Citat:
Ursprungligen postat av
MentosFruitcore
Identitetslagen säger endast att A och icke-A inte kan ske samtidigt. Hur säger den att saker inte kan uppstå av sig självt?
Identitetslagen säger att A = A. Sen kan motsägelselagen härledas från identitetslagen.
Citat:
Kausalitet är inte någon logisk lag i rörelse.
Kausalitet är identitetslagen i rörelse. Google är din vän.
Citat:
Kausalitet kan endast verka inom rumtid, och det finns ingen rumtid att tala om "utanför" universum, det är ett gott skäl till att påstå att det inte gäller utanför. Faktiskt så saknar kausalitet mening utan rumtid. Det är som att fråga hur en atom luktar, eller hur lång en foton är.
Vi kan inte veta om tiden faktiskt började vid Big Bang. Det enda vi VET är att rumtiden började
expandera vid Big Band. Det är det enda vi vet.
Citat:
Validera dina premisser.
Premissen är att någonting inte kan uppstå av sig själv. Om du funderar lite över vad premissen innebär så kanske du förstår vad jag vill komma fram till. Vad innebär det att något uppstår? Att något uppstår innebär att något börjar existera när det INTE existerade förut.
Citat:
Även om premisserna stämmer är det en felaktig slutsats. Detta någonting måste enligt första premissen ha orsakats av någonting annat.
Slutsatsen kanske inte följder direkt från premisserna, men premisserna leder till att något evigt existerar.
Citat:
Nej, det gör det inte. Vi har ju avhandlat detta nu i tråden de senaste sidorna. Många skribenter, inklusive mig, har visat dig precis var felstegen ligger. Men det bevisar alltså inte Gud? Varför tog du då upp det?
Det bevisar inte Gud, med det är ett steg i rätt riktning. Lyckas vi bevisa att en evig existens existerar då är vi på god väg.
Citat:
Nej, det gör jag inte. Jag har blottat ett antal fel som du inte förklarat. Vi kan för diskussionens skull gå vidare och låta dig presentera ditt bevis, men jag tvivlar på att du faktiskt har något. Jag tror att du i sedvanlig ordning har ljugit för oss.
Jag vill först veta vad du har förstått av mina premisser och min slutsats, innan jag går vidare.