Resultat: .
0%
röster
2013-12-23, 02:52
Medlem
qhz.s avatar
Intressant diskussion i matchtråden som jag för in här med mina egna tankar om Milan.

Det är oerhört komplexa problem som Milan lider av. Jag tror att man trots allt få ge sig högst upp i hierarkin för att hitta den som bär det största ansvaret för hur det ser ut i dagens Milan.

Berlusconi har dragit in på de ekonomiska resurserna i Milan samtidigt som han inom sin politiska karriär och i sitt privatliv strular till det för sig och inte ens närvarar på San Siro vid matcherna. Sedan kommer hans dotter på att hon vill ha en större roll inom Milan nu och hamnar i en dispyt med Galliani som vill vara den som leder det sportsliga. Det blir kaos i media.

Under dessa sitter en Allegri som gör det han kan med dom spelarna han har. En spelartrupp som verkar behöva en nytändning då dom ser oerhört oinspirerade ut och inte presterar alls faktiskt.

Hur gör man då? Värvar spelare? Nja... Det kan man väl försöka göra. Men Galliani har redan under flera säsonger fått kämpa för att locka spelare till klubben med en skral budget och indragna lönekostnader, ändå får han dit en spelare som Kaká på free transfer. Han är fullkomligt briljant när det kommer till att hitta bra spelare till bra priser.

Ska man istället sparka Allegri? Det är väl det som är lättast att göra för att få till en förändring och återvinna spelarnas självförtroende och få dom på rätt bana igen.

Är det rätt att sparka Allegri? Jag tycker inte att det är rätt, men eftersom att någonting måste ske så kan nytt blod på tränarbänken, kanske inte vara hela lösningen, men åtminstone en del av den. Det är ju rätt uppenbart att Allegri inte trivs med hur läget är i Milan och Milan trivs inte med hur läget är överhuvudtaget. Vad passar då bättre än att faktiskt gå skilda vägar.

Det absolut bästa för Milan hade givetvis varit om Berlusconi öppnade plånboken igen och började köpa in spelare som håller "Milan kvalitet" och inte bänkspelare som till exempel Zapata, Poli, Emanuelson, Matri, Constant etc, för i ett lag som Milan så ska dessa spelare vara max bänkspelare, som det ser ut i dagsläget är det namn för startelvan.

Hur som helst så måste man se helheten i problemet som dagens Milan befinner sig i. Det är inte bara Allegris fel att det ser ut som det gör. Det är definitivt inte Gallianis fel. Det är till viss del spelarna som inte håller måttet. Och det är till viss del Berlusconi som stänger sin plånbok.

En blandning av dessa faktorer gör tillslut att en klubb åker fritt fall. Extra kännbart blir det så klart i en klubb som Milan med sina traditioner och framför allt ambitioner. Kolla igenom Milans tidigare mittbackspar. Kolla sedan vilka man ställer upp med i matchen mot Inter som kan vara årets viktigaste match. Det är inte Allegris fel att han är tvungen att ställa upp med Bonera och Zapata, det är det bästa han har att tillgå som det ser ut i dagsläget. Man har i Milan en historia av att ha starka mittbackspar, det har man inte längre för att man helt enkelt inte har de ekonomiska resurserna som krävs för att köpa de bra mittbackarna.

Så enligt mig är det en blandning av en åtstramad ekonomi, en spelartrupp som inte håller måttet helt enkelt och oroligheter i dom högre leden i den hierarkin som finns inom Milan. Det är saker som självklart speglar av sig på planen och jag tror de facto att det är en stor grund till varför det ser ut som det gör. Sen finns det säkert fler viktiga faktorer som påverkar och som jag helt missat att nämna. Men detta uppfattningar som jag fått utifrån de sätt som jag ser på och läser om Milan.

I slutänden kanske detta bara kan betraktas som felaktiga spekulationer. Då ställer jag mig längst fram i ledet och säger att jag hade fel. Att jag helt enkelt var ute och cyklade i mina teorier kring Milan. Men jag skulle bli mycket förvånad om inte någon av mina "spekulationer" är åtminstone en av grundorsakerna till varför det ser ut som det gör.
2013-12-23, 04:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Nej enligt uppgift i matchtråden det var tydligen en protest mot att ett Tifo blivit förbjudet. Hur sjutton myndigheterna vet vilka tifon som ska bli och sedan inte godkänner denna vet jag inte. Underligt och endast i Italien.
Bra att fansen tar enad ställning mot alla dumheter som förekommer.

Håller med dig skönt att se enad ställning.

