Resultat: .
0%
röster
2013-12-16, 00:46
Medlem
qhz.s avatar
Efter att ha blivit klar med mitt inlägg om Di Canio vs. Lucarelli så kom jag på att det finns ju jättemånga andra intressanta saker att ta upp i en sådan här tråd också. Så jag kunde inte hålla fingrarna i styr.

Det första som slår mig när jag kollar igenom dagens matcher i Serie A är att Mihajlović verkar ratta Sampdoria rätt. Två vinster, två oavgjorda och en förlust på dom fem senaste matcherna och en 14:e plats nu i tabellen. Det imponerar. Fortsätter Mihajlović ratta så här bra utan att få något grus i maskineriet så ska man inte behöva ligga därnere och slåss för la salvezza.

---

Hoppar vi till något helt annat så vill jag även skriva om Serie B. Det skrivs alldeles för lite om Serie B rent generellt.

Palermo och Empoli går bra. Ett Palermo som började i gungning med Gattuso och hela den biten. Ett Empoli med en spelare som Maccarone, en ålderstigen men uppskattat senator. Virtus Lanciano har sjunkit till en 4:e plats efter att ha börjat säsongen strålande samtidigt har Crotone lyft sig och klättrat förbi.

I botten har Reggina det hopplöst. Det är en klubb jag personligen skulle vilja se i Serie A igen. Varför? Det vette fan.

Bari! Hur fan beskriver man deras katastrofala ras som har pågått länge nu? Det är ju nästan som om Totti skulle bryta både benen och ska bli hjälpt upp, rasar ihop och bryter nacken. 2.135 vet ni vad det är? Det är antalet åskådare som såg hemmamatchen mot Capri idag på en arena som tar in närmare 60.000. Sorgligt lite publik på det arkitektoniska underverket som Stadio Comunale San Nicola är.

Nu nöjer jag mig så här ikväll och återkommer när jag samlat på mig något vettigt igen.
Senast redigerad av qhz. 2013-12-16 kl. 00:48.
2013-12-16, 12:15
Medlem
Riktigt bra inlägg ghz. Gillade också den det sköna snickesnacket under en lång natts färd mot dag, som rundades av snyggt med Gigi Riva.

*

En bra artikel som inriktar sig på Livorno, men som är ganska allmängiltig. Kanske inte så vansinnigt djup, men täcker mycket. Rekommenderas.

http://afaarchive.files.wordpress.com/2012/06/livorno-fans-2013.pdf

Några ord, löst baserat på artikeln. Även om det är svårt att skriva ett kort inlägg om ultras & politik. För det första så finns det en mängd grupperingar inom alla klubbar som kan spreta åt olika håll. Nya bildas och gamla upphör. Och för det andra ska man ha en viss förståelse för tiden då ultras uppkom, Anni di piombo. Då både kommunistiska och fascistiska terrorister härjade, samtidigt som maffian bredde ut sig. Allt politiserades. Men samtidigt så växte Italiens ekonomi som fan.

Ultras präglades av detta och hade/har namn som t ex commandos, brigate osv. Under 1980-talet då det värsta politiska våldet lagt sig, och samhället skulle organiseras kom istället andra namn typ sconvolts som en motpol.

Lägg till den klassiskt italienska campanilismo, dvs lokalkpatriotism nästan in absurdum.

Den inre gemenskapen stärks ytterligare då den ställs mot andra. En drivkraft.

Från artikelns slutsats:

"Marxism and Communism are significant to the identity of many Livorno fans and ultras. It helps make them articulate their difference from other clubs in Italy. But this is no aberration. This is a product of their history and the wider national political and social context."

...

"Football is a space to articulate a specific localized identity and put this identity into practice. Livorno’s Marxist identity frames their understandings of themselves and their interactions with others. It determines their rivals and their allies as well as guiding their actions."
2013-12-16, 23:02
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qhz.
Text

Intressant inlägg men jag tycker du är på tok för vänligt inställd till kommunisten och för kylig mot Di Canio.
Du tycker den röde är en bra person; detta trots att han uttryckt sympati för den massmördande kommunismen och träffat t.ex. Fidel Castros dotter?

