2013-12-23, 17:46
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Lol jo, det du beskriver är fortfarande självcentrerad inte så mycket till inlevelse och medkänsla.

om jag ger en uteliggare en slant bara för att JAG ska vara lycka hur kan det vara godhet?
eller att göra en reportage om svält inte för att man bryr sig om dom drabbade utan för att kunna klättra upp på karriärstegen vilket i sin tur gör mig ''lyckligt'' är det din definition på godhet?

att det är en axiom hos ateistiska moralfilosofer är ju som att vända sig till Vatikanen angående att katolicism är sann eller ej.

Och det var naturligtvis bara av en händelse som du klippte av citatet där du gjorde det och inte med den bakomliggande tanken att det skulle bli lite väl tydligt annars att dina analogier är falska?
Citera
2013-12-23, 17:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Lol jo, det du beskriver är fortfarande självcentrerad inte så mycket till inlevelse och medkänsla.

om jag ger en uteliggare en slant bara för att JAG ska vara lycka hur kan det vara godhet?
eller att göra en reportage om svält inte för att man bryr sig om dom drabbade utan för att kunna klättra upp på karriärstegen vilket i sin tur gör mig ''lyckligt'' är det din definition på godhet?

att det är en axiom hos ateistiska moralfilosofer är ju som att vända sig till Vatikanen angående att katolicism är sann eller ej.

Vilket:

1/ Bara är en vag kritik av rationel/utilaristisk/kontraktuell etik, som inte ledar till annat än en substanslös konfrontion med din egen spekulativa 'absoluta' etik.

2/ Inte har myket relevans till et 'guds'-bevis.
Citera
2013-12-23, 18:02
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Hohoho, man börjar se dina bristande kunskaper i fysik. "Vår" tid, tiden som vi vet den, började existera vid Big Bang. Tiden är en del av rumtiden.
Om ditt starkaste "bevis" för din gud är en felaktig slutsats på premisser som inte validerats, har du ingenting här och göra. Presentera bevisning istället för en massa ologisk skit.

Hur vet vi att tiden började vid Big Bang? Har vi några bevis att tiden verkligen startade vid Big Bang? Jag tror inte vi kan veta det.
Citera
2013-12-23, 18:05
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Varken ologiskt eller logiskt. Logik handlar om att dra slutsatser efter givna premisser. Sedan kan man ju diskutera premisserna i sig, hur sannolika de är och om man har några belägg för dem.
Korrekt, men de logiska lagarna får inte brytas när man drar sina slutsatser. De logiska lagarna är:

1. Identitetslagen: A = A
2. Motsägelselagen: A och icke-A kan inte ske samtidigt.
3. Lagen om uteslutna tredje: Antingen A eller icke-A
Citera
2013-12-23, 18:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Hur vet vi att tiden började vid Big Bang? Har vi några bevis att tiden verkligen startade vid Big Bang? Jag tror inte vi kan veta det.

Det hjälpar dig inte med kryphåls-sökande. Det vi med säkerhet vet är att logik/kausalitet endast mest säkerhet fungerar i den kosmiska, observerbara verkligheten.

Ditt bevisbörda-jonglerande och dina ad hoc premisser blir varken mer eller mindre legitima p.g.a. BB-teorin.
Citera
2013-12-23, 18:12
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Och det var naturligtvis bara av en händelse som du klippte av citatet där du gjorde det och inte med den bakomliggande tanken att det skulle bli lite väl tydligt annars att dina analogier är falska?
va??
Citera
2013-12-23, 18:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Korrekt, men de logiska lagarna får inte brytas när man drar sina slutsatser. De logiska lagarna är:

1. Identitetslagen: A = A
2. Motsägelselagen: A och icke-A kan inte ske samtidigt.
3. Lagen om uteslutna tredje: Antingen A eller icke-A

Du lekar fortfarande papegoje med detta mantra-mässande. Du har inget annat än ad hoc premisser för att pseudo-legitimera din tvångs-applikation av logik/kausalitet på området av teologisk spekulation.
Citera
2013-12-23, 18:14
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Identitetslagen säger endast att A och icke-A inte kan ske samtidigt. Hur säger den att saker inte kan uppstå av sig självt?

Identitetslagen säger att A = A. Sen kan motsägelselagen härledas från identitetslagen.

Citat:
Kausalitet är inte någon logisk lag i rörelse.
Kausalitet är identitetslagen i rörelse. Google är din vän.

Citat:
Kausalitet kan endast verka inom rumtid, och det finns ingen rumtid att tala om "utanför" universum, det är ett gott skäl till att påstå att det inte gäller utanför. Faktiskt så saknar kausalitet mening utan rumtid. Det är som att fråga hur en atom luktar, eller hur lång en foton är.
Vi kan inte veta om tiden faktiskt började vid Big Bang. Det enda vi VET är att rumtiden började expandera vid Big Band. Det är det enda vi vet.

Citat:
Validera dina premisser.
Premissen är att någonting inte kan uppstå av sig själv. Om du funderar lite över vad premissen innebär så kanske du förstår vad jag vill komma fram till. Vad innebär det att något uppstår? Att något uppstår innebär att något börjar existera när det INTE existerade förut.

Citat:
Även om premisserna stämmer är det en felaktig slutsats. Detta någonting måste enligt första premissen ha orsakats av någonting annat.
Slutsatsen kanske inte följder direkt från premisserna, men premisserna leder till att något evigt existerar.

Citat:
Nej, det gör det inte. Vi har ju avhandlat detta nu i tråden de senaste sidorna. Många skribenter, inklusive mig, har visat dig precis var felstegen ligger. Men det bevisar alltså inte Gud? Varför tog du då upp det?
Det bevisar inte Gud, med det är ett steg i rätt riktning. Lyckas vi bevisa att en evig existens existerar då är vi på god väg.
Citat:
Nej, det gör jag inte. Jag har blottat ett antal fel som du inte förklarat. Vi kan för diskussionens skull gå vidare och låta dig presentera ditt bevis, men jag tvivlar på att du faktiskt har något. Jag tror att du i sedvanlig ordning har ljugit för oss.
Jag vill först veta vad du har förstått av mina premisser och min slutsats, innan jag går vidare.
Senast redigerad av kunskap1 2013-12-23 kl. 18:16.
Citera
2013-12-23, 18:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster

Citat:
va??

Lägg av. Din taktik med recension av dina inlägg för att få debatt-klarhet har passerat "bäst före".
Citera
2013-12-23, 18:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Premissen är att någonting inte kan uppstå av sig själv.

Det är DIN ad hoc premiss, som du ännu inte har validerat, men däremot paketerat i semantisk trams.
Citera
2013-12-23, 18:18
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du lekar fortfarande papegoje med detta mantra-mässande. Du har inget annat än ad hoc premisser för att pseudo-legitimera din tvångs-applikation av logik/kausalitet på området av teologisk spekulation.
Vänligen lek inte papegoja själv. Förövrigt håll dig till topic.
Citera
2013-12-23, 18:19
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Lägg av. Din taktik med recension av dina inlägg för att få debatt-klarhet har passerat "bäst före".
det har ju dina malplacerade meningar med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in