Citat:
Men är det ställt utom allt rimligt tvivel ?
Läkarna har lämnat sina hem under just denna dag då den gamla damen med hund säger sig ha sett dom med barnet i släptåg på väg in i Anatomen, denna byggnad ligger i väldigt nära anslutning till rättsläkarstationen, intressant kanske att veta för de som inte känner till hur byggnaderna är placerade i detta område.
Läkarnas alibin under pingsthelgen är också rätt så diffusa, allmänläkaren tex ska tydligen ha återvänt till hemmet till klockan 18 00 nämnda dag efter att ha varit borta några timmar med dottern.
Jag anser INTE till skillnad från dig då att indicierna var tveksamma ens från första början, kammarrätten tex ansåg att Ingeborg Olssons vittnesmål var bestickande.
Att det inte räckte till någon fällande dom vid den andra rättegången i Stockholms tingsrätt kan ju till viss del kanske bero på att Socialstyrelsens vetenskapliga råd i rättsmedicin (på tingsrättens begäran) kom fram till att eftersom vitala organ saknades så kunde inte dödsorsaken fastställas, "det kunde då inte uteslutas att Catrine dött en naturlig död och därefter styckats" , snacka om olycksalig formulering
Finns det något fall överhuvudtaget i kriminalhistorien där en prostituerad narkoman har dött en "helt naturlig död" för att sedan bli styckad, alla vitala organ är dessutom borttagna ?
Läkarna har lämnat sina hem under just denna dag då den gamla damen med hund säger sig ha sett dom med barnet i släptåg på väg in i Anatomen, denna byggnad ligger i väldigt nära anslutning till rättsläkarstationen, intressant kanske att veta för de som inte känner till hur byggnaderna är placerade i detta område.
Läkarnas alibin under pingsthelgen är också rätt så diffusa, allmänläkaren tex ska tydligen ha återvänt till hemmet till klockan 18 00 nämnda dag efter att ha varit borta några timmar med dottern.
Jag anser INTE till skillnad från dig då att indicierna var tveksamma ens från första början, kammarrätten tex ansåg att Ingeborg Olssons vittnesmål var bestickande.
Att det inte räckte till någon fällande dom vid den andra rättegången i Stockholms tingsrätt kan ju till viss del kanske bero på att Socialstyrelsens vetenskapliga råd i rättsmedicin (på tingsrättens begäran) kom fram till att eftersom vitala organ saknades så kunde inte dödsorsaken fastställas, "det kunde då inte uteslutas att Catrine dött en naturlig död och därefter styckats" , snacka om olycksalig formulering
Finns det något fall överhuvudtaget i kriminalhistorien där en prostituerad narkoman har dött en "helt naturlig död" för att sedan bli styckad, alla vitala organ är dessutom borttagna ?
Men tingsrätten som friade läkarna ansåg att hennes vittnesmål inte var tillförlitligt, av ungefär de skäl jag angett. Vad gäller läkarnas aktiviteter pingsthelgen tror jag du själv diskuterat det bak i tråden redan, men det finns i princip inte tid för styckningen där. Den kan förstås teoretiskt ha utförts av läkarna vid ett annat tillfälle, men då faller damen med hunden bort som vittne.
Ett vittne som kommer fram när ett uppmärksammat fall varit igång en tid och observerat påstådda inblandade tillsammans eller där de inte skall befinna sig enligt deras utsagor är inte ovanligt. Är de tillräckligt vaga går de ofta inte att motbevisa, men har man intellektuell hederlighet så förstår man åtminstone det principiella problemet som gör deras vittnesmål i bästa fall tveksamma.
I det pågående Meredith Kercher-fallet som jag följer finns exempelvis liknande vittnen. De har kommit fram sent i processen, och de har när de först förhördes missat att uppge vad de senare gör, i ljuset av information om vad polisen och åklagarna behöver. Det gäller främst den heroinlangande och knarkande numera avlidne uteliggaren Curatolo vars motstridiga uppgifter om detaljer och allmänna vaghet inte hindrar att han fortfarande används som vittne mot två oskyldiga människor av åklagare som borde veta bättre.