Mussolini var ingen höjdare; men fascismen har inte i närheten av de miljontals människoliv som kommunismen har på sitt samvete.

Tvi vale.
2013-12-16, 23:18
Medlem
qhz.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Intressant inlägg men jag tycker du är på tok för vänligt inställd till kommunisten och för kylig mot Di Canio.
Du tycker den röde är en bra person; detta trots att han uttryckt sympati för den massmördande kommunismen och träffat t.ex. Fidel Castros dotter?

Mussolini var ingen höjdare; men fascismen har inte i närheten av de miljontals människoliv som kommunismen har på sitt samvete.

Tvi vale.

Även jag själv fick känslan av att jag lutar mer åt Lucarellis håll än åt Di Canios när jag läste texten. Detta är dock inte min mening utan det blev bara lite mer informativt när det gällde Lucarelli då jag följde honom som fotbollsspelare på ett närmare sätt.

Båda människorna är säkert bra människor och två karaktärer som inte bara behövs utan som har format historia i det politiska landskap som Italien trots allt är. Jag respekterar bådas åsikter precis lika mycket och tar inte någons parti. Speciellt då jag själv inte är särskilt intresserad av politik.

Men man måste nog ändå vara lite politiskt, om inte intresserad, så i alla fall mottaglig. Calcio och politik går ju ofta hand i hand och många gånger krävs det kanske lite politisk kunskap för att hänga med i ligan, om man som jag verkligen följer den på djupet.

// En dåres försvarstal.
2013-12-17, 01:03
Medlem
JayGatsbys avatar
^^ Gott så. Tycker själv det är trevligt att folket här är öppet för diskussioner om det ena och det andra; vilket ju reflekterar Italien som ju är lite av Sveriges motpol när det gäller att acceptera andras åsikter.

On another note

Det lottades ju i Europaspelet idag;

Milan möter Atletico Madrid. Det kan gå lite hur som. Atletico har definitivt övertygat både i ligan och CL och har ett riktigt bra lag.
Frågan är dock hur man ser ut efter mercaton och om man i februari/mars fortfarande har häng på Barcelona, prioriterar ligan?
Det skulle ju vara fint som tusan om Barca åkte på torsk.

Vad gäller Milan så lär de inte vinna så mycket i dagens form, men med nya spelare på gång och flera tillbaka från skada så bör det se ljusare ut.

I Europa League (där Serie A är välrepresenterat) fick vi:

Napoli-Swansea City - Säkert inte helt enkelt men Napoli bör lösa uppgiften.

Juventus-Trabzonspor - Hoppas Juve satsar på att vinna pokalen på hemmaplan; bör gå bra.

Lazio-Ludogoretz - I FK Europa sa man att dessa tydligen är årets överraskning. Får se om de rår på Lazio nu när Klose är tillbaka.

Fiorentina-Esbjerg - Lättaste lottningen mot ett vinterotränat Esbjerg som ligger 10a i tabellen.

Man lottar även kommande match så vinner italienarna så får de möta;

Lazio - Dynamo Kiev/Valencia. Inte helt lätta matcher. 50/50.

Napoli - Porto/Eintracht Frankfurt. Lite lättare men Porto kan bli tufft.

Juventus - Esbjerg/Fiorentina. Blir antagligen italienskt möte redan i 16delen. Trist, men hoppas som sagt Juve satsar på detta.
2013-12-17, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
^^ Gott så. Tycker själv det är trevligt att folket här är öppet för diskussioner om det ena och det andra; vilket ju reflekterar Italien som ju är lite av Sveriges motpol när det gäller att acceptera andras åsikter.

