2013-12-22, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
We owe you one! Så Eiler O. Petersen var alltså hans falska identitet i Danmark. Kallar han sig Ernest vid giftermålet eller har han bara två efternamn?

En sak jag har funderat över är om födelseåret från 1927 stämmer. Skaffade han sig en falsk identitet i Danmark kan han ju ha gjort sig yngre än han är. Det skulle förklara mvagrippas invändning att han var för ung för SOE.

Han kallade sig "Eiler O."
Citera
2013-12-22, 14:53
Medlem
Tillbaks till Dekorimahörnet och vad faktiskt nyckelvittnena såg .. Lösningen finns där och ingen annanstans.

Vi har 2 finska flickor som cirka 2 minuter innan skotten påträffar en man med ett vapen i vänster hand poängterar dom.

Vi har Björkman som går några meter bakom paret Palme och han ser ett sällskap som han beskriver det och även att mannen till vänster ( mördaren ) lägger höger hand på Palmes axel och sen smäller det av ett skott med vapnet mördaren har i sin vänstra hand( precis som de finska flickorna noterade .) eftersom mördaren avlossar skottet med vänster hand så ser han aldrig vapnet, fullt logiskt .

Björkman beskrev också situationen som så att: " här kommer ett sällskap som har haft trevligt och så skjuter någon bara och går därifrån ."

Delsborns som satt i taxin säger att han ser 3 personer som står och pratar med varandra...

Anhåll mannen som de finska flickorna såg , han mördade Olof Palme, kan inte vara någon annan.

Att flickorna nämner vänster hand plus att Björkman även drar den slutsatsen har gjort mig övertygad .
Citera
2013-12-22, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Instämmer i förfrågan om att få veta mer om dina minnen och kunskaper om denna arbetsplats. Nära nog allt kan vara av intresse. Det finns t.ex. ett flertal uppgifter som gör gällande att man från Televerket relativt enkelt kunde avlyssna valfri telefon (redan för AXE-växlarna) om man hade rätt access. Alltså utan buggning eller att några plint-kopplingar behövdes i näraliggande telefonskåp, utan ungefär som ett trepartssamtal med den tredje parten tyst. Fanns även denna möjlighet specifikt på din och Grundborgs dåvarande arbetsplats, dvs just detta huvudkontor?

Har tyvär ingen mer info att komma med.
Men om man hade verkliga planer på att göra en stadskupp så var Sthlm radio en av dom viktigaste platser att ta kontroll över. Jobbade ej med AXE, men det var nog inte omöjligt att den möjligheten fanns.
Citera
2013-12-22, 15:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ctru
Jag jobbade vid tiden för mordet på Televerket Radio i Årsta.
Stockholm Radio var placerade högst upp i samma byggnad.
Jag och mina arbetskamrater tyckte det var konstgt att det böts säkerhetschef 2 ggr på så kort tid, samt att de uppträdde lite märkligt.
Via en arbetskamrat fick jag höra att innan mordet hade (troligen Grundborg) säkerhetschefen rusat in på Sthlm radio med dragen revolver i luften ,samt ropat ”Det här är en kupp”. All personal som var där blev skräckslagna. Därefter tog han ner vapnet och sa att det bara var en övning,och ville se hur personalen reagerade.

Har svårt att se att det var en ren tillfällighet att både Grundborg och Östling kunde få denna befattning,just vid tiden för mordet. Grundborg sjukskrev sig veckan efter mordet. Sen tog Östling över en kort tid.
Tjänsten som säkerhetschef var högt skyddsklassad, vilket innebar att Säpo ansett att dom var lämpliga för tjänsten

Grundborg och Östlings skyddsklassade tjänster är ytterligare en indicie för att de hade nyckelroller inom StayBehind. En teori jag haft, eller har, är att Östling hade en roll som kvartermästare inom StayBehind. Varför har man annars granatgevär i sin lägenhet?
Citera
2013-12-22, 15:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ctru
Har tyvär ingen mer info att komma med.
Men om man hade verkliga planer på att göra en stadskupp så var Sthlm radio en av dom viktigaste platser att ta kontroll över. Jobbade ej med AXE, men det var nog inte omöjligt att den möjligheten fanns.

Kopplingen till Palmemordet från den tjänsten kan omöjligt förbises. Via AXE kunde man avlyssna Palme utan att det märktes (exempelvis genom Palmeutredningens trötta tekniska undersökning).

Med andra ord var nämnda chef en av ytterst få personer i Sverige som kunde veta att Palme skulle på bio under mordkvällen. Och att vi på den positionen hittar Ingvar Grundborg är helt enkelt för bra för att vara sant.
Citera
2013-12-22, 15:15
Medlem
Vad finns det för anledning att misstro detta tex?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16102122.ab
Citera
2013-12-22, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackrivulet
Kopplingen till Palmemordet från den tjänsten kan omöjligt förbises. Via AXE kunde man avlyssna Palme utan att det märktes (exempelvis genom Palmeutredningens trötta tekniska undersökning).

Med andra ord var nämnda chef en av ytterst få personer i Sverige som kunde veta att Palme skulle på bio under mordkvällen. Och att vi på den positionen hittar Ingvar Grundborg är helt enkelt för bra för att vara sant.

