Spelaren längst upp till vänster på Cagliari-fotot är brassen Nené. Nyckelspelare på den tiden som ju har en namne i dagens Cagliari. Nené II är dock inte lika framträdande. Fan, han verkar alltid stå längst till vänster bredvid målvakten på alla gamla lagbilder den där Nené.
Bastia från Korsika är ju på något vis rivaler till Cagliari. De var alltså i final i UEFA-cupen 1978 då man föll mot PSV Eindhoven. I semifinalen besegrades faktiskt PelleBelles polare i Grasshoppers. Holländaren Johnny Rep var stor stjärna i Bastia då. Störst idol var kanske ändå den lokale hjälten Claude Papi som var speluppläggare.
Lagkaptenen hette Charles Orlanducci. Ganska coolt namn måste man säga. Både idolen & teknikern Papi och klippan & kaptenen Orlanducci spenderade hela sina karriärer i Bastia. De var riktiga local heroes.
Lagfotot är från kvartsfinalen då östtyska Carl Zeiss Jena slogs på hemmaplan med hela 7-2 trots att Johnny Rep inte var med. Claude Papi är den skallige på nedre raden. Han dog bara några år senare. Dock inte av hög ålder som man skulle kunna tro (

). Hade jag kunnat franska hade jag kunnat berätta vad han dog av. Det är dock överkurs i en Calcio-tråd att veta vad Papi dog av.
Bastia 1978 (samma bild):
http://football-craze.com/wp-content/uploads/2011/04/Bastia-Carl-zeiss-Iena-1978-e.jpg
Fan alltså, jag hade tänkt peka ut kaptenen Charles Orlanducci också men hittade honom inte. Ingen passade riktigt in på andra bilder av Orlanducci jag hittade. Sen snubblade jag över samma foto till en artikel skriven av Simon Bank. Då står fanimig Orlanducci längst till höger!! För dom är ju bara tio på fotot! Antagligen har han bytt vimpel med någon DDR-kapten & inte hunnit dit för bilden.
Nyligen spelades Korsika-derbyt, AC Ajaccio-SC Bastia. Då hade Ajaccio de snyggare tröjorna:
http://media.miamiherald.com/smedia/2013/12/04/16/09/19Yao3.St.84.jpeg
Tomma läktare pga trubbel vid förra derbyt. Fabrizio Ravanelli hade fått sparken från Bastia innan så han fanns inte med. Det gjorde däremot Milos Krasic, Juventus-bekanting, samt Francois Modesto som gjorde flera säsonger i Cagliari. Lätt att blanda ihop honom med Francesco Modesto. Den senare har dock aldrig spelat i Cagliari. Francois Modesto är född & uppvuxen i Bastia men drog över till Sardinien tidigt i karriären.
Snygga tröjor på Ajaccio med sjörövar-loggan istället för reklamblaffa. Kan tyvärr inte påstå att deras målvakt hade lika lyckad tröja. Guillermo Ochoa (från Mexikos landslag) uppträdde otroligt nog i svart tröja i derbyt, vilket såklart gjorde att man bara såg pannbandet på moren!!!