Citat:
Ursprungligen postat av
QEVeritas
Det föll tyvärr bort ett "e" i mitt tidigare inlägg, vilket kan ha gjort det otydligt (har ändrat i ursprungligt mail). Det jag undrade gäller tysta avlyssningsmöjligheter FÖRE AXE-växlarnas inträde. Den större introduktionen av AXE-växlar startade 1994. Det finns som sagt en mängd uppgifter om att man sedan länge (före 1986) kunnat lyssna utan svårigheter (utan lokala plintkopplingar eller buggning) och redan före AXE, men det intressanta är om någon kan bekräfta att detta gick att göra/gjordes från Televerkets huvudkontor. (Detta är ju det högst troliga, men har bara hittat allmänna uppgifter från tidigare Televerksanställda m.fl.)
Britterna, MI5, avlyssnade Egyptiska ambassadens Hagelinmaskin under Suezkrisen 1956. Detta skedde genom att en s.k. SF placerades i en telefon som otroligt nog stod i kodrummet. Avlyssningen skedde även när luren var pålagd. Med tanke på den tekniska utvecklingen tycker jag man kan utgå ifrån att tekniken sofistikerats en del från mitten av 50-talet till mitten av 80-talet.
Peter wright berättar i "soycatcher" att ryssarna definintivt inte låg efter väst tekniskt när det gällde avlyssning på 50-talet, snarare tvärtom.