Citat som Boban ska ha sagt efter dagens förlust mot Inter..

Boban: "Milan is a serious club? No, it used to be a serious club."

Boban: "I have never seen Milan being run in a less serious manner than it is now. It's the worst in the Galliani era."

Boban: "Seedorf as Milan's coach? I hope for Milan and for Seedorf himself that he doesn't become Milan's coach. He's not ready for it."

Boban: "Last season, Milan were playing well even in some of the matches where they didn't get any points. You don't see that now."

Boban: "I don't think that Milan will finish in top 3 in Serie A this season. They haven't played any good matches yet."

Boban: "Milan definitely helped Inter to win this match. Mazzarri was more ready and better at changing his team in the second half."

Boban: "Saponara and Kakà barely did anything today. Saponara made one good pass to Balotelli, and Kakà didn't make any at all."
2013-12-23, 06:50
Medlem
qhz.s avatar
Efter att ha läst igenom min tidigare text om Milan inser jag att den kan framstå som aningen luddig.

Det jag i huvudsak vill ha sagt egentligen är att man som fotbollssupporter i allmänhet och kanske milanista i synnerhet bör försöka se bortom den stora ridån som är synlig och rikta blickarna med den mindre ridån som kanske inte är lika synlig men ack så viktig, alltså uppåt åt Berlusconis håll.

Självklart förstår jag att det är lättast att bara förkasta Allegri i det fall som Milan befinner sig i. Men som jag tidigare skrev så tror jag inte det är hos Allegri som själva grundproblemet ligger utan att det är, så att säga, större än så. Men det är oerhört lätt att stirra sig blind på det som händer på planen och hur tränaren reagerar och agerar istället för att försöka se saken ur ett djupare perspektiv.

I vilket fall som helst så är Milan just nu ett öppet sår som det hela tiden strös mer salt i. Man måste få bukt på en rad olika problem för att sedan först och främst låta säret läka en aning.
2013-12-23, 12:38
Medlem
cudders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qhz.
Efter att ha läst igenom min tidigare text om Milan inser jag att den kan framstå som aningen luddig.

Det jag i huvudsak vill ha sagt egentligen är att man som fotbollssupporter i allmänhet och kanske milanista i synnerhet bör försöka se bortom den stora ridån som är synlig och rikta blickarna med den mindre ridån som kanske inte är lika synlig men ack så viktig, alltså uppåt åt Berlusconis håll.

Självklart förstår jag att det är lättast att bara förkasta Allegri i det fall som Milan befinner sig i. Men som jag tidigare skrev så tror jag inte det är hos Allegri som själva grundproblemet ligger utan att det är, så att säga, större än så. Men det är oerhört lätt att stirra sig blind på det som händer på planen och hur tränaren reagerar och agerar istället för att försöka se saken ur ett djupare perspektiv.

I vilket fall som helst så är Milan just nu ett öppet sår som det hela tiden strös mer salt i. Man måste få bukt på en rad olika problem för att sedan först och främst låta säret läka en aning.
Allegri gjorde det dock inte lättare för sig själv när han begärde att få in Matri för €11m...
2013-12-23, 13:06
Medlem
Tycker det är läge att lyfta fram Immobile nu också. Verkar tillslut ha kommit till sin rätt i Torino nu och börjar göra mål, som han förväntas, och kan således avlasta Cerci som själv bar laget under hösten. I början av säsongen tyckte jag inte att det såg så där värst bra ut, lite mjäkigt. Kanske gick han och grubblade över vilken spelare det var han förväntades ersätta? Nu tar han för sig mer och har blivit mer resolut. Hans andra mål igår är ju fantastiskt. Blir spännande att följa både honom och Torino framåt våren, kan de hålla uppe den fina formen säsongen ut?
2013-12-23, 13:56
Medlem
cyberkalles avatar
God jul på er era pizzabagare hoppas ni sätter grappan i fel strupe.

Fan vad skönt att jag valde ett nytt hobbylag till denna säsong för en fjärdeplats måste väl ändå vara ett riktigt bra resultat eller?

Brille86@ Italienare måste ju vara världens hårdaste folk för hur fan kan man steka mat i olivolja iklädd bara en T-shirt man bränns ju tamigfan ihjäl eller har du nått knep.

Cin cin!
2013-12-23, 14:15
Medlem
qhz.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cudder
Allegri gjorde det dock inte lättare för sig själv när han begärde att få in Matri för €11m...

