Resultat: .
0%
röster
2013-12-21, 00:19
Medlem
Baggio ta över Bologna? Kanske.

Min väg in i Calcions förtrollande värld var VM 1982. Jag upplevde som liten pojke hela den underbara resan på plats i Italien. En saga. Galet firande.

Förfärades av massakern på Heyselstadion. Tjusades av Platini och Maradona. Men det var Baresi som blev min husgud. Som sedan överlappades av Baggio. Som överlappats av Pirlo. De tre spelarna har rört min själ.

Jag tjatar, men den vackraste minut som man kan spendera:
http://www.youtube.com/watch?v=owN0W1c90zw

Svårt att tro att det kan bli fler. Har blivit för cynisk.

Andra har jag över tiden lärt mig att uppskatta. Som t ex Maldini, Del Piero, Zanetti och Totti. Legender.

När Baggio avslutade sin karriär i Mazzones Brescia var de mitt lag i Serie A. Underlättades genom att Cagliari harvade i Serie B…

Som spelare var Baggio gudabenådad, men som person är han ännu större. Inte säker på att jag faktiskt vill se honom hands on i den moderna fotbollen… Eller så är det personer som Prandelli och Baggio som måste stiga fram. Visa vägen…
2013-12-21, 01:27
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
När man ser på säsongen 2007/2008 så var Pasquale Foggia en av de absolut viktigaste spelarna i Cagliari.

Jag tänkte faktiskt nämna att det var Pasquale Foggia som slog frisparken till Daniele Contis mål mot Napoli. Glömde dock bort det när jag skulle skriva inlägget eftersom det kändes så extremt viktigt att notera Gianellos snygga frisyr samt Sosas horribla dito.

Tanken som slog mig när jag kollade klippet med ett flertal Cagliari-matcher var att bortalaget alltid verkar spela i vitt. Man tror nästan att det är samma match när hemmamatcherna radas upp på det sättet. Kanske inte så konstigt då Cagliari är röd-blå, färger som många lag har inslag av på tröjorna.

En annan variant vore ju att hemmalaget kör i vitt:

http://www.vittoriosanna.it/wp-content/uploads/2011/07/CagliariScudetto6970.jpg

...medan bortalaget kör i blått:

http://football-craze.com/wp-content/uploads/2011/04/Bastia-Carl-zeiss-Iena-1978-e.jpg

Ja, det är Cagliaris scudetto-lag från 1970 & Bastias lag från 1978 som gick till UEFA-cupfinal.
2013-12-21, 02:03
Medlem
Stivalis avatar
Spelaren längst upp till vänster på Cagliari-fotot är brassen Nené. Nyckelspelare på den tiden som ju har en namne i dagens Cagliari. Nené II är dock inte lika framträdande. Fan, han verkar alltid stå längst till vänster bredvid målvakten på alla gamla lagbilder den där Nené.

Bastia från Korsika är ju på något vis rivaler till Cagliari. De var alltså i final i UEFA-cupen 1978 då man föll mot PSV Eindhoven. I semifinalen besegrades faktiskt PelleBelles polare i Grasshoppers. Holländaren Johnny Rep var stor stjärna i Bastia då. Störst idol var kanske ändå den lokale hjälten Claude Papi som var speluppläggare.

Lagkaptenen hette Charles Orlanducci. Ganska coolt namn måste man säga. Både idolen & teknikern Papi och klippan & kaptenen Orlanducci spenderade hela sina karriärer i Bastia. De var riktiga local heroes.

Lagfotot är från kvartsfinalen då östtyska Carl Zeiss Jena slogs på hemmaplan med hela 7-2 trots att Johnny Rep inte var med. Claude Papi är den skallige på nedre raden. Han dog bara några år senare. Dock inte av hög ålder som man skulle kunna tro ( ). Hade jag kunnat franska hade jag kunnat berätta vad han dog av. Det är dock överkurs i en Calcio-tråd att veta vad Papi dog av.

Bastia 1978 (samma bild):
http://football-craze.com/wp-content/uploads/2011/04/Bastia-Carl-zeiss-Iena-1978-e.jpg

Fan alltså, jag hade tänkt peka ut kaptenen Charles Orlanducci också men hittade honom inte. Ingen passade riktigt in på andra bilder av Orlanducci jag hittade. Sen snubblade jag över samma foto till en artikel skriven av Simon Bank. Då står fanimig Orlanducci längst till höger!! För dom är ju bara tio på fotot! Antagligen har han bytt vimpel med någon DDR-kapten & inte hunnit dit för bilden.

