2013-12-22, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Menar du att bara för att du förklarade att du var kristen, så skulle dom förstå att du inte var intresserad av att prata med dom längre?

Jag får inte ihop det, till vem/vilka sade du att det börjar bli jobbigt?

Gav du någon antydan om att du inte längre ville prata med Jehovas vittnen, förutom att du sade att du var kristen?

Var det boken som din kompis gav till Jehovas vittnen som fick dom att sluta komma, eller sade din kompis något om att du inte ville ha besök av dom längre, eller liknande?

Jag förklarade för Jehovas att jag var kristen och detta var några år sedan så minns inte exakt men jo jag förklarade också att jag inte var intresserad av Jehovas. Dock så fortsatte dom att komma för att dela ut blad och var även en bok vid något tillfälle. Mot slutet så kom dom nog främst bara för att få tag i min kamrat, jag minns inte deras diskussioner eller vad jag ska kalla det. Men dom hade en hel del kontakt och diskuterade väl massa religion men då min vän inte var hemma så ofta så kom dom många gånger då jag var ensam hemma. Det var då jag började tycka att det var jobbigt, det förklarade jag sen för min vän och då bytte dom samtal vid ett tillfälle och sedan vid ett sista tillfälle så gav han dem en bok eller om det var ett blad.
Citera
2013-12-22, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StupidMonkey
Jag förklarade för Jehovas att jag var kristen och detta var några år sedan så minns inte exakt men jo jag förklarade också att jag inte var intresserad av Jehovas. Dock så fortsatte dom att komma för att dela ut blad och var även en bok vid något tillfälle. Mot slutet så kom dom nog främst bara för att få tag i min kamrat, jag minns inte deras diskussioner eller vad jag ska kalla det. Men dom hade en hel del kontakt och diskuterade väl massa religion men då min vän inte var hemma så ofta så kom dom många gånger då jag var ensam hemma. Det var då jag började tycka att det var jobbigt, det förklarade jag sen för min vän och då bytte dom samtal vid ett tillfälle och sedan vid ett sista tillfälle så gav han dem en bok eller om det var ett blad.

Jag är säker på att om du hade förklarat situationen så hade dom respekterat det, om du hade sagt till Jehovas vittnen att du tycker det är jobbigt att dom kommer, så hade dom slutat att komma.

En gång ringde jag på en dörr, och ingen svarade, jag fortsatte till resten av huset. Senare den dagen beslutade jag mig för att lämna tillbaka distriktet efter att jag en sista gång skulle gå tillbaka till dom dörrar som jag inte hade fått svar från. När jag ringde på denna dörr så ropar någon från bakom dörren, "fattar ni inte att jag vill inte ha besök när jag inte öppnar dörren", nej det är lite svårt att fatta det.

Om man är tydlig, och inte velig och rädd för att säga att man inte är intresserad, så ska Jehovas vittnen respektera detta. Alla berättelser om att Jehovas vittnen inte skulle respektera detta tror jag handlar om att man inte varit tydlig, vi är ju inte tankeläsare.

Jag pratade just om detta i den andra tråden att svenskar i allmänhet verkar vara fega och rädda för social interaktion, och inte är intresserad av att socialt agera med främmande människor, det är knappt att man pratar med grannen. Istället skriver man arga lappar i tvättstugan och pratar ut sin frustration anonymt på Flashback.

Det kanske är därför man ser så mycket dysfunktionellt beteende på Flashback med aggressiva och osociala yttranden?

Nu pratar jag inte om dig, utan allmänt.
Citera
2013-12-22, 21:43
Medlem
Citat:
Jag är säker på att om du hade förklarat situationen så hade dom respekterat det, om du hade sagt till Jehovas vittnen att du tycker det är jobbigt att dom kommer, så hade dom slutat att komma.

En gång ringde jag på en dörr, och ingen svarade, jag fortsatte till resten av huset. Senare den dagen beslutade jag mig för att lämna tillbaka distriktet efter att jag en sista gång skulle gå tillbaka till dom dörrar som jag inte hade fått svar från. När jag ringde på denna dörr så ropar någon från bakom dörren, "fattar ni inte att jag vill inte ha besök när jag inte öppnar dörren", nej det är lite svårt att fatta det.

Om man är tydlig, och inte velig och rädd för att säga att man inte är intresserad, så ska Jehovas vittnen respektera detta. Alla berättelser om att Jehovas vittnen inte skulle respektera detta tror jag handlar om att man inte varit tydlig, vi är ju inte tankeläsare.

Jag pratade just om detta i den andra tråden att svenskar i allmänhet verkar vara fega och rädda för social interaktion, och inte är intresserad av att socialt agera med främmande människor, det är knappt att man pratar med grannen. Istället skriver man arga lappar i tvättstugan och pratar ut sin frustration anonymt på Flashback.

