatar

Citat:
Identitetslagen säger att A = A. Sen kan motsägelselagen härledas från identitetslagen.
Ja, precis.

Citat:
Kausalitet är identitetslagen i rörelse. Google är din vän.

Så du erkänner alltså att identitetslagen inte gäller utanför universum?

Citat:
Vi kan inte veta om tiden faktiskt började vid Big Bang. Det enda vi VET är att rumtiden började expandera vid Big Band. Det är det enda vi vet.

Ja, och utan rumtid är kausalitet meningslös.

Citat:
Premissen är att någonting inte kan uppstå av sig själv. Om du funderar lite över vad premissen innebär så kanske du förstår vad jag vill komma fram till. Vad innebär det att något uppstår? Att något uppstår innebär att något börjar existera när det INTE existerade förut.

Du menar som virtuella partiklar? Nej, nu får du validera den premissen.

Citat:
Slutsatsen kanske inte följder direkt från premisserna, men premisserna leder till att något evigt existerar.

Eh, nej, det är just det premisserna inte gör. De icke-validerade premisserna.

Citat:
Det bevisar inte Gud, med det är ett steg i rätt riktning. Lyckas vi bevisa att en evig existens existerar då är vi på god väg.
Visst, och kanske är Universum evigt, eller kanske inte. Det har du hur som helst inte visat ännu.

Citat:
Jag vill först veta vad du har förstått av mina premisser och min slutsats, innan jag går vidare.

Jag har förstått dina premisser, och din slutsats. Kan vi gå vidare till Guds-beviset nu.
Citera
2013-12-23, 19:24
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Varför? Kausalitet kräver rumtid. Finns det någon rumtid "utanför" Universum? Per definition inte.
Citera
2013-12-23, 19:54
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ja, vi VET att rumtiden började expandera vid Big Bang, men det säger oss ingenting om att tiden startade från noll, den kan lika gärna ha funnits innan Big Bang, förstår du poängen eller ska jag ta det igen? Enligt Stephen Hawking har tiden aldrig börjat, google är din vän.

Förövrigt vet jag vad de logiska lagarna innebär, men du vet tydligen inte vad identitetslagen är, inget illa menat.
Du vet väl om att begrepp som "tid" och "kausalitet" saknar betydelse utan rumtid? Tiden i vårt universum började när rumtiden började expandera.
Citera
2013-12-23, 20:09
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
va??

Du uppfattade alltså inte att det du inte valde att citerade snarare skall tolkas som totalt välbefinnande än individuellt välbefinnande?
Citera
2013-12-23, 20:26
Medlem
526s avatar
Citat:
Det är fullgod vetenskap att ÖVERLAG bygga på deduktion. Det beror på situationen.

Bevisbördan .... oavsett om det rör sig om fakta-underlag eller metodologi ... liggar fortfarande på den som postulerar.

Bevisbördan om detta är din och kunskap1s.

Så du är inne på att logik/kausalitet är 'opålitliga'. När presenterar du i så fall ditt eget alternativ-underlag med tillhörande metodologi.
Men du är ju full av skit. Du är ju en kvasivetenskaplig lallare. Vad är det du inte förstår. Kausalitet är BÅDE induktivt OCH deduktivt i överlag. Räkna alla situationer och det är endast TVÅ fall där vi INTE hittar det. Det är deduktivt.
Är det då mest troligt att det finns i dessa fall också fast vi inte kan det än? Svar JA. Det finns INGENTING som pekar mot att det INTE finns. Det är induktivt.
Det är patetiskt att se hur du försöker vrida till vetenskapliga termer så att det ska se ut som det passar dit syfte. Stringens min vän. Var stringent. Sluta ljuga för dig själv och alla andra här inne
Citera
2013-12-23, 20:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du lekar fortfarande papegoje med detta mantra-mässande. Du har inget annat än ad hoc premisser för att pseudo-legitimera din tvångs-applikation av logik/kausalitet på området av teologisk spekulation.

Citat:
Vänligen lek inte papegoja själv. Förövrigt håll dig till topic.

Att jag upprepar mitt bemötande av din pseudo-filosofi är helt legitimt.

Att jag påpekar att du trampar på fläcken är legitimt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in