Nyligen spelades Korsika-derbyt, AC Ajaccio-SC Bastia. Då hade Ajaccio de snyggare tröjorna:

http://media.miamiherald.com/smedia/2013/12/04/16/09/19Yao3.St.84.jpeg

Tomma läktare pga trubbel vid förra derbyt. Fabrizio Ravanelli hade fått sparken från Bastia innan så han fanns inte med. Det gjorde däremot Milos Krasic, Juventus-bekanting, samt Francois Modesto som gjorde flera säsonger i Cagliari. Lätt att blanda ihop honom med Francesco Modesto. Den senare har dock aldrig spelat i Cagliari. Francois Modesto är född & uppvuxen i Bastia men drog över till Sardinien tidigt i karriären.

Snygga tröjor på Ajaccio med sjörövar-loggan istället för reklamblaffa. Kan tyvärr inte påstå att deras målvakt hade lika lyckad tröja. Guillermo Ochoa (från Mexikos landslag) uppträdde otroligt nog i svart tröja i derbyt, vilket såklart gjorde att man bara såg pannbandet på moren!!!
2013-12-21, 02:42
Medlem
Stivalis avatar
UEFA-cupen 1977/78

...gick inte så bra för de italienska lagen.

Torino kom längst, till 3:e rundan (åttondel). Där blev dock just SC Bastia för svåra. Charles Orlanducci, Claude Papi, Johnny Rep & gänget.

Fiorentina var körda direkt mot Schalke 04. Man använde sin center, Gianfranco Casarsa, trots att denne skulle varit avstängd. Detta upptäcktes & 3-0 på pappret till Schalke vilket blev för svårt att vända i returen.

Inter åkte också ut direkt. 0-1 & 0-0 mot Dinamo Tbilisi från gamla hederliga Sovjetunionen (numera Georgien).

Lazio tog sig till andra rundan. Där väntade franska Lens. 2-0 & 0-2. Förlängning alltså. Då gör Lens fyra (!!!) mål i förlängningen & vinner med 6-0. Hur är det möjligt att torska med fyra mål i förlängningen? Skador kanske? Eller så är fotbollen bara oförutsägbar & sånt händer då & då.

För er som brukar kolla på Euro Talk kan jag berätta att nu när jag kollade i mitt fotbollslexikon från 1978 upptäckte jag att Frank Sjöman har författat nästan varenda artikel om internationell fotboll. Gubben har gedigen bakgrund som expert minst sagt. Jag var inte ens född 1978 & då skötte han den internationella delen av Svenska Fotbollsförbundets lexikon. Det är kul att dom tar in en sådan gammal räv till Euro Talk ibland.
2013-12-21, 05:35
Medlem
qhz.s avatar
Här har man haft en trevlig kväll/natt med en hel del olika öl och lite ost i form av Pecorino Sardo och St Agur i en trevlig blandning. Tyvärr inget vin som hade varit att föredra till den fantastiska osten som en flaska Amarone Classico till exempel, men det fick gå ändå och det gick. Lite uppvärmning inför helgens calcio och höjdpunkten i Milano på söndagkväll.

Som om inte detta vore nog så kommer man in här i tråden och bjuds på en otroligt underhållande nattläsning. Det bästa av två världar som ändå inte är alltför långt ifrån varandra.

Angående Derby della Madonnina så är det verkligen en vinst för hela il calcio att man väljer att öppna upp curva nord. Kollektiv bestraffning är aldrig rätt väg att gå, det om något känns så förlegat. Det går inte att straffa flera tusen människor pga att ett fåtal personer sjunger saker om napolitanarna. Saker som napolitarnarna sedan sjunger om sig själva för att protestera mot makten som alltid vill fotbollen det sämsta.

Det ska ju även nämnas att detta beslut ändrades efter det att curva sud med ultras i spetsen hotat med att bojkotta i sympati för Inter. Härligt när ultras lägger rivaliteten bakom sig och sluter upp för varandra, allt för att räcka långfingret åt makten, den moderna fotbollen och runga ut i ett högt; Vaffanculo!
2013-12-21, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derauto
Atletico är stor favorit mot Milan. Den ende bra spelaren Milan har är Balotelli tkr jag

Kommer inte ens vara spännande.
2013-12-21, 22:50
Medlem
Avramov

Pisano Del Fabro Astori Avelar

Ekdal Conti Nainggolan

Cossu

Nenê Sau

Murru anses av många vara Italiens största försvarstalang. Fyllde år i veckan. Född 1994-12-16. Idag ställde man upp med Del Fabro som mittback. Född 1995.

Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Spelaren längst upp till vänster på Cagliari-fotot är brassen Nené. Nyckelspelare på den tiden som ju har en namne i dagens Cagliari. Nené II är dock inte lika framträdande.
Nenê inledde tokstarkt. Gjorde ett mål som dömdes bort för offside. Ett riktigt mål. Och fick utgå pga skada efter 13 minuter.