Det kanske är därför man ser så mycket dysfunktionellt beteende på Flashback med aggressiva och osociala yttranden?

Nu pratar jag inte om dig, utan allmänt.

Det kan ha varit så att jag var otydlig men tro mig när jag säger att dessa verkligen ville konvertera mig och inte minst min vän och var inte beredda att ge sig i första taget. Men jag minns som sagt inte allt med precision men vad jag undrade var främst varför Jehovas gör just detta att gå och knacka dörr? Och varför dom försöker få folk att konvertera till deras religion? Är det så att Jehovas krymper och att ni försöker hålla religionen vid liv genom att konvertera andra? Och om man konverterar ger man då upp alla sina besparingar till Jehovas eller är detta bara något jag har fått för mig?
Citera
2013-12-22, 22:58
Medlem
Citat:
Det kan ha varit så att jag var otydlig men tro mig när jag säger att dessa verkligen ville konvertera mig och inte minst min vän och var inte beredda att ge sig i första taget. Men jag minns som sagt inte allt med precision men vad jag undrade var främst varför Jehovas gör just detta att gå och knacka dörr? Och varför dom försöker få folk att konvertera till deras religion?

Det är helt enkelt för att Jesus gav det uppdraget för dom kristna:

"Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. "(Matteus 28:19-20 Bibel2000)

Orsaken till kristna ska göra människor till lärjungar, är för att rädda dom från döden i den kommande domen i harmageddon.

Detta är något allvarligt, och om kristna vet om detta och inte varnar människor, så kan dom blir skyldiga till människornas blod, Gud säger:

"När du hör ett ord från mig skall du framföra min varning. Om jag säger till den gudlöse: ”Ditt straff är döden” och du inte har varnat honom för hans gärningar, skall den gudlöse dö därför att han syndat, och av dig skall jag utkräva vedergällning för hans blod.

Men om du har varnat den gudlöse för hans gärningar så att han kan upphöra med dem och han ändå inte gör det, skall han dö därför att han syndat, men du har räddat ditt liv.
" (Hesekiel 33:7-9 Bibel2000)

Detta står i GT, men detta gäller även för dom kristna

"Jag har inte varit rädd för att låta er veta det som gagnar er, utan har undervisat er om det, offentligt och i hemmen, och jag har enträget uppmanat både judar och greker att omvända sig till Gud och tro på vår herre Jesus...

Och nu ser ni mig aldrig mer, det vet jag, alla ni som jag har besökt och förkunnat riket för. Därför vill jag denna dag bedyra att jag är utan skuld om någon går förlorad. Ty jag har inte varit rädd för att delge er allt som hör till Guds plan.
"(Apg 20:20-21,25-27 Bibel2000)

Citat:
Är det så att Jehovas krymper och att ni försöker hålla religionen vid liv genom att konvertera andra?

Nej, Jehovas vittnen ökar ständigt över hela jorden, från början var man några tusen, nu är man nästan 8 miljoner, det kan du se i denna graf i Wikipedia:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e9/JWStats1931-2010.png

Dessutom är vi inte beroende av att få in nya, men självklart blir vi glada om fler tar ställning för Gud.

Citat:
Och om man konverterar ger man då upp alla sina besparingar till Jehovas eller är detta bara något jag har fått för mig?

Ja du har fått för dig det, förmodligen blandar du ihop oss med Scientologerna, inte heller där måste man ge upp alla sina besparingar, men vad jag förstår är lektionerna dyra (jag kan inte med säkerhet veta detta eftersom jag inte talat med en icke avhoppad scientolog).

Folk blandar ofta ihop oss både med Mormonerna och Scientologerna (och förmodligen andra).

Jehovas vittnen tillämpar frivilliga bidrag, vi har alltså inget tionde eller något sådant. Det är ingen som kontrollerar eller vet hur mycket varje medlem betalar. Vi har inte heller en håv som går runt i lokalen, utan har en låda vid sidan av som man kan gå till om man vill ge bidrag.
Citera
2013-12-23, 01:18
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Det är helt enkelt för att Jesus gav det uppdraget för dom kristna:

"Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. "(Matteus 28:19-20 Bibel2000)

Orsaken till kristna ska göra människor till lärjungar, är för att rädda dom från döden i den kommande domen i harmageddon.

Detta är något allvarligt, och om kristna vet om detta och inte varnar människor, så kan dom blir skyldiga till människornas blod, Gud säger:

"När du hör ett ord från mig skall du framföra min varning. Om jag säger till den gudlöse: ”Ditt straff är döden” och du inte har varnat honom för hans gärningar, skall den gudlöse dö därför att han syndat, och av dig skall jag utkräva vedergällning för hans blod.