On another note

Det lottades ju i Europaspelet idag;

Milan möter Atletico Madrid. Det kan gå lite hur som. Atletico har definitivt övertygat både i ligan och CL och har ett riktigt bra lag.
Frågan är dock hur man ser ut efter mercaton och om man i februari/mars fortfarande har häng på Barcelona, prioriterar ligan?
Det skulle ju vara fint som tusan om Barca åkte på torsk.

Vad gäller Milan så lär de inte vinna så mycket i dagens form, men med nya spelare på gång och flera tillbaka från skada så bör det se ljusare ut.

I Europa League (där Serie A är välrepresenterat) fick vi:

Napoli-Swansea City - Säkert inte helt enkelt men Napoli bör lösa uppgiften.

Juventus-Trabzonspor - Hoppas Juve satsar på att vinna pokalen på hemmaplan; bör gå bra.

Lazio-Ludogoretz - I FK Europa sa man att dessa tydligen är årets överraskning. Får se om de rår på Lazio nu när Klose är tillbaka.

Fiorentina-Esbjerg - Lättaste lottningen mot ett vinterotränat Esbjerg som ligger 10a i tabellen.

Man lottar även kommande match så vinner italienarna så får de möta;

Lazio - Dynamo Kiev/Valencia. Inte helt lätta matcher. 50/50.

Napoli - Porto/Eintracht Frankfurt. Lite lättare men Porto kan bli tufft.

Juventus - Esbjerg/Fiorentina. Blir antagligen italienskt möte redan i 16delen. Trist, men hoppas som sagt Juve satsar på detta.
Atletico är stor favorit mot Milan. Den ende bra spelaren Milan har är Balotelli tkr jag
2013-12-17, 09:16
Medlem
qhz.s avatar
Vi snackade lite löst om Gattuso och hur vi ansåg han vara som person under förra veckan. Han fick idel positiva ord från oss och som vi alla vet så föder framgång misslyckanden.

Nu på morgonen möts man av denna rubrik i Gazettan:

"Scommesse, Gattuso e Brocchi indagati. Blitiz nella notte: 4 arresti"

Polisen har alltså varit hemma hos Gattuso och Brocchi för husransakan då är misstänkta för matchfixing.

Det är lite symboliskt på något sätt att vi å ena veckan talar gott om Gattuso och han veckan efter får besök av polisen för att ha fuskat. Jag vet ju inte om det ligger något i att framgång föder misslyckanden då det kanske inte är en framgång att anonyma personer på internet skriver gott om en. Men lite ironiskt är det allt, det måste jag säga. Det ska bli intressant att se var detta landar.
2013-12-17, 09:50
Medlem
Citat:
Vi snackade lite löst om Gattuso och hur vi ansåg han vara som person under förra veckan. Han fick idel positiva ord från oss och som vi alla vet så föder framgång misslyckanden.

Nu på morgonen möts man av denna rubrik i Gazettan:

"Scommesse, Gattuso e Brocchi indagati. Blitiz nella notte: 4 arresti"

Polisen har alltså varit hemma hos Gattuso och Brocchi för husransakan då är misstänkta för matchfixing.

Det är lite symboliskt på något sätt att vi å ena veckan talar gott om Gattuso och han veckan efter får besök av polisen för att ha fuskat. Jag vet ju inte om det ligger något i att framgång föder misslyckanden då det kanske inte är en framgång att anonyma personer på internet skriver gott om en. Men lite ironiskt är det allt, det måste jag säga. Det ska bli intressant att se var detta landar.

Antalet inblandade växer...

Och i Neapel har det visat sig att rånen av diverse Napolispelare har varit en form av bestraffning.

Av detta tror jag vi kan utgå ifrån att Italien går efter guld i Brasilien.
2013-12-17, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
...
Guidolin ute och tuggar om att han kan lämna Udi om det krävs... Borde han avgå tycker ni? Det känns ju onekligen som att han har kört fast efter några bra år. Vad säger 4522?
...