Hans första säsong i Europa var 2008/2009 i Nacional. De slutade fyra efter de tre stora dvs Porto, Sporting och Benfica. Men han vann skytteligan!

Direkt efter köpte Cagliari honom.

Original Nenê:
Då:
http://www.storiedicalcio.altervista.org/images/nene-riva-cera.jpg

Nu:
http://www.cagliaricalcio.net/media/1/13062334851730/ragazzi70.jpg

Han lär vara ganska illa däran nuförtiden.

*

Ganska bra match mellan Cagliari och Napoli som skulle kunnat ha slutat hur som helst. Två lag som ville och vågade. Båda siktade på tre poäng men oavgjort var rättvist.

Lopez hade hyfsat bra koll på läget. Nainggolan var bäst på planen. Och efteråt så kommenterade han ryktena om att det var hans sista match i Cagliari-tröjan, med att han var lycklig där han var.

Jag ser det som en ganska stor risk att han lämnar. Men han hanterar det snyggt. På och av plan…

Cagliaris Curva verkade vara nöjda efter matchen.

*

Citat:
Ursprungligen postat av qhz.

Det ska ju även nämnas att detta beslut ändrades efter det att curva sud med ultras i spetsen hotat med att bojkotta i sympati för Inter. Härligt när ultras lägger rivaliteten bakom sig och sluter upp för varandra, allt för att räcka långfingret åt makten, den moderna fotbollen och runga ut i ett högt; Vaffanculo!

Hela Ultraskulturen är en av anledningarna till Calcions dragningskraft. Samtidigt får man förstå att kampen mot den moderna fotbollen är en delförklaring till att man halkar efter ekonomiskt. Jag står dock mestadels på ultras sida…

*

Citat:
Ursprungligen postat av HataFeminister
Kommer inte ens vara spännande.
Det är inte alls säkert. Atletico Madrid har visat sig vara ett bra lagbygge och inlett säsongen starkt. Simeone har som tränare haft det lättare att imponera i Spanien än vad han hade i Italien…
Senast redigerad av Brille68 2013-12-21 kl. 22:57.
2013-12-22, 00:41
Medlem
läramighackas avatar
Problem i Cagliari?

Hänger inte med så jättemycket på vad som händer i andra klubbar än AC Milan, och den svenska fansidan gjort nyligen detta inlägg:
http://www.milansverige.se/arkiv/28526

Presidenten Cellino ska tydligen bl.a. ha sagt:
”Från och med imorgon är alla fria att lämna Cagliari. De som väljer att stanna? Det är deras problem, jag hade absolut inte velat vara kvar här om jag vore en utav de. Om det gäller Astori också? Ja, det gäller alla.”

Någon mer insatt som vill upplysa oss andra mer andra?
2013-12-22, 03:03
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av läramighacka
Problem i Cagliari?

Hänger inte med så jättemycket på vad som händer i andra klubbar än AC Milan, och den svenska fansidan gjort nyligen detta inlägg:
http://www.milansverige.se/arkiv/28526

Presidenten Cellino ska tydligen bl.a. ha sagt:
”Från och med imorgon är alla fria att lämna Cagliari. De som väljer att stanna? Det är deras problem, jag hade absolut inte velat vara kvar här om jag vore en utav de. Om det gäller Astori också? Ja, det gäller alla.”

Någon mer insatt som vill upplysa oss andra mer andra?

Skapa identitet & stärka gruppen samt lite bygga varumärke. Innan vinterfönstret säger han att det är kört, vi skiter i det, vi är fuckade, ni kan lämna skeppet. När sedan de flesta stannar kvar, eftersom hela laget knappast blir uppköpta i vinter, så vänder han det till något positivt. Ingjuter att de som stannat har karaktär osv, att det är nya tag som gäller osv.
2013-12-22, 23:14
Medlem
J.R.s avatar
Fyfan vad dåliga Milan var ikväll.
2013-12-22, 23:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Fyfan vad dåliga Milan var ikväll.

Inter var usla de med.. Protesterade Curvorna eller? Såg inga banners eller flaggor..
2013-12-22, 23:32
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brigade
Inter var usla de med.. Protesterade Curvorna eller? Såg inga banners eller flaggor..
Nej enligt uppgift i matchtråden det var tydligen en protest mot att ett Tifo blivit förbjudet. Hur sjutton myndigheterna vet vilka tifon som ska bli och sedan inte godkänner denna vet jag inte. Underligt och endast i Italien.
Bra att fansen tar enad ställning mot alla dumheter som förekommer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in