2013-12-20, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Jv har alltid haft ett horn i ögat till den katolska kyrkan, finns gott om exempel på det i detta forum bl.a. men det sträcker sig långt tillbaka i tiden, närmare bestämt till tiden för Jvs uppkomst då kyrkan stod emot vad man ansåg vara en heretisk lära.

Redan där utsåg Russel katolska kyrkan som sin huvudfiende, det lever kvar bland dagens vittnen, dessutom är det nog lättare att försöka konvertera någon som redan har en tro på bibeln, åtminstone finns där en utgångspunkt för diskussion, vilket inte nödvändigtvis finns hos en ateist.

Det är odiskutabelt att Jv länge haft ett horn i sidan till katolska kyrkan. Och det är de långt ifrån ensamma om. Varför de nu skulle skämmas för det förstår jag inte. Saken var inte så tydlig på Russells tid, men på Rutherfords tid fördes en hatkampanj mot katolska kyrkan och situationen har först under senare år blivit aningen mindre uttalad. Jv som här försöker förringa detta historska faktum är nattmössepratare.
Citera
2013-12-20, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Sedan upplever jag det som att det är svårare att "konvertera" någon som redan är troende, speciellt "pånyttfödda kristna" som är tydligt påverkade av demoner till att inte tänka klart och logiskt.

Det är väl snarare så att det är Jv som är påverkade av demoner till att inte tänka klart utan alltid tänka det som serveras av ledningen, hur detta än är beskaffat. Och demonerna använder sig i deras fall av hjärntvätt. Det går aldrig att få ett riktigt Jv att erkänna att deras närvarande lära är fel på någon punkt. Och inga fel i det förflutna spelar någon som helst roll. De betraktas som bagateller, medan fel i andras läror kallas avfällighet.
Citera
2013-12-21, 01:04
Medlem
Vad är värre:

1.) att man dödar andra människor, eller
2.) att man säger vad man tycker om människor som dödar andra människor bara för att dom tillhör en annan religion?
Citera
2013-12-22, 00:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad är värre:

1.) att man dödar andra människor, eller
2.) att man säger vad man tycker om människor som dödar andra människor bara för att dom tillhör en annan religion?

Vill du göra detta till ett centralt argument? För att kunne slingra dig bort från det pinsama ämnet JVs missions-hysteri?
Citera
2013-12-22, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Är det inte snart dags att ni JV ger de utlovade svaren på olika frågor i tråden?
Ekasnah, det är ju åtskilliga saker du har lovat att återkomma till!

Frånvaron av utlovade svar från JV-håll gör nu att man måste dra slutsatsen att det inte kommer några svar, och att anledningen till detta är att det inte finns några svar i dessa frågor.
Alltså har JV här tydligen gett upp när det gäller att försvara sin tro i sådana viktiga frågor som tex blodet, Namnet och år 607.
Citera
2013-12-22, 14:53
Medlem
De är så påträngande. Jag öppnar inte dörren för främmande personer för att jag befarar att de antingen är Jehovas vittnen eller radiotjänst.
Citera
2013-12-22, 15:02
Medlem
Sailing-Silverfoxs avatar
Citat:
Sedan upplever jag det som att det är svårare att "konvertera" någon som redan är troende, speciellt "pånyttfödda kristna" som är tydligt påverkade av demoner till att inte tänka klart och logiskt.

Intresant.

Du anser alltså att jag inte kan tänka klart och logiskt av den enkla anledningen att jag är påverkad av demoner!?

Synnerligen klart och logiskt tänkt.

Citat:
Det skiljer sig väldigt mycket mellan katolicism och Jehovas vittnen.

Jo att det skiljer sig väldigt mycket mellan Katolska kyrkan och alla andra kristna Kyrkor/samfund å ena sidan och sekten Jehovas vittnen, är ju inte direkt någon nyhet. Nu var det inte så jag skrev i mitt svar till TS utan

Citat:
Ursprungligen postat av Sailing-Silverfox
Nu är det ju så att katolicism inte är en "helt annan religion" jämfört med den "Jehovas vittne" har, så du är nog ett bra objekt att försök omvända till den "rätta vägens lära".

Jehovas vitten tror ju på "samma gud" som alla de kristna trosriktningarna, även om en del viktiga detaljer skiljer. Dock är ju skillnaden mellan Jehovas vitten, som ju betraktas som en sekt, mycket större ände andra Kristna kyrkorna tex Katolska kyrkan, den ortordoxa kyrkan, de protestantiska kyrkorna som Svenska kyrkan, Pingströrelsen, Ekumeniakyrkan (Baptistsamfundet, Metodistkyrkan och Missionskyrkan), Frälsningsarmen mm mm "Livets ord" börjar ju nästan också bli "rumsren".

