2013-12-22, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackrivulet
Ett par punkter

* Östling har inget alibi, bara hans egna ord om att han låg hemma på grund av sjukdom som motsägs av taxichauffören som säger sig ha plockat upp honom i närheten av Kungsgatan strax efter mordet.

* Kulorna på mordplatsen är med största sannolikhet riktiga. Att förfalska kulorna hade varit ett mycket komplicerat tillvägagångssätt (plocka de äkta, förutse den kommande isotop-undersökningen, förfalska nya kulor med nytt vapen och lägga ut dessa utan att det märks samt kallt räkna med att dessa går att tvätta) med marginell eller obefintlig nytta som följd (man sitter fortfarande i samma sits, kulor på mordplatsen med tillhörande vapen som måste bort).

* Det är standard förfarande att "hemlighetsstämpla" obduktionsprotokoll av integritetsskäl.

1. Östlings tillstånd bekräftades också av ett par människor som var hos honom tidigare på kvällen.

2. Kulorna var ditlagda. De saknade human vävnad.

3. Det är utifrån vilka skäl det hemligstämplas som har betydelse.
Citera
2013-12-22, 15:55
Medlem
Citat:
Ett par punkter

* Östling har inget alibi, bara hans egna ord om att han låg hemma på grund av sjukdom som motsägs av taxichauffören som säger sig ha plockat upp honom i närheten av Kungsgatan strax efter mordet.

* Kulorna på mordplatsen är med största sannolikhet riktiga. Att förfalska kulorna hade varit ett mycket komplicerat tillvägagångssätt (plocka de äkta, förutse den kommande isotop-undersökningen, förfalska nya kulor med nytt vapen och lägga ut dessa utan att det märks samt kallt räkna med att dessa går att tvätta) med marginell eller obefintlig nytta som följd (man sitter fortfarande i samma sits, kulor på mordplatsen med tillhörande vapen som måste bort).

* Det är standard förfarande att "hemlighetsstämpla" obduktionsprotokoll av integritetsskäl.

Så då kan man säga att varken Östling eller Grundborg har blivit granskade av någon angående Palmemordet.
Vet du eller någon annan varför man inte hemligstämplade hela protokollet i så fall, det ser i mina ögon bara konstigt ut med en del överstruket , det väcker ju med automatik spekulationer.
Senast redigerad av Sumer 2013-12-22 kl. 16:10.
Citera
2013-12-22, 16:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
1. Östlings tillstånd bekräftades också av ett par människor som var hos honom tidigare på kvällen.

1. De intygar att han såg sjuk ut ja. Det kan dock inte uteslutas att han simulerade för att skaffa sig alibi, att kollegorna täcker upp för honom i förhöret, eller att han helt enkelt deltog trots dålig hälsa. Jag tvivlar på att en person som Östling hade stått över mordoperationen på hatobjektet Palme på grund av att han kände sig lite hängig.
En detalj som att ett par kollegor tyckte att han verkade sjuk under eftermiddagen är inte i närheten av tillräckligt för att utesluta honom, med tanke på hur många indicier som pekar mot Östling överlag.

2. Nej då, kulorna hade garanterat mänskligt vävnad. Problemet var bara att man tvättade bort detta på grund av ett missförstånd på SKL.
Citera
2013-12-22, 16:24
Medlem
Citat:
1. De intygar att han såg sjuk ut ja. Det kan dock inte uteslutas att han simulerade för att skaffa sig alibi, att kollegorna täcker upp för honom i förhöret, eller att han helt enkelt deltog trots dålig hälsa. Jag tvivlar på att en person som Östling hade stått över mordoperationen på hatobjektet Palme på grund av att han kände sig lite hängig.
En detalj som att ett par kollegor tyckte att han verkade sjuk under eftermiddagen är inte i närheten av tillräckligt för att utesluta honom, med tanke på hur många indicier som pekar mot Östling överlag.

2. Nej då, kulorna hade garanterat mänskligt vävnad. Problemet var bara att man tvättade bort detta på grund av ett missförstånd på SKL.

Tror du Östling är mördaren blackrivulet?
Citera
2013-12-22, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Tror du Östling är mördaren blackrivulet?

