Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Det verkar mest vara ni bubbelbabblare som är kategoriska och säkra på att det bara kan gå åt ett håll. Vi andra är bättre på att se helheten.
Vi som hävdar att bostadspriserna generellt sett är övervärderade i Sverige har visat det med en hel del statistik och underlag och vi är i sällskap med ledande ekonomer. Ni som hävdar att priserna ska upp mer har oerhört tunt på fötterna. Det är ni, mäklarkåren (som ju _alltid_ är överoptimistiska om bobriserna) samt 90-talister som tror att stigande bopriser är någonslags naturlag.
Varför faller priserna i Holland? Varför har det rasat i USA? Varför är det ned i Norge?
Mitt svar är att kreditgivningen har varit för generös, i den bedömningen är jag i mycket gott sällskap. Ni som talar om att det kommer fortsätta stiga i Sverige, vad är er bedömning att t.ex Finansinspektionen kommer göra det närmsta året? Ingenting..?
Binda på 4.1% sade tgv som något slags tes för att det inte var bubbla. Jaha, men vad landar bokostnaden på då för 'Kalle och Lisa' som köpt en bostad för 4,5 miljoner och lånat 3,5 milj.
Nej, visst amortering är ingen kostnad men underhåll kostar. Vad får man när man betalt 1 milj i räntor? Svar, nada, zip, ingenting.
Varför amorterades det alltid förut men inte nu? Varför amorterade mamma och pappa, mormor och morfar samt deras föräldrarar och farföräldrar..? Är det en ny ekonomi nu? Senast jag hörde någon prata om ny ekonomi var under IT-yrans gladaste dagar men inte ens då belånade folk sig för att köpa aktier. Nu lånar folk glatt en, två och tre miljoner för medlemskap i något som för 10-15 år sedan kostade en bråkdel så mycket.