Men om du har varnat den gudlöse för hans gärningar så att han kan upphöra med dem och han ändå inte gör det, skall han dö därför att han syndat, men du har räddat ditt liv.
" (Hesekiel 33:7-9 Bibel2000)

Detta står i GT, men detta gäller även för dom kristna

"Jag har inte varit rädd för att låta er veta det som gagnar er, utan har undervisat er om det, offentligt och i hemmen, och jag har enträget uppmanat både judar och greker att omvända sig till Gud och tro på vår herre Jesus...

Och nu ser ni mig aldrig mer, det vet jag, alla ni som jag har besökt och förkunnat riket för. Därför vill jag denna dag bedyra att jag är utan skuld om någon går förlorad. Ty jag har inte varit rädd för att delge er allt som hör till Guds plan.
"(Apg 20:20-21,25-27 Bibel2000)

Nej, Jehovas vittnen ökar ständigt över hela jorden, från början var man några tusen, nu är man nästan 8 miljoner, det kan du se i denna graf i Wikipedia:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e9/JWStats1931-2010.png

Dessutom är vi inte beroende av att få in nya, men självklart blir vi glada om fler tar ställning för Gud.

Ja du har fått för dig det, förmodligen blandar du ihop oss med Scientologerna, inte heller där måste man ge upp alla sina besparingar, men vad jag förstår är lektionerna dyra (jag kan inte med säkerhet veta detta eftersom jag inte talat med en icke avhoppad scientolog).

Folk blandar ofta ihop oss både med Mormonerna och Scientologerna (och förmodligen andra).

Jehovas vittnen tillämpar frivilliga bidrag, vi har alltså inget tionde eller något sådant. Det är ingen som kontrollerar eller vet hur mycket varje medlem betalar. Vi har inte heller en håv som går runt i lokalen, utan har en låda vid sidan av som man kan gå till om man vill ge bidrag.

visst finns det ingen håv men den sociala kontrollen är 100 gånger större än i en katolsk kyrka,
man blir kallad till utvecklingssamtal med äldsten,

sen finns det en insamlingsbössa på väggen, visst är det frivilligt men ändå

JV har tidigare tjänat enorma pengar på försäljning av vakttornet och vakna,
visst var det gåvor, men många gav pengar för att bli av med efterhängsna jv,

hur mycket gav folk?

5-10kr

vid massproduktion får man ner priset rejält, särskillt när det på tryckeriet jobbar oavlönade jv eller deltidsanställda,

det dyraste är ändå distributionen...

och här har man i Brooklyn kommit på en fiffig grej , man har inrättat helt obibliska benämningar som halvpjonjär och helpjonjär, 45 och 90 timmars gratisarbete per månad, (en pjonjär får delvis ersättning för egna kostnader) 90 timmar predikningar, kraffsande i dörrar, lägg därtill tidsåtgången för transporter och en massa andra administrativa uppgifter, etc.)

men det viktigaste är den stora oavlönade massan av arbetsmyror, vanliga jv, som jobbar gratis med att sälja tidsskrifter, hur många timmar oavlönat arbete rör det sig om?
vi kan räkna i snitt 4-5 timmar per vecka och medlem, troligen mer

detta sägs ha upphört när den amerikanska skattemyndighten satte en blåslampa i häcken på bossarna i Brooklyn,

angående tionde... så visst finns det hos JV,
detta är inget man skyltar med, man vill inte avskräcka nya medlemmar, men efter ett tag när den nye medlemmen har blivit hemmastadd, fått nya vänner,
och studerat bibeln kanske ett år med de andra jv får han då veta att Jehova förbjuder inte att ge tionde, det står jo i bibeln, och att det finns en ska vi säga "kultur" att ge tionde,

vem gör det? de mest framstående medlemmar i församlingen, de som man ska se upp till,
de visar med eget exempel , men känn ingen press
du kanske kan skänka ett mindre belopp?
känn ingen press, har du inte råd så behöver du inte ge

men jo mer man läser bibeln dessto mer inser man och får skuldkänslor, att inte ge tionde bara för att man har en dålig ekonomi betyder att ens tro är svag...
det är jo när man är som fattigast som man ska ge tionde !

