2013-12-21, 13:21
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilosand
Svenska bostadspriser är en solklart bubbla, priserna och skulderna växer flera gånger fortare än den underliggande ekonomin, löner och BNP hänger inte med. Förmågan att sköta lånen minskar ständigt. Du behöver inte vara superintelligent för att se detta.

Det kan nog de flesta nyktra bedömare hålla med om, men frågan är ju hur länge och hur högt fyllona orkar buda innan raset sätter in?
2013-12-21, 13:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Det kan nog de flesta nyktra bedömare hålla med om, men frågan är ju hur länge och hur högt fyllona orkar buda innan raset sätter in?

Så länge folk tror på mäklarna och det inte är tomt i kylskåpet så lär det väl fortsätta. Jag har gissat att kollapsen kommer Q3 2014.
2013-12-21, 14:08
Medlem
Citat:
Svenska bostadspriser är en solklart bubbla, priserna och skulderna växer flera gånger fortare än den underliggande ekonomin, löner och BNP hänger inte med. Förmågan att sköta lånen minskar ständigt. Du behöver inte vara superintelligent för att se detta.

Ja, men det tycker inte min kollega ( högutbildad ingenjör ) som på fullt allvar trodde att sin villa skulle vara värd 25 miljoner om 15 år. Köpte precis en för 5 mille. Är detta exempel på kollektiv hjärntvätt?
2013-12-21, 14:12
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av springa
Ja, men det tycker inte min kollega ( högutbildad ingenjör ) som på fullt allvar trodde att sin villa skulle vara värd 25 miljoner om 15 år. Köpte precis en för 5 mille. Är detta exempel på kollektiv hjärntvätt?
Ni tre senaste skribenter är solklara bevis på att ingen bubbla existerar.
2013-12-21, 14:13
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartsynsk
Så länge folk tror på mäklarna och det inte är tomt i kylskåpet så lär det väl fortsätta. Jag har gissat att kollapsen kommer Q3 2014.

Beror på vad du menar med kollaps men om vi säger att det är i runda slängar ner 30% eller mer så skulle jag säga att sannolikheten för det är väldigt låg. Långivare vill låna ut pengar och givetvis inte ha tillbaka dom och folk lånar gärna när räntan är låg, vilket den kommer att vara lång tid framöver och viljan att betala tillbaka lånade pengar är givetvis låg när räntan är låg.
2013-12-21, 14:14
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Att det inte byggs mer är ett starkt tecken på att byggbolagen tvekar. Trots att räntorna är rekordlåga är osäkerheten på fem års sikt väldigt stor.

I så fall har de tvekat sedan 1960.
2013-12-21, 14:16
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av springa

Han kanske tror på hyperinflation?
2013-12-21, 14:17
Medlem
John-Pauls avatar
Det finns starka krafter som verkar för att bristen ska råda, detta ruckar inte politiken på i första taget.
2013-12-21, 14:22
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Han kanske tror på hyperinflation?

Det är det starkaste argumentet för att belåna sig till 85% idag och köpa något man egentligen inte har råd med vid en ränta på 4-5%. Det är också ett argument som är ganska svårt att vifta bort när omvärlden nu är överöst med billiga krediter och nationellt uppblåsta balansräkningar.
2013-12-21, 14:23
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:

Läste du senaste rapporten om skuldfördelningen? De enorma lånen du pratar om är tagna av Sveriges absolut högst betalda människor, medan vanligt folk runtom i Sverige i regel har lånenivåer som är fullt hanterbara. Vi snackar kapitalinkomster (ex bostäder), inte bara lön (snittlönen i Stockholm är marginellt högre än i resten av landet).

På dig låter det som att inkomstökningen i hela Sverige i snitt är för låg för att bostäderna i centrala Stockholm ska rusa som de gör (!).
2013-12-21, 14:26
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Det är det starkaste argumentet för att belåna sig till 85% idag och köpa något man egentligen inte har råd med vid en ränta på 4-5%. Det är också ett argument som är ganska svårt att vifta bort när omvärlden nu är överöst med billiga krediter och nationellt uppblåsta balansräkningar.

Att äga fastigheter och byggnader på attraktiva platser är en mycket bra investering vid hyperinflation. Tyvärr är det mycket annat som är åt helvete i ett sådant scenario, så jag ser inte fram emot det. Inte heller tror jag det någonsin igen blir en realitet i västvärlden. Sedan globaliseringen och snabbt kapitalflöde över nationsgränser, finns det inga exempel på hyperinflation annat än vid politiskt beslutade embargon och/eller interna politiska beslut om att kapa kapitalflöde/investeringar. Se Iran och Zimbabwe t.ex.
2013-12-21, 17:25
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Inte oväntat lyser nin's lista med sin frånvaro , hen saknade uppenbarligen täckning för sitt påstående om att jag saknade täckning.
Behövs inte, du blir ju bortgjord av andra här hela tiden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in