2013-12-22, 12:28
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Vi kan göra antaganden baserade på empiri grundad i våra nuvarande förhållanden som inte är de samma som förhållandena innan Big Bang. Om dessa gäller eller inte är inte något man kan uttala sig om ännu.

För att vi aldrig sett något uppstå över huvud taget. Det enda vi känner till är hur saker formas ur andra saker. Utveckling och ökande komplexitet.
Utanför vårt universum gäller förmodligen andra grundregler. Om det finns något "utanför".

Det vet jag inte. Jag kan sträcka mig till att om kausalitet finns på båda sidor om Big Bang, om den kausaliteten liknar våran och om kausalitetskedjorna vi ser i vårt universum sträcker sig till andra sidan av Big Bang, så bör inget uppstå annat än ur något annat, så som vår empiri säger oss. Däremot en orsak som inte blivit orsakad hade varit en anomali.

Om saker kan vara utan orsak kan de väl lika gärna uppstå av sig själv? Båda känns långsökta.

Vad anser du om en evig existens överhuvudtaget? Tror du att singulariteten som BB uppstod ifrån var en evig existens? Kan en evig existens uppstå?
Citera
2013-12-22, 12:31
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men du kännar ju kunskap1s argumentations-form. Han omdefinierar bara den kosmisk kände/funktionella kausaliteten till att vara superkausalitet vilken sen bekvämd kan stoppas in i extrakosmisk metafysik.
Knepigt, det här med kreationister.
Citera
2013-12-22, 12:41
Medlem
Cloviuss avatar
Citat:
Men du kännar ju kunskap1s argumentations-form. Han omdefinierar bara den kosmisk kände/funktionella kausaliteten till att vara superkausalitet vilken sen bekvämd kan stoppas in i extrakosmisk metafysik.

Är det så?
Jag trodde allt han gjort var att plagiera William Lane Craig version av Kalam, amatörmässigt försökt presentera den och blivit/blir belönad med uppmärksamhet och trollmat för sin ansträngning.

Så fel jag hade...
Citera
2013-12-22, 12:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Gud är en evig existens.

Enligt vissa definitioner. Det betydar inte att definitionen beskrivar något verkligt.
Citera
2013-12-22, 12:52
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clovius
Är det så?
Jag trodde allt han gjort var att plagiera William Lane Craig version av Kalam, amatörmässigt försökt presentera den och blivit/blir belönad med uppmärksamhet och trollmat för sin ansträngning.

Så fel jag hade...
En fråga till dig;

Tror du på en evig existens? Eller har du kanske svårt att acceptera ett sådant begrepp?
Citera
2013-12-22, 12:52
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Enligt vissa definitioner. Det betydar inte att definitionen beskrivar något verkligt.
Det har jag inte heller påstått.
Citera
2013-12-22, 12:55
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vad anser du om en evig existens överhuvudtaget? Tror du att singulariteten som BB uppstod ifrån var en evig existens? Kan en evig existens uppstå?

Jag tror att evighet gör tid implicit, att tid förflutit en oändlig mängd. Utan rumtid, ingen förfluten tid och ingen evighet. Det känns onödigt att spekulera om förhållanden som vi inte känner till något om. Visst kan man fantisera, men det finns inga sätt att konkretisera sina slutsatser.
Citera
2013-12-22, 12:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Har inte sagt att kausalitet med nödvändighet gäller utanför kosmos, men har sagt att den gäller innanför kosmos.

Detta har jag redan kommenterat-om/svarat på. Men du ignorerade mitt inlägg:

"Har du plötsligt blivit deist eller panteist", sen din position har ändrat sig?

Citat:
Min fråga tror du på en evig existens, överhuvudtaget? Eller har du svårt att acceptera ett sådant begrepp?

Du borde väl veta bättre än att ställa mig frågor som inte har tillräckligt fakta-underlag för en konklusion.

Men jag kan spekulera i att det hypotetisk finns ett tidlöst existensnivå.
Citera
2013-12-22, 12:57
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Vad betyder det att kausalitet inte är giltig utanför BB? Det skulle betyda att saker och ting kan uppstå av sig själv, eller hur?