vi har jo alla hört om historien med den fattiga änkan som gav bort sin sista peng, hur värdefullt det är

då kommer Jehova att välsigna oss och ombesörja våra ekonomiska bekymmer, Jehova kommer lösa alla våra problem

visst är det inte lika starkt press från början på att ge tionde som hos mormoner eller adventister men man får ändå skuldkänslor
Senast redigerad av rex144 2013-12-23 kl. 01:29.
Citera
2013-12-23, 08:37
Medlem
Citat:
Varför kunde du inte ha öppnat dörren och sagt att du inte är intresserad längre? Det hade varit så enkelt, och du hade inte behövt känna dig förföljd.
Det händer rätt så ofta att Jehovas struntar i dessa vänliga avvisningar och tränger sig in i bostaden ändå för att "meditera". Detta hände bland annat med en moster till en bekant.
Citera
2013-12-23, 09:11
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders-Lundgren
Det händer rätt så ofta att Jehovas struntar i dessa vänliga avvisningar och tränger sig in i bostaden ändå för att "meditera". Detta hände bland annat med en moster till en bekant.

därför väljer många att köpa deras tidningar bara för att bli av med de,

jv är resultatorienterade, har de lyckats sälja då känner de sig tillfredsställda,

de är skolade i amerikansk försäljningsteknik, de övar flera timmar varje vecka i rollspel,
sen har de speciella handböcker som hjälper de att hålla igång samtalet, spinna vidare,
komma med följdfrågor, hehe

de flesta människor vill avbryta diskussionen på ett vänligt civiliserat sätt, så som man normalt gör,
man sänder olika diskreta signaler, försöker få ett avslut,
men det går inte

man vill inte visa för de och för sig själv att man tappat fattningen, blivit riktigt förbannad

att säga: jag har inte tid... duger inte när man har att göra med fullblodsproffs i manipulation
Senast redigerad av rex144 2013-12-23 kl. 09:16.
Citera
2013-12-23, 09:59
Medlem
Citat:

Hon avvisade dem fast dom trängde sig på ändå? Låter ju som ett rent hemfridsbrott.
Citera
2013-12-23, 10:23
Medlem
Citat:

Det tror jag knappast, det finns ingen anledning att göra så, det finns ju ingen som skulle lyssna på oss villigare genom att tvinga oss in hos människor.

Sådana här historier är ofta andrahandsuppgifter, och som här kanske tredjehandsuppgifter eller i fler led. "moster till en bekant", har du pratat med din bekantas moster om det här, och du är säker på att hon inte brer på, och hon var inte otydlig med vad hon ville?

Och vad har du för statistik som säger att detta "händer rätt så ofta"? Jag känner ingen av mina Jv-bekanta som skulle kunna ens tänka sig tanken att göra så, och vi skrattar åt dom flesta skrönor om Jehovas vittnen, foten i dörren är en klassiker, det måste bara vara en vandringssägen.

Min icke Jv kompis trodde att Jehovas vittnen menade att Jesus dog i Polen istället för Jerusalem, ja så kan det gå med viskningsleken om Jehovas vittnen.
Citera
2013-12-23, 12:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Det tror jag knappast, det finns ingen anledning att göra så, det finns ju ingen som skulle lyssna på oss villigare genom att tvinga oss in hos människor.

Med tanke på dom attityder som JV demonstrerar i sin ohederliga, pådyvlande demagogi är det rimligt att anta att dessa atttityder .... i större omfattning än vanligt i religiös mission ..... ledar till att vissa JV har svårt för att sätta gränser.

Jag har iövrigt själv ... dock i min barndom .... upplevd JV som faktisk fick köras på porten med hot om att vår familjehund skulle gå på dom (vilket han var helt inkapabell till, det var mest symbolisk).
Citera
2013-12-23, 12:37
Medlem
Vissa är helt enkelt mer envisa än andra. Deras huvudsakliga mål är inte att vara trevliga, utan att få andra att konvertera.
Citera
2013-12-23, 13:04
Medlem
Citat:
Vissa är helt enkelt mer envisa än andra. Deras huvudsakliga mål är inte att vara trevliga, utan att få andra att konvertera.

Nej, vårt huvudsakliga mål är att göra det som Jesus gav kristna i uppdrag:

"Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar" (Matteus 28:19 Bibel2000)

Och detta ska vi göra med respekt för andra:

"Var alltid beredda att svara var och en som kräver besked om ert hopp. Men gör det ödmjukt och respektfullt i medvetande om er goda sak, så att de som talar illa om ert fromma liv i Kristus får skämmas för sitt förtal." (1Petrus 3:15-16 Bibel2000)

Om man inte vill lyssna på oss, så lämnar vi dörren:

"om huset är värdigt skall det få den frid ni önskar det. Men om det inte är värdigt skall den friden vända tillbaka till er. Om man inte tar emot er eller lyssnar till era ord, så lämna det huset eller den staden och skaka bort dess damm från era fötter."(Matteus 10:13-14 Bibel2000)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in