Även Judar och Muslimer tror ju i grunden på "samma gud", även om man ser på gudomen på lite olika sätt.

Du svarade också

Citat:
Det är inte samma gud, Katoliker tillber Guds son Jesus, medan Jehovas vittnen tillber Gud själv som heter JHVH (Jehova/Jahve).

Även om JV inte tror på Jesus på samma sätt som de övriga kristna kyrkorna och de dessutom inte tror på samme Gud - utan i så fall nån annan gud - varför hänvisar och citerar ni då Bibeln. Bibeln berättar ju om Abrahams/Judarnas Gud. Den Gud som Jesus bekände sig till och som hans lärjungar tror på och som är grunden för de kristna kyrkorna. Även Muhammedanerna tror ju på samma gud.

Hur har du det med klarsyntheten, logiken, historiken och demonerna!?

Skrivet med all kärlek.
Citera
2013-12-22, 17:32
Medlem
Citat:
Intresant.

Du anser alltså att jag inte kan tänka klart och logiskt av den enkla anledningen att jag är påverkad av demoner!?

Synnerligen klart och logiskt tänkt.

Ja det är väldigt logiskt tänkt, och min erfarenhet.

Nu finns det mer eller mindre påverkade människor, så jag säger ju inte att alla är helt oemottagliga för logiska resonemang.

Du är alltså en pånyttfödd kristen? Ok, en av orsakerna till att jag säger detta är bl.a. min erfarenhet med en kompis som blev "frälst" i USA.

Detta hände innan jag blev ett Jehovas vittne, han var utbytesstudent i USA och den familjen var starkt troende. När han kom tillbaka så förfasades hans familj över att han verkade så hjärntvättad, han verkade vara helt uppe i det blå och var inte mottaglig för logiska resonemang. Jag var inte själv så delaktig i diskussionen, men hörde hur resonemanget gick, och såg tydligt hur han var som i en dimma, fylld av "heliga anden", och helt ologiskt bortsåg eller bortförklarade resonemanget.

Sedan har jag själv erfarenhet av detta, det var faktiskt tack vare denna kompis som jag fick kontakt med frälsta kristna flera år senare, och efter ett tag trodde jag att dom hade sanningen och blev själv "frälst'" under ett möte. Jag gick in för det hundraprocentigt, talade tungor och trodde att det skulle ske mirakel och helande. Och det hände en massa konstiga saker, men inte mirakel och helande i alla fall. Jag fick en känslomässig kontakt med "gud", som svarade på mina frågor, men nu i efterhand är jag övertygad om att jag hade öppnat en andlig dörr och bjudit in demoner.

Detta skedde alltså innan jag blev ett Jehovas vittne, jag var intresserad av bibeln och när jag fick en lättförståelig version av NT från dessa frälsta kristna, så tyckte jag mig kunna se sanningen om vår verklighet bland bibelns texter, så jag trodde att det var dessa som hade sanningen eftersom det var dom som gav mig den bibeln.

Men senare när jag diskuterade med Jehovas vittnen, och började resonera logiskt istället för att "lyssna på gud" så började jag inse vilka som hade sanningen. Min kompis var med vid ett tillfälle och samma sak hände, han var helt oemottaglig för logiska resonemang, han befann sig i en dimma.

Men som sagt, jag säger inte att alla "frälsta pånyttfödda kristna" är på detta sättet. Om du kan tänka klart och logiskt så bekräftar det undantaget för regeln.

Citat:
Jo att det skiljer sig väldigt mycket mellan Katolska kyrkan och alla andra kristna Kyrkor/samfund å ena sidan och sekten Jehovas vittnen, är ju inte direkt någon nyhet. Nu var det inte så jag skrev i mitt svar till TS utan

Nu vet jag inte om jag förstår dig rätt, men det låter som att du sätter Jehovas vittnen bland "andra kristna Kyrkor/samfund"?

Citat:
Även om JV inte tror på Jesus på samma sätt som de övriga kristna kyrkorna och de dessutom inte tror på samme Gud - utan i så fall nån annan gud - varför hänvisar och citerar ni då Bibeln.

Det är ju i bibeln man kan se att Jesus inte är Gud, utan är Guds son.

Det är inte bara att: "JV inte tror på Jesus på samma sätt som de övriga kristna kyrkorna", utan det handlar om avgudadyrkan om man tillber Jesus, eftersom Jesus inte är Gud.

Jesus var den första som föddes av Guds hand, sedan föddes resten av skapelsen. Jesus är alltså den förstfödde i hela skapelse, och därför Guds son. Jesus är alltså skapad, och om man tillber Jesus så tillber man en skapelse istället för skaparen, därför är det en helt annan gud som frälsta kristna ber till.

Och även om muslimer och judar inte tillber Jesus, så betyder det inte att dom tillber Jehova, som är den sanne guden i bibeln.