Nä inte så här i efterhand. Men Matri är ju en potent anfallare i vanliga fall. Man chansade lite och det föll inte ut väl. Sen blir det ju lätt att ge Matri skit också, men har någon i Milan varit bra den här säsongen förutom Kaká?
2013-12-23, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qhz.
Kloka ord om Milan i allmänhet och Allegri i synnerhet…
Jag håller såklart med.
Citat:
Ursprungligen postat av cudder
Matri skaffades då man visste att Pazzini var långtidsskadad. Möjligen visste man även om att El Shaarawy drogs med en efterhängsen skada? Dock tyckte även jag att det verkade vara onödigt med ännu en offensiv spelare.

Dessutom är det en uttalad önskan att satsa på milaneser. Vilket också är anledningen till att Astori varit på tapeten.

I första hand ska man satsa på sina egna ungdomar, men också kalla hem de som aldrig fick chansen.

Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle

Brille86@ Italienare måste ju vara världens hårdaste folk för hur fan kan man steka mat i olivolja iklädd bara en T-shirt man bränns ju tamigfan ihjäl eller har du nått knep.

Cin cin!
Varför ha T-shirt? Tips för hur man använder olivolja:
http://www.youtube.com/watch?v=H9hYRlVxWQo

Frohe Weihnachten
2013-12-23, 18:18
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
God jul på er era pizzabagare hoppas ni sätter grappan i fel strupe.

Fan vad skönt att jag valde ett nytt hobbylag till denna säsong för en fjärdeplats måste väl ändå vara ett riktigt bra resultat eller?

Cin cin!
Ännu "skönare" är att det är tre ”kul” lag i topp av de fyra, 2½ som jag tror på ekonomiskt dessutom. Man må grilla mig över öppen eld med fräsande olivolja, men aldrig kommer jag att uppskatta Juventus. Under en liknade plåga heller inte förnekad min respekt för skitlaget från Turin.

Mer glädje i ens själ kommer från Rom, Roma är inget lag någon verklig fotbollsälskare genuint kan ogilla. Tack gode gud (eller påve Argentinien) att de ligger där uppe. Tack gode gud (Aktier/DiBendetto?) att de börjat moderniserats. Lazio är inte i samma ”liga”, men så fin fotboll de spelat de få matcherna jag sett i höst.

Florens, det är just Firenze. Ännu ett lag med fin fotboll denna höst, men också en stor tvetydighet likt sin stad. Många är kanske glada för Fiorentinas ”topp-plats”, jag det inte utan besviken. Men visst spelar även de fin fotboll och visst är detta roligare än att leva i mittens rike.

Och så Napoli, staden jag aldrig varit i, klubben man bara kan gilla om man antingen minns Maradona, är syditalienare i själ/fostran/syn eller hipster. Kaos är granne med Gud eller vad Norén skrev, så gick han vidare med att inkludera dömda brottslingar i en skapelse. I Benitez fick man både mer än i Mazzarri och mindre. De Laurentiis borde oftare vara tyst, ingen Cellino som talar/strider mot de uppenbara orättvisorna.

God jul, eller på mitt "hemspråk" Merry X-mas.
2013-12-24, 12:07
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Ännu "skönare" är att det är tre ”kul” lag i topp av de fyra, 2½ som jag tror på ekonomiskt dessutom. Man må grilla mig över öppen eld med fräsande olivolja, men aldrig kommer jag att uppskatta Juventus. Under en liknade plåga heller inte förnekad min respekt för skitlaget från Turin.

Mer glädje i ens själ kommer från Rom, Roma är inget lag någon verklig fotbollsälskare genuint kan ogilla. Tack gode gud (eller påve Argentinien) att de ligger där uppe. Tack gode gud (Aktier/DiBendetto?) att de börjat moderniserats. Lazio är inte i samma ”liga”, men så fin fotboll de spelat de få matcherna jag sett i höst.

Florens, det är just Firenze. Ännu ett lag med fin fotboll denna höst, men också en stor tvetydighet likt sin stad. Många är kanske glada för Fiorentinas ”topp-plats”, jag det inte utan besviken. Men visst spelar även de fin fotboll och visst är detta roligare än att leva i mittens rike.

Och så Napoli, staden jag aldrig varit i, klubben man bara kan gilla om man antingen minns Maradona, är syditalienare i själ/fostran/syn eller hipster. Kaos är granne med Gud eller vad Norén skrev, så gick han vidare med att inkludera dömda brottslingar i en skapelse. I Benitez fick man både mer än i Mazzarri och mindre. De Laurentiis borde oftare vara tyst, ingen Cellino som talar/strider mot de uppenbara orättvisorna.

