2013-12-23, 11:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av springa
Jag tror du är någon sosts opionsbildare. Kanske jobbar du på mäklarsamfundet eller för ett byggbolag. Kanske äger din Pappa en massa fastigheter. De flesta i denna tråd kommer och går men du har spottat ut poster och försvarat din hållning på ett sätt som får mig att tro att du är mer än en vanlig medlem. Du eller din organisation verkar ha ett stort intresse i denna tråd, varför jag tror det är ett mer ett jobb för dig att skriva en massa i detta forum.

Eller så har hen lagt handpenning på nåt nyproducerat med leverans om nåt år i spekulation. Verkar närmast desperat i sina profetior.
2013-12-23, 11:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartsynsk
Eller så har hen lagt handpenning på nåt nyproducerat med leverans om nåt år i spekulation. Verkar närmast desperat i sina profetior.

Haha, vad roliga ni är, speciellt när era psykoanalyser stämmer så bra in på er själva. Desperat var ordet, kul mycket kul!

Nej God Jul till er alla, även till er som sitter och ugglar i trista hyresrätter någonstans i förorten och ser hur drömmen om en BR i stan blir allt mer avlägsen. Skicka gärna hälsningen till era grannar också, speciellt till alla alkisar för på Julen ska tänka på alla, varför inte bjuda in dem på lite julmat förresten?

.
2013-12-23, 12:34
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Haha, vad roliga ni är, speciellt när era psykoanalyser stämmer så bra in på er själva. Desperat var ordet, kul mycket kul!

Nej God Jul till er alla, även till er som sitter och ugglar i trista hyresrätter någonstans i förorten och ser hur drömmen om en BR i stan blir allt mer avlägsen. Skicka gärna hälsningen till era grannar också, speciellt till alla alkisar för på Julen ska tänka på alla, varför inte bjuda in dem på lite julmat förresten?

tgv har ju redan skrivit att han lagt handpenning på flera lägenheter som ännu ej är byggda, han spekulerar alltså i stigande priser. Naturligtvis är han extremt mån om att priserna inte faller. Varför Svenne-i-Banan svarar som han gör vet jag inte, trodde först det var tgv som skrivit det. De tycks vara inloggade samtidigt.

Resonemanget att folk som bor i hyresrätt inte får tycka till i den här tråden känns lite märkligt. Än mer märkligt är det att de som är oroliga för den stigande belåningen bland hushållen och pekar på en bostadsbubbla automatiskt pekas ut som losers som bor i hyresrätt i problemområden med alkoholiserade grannar.

Låt oss jämföra med Oslo. Huvudstad i ett oljeland med högre BNP per capita jämfört med Sverige där landet i sig förfogar över världens största fond som innehar medel motsvarande kring 4000 miljarder SEK.
Priserna på bostäder i Oslo har stigit kraftigt från drygt 5000 NOK/kvm i början av 90-talet till nu knappt 40 000 NOK/Kvm. I Norge är priserna på bostadsrätter ner, det talas om att bubblan har spruckit i Norge och ändå kostar lägenheterna där 20%(?) mindre än i Stockholm. (40NOK ca 48SEK, i Sthlm ligger snittpriset på vad? 60kSEK/kvm? x 0,8 = 48).

https://www.obos.no/prisstatistikk

Priserna i Köpenhamn påverkar kraftigt priserna i Malmö, priserna i Norge kommer också få en inverkan på priserna i Sverige. Det är väldigt många svenskar som bor och jobbar i Norge och faller priserna mer i Norge kanske de lika gärna bestämmer sig för att sälja i Sverige och köpa i Norge. Lönerna är ju som bekant extremt mycket högre i Norge, ändå faller priserna på bostäder.
2013-12-23, 13:28
Medlem
tgv23000s avatar
Ingen magi eller såpbubbla. Inte så konstigt med skenande priser i Stockholms innerstad, fortfarande billigt, finns gott om utrymme för ytterligare prisstegringar. Abnorm inflyttning, välj o vraka bland jobben för högutbildade, bostadsbrist, lågt nybyggande, låga boräntor för lång tid framöver (lås 5 år för 3,40% eller 10 år för 4,10%). Inget magiskt där. Bubbla? Jovisst det finns en bubbla, det är allt snack om bubbla, det är det som är bubblan, men det inser inte alla dom som är mitt i den, o snackar, synd om dom är det, desperat försöker dom år efter år jämföra äpplen, päron, grankottar och sega råttor i sökande efter sin heliga graal - det stora bostadsprisraset på -60-70%, hoppas dock dom trots allt får en jättefin jul med nära o kära.

God Jul på er alla, hoppas på ett bra år även nästa år, med fortsatt stigande priser på bostadsrätter i Sthlm.
Senast redigerad av tgv23000 2013-12-23 kl. 13:49.
2013-12-23, 14:29
Bannlyst
Är man inte lite, lite dum i huvudet om man fortsätter att bara påstå saker och spekulera om Stockholm i en tråd som handlar om Sverige?
2013-12-23, 14:44
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Det kan nog de flesta nyktra bedömare hålla med om, men frågan är ju hur länge och hur högt fyllona orkar buda innan raset sätter in?