Det föll tyvärr bort ett "e" i mitt tidigare inlägg, vilket kan ha gjort det otydligt (har ändrat i ursprungligt mail). Det jag undrade gäller tysta avlyssningsmöjligheter FÖRE AXE-växlarnas inträde. Den större introduktionen av AXE-växlar startade 1994. Det finns som sagt en mängd uppgifter om att man sedan länge (före 1986) kunnat lyssna utan svårigheter (utan lokala plintkopplingar eller buggning) och redan före AXE, men det intressanta är om någon kan bekräfta att detta gick att göra/gjordes från Televerkets huvudkontor. (Detta är ju det högst troliga, men har bara hittat allmänna uppgifter från tidigare Televerksanställda m.fl.)
Citera
2013-12-22, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Vad finns det för anledning att misstro detta tex?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16102122.ab

Hur många som helst och det är genomtröskat åtskilliga gånger i tråden.

Det kräver att Lisbet ljuger och redan minuterna efter mordet har kylan att påbörja desinformations-arbetet. Det kräver att bästa vittnet sett totalt fel och det kräver en mördare som tänker totalt ologiskt.

Samtalsscenariot är en dörr som är stängd.
Citera
2013-12-22, 15:41
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Det kostade mig 300:-, men när Falkirk gifte sig 1951 med Gwynneth Newstead så kallade han sig Eiler O. Petersen och Falkirk (två namn)

http://www.flensted.eu.com/1944104.shtml

I den här länken nämns en Eiler Petersen som en fiskare från Sejerö , nordost om sjelland, som är med och räddar engelska flygare 27 augusti 1944 . Allt talar för att denne EP är dansk medborgare. Men det finns en del intressant info i länken-
Citera
2013-12-22, 15:42
Medlem
När jag började fundera/spekulera runt Palmemordet tänkte jag försöka vara öppen för alla tänkbara teorier.
Det som jag märkt är att när jag spekulerat ett tag ,läst på nätet osv.
Så hamnar jag då och då på kombinationen Grundborg-Östling, de är nästan omöjliga att komma förbi.
Om jag förstått det hela rätt så är Grundborg aldrig förhörd och Östlings alibi dåligt granskat eller egentligen inte alls.
De behöver nödvändigtvis inte vara gärningsmän men det känns som om om de kan haft några fingrar med i spelet.
Jag känner mej tveksam om de kulor som hittades på mordplatsen var mordkulorna, kan man ha lånat några kulor från Östlings förråd och lagt dit?
Eftersom Sverige verkar ha starka samarbeten med USA ,Storbrittanien ända sedan andra världskriget så är det väl inte otänkbart att initiativet att döda Palme startades upp där och att man tog "lämpliga" kontakter i Sverige.

Fråga, jag har inte förstått vem som kan bestämma att hemligstämpla delar av Palmes obduktionsprotokoll och varför hemligstämplar man bara vissa bitar och inte hela protokollet, det borde väl varit ännu enklare?
Citera
2013-12-22, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
När jag började fundera/spekulera runt Palmemordet tänkte jag försöka vara öppen för alla tänkbara teorier.
Det som jag märkt är att när jag spekulerat ett tag ,läst på nätet osv.
Så hamnar jag då och då på kombinationen Grundborg-Östling, de är nästan omöjliga att komma förbi.
Om jag förstått det hela rätt så är Grundborg aldrig förhörd och Östlings alibi dåligt granskat eller egentligen inte alls.
De behöver nödvändigtvis inte vara gärningsmän men det känns som om om de kan haft några fingrar med i spelet.
Jag känner mej tveksam om de kulor som hittades på mordplatsen var mordkulorna, kan man ha lånat några kulor från Östlings förråd och lagt dit?
Eftersom Sverige verkar ha starka samarbeten med USA ,Storbrittanien ända sedan andra världskriget så är det väl inte otänkbart att initiativet att döda Palme startades upp där och att man tog "lämpliga" kontakter i Sverige.

Fråga, jag har inte förstått vem som kan bestämma att hemligstämpla delar av Palmes obduktionsprotokoll och varför hemligstämplar man bara vissa bitar och inte hela protokollet, det borde väl varit ännu enklare?

Ett par punkter

* Östling har inget alibi, bara hans egna ord om att han låg hemma på grund av sjukdom som motsägs av taxichauffören som säger sig ha plockat upp honom i närheten av Kungsgatan strax efter mordet.

* Kulorna på mordplatsen är med största sannolikhet riktiga. Att förfalska kulorna hade varit ett mycket komplicerat tillvägagångssätt (plocka de äkta, förutse den kommande isotop-undersökningen, förfalska nya kulor med nytt vapen och lägga ut dessa utan att det märks samt kallt räkna med att dessa går att tvätta) med marginell eller obefintlig nytta som följd (man sitter fortfarande i samma sits, kulor på mordplatsen med tillhörande vapen som måste bort).

* Det är standard förfarande att "hemlighetsstämpla" obduktionsprotokoll av integritetsskäl.
Citera
2013-12-22, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackrivulet
Hur många som helst och det är genomtröskat åtskilliga gånger i tråden.

Det kräver att Lisbet ljuger och redan minuterna efter mordet har kylan att påbörja desinformations-arbetet. Det kräver att bästa vittnet sett totalt fel och det kräver en mördare som tänker totalt ologiskt.

Samtalsscenariot är en dörr som är stängd.

Vet att flera gått igenom det, men det betyder ju inte att det inte skulle kunna stämma? Problemet för mig är att både Björkman och Delsborn hintar om ett samtal och sällskap, hade varit lättare att vifta bort det om det rörde sig om ett vittne bara, men nu är det inte så. Jag ser inte varför inte Lisbeth skulle kunna ljuga heller, vi vet egentligen ingenting om henne.

Edit: Och framförallt att ingen är gripen och alla märkliga turer kring utredningen och mordet är inget som stör någon här?

Edit igen: Lisbeth kan ju helt enkelt blivit tvingad att ljuga direkt efter mordet.
Senast redigerad av mackeeee 2013-12-22 kl. 15:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in