Citat:
Bibeln berättar ju om Abrahams/Judarnas Gud. Den Gud som Jesus bekände sig till och som hans lärjungar tror på och som är grunden för de kristna kyrkorna.

Ja och den guden presenterade sig som Jehova:

"Och Gud fortsatte: ”Säg israeliterna att Herren (JHVH), deras fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt dig till dem. Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte"(2Mose 3:15 Bibel2000)

Det var denna gud som Jesus tillbad, och som Jesus sade att lärjungarna skulle tillbe:

"Gå till mina bröder och säg dem att jag stiger upp till min fader och er fader, min Gud och er Gud."(Joh 20:17 Bibel2000)

Allt annat är avgudadyrkan.

Citat:
Även Muhammedanerna tror ju på samma gud.

Nej, dom känner inte ens Jehova:

"Farao svarade: ”Vem är Herren(JHVH)? Skulle jag släppa Israel därför att han befaller det? Jag känner inte Herren(JHVH), och Israel tänker jag inte släppa.” (2Mose 5:2 Bibel2000)

Citat:

Hur har du det med klarsyntheten, logiken, historiken och demonerna!?

Skrivet med all kärlek.

Nu måste jag förtydliga att alla människor är mer eller mindre påverkade av demoner, även Jehovas vittnen. Det beror helt på om människan tillåter sig påverkan från demoner t.ex. genom att engagera sig i "anden i glaset", Ouija-brädor, kristna seanser, tungotal, men även andra saker i världen som påverkar, t.ex. filmer och musik.
Allt som finns i världen kan locka människor till den onda sidan steg för steg, och ju närmare man kommer desto mer tillåter Gud att demonerna får påverka människor.

Sedan kan det finnas direkta upproriska angrepp som människan inte kan beskyllas för, t.ex. attacken mot Jesus, som inte hade gjort något fel.
Citera
2013-12-22, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anders-Lundgren
De är så påträngande. Jag öppnar inte dörren för främmande personer för att jag befarar att de antingen är Jehovas vittnen eller radiotjänst.

Jag öppnade dörren och var vänlig emot Jehovas en gång och sedan blev man näst intill förföljd. Dom kom förbi minst 2 gånger i veckan under lång tid så jag slutade självklart att öppna dörren. Varför känner dom sig så tvungna att packa på andra sin religion? Lite samma sak med Islam att dom vill att alla ska konvertera till deras religion.
Citera
2013-12-22, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StupidMonkey
Jag öppnade dörren och var vänlig emot Jehovas en gång och sedan blev man näst intill förföljd. Dom kom förbi minst 2 gånger i veckan under lång tid så jag slutade självklart att öppna dörren. Varför känner dom sig så tvungna att packa på andra sin religion? Lite samma sak med Islam att dom vill att alla ska konvertera till deras religion.

Varför kunde du inte ha öppnat dörren och sagt att du inte är intresserad längre? Det hade varit så enkelt, och du hade inte behövt känna dig förföljd.
Citera
2013-12-22, 20:41
Medlem
Citat:
Varför kunde du inte ha öppnat dörren och sagt att du inte är intresserad längre? Det hade varit så enkelt, och du hade inte behövt känna dig förföljd.

Jag förklarade att jag var kristen men dom ville komma med böcker och allt möjligt hela tiden samt sökte dom min kompis som bodde med mig också. Han fick dem att sluta komma sen till slut då jag sa att jag tyckte det började bli jobbigt och så gav han dem en bok eller vad det var istället. Han är väldigt påläst om alla religioner och utövar sin religion mycket mer än mig. Jag utövar den i princip inte alls så den vägen var det.
Senast redigerad av StupidMonkey 2013-12-22 kl. 20:44.
Citera
2013-12-22, 20:56
Medlem
Citat:
Jag förklarade att jag var kristen men

Menar du att bara för att du förklarade att du var kristen, så skulle dom förstå att du inte var intresserad av att prata med dom längre?

Citat:
dom ville komma med böcker och allt möjligt hela tiden samt sökte dom min kompis som bodde med mig också. Han fick dem att sluta komma sen till slut då jag sa att jag tyckte det började bli jobbigt och så gav han dem en bok eller vad det var istället. Han är väldigt påläst om alla religioner och utövar sin religion mycket mer än mig. Jag utövar den i princip inte alls så den vägen var det.

Jag får inte ihop det, till vem/vilka sade du att det börjar bli jobbigt?

Gav du någon antydan till Jehovas vittnen själva om att du inte längre ville prata med dom, förutom att du sade att du var kristen?

Var det boken som din kompis gav till Jehovas vittnen som fick dom att sluta komma, eller sade din kompis något om att du inte ville ha besök av dom längre, eller liknande?
Senast redigerad av ttsp 2013-12-22 kl. 21:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in