God jul, eller på mitt "hemspråk" Merry X-mas.

Här har vi någon som var tidigt på den kryddiga.

Mitt jul- och nyårslöfte kommer vara att bli lite aktivare i den här tråden. För nu vann ju Udinese sin senaste match, man är en sådan medgångssupporter...

Buon natale amici sportivi.
2013-12-24, 15:31
Medlem
Jävligt mycket har redan nämnts om Allegri i den senaste matchtråden och här i Calcio-tråden. Vet egentligen inte om jag har så mycket nytt att tillföra...

Jag tycker Allegri är en kompetent tränare som fått Milan att prestera över förväntan de senaste säsongerna. Det har argumenterats för att Milan borde ligga högre upp i tabellen med nuvarande spelarmaterial. Jag säger inte emot. I dagens läge ligger man på 13:e plats, t.o.m efter Lazio, som sett bedrövligt ut.

Men i mitt tycke har man, sett till just spelarmaterialet, inte så otroligt mycket högre upp i tabellen att göra. Man sitter på ett mediokert lag, där Balotelli är stjärnan. Balotelli är ett bra råämne, men det är ingen ledartyp, och han är inte den typen av spelare som gör sin omgivning bättre. Det är möjligt att han kan bli en spelare att bygga lag kring i framtiden, men idag är han 23 år, lever för mycket på sitt humör och är för begränsad.

Montolivo är även han ett bra råämne. Men det är inte heller en spelare som lyfter ett lag. Det såg vi i Fiorentina när de var sådär fruktansvärt håglösa för ett par säsonger sedan, där han bar kaptensbindeln och sedan gick till Milan som bosmanhora.

Kaká är äldre, rutinerad, har ledaregenskaper och presterar, men det räcker inte när övriga laget är medelmåttor.

Motivationen och jävlaranaman är vad som saknas i Milan. På alla nivåer. Problemet är att Allegri sitter mellan en stundtals kaotisk ledning, med en ägare som verkar sakna just motivation, samtidigt som han under sig själv har spelare som också saknar motivation. Juventus, Roma, Napoli, Fiorentina och kanske även Inter sitter på bättre trupper. Ett realistiskt mål för Milan den här säsongen är att komma 6:a. Låter det motiverande för en klubb som Milan?

Många spelare kom säkerligen dit med drömmar om guld och gröna skogar från Zlatan-och-Silva-tiden, och får istället se noll sportslig satsning uppifrån - och presterar därefter. Sorgligt nog med tanke på vilka glassliv många säkert har.

De fåtal gånger jag sett Milan prestera max har varit i Champions League. Inför fullsatta läktare och där det faktiskt funnits anledning att kriga röven av sig. Motivation.

Självklart är Allegri ytterst ansvarig för att motivera laget. Men det är en tuff uppgift i dagsläget.

----------------------------

Rent spelarmässigt behöver Milan få in en bra försvarare med ledaregenskaper. Kanske måste man även sparka Allegri, för att få till en förändring. Jag tar emot honom till Lazio med öppna armar. Lazio är inne i en generationsväxling och Allegri skulle få möjlighet att bygga upp något, med större uppbackning.

Lotito får mycket skit, men han har faktiskt haft tålamod med Delio Rossi, Reja och Petkovic de senaste säsongerna. De två förstnämnde har fått sitta kontraktstiden ut. Om Petkovic drar beror det mest på att han kritat på för Schweiz. Den enda han har sparkat den senaste åren har varit Ballardini, och det tog en halv säsong, när Lazio höll på att åka ur Serie A.

Kanske lite återupprepningar från andra användare, men ovanstående är min bild av Allegris situation.

-------------------------

Har varit kul att vara aktiv i Calcio-trådarna under året. Skrivs mycket intressant här och är en skön jargong. Vill passa på att tacka Brille mfl. för det fina beröm jag fått stundtals.

Ser gärna en större närvaro från både 4522 och Fula Gubben (som visar sig stundtals nuförtiden förvisso).

Buon natale!
Senast redigerad av viwil002 2013-12-24 kl. 15:43.
2013-12-24, 16:17
Medlem
wrathexs avatar
Inte för att Matri är en världsklassanfallare ala Messi som kan göra saker o ting på egen hand, sanningen är väl att Matri är en duktig avslutare och bör således hålla sig i boxen, verkar tyvärr som att Milans usla form sammanfallit med Matris usla form (sett några galna missar han aldrig hade gjort i Juventus)
Att skylla på Matri över Milans horribla höst är helt galet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in