"Uppstå" betyder att något kan hamna i existens när den inte existerade förut. Håller du med att en evig existens kan aldrig uppstå?
Det håller inte.

Även om en existens benämns som evig, så finns absolut inga möjligheter att omfamna det för att kunna göra sig en uppfattning om var början är, för att påstå att något är evigt, ska man ha undersökt evigheten, det går alltså inte att uttala sig om att en evighet inte har en början, förrän du i undersökningen följer formuttrycket, i detta fall något människan benämner som gud.

Så inte förrän det går att omfamna redan extremt stora fenomen kan man sätta namn och artbestämma el definiera och gud ingår i den klausulen.

Så inte ens "evig" kan bestämmas som utan början, eftersom något som pågår måste ha sitt ursprung och delaktighet, redan ordet evig, är uttryck för materialism, att ens prata gud, visar att tron är materialistiskt grundad, då energier omvandlingsfaser, men du vet inte i vilken tid.. därför vet du inte starten och det är så stort så du ges inbillning att det är evigt.

om den bestämda form du gör, gud är inte evigt förrän människan förstår vad evighet är, kommer man mitt i processen.. ges sken att det är evigt, men du var inte med i början, så för dig existerar inte början, andra lägger av den religiösa determinismen och kommer fram till mer analoga svar. - dock ingen vet ens vad som är utanför vår galax, så länge referenser saknas, det är teoretisk matte, därför kan man avfärda gudskomplexet som existentiellt godkänt. Men i tron, är allt giltigt.

Du har en dröm, håll till godo med det och lägg inte in ansatser till logik i din världsåskådning. Gud har absolut ingenting med fysik el. matte eller ens språk att göra, men du behöver mer erfrenhet för att förstå detta väldigt lilla men elementära, du borde eg. koppla då du är så upphängd på att försvara en icke-tes med big-time-high class definition.

Man kan se det som att försöka få en bebis att äta sin potatismos med kirurgiska instrument... den funkar inte förstår du.

Både teism och ateism beskådar samma fenomen, den ene vill förstås ha svaret i handen.. fortast möjligt.. intressant med kleptomanisk rundgång får jag säga.

Varför inte bara säga att du (t.ex .. vid gud) inte vet vad gud är och än mindre om evighet, du föds med vetskapen att allt är föränderligt, i föränderlighet ingår upphörande.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-12-22 kl. 13:02.
Citera
2013-12-22, 13:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det har jag inte heller påstått.

Det vet jag. Jag ville bara profilera det, eftersom du har en ovane med att senare "glömma" vad du postulerar eller skapar ad hoc premisser om och sådär spontant upphöjar dina postulat/premisser till allmäna underlag.
Senast redigerad av Bogomil 2013-12-22 kl. 13:04.
Citera
2013-12-22, 13:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad betyder det att kausalitet inte är giltig utanför BB? Det skulle betyda att saker och ting kan uppstå av sig själv, eller hur?

"Uppstå" betyder att något kan hamna i existens när den inte existerade förut. Håller du med att en evig existens kan aldrig uppstå?

Spekulativt trams om något du inte kan falsifiera eller skaffa dig annat än minimal kunskap om.
Citera
2013-12-22, 13:58
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Tror du på en evig existens? Observera att jag inte pratar om någon Gud, det kan lika gärna vara ett evigt universum. Observera även att jag INTE frågar vad du VET, jag fråga vad du TROR.
Det beror vad du menar med "evig existens". Om du nu vill få det till att din gud är "evig" väljer jag att citera Sepiritz: "Jag tror att evighet gör tid implicit, att tid förflutit en oändlig mängd. Utan rumtid, ingen förfluten tid och ingen evighet".
Citat:

Och de kanske de kan?
Citat:
En fråga till dig;

Tror du på en evig existens? Eller har du kanske svårt att acceptera ett sådant begrepp?
Det beror vad du menar med "evig existens". Om du nu vill få det till att din gud är "evig" väljer jag att citera Sepiritz: "Jag tror att evighet gör tid implicit, att tid förflutit en oändlig mängd. Utan rumtid, ingen förfluten tid och ingen evighet".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in