Oavsett när det sker vill jag inte ha miljonlån i en brutalt övervärderad bostad eller miljonlån på en bostadsrätt i en överbelånad bostadsrättsförening. Har svårt att tänka mig något sämre att lägga pengarna på i nuläget.
2013-12-23, 14:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Är man inte lite, lite dum i huvudet om man fortsätter att bara påstå saker och spekulera om Stockholm i en tråd som handlar om Sverige?

Är man inte lite dum i huvudet om man tror att Stockholm ligger utanför Sverige och att diskussioner om det därför ligger utanför topic?

.
2013-12-23, 14:51
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av springa
Ja, men det tycker inte min kollega ( högutbildad ingenjör ) som på fullt allvar trodde att sin villa skulle vara värd 25 miljoner om 15 år. Köpte precis en för 5 mille. Är detta exempel på kollektiv hjärntvätt?

500% avkastning på 5 miljonersvillan, det känns realistiskt. Högutbildad & högbelånad, klart man måste hoppas på det bästa. Fallande priser är så klart otänkbart, det finns en riktning och den är upp, UPP! Berättar man för den överbelånade svensken att skulderna är omöjliga att betala eftersom förmågan att sköta lånen växer 1/4 så fort som bostadslånen så förstår de inte, enkla samband är svåra att se när man investerat 5 miljoner med hävstång i hopp om att priser bara kan stiga.
2013-12-23, 14:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilosand
500% avkastning på 5 miljonersvillan, det känns realistiskt. Högutbildad & högbelånad, klart man måste hoppas på det bästa. Fallande priser är så klart otänkbart, det finns en riktning och den är upp, UPP! Berättar man för den överbelånade svensken att skulderna är omöjliga att betala eftersom förmågan att sköta lånen växer 1/4 så fort som bostadslånen så förstår de inte, enkla samband är svåra att se när man investerat 5 miljoner med hävstång i hopp om att priser bara kan stiga.

Det verkar mest vara ni bubbelbabblare som är kategoriska och säkra på att det bara kan gå åt ett håll. Vi andra är bättre på att se helheten.

.
2013-12-23, 15:06
Bannlyst
Citat:
Är man inte lite dum i huvudet om man tror att Stockholm ligger utanför Sverige och att diskussioner om det därför ligger utanför topic?.

Du vet vad jag menar så ditt inlägg är meningslöst. Jag har rätt, inte fel. Tgv (Svennes andra sign?)fokuserar endast på Stockholm i en tråd som handlar om hela Sverige. Han snedvrider tråden dit som om han inget om bubblor i stort begriper. Han är "spekulanten / klipparen" men det låter inte vara riktigt klokt. Någon som gör så många bostadsaffärer som han påstår sig göra borde kunna ge ett bättre intryck här.
2013-12-23, 15:15
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Det verkar mest vara ni bubbelbabblare som är kategoriska och säkra på att det bara kan gå åt ett håll. Vi andra är bättre på att se helheten.

Vi som hävdar att bostadspriserna generellt sett är övervärderade i Sverige har visat det med en hel del statistik och underlag och vi är i sällskap med ledande ekonomer. Ni som hävdar att priserna ska upp mer har oerhört tunt på fötterna. Det är ni, mäklarkåren (som ju _alltid_ är överoptimistiska om bobriserna) samt 90-talister som tror att stigande bopriser är någonslags naturlag.

Varför faller priserna i Holland? Varför har det rasat i USA? Varför är det ned i Norge?

Mitt svar är att kreditgivningen har varit för generös, i den bedömningen är jag i mycket gott sällskap. Ni som talar om att det kommer fortsätta stiga i Sverige, vad är er bedömning att t.ex Finansinspektionen kommer göra det närmsta året? Ingenting..?

Binda på 4.1% sade tgv som något slags tes för att det inte var bubbla. Jaha, men vad landar bokostnaden på då för 'Kalle och Lisa' som köpt en bostad för 4,5 miljoner och lånat 3,5 milj.
Nej, visst amortering är ingen kostnad men underhåll kostar. Vad får man när man betalt 1 milj i räntor? Svar, nada, zip, ingenting.

Varför amorterades det alltid förut men inte nu? Varför amorterade mamma och pappa, mormor och morfar samt deras föräldrarar och farföräldrar..? Är det en ny ekonomi nu? Senast jag hörde någon prata om ny ekonomi var under IT-yrans gladaste dagar men inte ens då belånade folk sig för att köpa aktier. Nu lånar folk glatt en, två och tre miljoner för medlemskap i något som för 10-15 år sedan kostade en bråkdel så mycket.
2013-12-23, 15:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Du vet vad jag menar så ditt inlägg är meningslöst. Jag har rätt, inte fel. Tgv (Svennes andra sign?)fokuserar endast på Stockholm i en tråd som handlar om hela Sverige. Han snedvrider tråden dit som om han inget om bubblor i stort begriper. Han är "spekulanten / klipparen" men det låter inte vara riktigt klokt. Någon som gör så många bostadsaffärer som han påstår sig göra borde kunna ge ett bättre intryck här.

Haha nu börjar ni bli paranoida också!

.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in