Nej, men tror han var Dekorimamannen, samt hade en nyckelroll i mordet.
Citera
2013-12-22, 16:28
Medlem
Citat:
Nej, men tror han var Dekorimamannen, samt hade en nyckelroll i mordet.

fullt möjligt. Att GM försvann mer eller mindre utanför hans lägenhet är ju rätt skumt med, i alla fall på den gatan. Samt mordkulorna m.m.
Citera
2013-12-22, 16:28
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
När jag började fundera/spekulera runt Palmemordet tänkte jag försöka vara öppen för alla tänkbara teorier.
Det som jag märkt är att när jag spekulerat ett tag ,läst på nätet osv.
Så hamnar jag då och då på kombinationen Grundborg-Östling, de är nästan omöjliga att komma förbi.
Om jag förstått det hela rätt så är Grundborg aldrig förhörd och Östlings alibi dåligt granskat eller egentligen inte alls.
De behöver nödvändigtvis inte vara gärningsmän men det känns som om om de kan haft några fingrar med i spelet.
Jag känner mej tveksam om de kulor som hittades på mordplatsen var mordkulorna, kan man ha lånat några kulor från Östlings förråd och lagt dit?
Eftersom Sverige verkar ha starka samarbeten med USA ,Storbrittanien ända sedan andra världskriget så är det väl inte otänkbart att initiativet att döda Palme startades upp där och att man tog "lämpliga" kontakter i Sverige.

Fråga, jag har inte förstått vem som kan bestämma att hemligstämpla delar av Palmes obduktionsprotokoll och varför hemligstämplar man bara vissa bitar och inte hela protokollet, det borde väl varit ännu enklare?

Jag har också hela tiden varit inne på att dessa två herrar är centrala i MOP. Har nämligen haft kontakt med en som stod C-G-Ö nära och jag fick känslan av att han hela tiden försökte leda mig in på Christer Pettersson och Norrmalmspolisen. Utan att gå in på detalj, men han svarade på frågor jag aldrig ställde, vilket gjorde (gör) att jag känner mig än mer säker på att jag är inne på rätt spår...
Citera
2013-12-22, 17:47
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Grundborg och Östlings skyddsklassade tjänster är ytterligare en indicie för att de hade nyckelroller inom StayBehind. En teori jag haft, eller har, är att Östling hade en roll som kvartermästare inom StayBehind. Varför har man annars granatgevär i sin lägenhet?

Blev Östling någonsin dömd för alla vapen han hade i lägenheten?
Citera
2013-12-22, 19:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Blev Östling någonsin dömd för alla vapen han hade i lägenheten?

Jag hoppas du ursäktar min okunnighet i detta ämne men saknade Östling tillstånd för vapnen som hittades i lägenheten eller förvarade han dem olämpligt?
Citera
2013-12-22, 19:50
Medlem
GarryCopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Vet att flera gått igenom det, men det betyder ju inte att det inte skulle kunna stämma? Problemet för mig är att både Björkman och Delsborn hintar om ett samtal och sällskap, hade varit lättare att vifta bort det om det rörde sig om ett vittne bara, men nu är det inte så. Jag ser inte varför inte Lisbeth skulle kunna ljuga heller, vi vet egentligen ingenting om henne.

Edit: Och framförallt att ingen är gripen och alla märkliga turer kring utredningen och mordet är inget som stör någon här?

Edit igen: Lisbeth kan ju helt enkelt blivit tvingad att ljuga direkt efter mordet.

Lyssna på Delsborns vittnesmål i rättegången mot Christer Pettersson. Utifrån hans vittnesmål går det inte dra någon definitiv slutsats att de har stått och pratat. Han säger i rätten " Om de står och pratar eller bara passerar förbi där, kan jag inte avgöra" J

Delsborn berättar i rättegången mot Christer Pettersson
http://www.youtube.com/watch?v=DNNfDEbtyNY
Citera
2013-12-22, 19:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg

3. Det är utifrån vilka skäl det hemligstämplas som har betydelse.

Om nu kulorna saknade human vävnad, varför tvättades kulorna av i såfall innan de skickades utomlands för undersökning?
Citera
2013-12-22, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det enda hittepået är dina barnsliga påståenden där fantasin skenar till hisnande höjder!

Det är bara att kolla in videoklippen för att få referens till hur skott faktiskt låter i verkligheten och inte svårt att förstå hur ovana personer kan beskriva dem med olika referensramar.

"Mäster" är back on stage.Kan berätta för dig att det har varit ett mycket bra debattklimat den sista tiden. Du är mycket välkommen för du tänker väl knyta ihop säcken nu,ELLER ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in