Zola har avgått för Watford.

http://www.theguardian.com/football/2013/dec/16/gianfranco-zola-resigns-watford-manager

Just telling...
2013-12-17, 15:44
Medlem
qhz.s avatar
Det händer mycket idag.

Nu har domstolen i Ascoli Piceno beslutat att försätta fotbollsklubben Ascoli Calcio i konkurs. Visst är det tråkigt att kraven på ekonomin bland småklubbarna blir högre samtidigt som sportsliga framgångar och brist på intäkter försämras. Det är inte lätt att bedriva elitverksamhet idag och i synnerhet inte för provinsklubbarna. Med ett invånarantal som knappt sträcker sig över 50.000 blir det väldigt tufft.

Curva Sud på Cino e Lillo Del Duca var ju trots allt fin och förtjänar ett bättre öde än att gå i graven. Man har ju ändå varit i Serie A några gånger och senaste vändan var 2005-2007. Säsongen 1989-80 slutade man på en 5:e plats i Serie A vilket också är klubbens bästa resultat någonsin.

http://www.youtube.com/watch?v=oWIxp8HIF7U&feature=youtube_gdata_player

Nu reserverar jag mig för att jag kan vara ute och cykla och att man inte lägger klubben helt på is. Man kanske ändå kam bedriva någon form av verksamhet. Hur som helst så är det ändå ett stycke fotbollshistoria som går i graven.

Edit: Nu ska man tydligen stänga Curva Nord också i Milanoderbyt för kränkande sånger mot Napoli. Bedrövligt, rent ut sagt. Det sista ordet lär ju inte vara sagt angående det här.
Senast redigerad av qhz. 2013-12-17 kl. 15:58.
2013-12-17, 16:16
Medlem
Citat:
...
Nu reserverar jag mig för att jag kan vara ute och cykla och att man inte lägger klubben helt på is. Man kanske ändå kam bedriva någon form av verksamhet. Hur som helst så är det ändå ett stycke fotbollshistoria som går i graven.
...

Italien har ganska liberal regler för klubbars möjligheter att "återuppstå". Åtminstone hade man det. Jag kommer ihåg att det diskuterades om det var för enkelt. Kanske har man stramat åt reglerna på senare tid?

*

Angående spelskandalen, så kan man här se vilka matcher det är som misstänks. Och till viss del vilka personer.

Chievos D'Anna verkar ha varit särskilt aktiv. Osäker på vilken roll han hade i Chievo?

http://www.gazzetta.it/Calcio/Speciali/Calcio_Infetto/17-12-2013/scommesse-ecco-tutte-partite-sospette-sotto-lente-d-ingrandimento-giudici-201851887718.shtml
2013-12-17, 16:42
Medlem
qhz.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Italien har ganska liberal regler för klubbars möjligheter att "återuppstå". Åtminstone hade man det. Jag kommer ihåg att det diskuterades om det var för enkelt. Kanske har man stramat åt reglerna på senare tid?

Så kan det givetvis vara. Man har ju Napoli i färskt minne som gick i konkurs 2004 för att sedan "återuppstå" som Napoli Soccer. Man bytte ju sedan namn lyckligtvis. Jag tycker dock det är trist att 105 års fotbollshistoria i Ascolis fall ska gå i graven för att sedan "återuppstå" som någonting nytt. Det finns ju risk för att det blir väldigt identitetslöst. I Napolis fall lyckades man. I Foggias fall, för att ta ett färskt exempel, misslyckades man då man "återuppstår" förra säsongen med detta som klubbmärke:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/e/e4/A.C.D._Foggia_Calcio.jpg

Det återstår väl att se hur det blir med Ascoli. Man har ju trots allt en grund att stå på i starkt supporterstöd, även om det som jag sa tidigare avtagit i och med brist på sportsliga framgångar. Jag tycker det är viktigt att belysa om klubbar som går denna väg till mötes då ekonomin i provinsklubbarna i Italien hela tiden försämras och det finns säkert ett antal kandidater i bara de två högsta serierna som balanserar på en väldigt tunn lina.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in